Motorkářům začíná sezóna. Návrat na silnice je kritické období, máme pár rad

S příchodem jara se Besip pouští do osvěty mezi motorkáři. Rady k přípravě na sezónu bohužel doplňuje i smutnými čísly.

Oddělení ministerstva dopravy BESIP označuje jaro za kritické období pro motorkáře. Nejde pouze o návrat motocyklistů na silnice po zimní pauze, ale také o řidičské návyky a vyježděnost, které se mohli přes zimu částečně vytratit. Pravidlem je začít pozvolna a opatrně. Riziko je spojeno také s ještě studeným povrchem silnic a tedy nedostatečnou přilnavostí pneumatik, nehledě na zbylé nečistoty po zimních údržbách.

Příliš rychle i příliš pomalu, nepřiměřená rychlost způsobuje téměř třetinu nehod

Příliš rychle i příliš pomalu, nepřiměřená rychlost způsobuje téměř třetinu nehod

Ani letošní začátek sezóny se nicméně neobešel bez tragických nehod, kdy už během prvního čtvrtletí 2021 zemřelo sedm motorkářů. S pohledem na minulý rok jde o smutnou statistiku, když v roce 2020 při dopravních nehodách v ČR zahynulo 61 motocyklistů, 401 jich pak bylo zraněno těžce a 2204 lehce.

Počet nehod s účastí motocyklistů se dlouhodobě drží nad hranicí 3000 nehod za rok. V uplynulém roce zapříčinili motocyklisté 1941 nehod, což představuje 60 % ze všech nehod s účastí motocyklistů. Počet usmrcených vinou motocyklistů činil 47 osob, tj. 77 % z celkových 61 usmrcení, 59 % se pak podílelo na těžce zraněných osobách (237 těžkých zranění z celkových 401).

Jak zabezpečit motorku proti krádeži? Máme pár tipů, které vám ušetří starosti

Jak zabezpečit motorku proti krádeži? Máme pár tipů, které vám ušetří starosti

Ze statistik zmiňuje BESIP i nejvíce zasaženou skupinu, a to motorkáře ve věku 45 až 54 let, mezi nimiž bylo loni usmrceno celkem 12 řidičů a 93 jich bylo těžce zraněno. Z celkových 105 závažných následků v této věkové kategorii se jednalo o 95 mužů. Muži ovšem převažují i v dalších věkových kategoriích. Na podrobné grafy se můžete podívat v galerii.

Až v polovině nehod pak motocyklisté dle analýzy selhávají v situacích, kdy chybně vyhodnotí získané informace nebo jim neporozumí (typicky např. chybné vyhodnocení provedení/náročnosti trasy a s tím související nepřizpůsobení rychlosti jízdy). V porovnání s ostatními řidiči je u motocyklistů častější příčina nehod kvůli vysoké rychlosti a nepřizpůsobení jízdy, dále také kvůli riskantnímu předjíždění, vědomému nerespektování pravidel silničního provozu nebo kvůli reakci v panice.

Etika je na silnicích klíčová. Bohužel, často za volantem vyhrává lhostejnost a agrese

Etika je na silnicích klíčová. Bohužel, často za volantem vyhrává lhostejnost a agrese

Zároveň řidiči automobilů by ale měli být při řízení empatičtí, neboť po zimní přestávce se na silnících opět objevuje zvýšený počet motocyklistů. Zvlášť by měli dávat pozor, když se připojují na hlavní silnici nebo odbočují vlevo, aby motocyklisty nepřehlédli.

Příprava motocyklu před „nejen“ první cestou

Aby však nebyl návrat do sedla motorky pouze o smutných číslech, BESIP připravil ve spolupráci s Lukášem Peškem, instruktorem bezpečné jízdy a účastníkem seriálu MotoGP, několik rad před první cestou zpátky na silnice.

  • Jednou z nejdůležitějších věcí při kontrole motorky jsou brzdy, protože pokud chcete svou motorku co nejefektivněji zpomalit, tak zkrátka brzdy musí být funkční. Nepodceňujte jejich kontrolu. Zaměřte se na brzdové destičky a brzdovou kapalinu. Opotřebované destičky nemají potřebný brzdný účinek a v případě krizové situace na silnici vám připraví horké chvilky. Zkrátka dobře fungující brzdy jsou k nezaplacení.
     
  • Naprostým základem jsou pneumatiky, které mají zásadní vliv na chování motorky. Důležitý je jejich správný tlak, protože nedofouknuté nebo přefouknuté pneu mají vliv na jejich vlastnosti. Držte se tlaků doporučených výrobcem motorky. Je také nezbytně nutné se zaměřit na profil pneumatiky, zda není moc sjetá a dbejte i na její stáří. Týden a rok výroby (např. 1918) najdete v malém kolečku označeném DOT na každé gumě.
Triumph chystá elektrickou motorku. 180 koní doplní next-gen baterie od Williamsu

Triumph chystá elektrickou motorku. 180 koní doplní next-gen baterie od Williamsu

  • Zvláštní péči věnujte řetězu. Vyčistěte ho a namažte prostředky, které jsou k tomu určené. Měl by být čistý bez povrchové rzi. Také ho správně napněte. Průvěs nechte 4-5 cm. Podle typu motorky se může lišit, ale obecně raději více než méně.
     
  • Kontrola oleje a jeho případná výměna je také důležitá, protože bez oleje motorka moc dlouho nejede.

„Toto jsou základní věci, které by si měl zkontrolovat každý motorkář sám před jízdní sezónou. Pokud si s tím nevíte rady nebo máte s motorkou nějaký technický problém, tak je určitě lepší vyhledat odborníka…,“ říká Lukáš Pešek.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost Hybrid: Obr se bez zásuvky neobejde

Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost

Je vám Ford Galaxy malý? Chcete plnotučné SUV s výkonem Mustangu? Milujete ticho? Pokud jste odpověděli třikrát ano, vlajková loď americké značky na českém trhu může být to pravé.

včera | Richard Herbich
TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI 4x4: Vše, co potřebujete. Za míň, než čekáte

SsangYong Korando 1.5 TGDI

SsangYong Korando se hlásí v redakční garáží počtvrté. Tentokrát v plné náloži jako borec se čtyřkolkou a automatem.

16.  4.  2021 | Vladimír Kadera | 1 příspěvek
TEST Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG R-Line Variant: Nejlepší jízda na trhu?

VW Golf 1.5 eTSI DSG R-Line Variant

Volkswagen Golf Variant prodělal mezigeneračně více změn, než se může na první pohled zdát. Vyzkoušeli jsme sportovněji střiženou verzi R-Line se 150koňovým turbobenzinem a popravdě toho není moc ke kritizování.

14.  4.  2021 | Jan Mička