Příprava auta na zimu: Přečtěte si, co všechno byste měli zkontrolovat

Příprava auta před zimou je svým způsobem snadná jako facka. Opravdu si ale pamatujete všechno, co je před nadcházející sezónou dobré zkontrolovat?

Pokud řídíte léta, z vlastních zkušeností i dlouhodobým pozorováním nepochybně víte, co je dobré mít v autě, respektive jak ho vhodně přichystat před zimou, abyste si zbytečně nekomplikovali jízdu, když udeří první mrazíky a po roce opět vyjedete na silnice čerstvě zasypané sněhem.

Jistě potom taky víte, že každá taková příprava je individuální a nedá se doporučit paušálně. Záleží totiž nejen od věku a stavu vozidla či zkušeností jeho řidiče, ale do značné míry také na tom, v jakých klimatických podmínkách máte v plánu jezdit.

Máte už zimní výbavu? Přehled věcí, které se vám v autě mohou hodit

Máte už zimní výbavu? Přehled věcí, které se vám v autě mohou hodit

Jinak řečeno, docela jiné nároky na vás a váš vůz bude mít příroda v Praze, kde spadne pět centimetrů sněhu párkrát za zimu a vydrží pár hodin, a pak třeba na Vysočině či v Krkonoších, kde máte souvislou bílou pokrývku v jistém období téměř permanentně.

Na co se tedy zaměřit? Ostříleným matadorům za volantem osvědčená pravidla nějak zvlášť připomínat nemusíme, vám ostatním bychom rádi nabídli stručný souhrn toho, co opravdu nevynechat. A ještě jeden důležitý detail: spoustu klíčových míst si můžete na autě zkontrolovat a připravit na zimu i sami, stejně tak ale zůstává dost věcí, které svépomocně (pouze pomocí základního nářadí) neuděláte. V těchto případech bude lepší obrátit se na specializované servisy.

Pneumatiky

Jak vybrat ty správné zimní gumy, jsme vám poradili už minule, takže si tady a teď dáme už jen menší rekapitulaci. Než se pustíte do hledání nové vhodné sady, podívejte se nejdříve, v jakém stavu jsou ty loňské pneumatiky. Pokud se hloubka jejich dezénu začíná povážlivě blížit oficiálně stanovené minimální hodnotě 4 mm, nebo už mají nejlepší léta za sebou, neváhejte s výměnou.

Zimní pneumatiky: Jak vybrat správně? A jsou lepší levné, nebo značkové?

Zimní pneumatiky: Jak vybrat správně? A jsou lepší levné, nebo značkové?

Kromě kontroly pneumatik myslete také na tlak. Značné rozdíly mezi teplotou ve vyhřívané garáži a venku, respektive mezi dofouknutím na předepsaný tlak v aktuálních podmínkách a provozem v hlubokých mrazech může významně snížit vnitřní tlak a tím ovlivnit i jízdní vlastnosti. Ne že by vám auto na silnici plavalo jako rybářský člun v bouři, ale větší deformace bočnic vliv na ovladatelnost jistě mají a stejně tak i na životnost samotných pneumatik.

Karoserie

Je zcela jedno, jestli máte nový nebo ojetý vůz, zima dokáže slušně potrápit a nadělat škody na jednom i druhém. Samozřejmě protikorozní ochrana karoserií je dnes na zcela jiné úrovni, než tomu bylo třeba v osmdesátých letech, přesto i ty nejlepší laky nemusí odolat kamínkům či jiným agresivním nečistotám. Co s tím?

Jak správně skladovat pneumatiky? Poradíme, jak si je nenechat zničit

Jak správně skladovat pneumatiky? Poradíme, jak si je nenechat zničit

Před zimou nechejte své auto pořádně vyčistit, navoskovat a veškeré dírky v laku po kamíncích raději opravte. Voda se solí na holém plechu dokážou korozi parádně urychlit.

Akumulátor

Nutnou podmínkou bezproblémových startů v zimě jsou kromě jiného i otáčky startéru, které vám zajistí pouze akumulátor ve správné kondici. Základní kontrolu, tedy fakt, jestli nejsou kabely či konektory zoxidované, případně napadené korozí, jistě zvládnete i sami. To samé bude nejspíše platit i pro zkoušku vlastního napětí baterie, akorát že to nestačí.

Výše uvedené vám prozradí pouze momentální nabití akumulátoru, nikoli jeho skutečný stav, respektive opotřebení. Kondici vám pomůže odhalit až zátěžový test, který si můžete nechat udělat buď v servisu, nebo si můžete tester pro tyto případy pořídit i sami.

Doba přezouvání je tu. 8 rad experta, jak si vybrat dobrý pneuservis

Doba přezouvání je tu. 8 rad experta, jak si vybrat dobrý pneuservis

Pokud jste tedy zaregistrovali první problémy se startováním kvůli částečně vybité baterii, neváhejte se zkouškou nebo rovnou výměnou. Podzim a zima jsou pro akumulátory tím nejnáročnějším obdobím a moderní auta je díky své rozsáhlé elektronické výbavě, systému-stop start či rekuperaci brzdné energie ani trochu nešetří.

Svíčky a žhavení

U zážehových motorů byste měli běžné svíčky měnit každých přibližně 30 tisíc kilometrů, iridiové nebo platinové by pak měly vydržet kolem 90 tisíc kilometrů. Zapalovací kabely se obvykle mění jednou za deset let, a pokud máte starší auto s rozdělovačem, nechte si zkontrolovat i ten.

Test zimních pneu 2017: Na trhu jsou i ty, které jsou na sněhu horší než letní!

Test zimních pneu 2017: Na trhu jsou i ty, které jsou na sněhu horší než letní!

Stejné náročné podmínky musí zvládat i žhavící svíčky ve vznětových motorech. Pokud jsou vadné, startování auta se značně ztíží, a i když vám naskočí, černý kouř je signálem, že něco není v pořádku. Výměnu žhavících svíček raději přenechte zkušeným automechanikům, zejména subtilnější jednotky v motorech se vstřikováním common-rail se můžou při demontáži zalomit, což určitě nechcete.

Chladicí kapalina

Doléváte do chladicího okruhu demineralizovanou vodu, protože máte netěsný chladič nebo hadice? Pak byste měli myslet na to, že tímto způsobem měníte koncentraci chladicí kapaliny a tím i její schopnost odolat zamrzání (obvykle se ředí na teploty minus dvacet až minus třicet stupňů Celsia), což byste mohli v zimě litovat.

Pro tyto případy si nechte zkontrolovat teplotu zamrzání chladicí kapaliny pomocí hustoměru, který mají prakticky v každém autoservisu, nebo si ho můžete pořídit i sami.

Kontrola auta po zimě: Těchto 10 kroků byste měli dodržet

Kontrola auta po zimě: Těchto 10 kroků byste měli dodržet

Mimochodem, po třech až pěti letech je zapotřebí kapalinu kompletně vyměnit. Výrobci sice tvrdí, že vydrží déle, ale kvůli degradaci přísad tento úkon raději neodkládejte. Pozor, nemíchejte různé typy chladicích kapalin a do svého vozu lijte pouze výrobcem předepsaný typ.

Olej

Startování motoru při extrémně nízkých teplotách není náročné pouze pro akumulátor nebo palivovou soustavu, ale své dostane i samotný motor. Dnešní moderní olej sice už ani v hlubokých mrazech nepřipomíná svou konzistencí mazut, to ale platí jen pro případy, že ho pravidelně kontrolujete a měníte.

Pokud vás v dohledné době taková výměna čeká, neodkládejte ji a raději vyměňte olej raději ještě před zimou. Lze tím významně přispět k prodloužení životnosti pohonné jednotky, a i to startování by mělo být díky tomu o něco jednodušší.

Nádrž a palivový filtr

Pokud máte v plánu měnit v nejbližší době palivový filtr, udělejte tak raději nyní, před zimou. Nečistoty v kombinaci s kondenzovanou vodní párou můžou zamrznout a tím omezit průchodnost palivového systému. Mráz navíc extrahuje z nafty parafín, který rovněž ucpává palivový filtr.

Sem bez "zimáků" nesmíte! Aneb, kde v Evropě musíte mít zimní pneu?

Sem bez "zimáků" nesmíte! Aneb, kde v Evropě musíte mít zimní pneu?

Pokud jde o auta se vznětovými motory a vstřikováním typu common-rail, doporučuje se měnit palivový filtr nejpozději jednou za dva roky bez ohledu na to, kolik máte najeto či co říkají předpisy výrobce. Můžete tím významně prodloužit životnost vstřikovacích jednotek, ačkoli záleží pochopitelně i na tom, jestli se vyhýbáte podezřelým zdrojům nafty.

Zejména u starších aut se může trochu vody zadržet i v nádrži, důvod k zoufání ale nemáte. Pro tyto případy jsou k mání přípravky na bázi alkoholu, které na sebe zbytkovou vodu dokážou navázat.

Stěrače a kapalina do ostřikovačů

Tma už ve čtyři odpoledne, do toho sníh, déšť, bláto a břečka. To všechno jsou podmínky, ve kterých je nutnost udržet čistý a ničím nerušený výhled řidiče docela důležité. Ačkoli hodně majitelů aut má ve zvyku měnit stěrače až po zimě poté, co zjistili, že ty jejich už pořádně nefungují, právě teď je ten správný čas na jejich výměnu.

Tohle byste asi zažít nechtěli: Co způsobí pneu naložené uvnitř auta?

Tohle byste asi zažít nechtěli: Co způsobí pneu naložené uvnitř auta?

Nabídka je poměrně bohatá. Můžete měnit buď gumičky, nebo celá ramínka (nezapomeňte zkontrolovat délku a vybrat patřičný adaptér), potíž je akorát v tom, že ne všechny stěrače dokážou ideálně setřít špínu z předního, respektive zadního okna bez toho, aby na skle zůstávaly šmouhy nebo zbytky vody.

Konkrétního výrobce vám neporadíme, chce to zkrátka zkoušet, které vám budou nejlépe vyhovovat pro daný typ automobilu. Nezapomeňte také na pravidelnou kontrolu a promazávání ramen s přítlačnou pružinou, koroze v těchto místech způsobuje špatné nebo nedostatečné dosednutí stěračů na sklo.

Součástí této soustavy je pochopitelně i kapalina do ostřikovačů, v tomto směru nás však prodejny či čerpací stanice zásobují vcelku solidně. Důležité je především myslet na koncentraci zimní směsi a zbytečně ji neředit čistou vodou. Malý obsah lihu a jeho rychlé odpaření může při opravdu nízkých teplotách vlivem větru a nedostatečně ohřátého motoru, a tudíž i interiéru způsobit, že si na předním okně prakticky vyrobíte souvislou vrstvu námrazy.

Doplňková výbava

Škrabka, smetáček, u starších aut možná i rozmrazovače zámků a v horských oblastech ještě lopatka a sněhové řetězy. To je ve zkratce výčet věcí, které by vám měly stačit i v těch nejhorších podmínkách, pokud chcete vidět anebo se vyhrabat ze závěje. Pro tyto extrémy není na škodu ani podložka, kterou je možné v případě potřeby podložit pod prokluzující kolo, i když v takových chvílích vám může posloužit třeba kobereček.

Rádi byste vlastnili Teslu Model 3? Zvažte to, zima může být peklo!

Rádi byste vlastnili Teslu Model 3? Zvažte to, zima může být peklo!

Pokud svému vozu nebo svým schopnostem dostat se ze svízelných situací zase tolik nevěříte, nezapomeňte na tažné lano. Zejména u starších aut přijdou vhod i startovací kabely, a pokud chcete mít tento seznam kompletní, berte ohled na to, že v horských oblastech, kde můžete na pomoc čekat klidně hodiny, přijde vhod i deka, USB kabel pro dobití telefonu či externí baterie pro mobil, voda a nějaké to rychlé občerstvení.

Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4: Pořád jako pírko!

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4 (minitest)

Aktuální Vitara už nějakou dobu spoléhá výlučně na benzínové turbomotory a nedávno k nim nově přibylo i více bezpečnostních systémů. Jak jezdí se čtrnáctistovkou, manuálem a pohonem všech kol?

13.  12.  2018 | Miro Mihálik | 21 příspěvků
Minitest Nissan Altima 2.5 CVT SV: Mnohem lepší, než se může zdát

Nissan Altima 2.5 CVT SV (minitest)

Větší japonské sedany Evropa téměř ignoruje, z vlastní zkušenosti z amerických cest vám ale můžeme říci, že je to docela škoda. Třeba Nissan Altima je skvělý vůz s neskutečnou spotřebou!

11.  12.  2018 | Miro Mihálik | 67 příspěvků
Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Mini Cooper S E Countryman All4 (minitest)

Bruselští byrokraté nám připravili podmínky, které už brzy spustí lavinu hybridů. Pojďte se s námi skrze benzin-elektrický Countryman podívat, jak bude vypadat všední realita příštích let.

8.  12.  2018 | Miro Mihálik | 12 příspěvků