Renault v rámci své elektromobilní ofenzivy opráší třicet let staré Twingo. Zdroj: Wheelsage

Renault v rámci své elektromobilní ofenzivy opráší třicet let staré Twingo. Zdroj: Wheelsage

To se sice dočkalo třech generací, přičemž poslední jste si v závěrečných letech mohli koupit i jako elektromobil, ale i  současný koncept  potvrzuje, že pouze první generace má potenciál stát se nestárnoucí klasikou. Zdroj: Wheelsage

To se sice dočkalo třech generací, přičemž poslední jste si v závěrečných letech mohli koupit i jako elektromobil, ale i současný koncept potvrzuje, že pouze první generace má potenciál stát se nestárnoucí klasikou. Zdroj: Wheelsage

Nestárnoucí hlavně proto, že jeho design naprosto skvěle funguje i po více jak třiceti letech, a dokonce ve spojení s elektromobilitou. Zdroj: Renault

Nestárnoucí hlavně proto, že jeho design naprosto skvěle funguje i po více jak třiceti letech, a dokonce ve spojení s elektromobilitou. Zdroj: Renault

To pánové Jean-Pierre Ploué, návrhář exteriéru a Gérard Gauvbry, tvůrce minimalistického interiéru, jistě nepředpokládali. Zdroj: Renault

To pánové Jean-Pierre Ploué, návrhář exteriéru a Gérard Gauvbry, tvůrce minimalistického interiéru, jistě nepředpokládali. Zdroj: Renault

Jeho prenatální období sahá do 80. let, kdy Renault potřeboval náhradu za zastaralou R4. Zdroj: Wheelsage

Jeho prenatální období sahá do 80. let, kdy Renault potřeboval náhradu za zastaralou R4. Zdroj: Wheelsage

Projekt nesl označení „Véhicule Bas de Gamme“ (Automobil malé třídy) v rámci něhož vzniklo v první polovině osmdesátých let několik konceptů. Zdroj: Wheelsage

Projekt nesl označení „Véhicule Bas de Gamme“ (Automobil malé třídy) v rámci něhož vzniklo v první polovině osmdesátých let několik konceptů. Zdroj: Wheelsage

Jenže i v té době bylo těžké navrhnout atraktivní, cenově dostupné, a hlavně levné auto, které by navíc nekonkurovalo Cliu. Zdroj: Wheelsage

Jenže i v té době bylo těžké navrhnout atraktivní, cenově dostupné, a hlavně levné auto, které by navíc nekonkurovalo Cliu. Zdroj: Wheelsage

Vývoj šel na chvíli k ledu, ale potom se kry pohnuly, když čerstvě nastoupený Patrick Le Quément měl přivést městské vozítko do reálné podoby. Zdroj: Wheelsage

Vývoj šel na chvíli k ledu, ale potom se kry pohnuly, když čerstvě nastoupený Patrick Le Quément měl přivést městské vozítko do reálné podoby. Zdroj: Wheelsage

Název Twingo vymyslel Manfred Gotta a vznikl od jeho poselství, být dvěma auty v jednom – kompaktem a zároveň minivanem. Zdroj: Wheelsage

Název Twingo vymyslel Manfred Gotta a vznikl od jeho poselství, být dvěma auty v jednom – kompaktem a zároveň minivanem. Zdroj: Wheelsage

Nezapomeňme, že myšlení výrazně ovlivnil úspěch velkoprostorového Espacu. Navíc Jean-Pierre Ploué a Gérard Gauvbry prokázali mimořádně nadčasový přístup, i když poslední slovo měl Le Quément. Zdroj: Wheelsage

Nezapomeňme, že myšlení výrazně ovlivnil úspěch velkoprostorového Espacu. Navíc Jean-Pierre Ploué a Gérard Gauvbry prokázali mimořádně nadčasový přístup, i když poslední slovo měl Le Quément. Zdroj: Wheelsage

Ten například posvětil, že Twingo mělo ve srovnání s Cliem větší rozchod kol (1362/1336 mm oproti 1416/1374 mm ve Twingu). Zdroj: Wheelsage

Ten například posvětil, že Twingo mělo ve srovnání s Cliem větší rozchod kol (1362/1336 mm oproti 1416/1374 mm ve Twingu). Zdroj: Wheelsage

Tím dosáhlo minimálních převisů a maximální kapacity interiéru. Zdroj: Wheelsage

Tím dosáhlo minimálních převisů a maximální kapacity interiéru. Zdroj: Wheelsage

Finální podoba byla hotová v roce 1988, ale Le Quément měl o ní pochybnosti. Zdroj: Wheelsage

Finální podoba byla hotová v roce 1988, ale Le Quément měl o ní pochybnosti. Zdroj: Wheelsage

Před schválením vedení požádal o otevřenou mysl a ochotu vydat se novým směrem. Zdroj: Wheelsage

Před schválením vedení požádal o otevřenou mysl a ochotu vydat se novým směrem. Zdroj: Wheelsage

Twingo nakonec dostalo zelenou… a taky žlutou, červenou a modrou. Zdroj: Wheelsage

Twingo nakonec dostalo zelenou… a taky žlutou, červenou a modrou. Zdroj: Wheelsage

Barvy se přenesly také do interiéru, což byla příjemná novinka. Zdroj: Wheelsage

Barvy se přenesly také do interiéru, což byla příjemná novinka. Zdroj: Wheelsage

Nevídaně pestrá byla i premiéra 5. října 1992 na pařížském autosalonu. Zdroj: Wheelsage

Nevídaně pestrá byla i premiéra 5. října 1992 na pařížském autosalonu. Zdroj: Wheelsage

idé byli naprosto unešení z hravého a futuristického designu. Zdroj: Wheelsage

idé byli naprosto unešení z hravého a futuristického designu. Zdroj: Wheelsage

Do té doby byla auta hlavně hranatá, zatímco Twingo hýřilo oblinami. Zdroj: Wheelsage

Do té doby byla auta hlavně hranatá, zatímco Twingo hýřilo oblinami. Zdroj: Wheelsage

Díky kolům nacpaným co nejvíce v rozích a bohatému prosklení působilo Twingo vzdušným a prostorným dojmem. Zdroj: Wheelsage

Díky kolům nacpaným co nejvíce v rozích a bohatému prosklení působilo Twingo vzdušným a prostorným dojmem. Zdroj: Wheelsage

Palubní deska měla skvostně minimalistické pojetí díky digitalizaci. Zdroj: Wheelsage

Palubní deska měla skvostně minimalistické pojetí díky digitalizaci. Zdroj: Wheelsage

Není divu, že Twingo získalo obratem 2240 podepsaných rezervací. Zdroj: Wheelsage

Není divu, že Twingo získalo obratem 2240 podepsaných rezervací. Zdroj: Wheelsage

Dá se říci, že položilo základy konceptu praktického městského vozu, a to nejen technickými parametry, ale i chytlavým vzhledem. Zdroj: Wheelsage

Dá se říci, že položilo základy konceptu praktického městského vozu, a to nejen technickými parametry, ale i chytlavým vzhledem. Zdroj: Wheelsage

Zajímavé je, že ačkoliv mělo hrát roli menšího bratra Clia, cenou si byly oba modely podobné. Zdroj: Wheelsage

Zajímavé je, že ačkoliv mělo hrát roli menšího bratra Clia, cenou si byly oba modely podobné. Zdroj: Wheelsage

Český katalog modelového ročníku 1994 uvádí cenu nejlevnějšího třídveřového Clia s motorem 1.2 litru 15.500 DM, zatímco Twingo startovalo na 16.000 DM. Zdroj: Wheelsage

Český katalog modelového ročníku 1994 uvádí cenu nejlevnějšího třídveřového Clia s motorem 1.2 litru 15.500 DM, zatímco Twingo startovalo na 16.000 DM. Zdroj: Wheelsage

Obecně vzato bylo Twingo levné na pořízení, protože sdílelo mnoho komponent s ostatními modely. To usnadňovalo také servis.  Zdroj: Wheelsage

Obecně vzato bylo Twingo levné na pořízení, protože sdílelo mnoho komponent s ostatními modely. To usnadňovalo také servis.  Zdroj: Wheelsage

Twingo se zprvu nabízelo v jediné výbavě se širokou nabídkou příplatků, kam se hned následující rok nastěhovaly novinky jako dálkově ovládané centrální zamykání nebo elektrická okna a krátce na to jste mohli mít i manuální převodovku s automatizovanou spojkou (Twingo Matic). Zdroj: Wheelsage

Twingo se zprvu nabízelo v jediné výbavě se širokou nabídkou příplatků, kam se hned následující rok nastěhovaly novinky jako dálkově ovládané centrální zamykání nebo elektrická okna a krátce na to jste mohli mít i manuální převodovku s automatizovanou spojkou (Twingo Matic). Zdroj: Wheelsage

V roce 1994 rozšířila nabídku pohonů čtyřválcová dvanáctistovka z Clia a třístupňový automat. Zdroj: Wheelsage

V roce 1994 rozšířila nabídku pohonů čtyřválcová dvanáctistovka z Clia a třístupňový automat. Zdroj: Wheelsage

S rokem 1997 nastal čas na první facelift. Ten přinesl designové změny, ale také zvýšenou torzní tuhost karoserie. Zdroj: Wheelsage

S rokem 1997 nastal čas na první facelift. Ten přinesl designové změny, ale také zvýšenou torzní tuhost karoserie. Zdroj: Wheelsage

Druhá modernizace přišla v roce 2000 a poslední o tři roky později. Zdroj: Wheelsage

Druhá modernizace přišla v roce 2000 a poslední o tři roky později. Zdroj: Wheelsage

Právě průběžná vylepšení, úpravy vzhledu a přidávání nových motorů spolu s převodovkami zajišťovaly vozu stabilní atraktivitu. Zdroj: Wheelsage

Právě průběžná vylepšení, úpravy vzhledu a přidávání nových motorů spolu s převodovkami zajišťovaly vozu stabilní atraktivitu. Zdroj: Wheelsage

První generace Twinga se ve Francii vyráběla v letech 1992 až 2007. Zdroj: Wheelsage

První generace Twinga se ve Francii vyráběla v letech 1992 až 2007. Zdroj: Wheelsage

Souběžně nové vozy sjížděly z výrobních linek v sousedním Španělsku (1994 až 2003). Zdroj: Wheelsage

Souběžně nové vozy sjížděly z výrobních linek v sousedním Španělsku (1994 až 2003). Zdroj: Wheelsage

Po ukončení evropské produkce Twingo pokračovalo v Columbii až do roku 2013, kdy už dávno v Evropě jezdila druhá generace.  Zdroj: Wheelsage

Po ukončení evropské produkce Twingo pokračovalo v Columbii až do roku 2013, kdy už dávno v Evropě jezdila druhá generace.  Zdroj: Wheelsage

Je to solidní Déjà vu že? Zdroj: Wheelsage

Je to solidní Déjà vu že? Zdroj: Wheelsage

Renault opět hledá levné elektrické auto do města. Zdroj: Wheelsage

Renault opět hledá levné elektrické auto do města. Zdroj: Wheelsage

Úplně stejně musí Twingo v roce 2026 zapadnout pod Renault 5 a crossover R4, nadchnout svým milým výrazem a chytře navrženým interiérem. Zdroj: Wheelsage

Úplně stejně musí Twingo v roce 2026 zapadnout pod Renault 5 a crossover R4, nadchnout svým milým výrazem a chytře navrženým interiérem. Zdroj: Wheelsage

Jeho podobu zatím neznáme, ale kdyby použili opět původní styl, dokonale by zapadl.  Zdroj: Wheelsage

Jeho podobu zatím neznáme, ale kdyby použili opět původní styl, dokonale by zapadl.  Zdroj: Wheelsage

To se sice dočkalo třech generací, přičemž poslední jste si v závěrečných letech mohli koupit i jako elektromobil, ale i  současný koncept  potvrzuje, že pouze první generace má potenciál stát se nestárnoucí klasikou. Zdroj: Wheelsage
Nestárnoucí hlavně proto, že jeho design naprosto skvěle funguje i po více jak třiceti letech, a dokonce ve spojení s elektromobilitou. Zdroj: Renault
To pánové Jean-Pierre Ploué, návrhář exteriéru a Gérard Gauvbry, tvůrce minimalistického interiéru, jistě nepředpokládali. Zdroj: Renault
Jeho prenatální období sahá do 80. let, kdy Renault potřeboval náhradu za zastaralou R4. Zdroj: Wheelsage
38
Fotogalerie

Přínos prvního Renaultu Twingo je nedoceněný. Stanovil profil městského vozu a dodnes je jejich vzorem

První Twingo je tu s námi přes třicet let. Za tu dobu se zapomnělo, jak převratné městské auto to bylo. Aktuálně představený koncept pro rok 2026 nám to připomenul. A dědictví je to padání

Renault v rámci své elektromobilní ofenzivy opráší třicet let staré Twingo. To se sice dočkalo třech generací, přičemž poslední jste si v závěrečných letech mohli koupit i jako elektromobil, ale i současný koncept potvrzuje, že pouze první generace má potenciál stát se nestárnoucí klasikou.

Nestárnoucí hlavně proto, že jeho design skvěle funguje i po více jak třiceti letech, a dokonce ve spojení s elektromobilitou. To pánové Jean-Pierre Ploué, návrhář exteriéru a Gérard Gauvbry, tvůrce minimalistického interiéru, jistě nepředpokládali. Vlastně celý příběh prvního Twinga se dnes opakuje.

Jeho prenatální období sahá do 80. let, kdy Renault potřeboval náhradu za zastaralou R4. Projekt nesl označení „Véhicule Bas de Gamme“ (Automobil malé třídy), v rámci něhož vzniklo v první polovině osmdesátých let několik konceptů. Asi nejznámější je striktně hranatý W60 od Marcella Gandiniho z roku 1986. Jenže i v té době bylo těžké navrhnout atraktivní a cenově dostupné, které by nekonkurovalo Cliu. Vývoj šel na chvíli k ledu, ale potom se kry pohnuly, když čerstvě nastoupený Patrick Le Quément měl přivést městské vozítko do reálné podoby.

Název Twingo vymyslel Manfred Gotta a vznikl od jeho poselství, být dvěma auty v jednom – kompaktem a zároveň minivanem. Nezapomeňme, že myšlení výrazně ovlivnil úspěch velkoprostorového Espacu. Navíc Jean-Pierre Ploué a Gérard Gauvbry prokázali mimořádně nadčasový přístup, i když poslední slovo měl Le Quément. Ten například posvětil, že Twingo mělo ve srovnání s Cliem větší rozchod kol (1362/1336 mm oproti 1416/1374 mm ve Twingu). Tím dosáhlo minimálních převisů a maximální kapacity interiéru. Finální podoba byla hotová v roce 1988, ale Le Quément měl o ní pochybnosti. Před schválením vedení požádal o otevřenou mysl a ochotu vydat se novým směrem.

Twingo nakonec dostalo zelenou… a taky žlutou, červenou a modrou. Barvy se přenesly také do interiéru, což byla příjemná novinka. Nevídaně pestrá byla i premiéra 5. října 1992 na pařížském autosalonu. Lidé byli naprosto unešení z hravého a futuristického designu. Do té doby byla auta hlavně hranatá, zatímco Renault Twingo hýřil oblinami.

Další svěží vlnu moderny přineslo nahlédnutí dovnitř. Díky kolům nacpaným co nejvíce v rozích a bohatému prosklení působilo Twingo vzdušným a prostorným dojmem. Zadní lavice šla dokonce posouvat. To je i dnes v tomto segmentu mimořádné. Palubní deska měla skvostně minimalistické pojetí díky digitalizaci. Není divu, že Twingo získalo obratem 2240 podepsaných rezervací.

Dá se říci, že položilo základy konceptu praktického městského vozu, a to nejen technickými parametry, ale i chytlavým vzhledem. Zajímavé je, že ačkoliv mělo hrát roli menšího bratra Clia, cenou si byly oba modely podobné. Katalog modelového ročníku 1994 uvádí cenu nejlevnějšího třídveřového Clia s motorem 1.2 litru 15.500 DM, zatímco Twingo startovalo na 16.000 DM. Ostatní verze Clia ale samozřejmě byly dražší, protože za pětidvířko už jste dali 16.250 DM. Obecně vzato bylo Twingo levné na pořízení, protože sdílelo mnoho komponent s ostatními modely. To usnadňovalo také servis. 

Twingo se zprvu nabízelo v jediné výbavě se širokou nabídkou příplatků, kam se hned následující rok nastěhovaly novinky jako dálkově ovládané centrální zamykání nebo elektrická okna a krátce na to jste mohli mít i manuální převodovku s automatizovanou spojkou (Twingo Matic). V roce 1994 rozšířila nabídku pohonů čtyřválcová dvanáctistovka z Clia a třístupňový automat. S rokem 1997 nastal čas na první facelift. Ten přinesl designové změny, ale také zvýšenou torzní tuhost karoserie. Druhá modernizace přišla v roce 2000 a poslední o tři roky později. Právě průběžná vylepšení, úpravy vzhledu a přidávání nových motorů spolu s převodovkami zajišťovaly vozu stabilní atraktivitu.

První generace Twinga se ve Francii vyráběla v letech 1992 až 2007. Souběžně nové vozy sjížděly z výrobních linek v sousedním Španělsku (1994 až 2003). Po ukončení evropské produkce Twingo pokračovalo v Columbii až do roku 2013, kdy už dávno v Evropě jezdila druhá generace. 

Je to solidní Déjà vu že? Renault opět hledá levné elektrické auto do města. Úplně stejně musí Twingo v roce 2026 zapadnout pod Renault 5 a crossover R4, nadchnout svým milým výrazem a chytře navrženým interiérem. Jeho podobu zatím neznáme, ale kdyby použili opět původní styl, dokonale by zapadl. 

Renault

Francouzská automobilka Renault byla založena třemi bratry v roce 1899. Renault byl až do roku 1996 státní automobilka a i dnes francouzská vláda kontroluje část společnosti.

Renault Scénic • Renault Clio • Renault Zoe • Renault Captur • Renault Megane • Renault Grand Scenic • Renault Kadjar

Doporučujeme

Články odjinud