Přímý souboj: O kolik je Tesla P100D rychlejší než P90D?

37 komentářů

Hartge
27. září • 14:18

1)
Po stu let vývoje jsme se dopracovali oklikou na začátek, auta znovu jezdí na uhlí.
Celková účinnost elekromobilů je 15% vložené energie proti 35% u dieselu.
Uhlíková stopa je tedy více než dvojnásobná. Kdo tenhle humus propaguje je šílenec.
Ztráty při přenosu elektřiny (3,3%), spotřeba elektráren při výrobě (2,4%), ztráty při výrobě (61,5%), v nabíječce (15% spínaný zdroj), u vlastního nabíjení akumulátorů (10-35% dle typu), samovybíjení, pokles kapacity s teplotou (hlavně v zimě) a ztráty vlastního elektrického pohonu (5-25%), dále ztráty měničů při regulaci pohonu, atd. Potom vám vychází účinnost elektrického pohonu oproti ropnému dokonce nižší.
V ČR se 57% el. energie vyrobí z uhlí, 33% z jádra, 4% z plynu, 3,63% z vody, 1,74% z biomasy, 0,35% z větru a 0,11 ze slunce. Produkce z větru a slunce byla možná jen díky dotacím v řádech desítek miliard korun na nákup zařízení a výkupní ceny.
2)
Kolik tedy konkrétně potřebuje jen ČR na provoz automobilové dopravy (osobní, nákladní, MHD) podle nájezdu km a spotřeby?
Ektromobil v praxi spotřebuje ze své baterie okolo 30kWh/100km, na které je potřeba v elektrárně vyrobit více jak 200kWh. V ČR je evidováno více jak 7 mil. vozidel a průměrný řidič osobáku najede 15 tis. km ročně. 200kWh * 150 tj. 30MWh * 7^6 tj. 21TWh (dnešní spotřeba celé ČR je 60 TWh). To vše s nájezdem jen jako u průměrného osobního auto. Nákladní doprava spotřebuje v ČR 80% nafty, tz. 21TWh * 4 tj. 84 TWh pokud by ČR chtěla přejít z konvenčních paliv na elektřinu neboli přes 5,6 Temelínů čísté spotřeby. Při zachování dnešního poměru spotřeby (60 TWh) a výrobní kapacity elektráren (90 TWh), 5.6 * 1,5 by bylo potřeba 8,4 Temelínů pro zachování stabilní dodávky 84 TWh na provoz osobní, nákladní a hromadné dopravy v ČR.
I kdybychom započítali elektrozastánic proklamovanou ztrátu jen 50% (nereálné), bylo by to: 30 kWh * 2 tj. 60kWh * 150 tj. 9MWh * 7^6 tj. 6,3TWh tj. * 4 * 1,5 tj. 37,8 TWh tj. 2,52 Temelínů.
3)
Kdyby měla Evropa jezdit jen na elektřinu potřebovala by násobně více energie než dnes vyrabí. Z čeho? Když je proti jádru.
Kolik tedy konkrétně potřebuje jen ČR na provoz automobilové dopravy (osobní, nákladní, MHD) podle spotřeby ropy?
Česko spotřebuje za rok cca 7 miliónu tun ropy na výrobu PH, to je nějakých 7 * 10^9 kg krát 5 * 10^7 J/kg, tj. 3.5 * 10^17 J energie z ropy, tj. děleno 3600 je asi tak 10^14 Wh tj. 100 TWh energie, jeden Temelín dodává ročně 15 TWh, tz. 6,7 Temelínů. Jaderka má životnost pouze 30 - 50 let a náklady na její výstavbu se pohybují okolo 0,3-0,5 bilonu korun.
4)
Kdyby měla Evropa jezdit jen na elektřinu potřebovala by k výrobě baterií více drahých kovů než dnes obsahují známá naleziště. Jen nevytěžené zásoby lithia se odhadují na 100 let, při současné spotřebě. Což by nepokrylo spotřebu ani na několik desítek procent baterií potřebných pro elektirfikaci mobility Evropy. Nemluvě o astronomickém nárůstu ceny v případě takové poptávky a tím zvýšení ceny baterií, díky kterým by ujetý km byl nákladnější než ujetý km na plyn nebo dokonce na naftu.
5)
Při standardním terifu elektřiny (nedotovaném) okolo 5 korun vychází km na 1,20 Kč až 1,50 Kč, což je cena přibližující se k ceně nafty, která je ale zatížena 53% daní, elektřina jen DPH 21%. Vzhledem k násobné ceně elektromobilu oproti konvenčnímu pohonu ve stejné kategorii auta, se rozdíl v pořizovací ceně nikdy nevrátí.
6)
Kdyby měla Evropa jezdit jen na elektřinu potřebovala by nové technologie na skladování elektřiny. Kapacita baterií za 25 let stoupla jen 3x. Současným tempem na srovnatelnou úroveň s konvenčními motrory se dostaneme za 75 a více let.
7)
Kdyby měla Evropa jezdin jen na elektřinu potřebovala nové technologie na nabíjení baterií. Nabití na úroveň dojezdu cca 1000 km (dojezd konvenčího motoru) trvá dnes nejmodernější technologií 10 hodin, 1 hodina 100 km. Vzhledek ke stavu rozvodné sítě lze rychlonabíječky používat jen v omezené míře, ale ty i dnes dokáží dodat energii na 1000 km nejrychleji více jak za 2 hodiny.
Nemluvě ani o cenách za přípojky. Při technologii, které by auto nabyla za několik destítek sekund (ekvivalent takování PH) museli byste mít přípojku pro ekvivalent jedenoho kilogramu nafty (42,61 MJ/kg) za 10s na 400V: 42.61 * 1000000 / 400 / 10 / 0.7 / 3 = 3x5000A, a takovou přípojku byste asi platit nechtěli.
8)
Pro dobíjení elektormobilů je dnešní rozvodná siť nedostatečná. Elektrifikace dopravy v Evropě by znamenala investice do přebudování rozvodné sítě.
Jen si představte, že většina aut se na noc zapne do nabíječky...
9)
Jak svým provozem, tak výrobou a následnou likvidací elektromobil násobně zatěžuje životní prostředí a jeho zastánci jsou nebezpeční a nezodpovědní extremisté.
10)
Viz články:
1) tři w tečka autorevue tečka cz/cas-elektromobilu-jeste-neprisel_1
2) tři w tečka byznys tečka lidovky tečka cz/po-euforii-vystrizliveni-obamova-podpora-elektromobilu-je-drahy-omyl-1z6-/doprava.aspx?c=A130212_145257_ln-doprava_mev
3) tři w tečka autorevue tečka cz/nekupujte-si-ojete-bmw-i3-nissan-leaf-ani-teslu-radi-consumer-reports

Gouda
27. září • 19:51

Jsou jenom 2 možnosti. Buď více méně okamžitě přestaneme spalovat fosilní paliva, nebo za století či dvě žádná auta ani elektrárny nebudou. Vyberte si.

kolemjdoucí
28. září • 11:02

Plácáš blbosti. Veškerá činnost člověka na světě znamená asi 10 % množství uniklých skleníkových plynů z celkového objemu. Kromě CO2 je (asi 1000x silnějším) skleníkovým plynem metan a vodík, kterých obou ročně uniknou zcela přirozeně a samovolně z půdy atd. do vzduchu značná množství - jenže pšt, o tom se nemluví, protože pak by vlády a lobby ztratily možnost protlačovat, nařizovat, šikanovat a nehorázně na tom vydělávat, kdyby to věděl každej. Kdyby to nebyly jen jejich plané kecy (vlád atd), tak by zanechaly zbytečných válek a v první řadě se snažily naučit se efektivně využívat ty hromady zemního plynu, co dnes (a nejen dnes, ale už desítky let) hoří přímo na ropných těžebných věžích jako odpad těžby a těžaři nevědí, co s ním. Dále pak samozřejmě udržitelnost i v ostatních oborech (a pozor, to neznamená udržitelný růst, to je jen jejich typická klička a zmatení! Růst prostě není udržitelnost a z principu nikdy není vyvážený!) - mě např. nevadí mít automatickou pračku dvacet let a počítač včetně stejného OS deset let, nepotřebuju to co chvíli měnit - musí to ovšem být všechno vyrobeno tak, aby to vydrželo, jak nejdéle to jen půjde (nikoliv jako dneska, kdy je všechno plné známých "kurvítek")!Diesely a jejich pevné částice ovšem problém jsou, protože taky potřebujeme něco dýchat. Plyn by to elegantně a levně řešil.

tom
28. září • 11:14

Nejen diesy ale i benzin a jeho nespalene aromaticke uhlovodiky. A plyn by to take zlepsil.

mpolan
1. října • 8:08

Zadne spalovani neni resenim, protoze zadne neni ciste.

milanekjablonecak
27. září • 21:58

No, tak to si to dokonale rozštíp:-D

Majkl
27. září • 16:41

Zdraví vás nezodpovědný a nebezpečný extrémista. A jsem na to pyšný. :)Jen by mě zajímaly ty čísla o účinnosti elektromobilu a spalováku. Elektrický motor má tak dvojnásobnou účinnost než spalovací motor. Když jste si tak dovedl vypočítat ztráty při výrobě elektřiny, co zkusit vypočítat i ztráty při výrobě benzínu? (Těžba,převoz ropy,rafinace,převoz benzinu + účinnost spalovacího motoru). :)Dále nikdo nikdy netvrdí, že všechny vozidla mají být pouze a jen na baterky a zároveň je dosti mylné se domnívat, že baterie v budoucnu musí být nutně lithiové. I kdyby se stalo, že většina vozidel bude elektrifikovaná, přeměna tak velkého vozového parku není otázkou 5-10 let. Takže v tom, že by se musela nějak možná upravovat rozvodná síť, problém není. Hrozně se mi líbí, když někdo pořád dělá katastrofické předpovědi, že naprosto všechny vozy by měli být elektrifikované a přitom počítá s dnešními údaji, chápu, je hrozně jednoduché opomenout vzrůstající trend pasivních/aktivních domů, resp. celkově domů, které mají na střechách solární panely, které mají navíc vzrůstající tendenci účinnosti.Nabíjení nejmodernější technologií netrvá 1 h =100 km, když Tesla se nabije za 40 minut na 80%. Dál nechápu, proč by měl mít elektromobil dojezd tisíc kilometrů. Využijete to snad? Doopravdy jezdíte běžně 1000 kilometrů bez jediné přestávky na záchod, občerstvení? A proč bych měl platit nějakou šílenou přípojku? Když ji budu mít doma, určitě nebudu potřebovat mít vozidlo dobité na 100% za hodinu.

Hartge
27. září • 20:21

- nikdo vám nebrání se pustit do výpočtu ztrát ze spalovacího motoru a podrobit svá tvrzení kritice
- sním o době, kdy se auta budou tankovat se střechy kde budou články, budou jezdit na ekologickou baterii, které se nebude muset po několika letech měnit a auta se budou nabíjete za pár minut, pokud to bude potřeba, tak aby nebyla ekologická zátěž vyší než u spalováků jak je tomu dnes u elekotromobilů, nejsem zaměřen proti elektromobilům, ale proti lidské blbosti, kdy hloupý aktivismus přináší více škody než užitku, viz podpora malých diselů nebo oturbených sekaček co produkují násobně sazí, jak říká odkaz na články, čas elektromobilů ještě nenastal
- supernabíječka v ČR snad není ani jedna nebo akorát teď jednu postavili, časy z rychlonabíječek jsou prakticky bezpředmětné, dojezd 1000 km mi umožňuje jet tankovat po ujetí 1000 km a ne po kazdých 350 km (80% kapacity u auta za 3,5 mil. který má jdenu z největších kapacit, ne jako e Golf a jeho 100% na 250 km) a strávit tam v nejlepším případě 40 minut (u e-Golfu 40 minut + cesta k jediné rychlonabíječce v ČR a to vše na 200 km jízdy a znova tankovat...)

ficus
28. září • 12:25

Co ty chceš, je 95% dojíždějících do práce srdečně jedno. 99% lidí denně jede autem cca 60-120km. A to je přesně postačující pro e-dojíždění, nabíjení v noci, popř ze solárů v práci. . Navíc, pokud odečteme servis s výměnami olejů a brzdových destiček u eletromobilů, dopadne to s ekologií lépe u elektromobilu.
Ptro zajímavost uvedu, že okolo roku 1996 vyráběli VW Golf, který s dnešními bateriemi dojede i 300km, nebo r. 2002 Toyota RAV4 EV, ta mi najede 200km s originálními bateriemi. Dnešnímu vývoji nějak není rozumět, když některé nové vozy nenajedou ani to, co ty staré. Že by v tom byl záměr nějakých Hartgeů? dost možná to tak je.
Hodně těch "odborníků" typu hartge nikdy nesedělo v elektromobilu, a jestli ano, nepoužívali ho v běžném životě. Jízdy 1000km daleko, prostě není běžná cesta v běžném životě.Ekoteroristé by měli zaměřit své cíle na tyto jízdy. JIstě existuje jiné řešení, než pálit naftu 1000km za den.

kolemjdoucí
28. září • 13:23

Jakým právem tu mluvíš za ostatní?? :-O Není nám to jedno, naopak stojíme za tím co píše. Na baterky sere pes.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Lovap
30. září • 8:02

Akým právom tu hovoríš za ostatných??

znalec
27. září • 17:16

1
elektrinu nemozno skladovat - na rozdiel od ropy. Zasadny problem pre stabilitu siete.
Solary nie su riesenie, ked v EU svieti slnko +- v rovnakej dobe a skratka v noci/zime, lektrina nebude, kdezto v lete/cez den jej bude prebytok.2
1000 km bez prestavky davam, max prestavka na natankovanie, cakat hodinu na natankovanie je nezmysel.3
cena nabijania na rychlonabijacke uz teraz je vyssia ako cena nafty (prepocet na km). Z domacej nabijacky nie je mozne nabit vacsiu baterku v rozumnej dobe. Kto nema garaz/nabijacku (typicky kupec elektrombilu je z mesta), tak napokon zpalati za prevadzku viac, ako majitel dieslu.4.
A to sme este neuplatnikli spotrebnu dan na elektrinu. Spotrebna dan na PHM je polovica ceny. Teda elektrina bude min o 100% drahsia ako teraz - a to sa uz elektromobily neoplatia vobec.
A spotrebna dan bude - lebo ak klesne danovy vyber z PHM, potom ho socani budu musiet nejako nahradit - a to je najjednoduchsie danou z elektriny.

Vana666
27. září • 17:09

Tisíc kilometrů v kuse jedu nejmíň desetkrát do roka. A pokud zastavím na záchod, určitě na něm nesedím 40 minut

brk77
27. září • 16:27

Nechce se mi to propočítávat a ověřovat zdroje, ale po dlouhé době zase jeden na první pohled rozumně vypadající komentář. Ne jen plácnutí do vody typu elektromobil je na hovno, protože málo ujede a dlouho se nabíjí.

Lovap
28. září • 6:28

Píše viac-menej kecy. Toto už písal niekedy minule aj tu na stránke. jeho argumentáciu som mu rozbil - ani nevie počítať účinnosť - a odvtedy tu bol ticho. Ozval sa až teraz ...

Hartge
28. září • 11:35

vy jste rozbil akorát tak ho-v-no, dejte sem odkaz ať se zasmějeme tomu rozbití

Lovap
30. září • 8:01

Nájdite si to sami - bolo to tu na autorevue. Mimochodom, stále ste sa nenaučili počítať - pri spotrebe elektromobilu 30kWh nie je mysliteľné aby bolo potrebné vyrobiť 200 kWh - je to nonsens a vidno, že by ste si mali zopakovať počty. Je to 60 kWh.

ficus
28. září • 12:07

Jsi jen doutnající počítadlo. Tací byli i v dobách počátků parních strojů atd. Vždy se našel skeptik, a vždycky to nějak dopadlo, i přes takové rádobyvěštce.

Míra
27. září • 12:35

Mě by daleko víc zajímalo co takovéhle sprintování udělá s dojezdem, tedy kolik takových sprintů baterky zvládnou?

Majkl
27. září • 13:47

Nevím o tom, že by to někdo zkoušel, ale předpokládal bych 250-350 sprintů na 1/4 míli na jedno nabití.
Při rychlosti 200 km/h má Tesla spotřebu zhruba 520 Wh/km.

kolemjdoucí
28. září • 10:43

To odhaduješ hodně špatně, každé takovéhle prudké akcelerování výrazně snižuje životnost baterií.Navíc to u toho elektrošrotu neznamená že takhle zrychlíš a u/jedeš, ale znamená to že se to za pár desítek sekund (max.) přepne do nouzového režimu, protože se články i motor přehřály a musí se zchladit.

Kuk Vykuk
2. října • 3:15

Jo to se na dragstripech hodně řeší co dělaj káry po 20 sekundách jízdy ... :-DB-]

Jirka
27. září • 14:33

Navíc po pár sprintech se začne přehřívat baterka a kabely. Otázkou je, kolikrát to dá, pokud se to nechá vždycky dochladit. Jinak dá tak jeden, dva starty.

Majkl
27. září • 16:13

Pokud se nepletu, když lidé dělají videa na youtube, kde testují jízdu ve vyšších rychlostech, většinou je součástí toho i plná akcelerace, jak Vy říkáte. :) Proto jsem to rozpětí uvedl širší, těch 250 sprintů by dle mého názoru měla Tesla v pohodě zvládnout.
Navíc, baterka, motor apod. se přeci přeci zahřívají i při vyšších rychlostech, jak dlouho zvládne jet Tesla plnou rychlostí (250 km/h), 8 sekund? A pak se rychlost sníží.

Míra
27. září • 22:54

Pokud má Tesla P90 baterii 90 kWh a výkon 568 kW, tak prostá matematika říká, že takový výkon by vycucnul baterky za 9 minut.

Jirka
27. září • 14:31

Co má společného spotřeba při 200 km/h se spotřebou při plné akceleraci? :)

Sarcasticus
27. září • 10:00

Jak se asi tyhle 2 Tesly liší v rychlosti dobíjení? Že by třeba po takovém závodě zapojili obě na nabíječku a natočili video porovnávající délku "dotankování"? ;-)

Nornik
27. září • 13:58

Jak vlastne vypada navsteva boxu u nejaky ty e-formule? By me asi nebavilo se dvakrat za zavod dve hodky koukat, jak jde ridic na cigarko a treba i obed.

mk
27. září • 12:25

Kdo by se díval na dvouhodinové video? :)

sokar
27. září • 12:18

Já ale nemám čas čumět celej den na auto u stojanu na elektriku.:-D

sokar
27. září • 8:47

Všichni se z té Tesly poserte. V8 je V8 i když pomalejší.B-]

Hartge
29. září • 10:09

pomalejší není, tesla při druhém sprintu se přepne do úporného módu a předjede ji i Ochcávka a když k tomu přidáte čas při tankování, tak je rychlejší MHD

Kuk Vykuk
2. října • 3:08

Leda tvoje stará se po druhym sprintu přepne do úspornýho módu :-D

Kahnt
27. září • 11:29

souhlas V8 je V8, baterky jsou pro nevědomé otroky s ajfounama..

Kuk Vykuk
2. října • 3:06

A hele zamindrákovanejm přibyli ještě další mindráčky, tak si to pěkně užijte :-D

Kert
27. září • 14:09

No si pusťte video od 40 s dále, sem si říkal dobrý zvuk to už vyladili i tohle to je fajn :-)

Doporučujeme

Články odjinud