Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut

Se zpřísněním předpisů pro technické kontroly a měření emisní stát pravděpodobně trochu přestřelil. Kontrolou dnes nemusí projít 90 procent aut kvůli maličkosti.

Nová metodika, kterou ministerstvo dopravy od října zavedlo pro stanice technické kontroly, vyvolala u mechaniků velké rozpaky a obavy. V aktuálních požadavcích je především novinka, že technik musí před měřením emisí zkontrolovat typ motoru, jestli odpovídá údaji v technickém průkazu. Tuto možnost ale podle expertů devadesát procent vozů prakticky neumožňuje.

„Motory jsou pod sofistikovanými plastovými kryty, popřípadě je typové označení z boku, kam neprojde ani laboratorní kamera. Navíc výrobce ani nemá povinnost typ motoru na jeho krytu uvádět,“ říká předseda Profesní komory STK Michal Cuc.

Jak má policie kontrolovat pneu? Podle indikátorů a následně měřidlem

Jak má policie kontrolovat pneu? Podle indikátorů a následně měřidlem

Nedostatečná příprava předpisů ze strany ministerstva dopravy může mít podle Cuce vážné následky. „Dovedeno do extrému, devět z deseti vozů nemusí projít měřením emisí a nezískat kladné osvědčení o technické kontrole,“ míní.

Předpisy se mechanici musejí řídit. Podle techniků pracujících na stanicích STK mezi nimi kvůli možnosti udělat chybu stoupá nervozita.

Ministerstvo totiž díky vyhlášce může jejich práci kontrolovat, a to například i za pomoci nastrčených vozidel a skrytých kamer. V nejhorším případě může státní dozor při zjištění porušení předpisů zastavit na stanici technické kontroly provoz.

Senát schválil novelu silničního zákona. Co se všechno změní?

Senát schválil novelu silničního zákona. Co se všechno změní?

„To samozřejmě vyvolává strach. Znamená to výrazné zpřísnění požadavků techniků na stav vozu. Kladné osvědčení tak získá mnohem méně vozů a počet vozidel v nevyhovujícím stavu se v příštích měsících výrazně zvýší,“ tvrdí Cuc.

Problému si je vědomo i ministerstvo dopravy, které novelu zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích iniciovalo. Typ motoru je jedním z důležitých aspektů pro měření emisí, kdy se ke konkrétnímu typu motoru vztahují hodnoty, které musí splnit. „Tím, že nedojde k identifikaci motoru, může nastat situace, že technik při kontrole zadá hodnoty pro typ motoru, ačkoli ve vozidle je ve skutečnosti jiný,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Jak si vedou auta z Česka na německých STK? Octavia lépe než dříve

Jak si vedou auta z Česka na německých STK? Octavia lépe než dříve

„V této souvislosti jsme skutečně zaznamenali dílčí problémy. S kontrolními techniky jsme v kontaktu a situaci řešíme,“ dodala. Jak konkrétně chce předpisy změnit, ale zatím podle mluvčí úřad neví.

Článek vyšel na webu E15.cz. Klikněte pro více zajímavostí >>>

TEST Lexus UX 250h F Sport Top: Pro nejdůležitější lidi na světě

Lexus UX 250h F Sport Top

O tom, že Lexus navrhuje a vyrábí opravdu krásná auta, není pochyb. A já se k řízení jednoho takového krasavce dostala. Nový Lexus UX 250h je první auto s hybridním pohonem, které jsem měla možnost vyzkoušet, a byla jsem z něj nadšená. Samozřejmě hlavně z holčičího pohledu, jak jinak.

22.  5.  2019 | AutoRevue.cz | 49 příspěvků
Minitest Lexus LS 500 AWD: Pro ty, kteří vědí, co chtějí

Lexus LS 500 AWD (minitest)

Vrchol motorové nabídky vlajkové lodi Lexusu se musí spokojit s šesti válci. Bude mu to stačit?

19.  5.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
Řídili jsme nový Ford Ranger Raptor: Je perfektní! To nejdůležitější však schází

Ford Ranger Raptor (první svezení)

Ford Ranger Raptor dokazuje, že práce může být i zábava. Umí dřít, vypadá u toho skvěle a těžkým terénem jezdí jako pánbůh.

17.  5.  2019 | Jiří Baborský | 22 příspěvků