Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut

Se zpřísněním předpisů pro technické kontroly a měření emisní stát pravděpodobně trochu přestřelil. Kontrolou dnes nemusí projít 90 procent aut kvůli maličkosti.

Nová metodika, kterou ministerstvo dopravy od října zavedlo pro stanice technické kontroly, vyvolala u mechaniků velké rozpaky a obavy. V aktuálních požadavcích je především novinka, že technik musí před měřením emisí zkontrolovat typ motoru, jestli odpovídá údaji v technickém průkazu. Tuto možnost ale podle expertů devadesát procent vozů prakticky neumožňuje.

„Motory jsou pod sofistikovanými plastovými kryty, popřípadě je typové označení z boku, kam neprojde ani laboratorní kamera. Navíc výrobce ani nemá povinnost typ motoru na jeho krytu uvádět,“ říká předseda Profesní komory STK Michal Cuc.

Jak má policie kontrolovat pneu? Podle indikátorů a následně měřidlem

Jak má policie kontrolovat pneu? Podle indikátorů a následně měřidlem

Nedostatečná příprava předpisů ze strany ministerstva dopravy může mít podle Cuce vážné následky. „Dovedeno do extrému, devět z deseti vozů nemusí projít měřením emisí a nezískat kladné osvědčení o technické kontrole,“ míní.

Předpisy se mechanici musejí řídit. Podle techniků pracujících na stanicích STK mezi nimi kvůli možnosti udělat chybu stoupá nervozita.

Ministerstvo totiž díky vyhlášce může jejich práci kontrolovat, a to například i za pomoci nastrčených vozidel a skrytých kamer. V nejhorším případě může státní dozor při zjištění porušení předpisů zastavit na stanici technické kontroly provoz.

Senát schválil novelu silničního zákona. Co se všechno změní?

Senát schválil novelu silničního zákona. Co se všechno změní?

„To samozřejmě vyvolává strach. Znamená to výrazné zpřísnění požadavků techniků na stav vozu. Kladné osvědčení tak získá mnohem méně vozů a počet vozidel v nevyhovujícím stavu se v příštích měsících výrazně zvýší,“ tvrdí Cuc.

Problému si je vědomo i ministerstvo dopravy, které novelu zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích iniciovalo. Typ motoru je jedním z důležitých aspektů pro měření emisí, kdy se ke konkrétnímu typu motoru vztahují hodnoty, které musí splnit. „Tím, že nedojde k identifikaci motoru, může nastat situace, že technik při kontrole zadá hodnoty pro typ motoru, ačkoli ve vozidle je ve skutečnosti jiný,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Jak si vedou auta z Česka na německých STK? Octavia lépe než dříve

Jak si vedou auta z Česka na německých STK? Octavia lépe než dříve

„V této souvislosti jsme skutečně zaznamenali dílčí problémy. S kontrolními techniky jsme v kontaktu a situaci řešíme,“ dodala. Jak konkrétně chce předpisy změnit, ale zatím podle mluvčí úřad neví.

Článek vyšel na webu E15.cz. Klikněte pro více zajímavostí >>>

TEST Ford Mustang Bullitt: Všechno nejlepší, Franku!

Ford Mustang Bullitt

Bylo by fajn se v testu Fordu Mustang vyhnout otřepaným frázím o amerických svalech a podobně. Obávám se ale, že dnes to nevyjde. Obzvláště, když tady máme ikonický Bullitt!

15.  11.  2018 | Jan Mička | 62 příspěvků
TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Mercedes-Benz S 560 kabrio: Bez střechy až do posledních paprsků

Mercedes-Benz S 560 kabrio

S faceliftem Mercedesu třídy S přišly na řadu i verze kupé a kabriolet. Testování sice připadlo na říjen, nemáte ale jediný důvod k obavám.

6.  11.  2018 | Milan Lažanský | 15 příspěvků