Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut

Se zpřísněním předpisů pro technické kontroly a měření emisní stát pravděpodobně trochu přestřelil. Kontrolou dnes nemusí projít 90 procent aut kvůli maličkosti.

Nová metodika, kterou ministerstvo dopravy od října zavedlo pro stanice technické kontroly, vyvolala u mechaniků velké rozpaky a obavy. V aktuálních požadavcích je především novinka, že technik musí před měřením emisí zkontrolovat typ motoru, jestli odpovídá údaji v technickém průkazu. Tuto možnost ale podle expertů devadesát procent vozů prakticky neumožňuje.

„Motory jsou pod sofistikovanými plastovými kryty, popřípadě je typové označení z boku, kam neprojde ani laboratorní kamera. Navíc výrobce ani nemá povinnost typ motoru na jeho krytu uvádět,“ říká předseda Profesní komory STK Michal Cuc.

Jak má policie kontrolovat pneu? Podle indikátorů a následně měřidlem

Jak má policie kontrolovat pneu? Podle indikátorů a následně měřidlem

Nedostatečná příprava předpisů ze strany ministerstva dopravy může mít podle Cuce vážné následky. „Dovedeno do extrému, devět z deseti vozů nemusí projít měřením emisí a nezískat kladné osvědčení o technické kontrole,“ míní.

Předpisy se mechanici musejí řídit. Podle techniků pracujících na stanicích STK mezi nimi kvůli možnosti udělat chybu stoupá nervozita.

Ministerstvo totiž díky vyhlášce může jejich práci kontrolovat, a to například i za pomoci nastrčených vozidel a skrytých kamer. V nejhorším případě může státní dozor při zjištění porušení předpisů zastavit na stanici technické kontroly provoz.

Senát schválil novelu silničního zákona. Co se všechno změní?

Senát schválil novelu silničního zákona. Co se všechno změní?

„To samozřejmě vyvolává strach. Znamená to výrazné zpřísnění požadavků techniků na stav vozu. Kladné osvědčení tak získá mnohem méně vozů a počet vozidel v nevyhovujícím stavu se v příštích měsících výrazně zvýší,“ tvrdí Cuc.

Problému si je vědomo i ministerstvo dopravy, které novelu zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích iniciovalo. Typ motoru je jedním z důležitých aspektů pro měření emisí, kdy se ke konkrétnímu typu motoru vztahují hodnoty, které musí splnit. „Tím, že nedojde k identifikaci motoru, může nastat situace, že technik při kontrole zadá hodnoty pro typ motoru, ačkoli ve vozidle je ve skutečnosti jiný,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Jak si vedou auta z Česka na německých STK? Octavia lépe než dříve

Jak si vedou auta z Česka na německých STK? Octavia lépe než dříve

„V této souvislosti jsme skutečně zaznamenali dílčí problémy. S kontrolními techniky jsme v kontaktu a situaci řešíme,“ dodala. Jak konkrétně chce předpisy změnit, ale zatím podle mluvčí úřad neví.

Článek vyšel na webu E15.cz. Klikněte pro více zajímavostí >>>

Se Škodou Octavia 2.0 TDI Evo poprvé v Česku: Musí být nejlepší. Daří se jí to?

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI Evo

Novou generaci Škody Octavia jsme poprvé vyzkoušeli rovnou na českých silnicích. Kombi s motorem 2.0 TDI Evo se tváří jako ideální služebák, navíc model jako takový nemá v rámci automobilky jednoduché poslání.

27.  3.  2020 | Jan Mička | 122 příspěvků
TEST Mazda CX-30 Skyactiv-X 6MAN vs. 6AT 4x4: Revoluční All In One?

Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X

Vznětová, zážehová, přeplňovaná, atmosférická, hybridní. Zdá se to sice k nevíře, ale všechna tato adjektiva popisují kompaktní SUV Mazda CX-30 s „dieselovým benzinem“ Skyactiv-X. Jen ne všechna najednou. Jaká tedy v reálném světě je a jak se liší čtyřkolka s automatem od předokolky s manuální převodovkou?

25.  3.  2020 | Petr Schnagl | 24 příspěvků
Minitest Honda Civic 5D 1.0 VTEC CVT: Stačilo po 5 letech jen posypat pepřem?

Honda Civic 1.0 VTEC CVT

Japonci Hondu Civic lehce vylepšili a poslali zpět na trh se zajímavou cenou. Stačí to ale k tomu, aby vyčnívala nad konkurencí?

21.  3.  2020 | Vladimír Kadera | 125 příspěvků