V rámci osvěty o bezpečném chování na silnicích tak opět nechybí video s citlivými záběry z nehod ani nehezká čísla statistik. Zdroj: Asociace Záchranný kruh
V loňském roce vyhaslo vlivem nepřiměřené rychlosti na českých silnicích 185 lidských životů, 501 účastníků nehod dopadlo s těžkými zraněními. Zdroj: Asociace Záchranný kruh
Za leden a únor roku 2021 přitom vykazují statistiky Policie ČR přesně 3245 dopravních nehod, ve kterých hlavní roli sehrála opět nepřiměřená rychlost. Zdroj: Asociace Záchranný kruh
Ta je tak poměrně častou příčinou dopravních nehod s podílem 28 % z jejich celkového počtu za uplynulé dva měsíce. Více v článku... Zdroj: Asociace Záchranný kruh
5
Fotogalerie

Příliš rychle i příliš pomalu, nepřiměřená rychlost způsobuje téměř třetinu nehod

Experti se ohlíží na téma nepřiměřené rychlosti, která je častou příčinou fatálních nehod.

Nepřiměřená rychlost jakožto příčina velkého počtu dopravních nehod je zmiňována neustále. Na toto téma se nyní zaměřuje i asociace Záchranný kruh v rámci své dlouhodobé kampaně Ty to zvládneš. V rámci osvěty o bezpečném chování na silnicích tak opět nechybí video s citlivými záběry z nehod ani nehezká čísla statistik.

V loňském roce vyhaslo vlivem nepřiměřené rychlosti na českých silnicích 185 lidských životů, 501 účastníků nehod dopadlo s těžkými zraněními. Za leden a únor roku 2021 přitom vykazují statistiky Policie ČR přesně 3245 dopravních nehod, ve kterých hlavní roli sehrála opět nepřiměřená rychlost. Ta je tak poměrně častou příčinou dopravních nehod s podílem 28 % z jejich celkového počtu za uplynulé dva měsíce.

Znepokojující je navíc skutečnost, že nepřiměřená rychlost vozidla má za oba měsíce letošního roku nejtragičtější následky, což bohužel dokumentuje smutná bilance 21 ztracených lidských životů v tomto období. A přestože se meziročně jedná o celkově nižší počet úmrtí, stále zůstává fenomén rychlosti jednoznačně na prvním místě v tragických následcích a to ve 42 % z celkového počtu nehod.

„Řidič by měl přizpůsobit rychlost vozidla celé řadě okolností, které silniční provoz vyžaduje a samozřejmě také svým řidičským schopnostem,“ potvrzuje základní pravidlo v chování za volantem plk. Mgr. Bc. Jiří Zlý, MBA z Ředitelství služby dopravní policie.

Současná zkušenost z dopravních komunikací však poukazuje i na jiný problém z pohledu nepřizpůsobení rychlosti. „Velmi důležitým pojmem je bezpečná rychlost. Můžeme totiž jet sice v rychlostním limitu, a přesto být nebezpeční a naopak,“ vysvětluje Bc. Roman Budský BA (Hons), MBA, předseda expertní rady Platformy VIZE 0.

Příkladem je i nepřiměřeně pomalá jízda, způsobená třeba telefonováním řidiče za jízdy. Právě tato situace je často příčinou neadekvátních reakcí ostatních účastníků silničního provozu a riziko vážné dopravní nehody se v této nestandardní situaci výrazně zvyšuje.

Rychlost jízdy je dnes často spojená s preventivními akcemi Policie ČR na silnicích. Případné překročení rychlostního limitu při radarovém měření a následné postihy jsou rozděleny do 4 skupin. Při té nejvyšší čtvrté skupině, kdy řidič překročí rychlost v obci o 40 km/h, resp. o 50 km/h mimo obec a více, může počítat ve správním řízení s připsáním 5 trestných bodů, pokutou od 5000 Kč do 10.000 Kč a zákazem řízení v délce 6 až 12 měsíců.

Adrenalin v krvi spojený s rychlostí by se tak měl stát fenoménem výhradně u sportovních závodů a soutěží na uzavřených okruzích. „Rychlá jízda je obrovská bezohlednost vůči všem v silničním provozu. Tady směřujeme náš apel především směrem k mladým a nezkušeným řidičům, kteří si často tímto hazardním způsobem dokazují své řidičské schopnosti. Přitom dnes existují, mimo jiné, speciální kurzy, ve kterých se každý řidič může pod odborným dohledem na uzavřeném okruhu naučit ovládat své vozidlo ve vysokých rychlostech, ale především bezpečně,“ doporučuje Lukáš Hutta, výkonný manažér Asociace Záchranný kruh.

Doporučujeme

Články odjinud