Přijde zákaz kouření při řízení? A co jídlo, pití?

Německá komisařka pro zdraví Sabine Baetzingová vyzvala politiky členských států Evropské unie, aby otevřeli diskusi na téma zakázu kouření při řízení. Tento neduh mnohých řidičů podle ní představuje riziko pro ostatní účastníky silničního provozu a i když by znamenal již poměrně značný zásah do osobních zaležitostí každého, je prý na místě s ním bez okolků skoncovat.

Daný záměr je na první pohled vcelku logický. Kouření za jízdy může být i nebezpečnější, než telefonování (které některé státy zakázaly i v případě použití handsfree). Cigareta zaměstnává řidičovy ruce, doutnající jej může v případě upuštění popálit, kouř v kabině také zrovna na pohodě nepřidá (i když...) a ani cigarety létajíci z oken automobilů před vámi zrovna nepotěší. Zdá se, že cigareta je to největší zlo, které kdy automobilsmus poznal. A nebo je to jinak?

Není to podstatné, otevírat podobnou diskusi nám přijde být zcela nesmyslné. Kde se podobné zákazy zastaví? Přijde zákaz pití za volantem, konzumace jídla za jízdy, ovládání autorádia, komunikace se spolujezdcem nebo dívání se po kráskách na chodníku? Kdo je schopen přesně určit činnosti, které nebezpečné jsou a které ne, kdo je schopen taková omezení vynutit? Nikdo a znovu nikdo.

I v Česku jsme již dávno měli to nejlepší možné zákonné ustanovení, které bylo později zdevastováno explicitním omezením telefonování za jízdy. To zní, že řidič je povinnen věnovat řízení dostatečnou pozornost. Takové ustanovení jasně a stejnoměrně zasahuje všechny myslitelné činnosti, kterým se řidič může při jízdě věnovat. Takové ustanovení klade odpovědnost na jednoho každého řidiče, který si musí uvědomit, kdy je jeho jízda ještě bezpečná a kdy ne. Stejně jako v mnoha jiných případech se specifickými zákazy toho či onoho pouze snažíme myslet popsaným listem papíru. Taková situace nakonec nemá za následek nic jiného, než že část řidičů přestane nad svým jednáním přemýšlet a řídit se pouze tím, co je či není povoleno. A to je nesmírně špatný trend, zákon nikdy nebude s to postihnout všechny myslitelné situace. Jedině opačná cesta je tou správnou.

Podobný návrh neslyšíme z úst německých politiků poprvé, nikdy to s ním ovšem nedotáhli tak daleko, jako dnes. Doufejme, že výzva paní Baetzingové ponechá většinu jejích kolegů chladnými a nedočkáme se dalších absurdních zákonných určení toho, co za volantem bezpečné ještě je a co už není.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků