Přijde zákaz kouření při řízení? A co jídlo, pití?

Německá komisařka pro zdraví Sabine Baetzingová vyzvala politiky členských států Evropské unie, aby otevřeli diskusi na téma zakázu kouření při řízení. Tento neduh mnohých řidičů podle ní představuje riziko pro ostatní účastníky silničního provozu a i když by znamenal již poměrně značný zásah do osobních zaležitostí každého, je prý na místě s ním bez okolků skoncovat.

Daný záměr je na první pohled vcelku logický. Kouření za jízdy může být i nebezpečnější, než telefonování (které některé státy zakázaly i v případě použití handsfree). Cigareta zaměstnává řidičovy ruce, doutnající jej může v případě upuštění popálit, kouř v kabině také zrovna na pohodě nepřidá (i když...) a ani cigarety létajíci z oken automobilů před vámi zrovna nepotěší. Zdá se, že cigareta je to největší zlo, které kdy automobilsmus poznal. A nebo je to jinak?

Není to podstatné, otevírat podobnou diskusi nám přijde být zcela nesmyslné. Kde se podobné zákazy zastaví? Přijde zákaz pití za volantem, konzumace jídla za jízdy, ovládání autorádia, komunikace se spolujezdcem nebo dívání se po kráskách na chodníku? Kdo je schopen přesně určit činnosti, které nebezpečné jsou a které ne, kdo je schopen taková omezení vynutit? Nikdo a znovu nikdo.

I v Česku jsme již dávno měli to nejlepší možné zákonné ustanovení, které bylo později zdevastováno explicitním omezením telefonování za jízdy. To zní, že řidič je povinnen věnovat řízení dostatečnou pozornost. Takové ustanovení jasně a stejnoměrně zasahuje všechny myslitelné činnosti, kterým se řidič může při jízdě věnovat. Takové ustanovení klade odpovědnost na jednoho každého řidiče, který si musí uvědomit, kdy je jeho jízda ještě bezpečná a kdy ne. Stejně jako v mnoha jiných případech se specifickými zákazy toho či onoho pouze snažíme myslet popsaným listem papíru. Taková situace nakonec nemá za následek nic jiného, než že část řidičů přestane nad svým jednáním přemýšlet a řídit se pouze tím, co je či není povoleno. A to je nesmírně špatný trend, zákon nikdy nebude s to postihnout všechny myslitelné situace. Jedině opačná cesta je tou správnou.

Podobný návrh neslyšíme z úst německých politiků poprvé, nikdy to s ním ovšem nedotáhli tak daleko, jako dnes. Doufejme, že výzva paní Baetzingové ponechá většinu jejích kolegů chladnými a nedočkáme se dalších absurdních zákonných určení toho, co za volantem bezpečné ještě je a co už není.

Minitest Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4: Jediné svého druhu?

Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4 (minitest)

Na kombinaci litrového tříválce a pohonu všech kol jenom tak nenarazíte. Suzuki Vitara se takto nabízí výhradně ve výbavě Premium za 490.900 Kč a jde o vůz, který byste rozhodně neměli přehlížet.

19.  2.  2019 | Vladimír Kadera | 41 příspěvků
TEST BMW X4 M40d/240 kW: Začnu mít konečně rád crossovery?

BMW X4 M40d

Projet se v nejvýkonnější naftové X4 někde na riviéře, prskali bychom nad jejím podivným designem. Když ale máte na silnicích kalamitu a objevíte její zábavně naladěnou čtyřkolku, máte Vánoce i v únoru.

17.  2.  2019 | Miro Mihálik | 23 příspěvků
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Škoda Superb 1.5 TSI ACT (minitest)

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda Superb s jednotkou 1.5 TSI?

15.  2.  2019 | Vladimír Kadera | 93 příspěvků