Přijde zákaz kouření při řízení? A co jídlo, pití?

Německá komisařka pro zdraví Sabine Baetzingová vyzvala politiky členských států Evropské unie, aby otevřeli diskusi na téma zakázu kouření při řízení. Tento neduh mnohých řidičů podle ní představuje riziko pro ostatní účastníky silničního provozu a i když by znamenal již poměrně značný zásah do osobních zaležitostí každého, je prý na místě s ním bez okolků skoncovat.

Daný záměr je na první pohled vcelku logický. Kouření za jízdy může být i nebezpečnější, než telefonování (které některé státy zakázaly i v případě použití handsfree). Cigareta zaměstnává řidičovy ruce, doutnající jej může v případě upuštění popálit, kouř v kabině také zrovna na pohodě nepřidá (i když...) a ani cigarety létajíci z oken automobilů před vámi zrovna nepotěší. Zdá se, že cigareta je to největší zlo, které kdy automobilsmus poznal. A nebo je to jinak?

Není to podstatné, otevírat podobnou diskusi nám přijde být zcela nesmyslné. Kde se podobné zákazy zastaví? Přijde zákaz pití za volantem, konzumace jídla za jízdy, ovládání autorádia, komunikace se spolujezdcem nebo dívání se po kráskách na chodníku? Kdo je schopen přesně určit činnosti, které nebezpečné jsou a které ne, kdo je schopen taková omezení vynutit? Nikdo a znovu nikdo.

I v Česku jsme již dávno měli to nejlepší možné zákonné ustanovení, které bylo později zdevastováno explicitním omezením telefonování za jízdy. To zní, že řidič je povinnen věnovat řízení dostatečnou pozornost. Takové ustanovení jasně a stejnoměrně zasahuje všechny myslitelné činnosti, kterým se řidič může při jízdě věnovat. Takové ustanovení klade odpovědnost na jednoho každého řidiče, který si musí uvědomit, kdy je jeho jízda ještě bezpečná a kdy ne. Stejně jako v mnoha jiných případech se specifickými zákazy toho či onoho pouze snažíme myslet popsaným listem papíru. Taková situace nakonec nemá za následek nic jiného, než že část řidičů přestane nad svým jednáním přemýšlet a řídit se pouze tím, co je či není povoleno. A to je nesmírně špatný trend, zákon nikdy nebude s to postihnout všechny myslitelné situace. Jedině opačná cesta je tou správnou.

Podobný návrh neslyšíme z úst německých politiků poprvé, nikdy to s ním ovšem nedotáhli tak daleko, jako dnes. Doufejme, že výzva paní Baetzingové ponechá většinu jejích kolegů chladnými a nedočkáme se dalších absurdních zákonných určení toho, co za volantem bezpečné ještě je a co už není.

Minitest Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD: Důvod, proč MPV nesmí zemřít

Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD (minitest)

Rostoucí zájem o crossovery a SUV už v nedávné minulosti poslal na odpočinek dva velikány segmentu MPV. Jak ale dokazuje stále prodávaný Seat Alhambra, tyto vozy jsou stále potřeba.

22.  2.  2018 | Jan Mička | 3 příspěvky
TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků