Příhoda z dálnice: zipovat, nebo zůstat s davem?

64 komentářů

zip
3. října • 10:23

Škoda, že u příspěvků nejsou vidět také fotky, jak v autech se začerněnými skly skoro všichni, co tu píšou, dokazují, v čem spočívá zip. Zajímavé, že ani jeden z diskutérů, dokonci ani ti se zkušenostmi z Německa, si nevšimnul jedné podstatné věci - že na konci zipu se auta střídavě zařazují PO JEDNOM z levého a pravého pruhu. Jinými slovy, pro naše superšoféry, by asi značka o řazení do jednoho pruhu měla být současně doplněna velkým nápisem "zařadit se máš až na konci ale jen před to auto, které máš zrovna po pravé ruce". Jinak ať už na konci zipu nebo již před ním, po každém vpravo zařazeném autě vznikne mezera a naši rychlíci to chápou tak, že hurá, předjedeme, a zase budeme o jedno místo vpředu. V Německu jsou teď zipy u policie velice populární a zkuste tam při souběžné jízdě předjíždět tak, jak si to vysvětluje většina rádobyprofíků u nás. Bude to pěkně drahé! Patřím k těm, kteří levý pruh blokují a tak znám z vlastní zkušenosti, že po krátké souběžné jízdě s pravým pruhem vznikne přede mnou ona obrovská díra, protože se všichni vpředu snaží zařadit před první kamion, který při rozjezdu trochu zaváha (protože dík řazení 1 + 5 musí jet brzda plyn).

Jirka
17. září • 14:48

I přestože je poslední příspěvek psán před rokem, tak se vůbec nic nezměnilo. Včera jsem jel z Brna na Prahu a cca 80 Km za Brnem se sbíhal levý pruh do pravého. Během dojezdu 200m ke zůženému místu se mě pokusil zablokovat jeden kamion a 4osobní auta. Jel jsem pomalu, kdyby se nějaký blbeček našel, tak abych to ubrzdil. A přece. Měl jsem otevřené okno u spolujezdce, tak jsem si vyslechl několikrát, že jsem čůr.. . Na souběhu mě pustil bez problému cizinec a pražák v dodávce, který mě minul o pár centimetrů na mě vítězoslavně vztyčil ukazovák.

Byl jsem z toho rozladěný až do Prahy a říkám si, že by se kvůli takovým lidem mělo dělat přezkoušení po pár letech zdarma a když neudělá tak opravu zaplatit. Myslím, že by byly silnice volnější.

Vladimír Žid
31. května • 14:55

Chovám se přesně stejně, protože si myslím, že je logické se řídit vyhláškou a selským rozumem a ne chováním "davu". Pokud to někomu vadí, je to jenom jeho věc. Trochu mě jenom mrzí, že o tomto vcelku rozšířeném jevu panují názorové rozdíly i mezi "profíky" z řad řidičů, čemuž se ale nelze divit vzhledem k formulaci ve vyhlášce a totální ignoraci z řad médií a policie.

Tomáš Langer
28. srpna • 18:43

Jednoznačně - v zákoně je ZIP a motoristicky vyspělé země ho používají úspěšně již drahně let.

 

Tomáš

kejml
28. srpna • 14:43

Vzdy, kdyz je na Jizni spojce nebo kdekoli na dalnici zuzeni, vzdy se najde nekolik vymastenych ridicu kamionu, kteri zablokuji oba pruhy, aby je nahodou nikdo nepredjel. A kde jsou benga? Sedi za bukem pred zuzenim a vybiraji prachy za rychlost, protoze je to jednodussi. Smrt dementum v TIRakach a A.C.A.B.

mike_k
25. srpna • 21:53

Ackoliv plne souhlasim s autorem a jsem pro dodrzovani zipu, tak me aktualni system casto usetri spoustu casu.  Vsichni manasove se zaradi do stojici fronty a ja usetrim spoustu casu kdyz je predjedu zcela volnym pruhem a na konci se v pohode zaradim, zcela v ramci predpisu, nanejvys za troubeni a blikani nejakeho kaspara.

jorgge
28. srpna • 11:19

Já bych to shrnul asi takhle :

My, co zip známe a dodržujeme pravidla, ho budeme dodržovat a ti ostatní tupci, kteří pravidla nedodržují, ať si klidně čekají hodinu a troubí!!

A navíc ... dokud je těch tupců většina, je výhoda pro znalé pravidel v tom, že většinou celou tu kolonu ve svém volném pruhu minete

Drrrak.2
25. srpna • 18:49

Dobry den,

jelikoz jsem absolvoval jiz ponekolikate povinne skoleni ridicu ve firme, dovolim si jeden prispevek: bylo nam vtloukano do hlavy to, ze pokud je na silnici prekazka, plati ZIP system. To ale nevim, jake plati pravidlo pri zuzeni vozovky. V Ostrave je ulice Marianskohorska (vedouci v podstate z huste zabydlene oblasti (O-Poruba) do centra). Na konci se pruhy zuzuji. Kolega se 14 dni starym autem jel v levem pruhu vedle kolony (300m) a nejaky typek uprostred se rozhodl, ze se proste posune dopredu v levem pruhu. Uz sam jiste tusite, co se stalo: sestrelil kolegu jedouciho 90km/h do svodidel - auto je jednoduse na odpis.

Takze, abych to shrnul. V levem pruhu jet opatrne a ne prislis rychle a pripadne si vytisknout letaky do zasoby: Vyuzil jsem ZIP system platny podle vyhlasky te a te a kdybyste byl tak laskav a prestal na me troubit a blikat, byl bych Vam vdecny. S pozdravem Marek Lutonsky , AutoRevue.cz.

Jednoduché jako facka  Zdrrravi Drrrak.2

Martin
25. srpna • 15:33

Podle prispevku tady jsou vsichni naprosto skveli a ohleduplni ridici, kteri nedelaji chyby. V tom pripade asi jezdim po uplne jinych silnicich nez vy panove a docela me to mrzi, protoze s vama na silnici by to byla pohoda

Viados
26. srpna • 10:37

Já bych tomu i věřil. Tady se pohybuje naprostá menšina řidičů. Řekl bych, že ti, co nejvíc prasej buď neuměj číst nebo se nezabejvaj takovejma věcma jako je teorie, vždyť oni jsou přece nejlepší a všechno vědí tak proč by četli Autorevue ???

Pavel
25. srpna • 14:38

Avsak reakce okoli JE VELMI typicka v CR. Bohuzel u nas jsou ridici velmi zabedneni (nevyjezdenosti?netoleranci?-nevim) a misto aby se snazili o plynulost, spise svou nekazni a prekracovanim pravidel provoz vyrazne brzdi. Nevim ale, jestli lide toto pravidlo znaji nebo nejsou ochotni toto pravidlo aplikovat? V kazdem pripade dodrzovani pravidla zipu by vyrazne zjednodusilo dnesni zacpy. To je muj nazor. 

Daniel Cunder
25. srpna • 13:48

Vedete tu zajimave konverzace. Tenhle problem tu resime jenom kvuli jednomu... blbosti a aroganci ridicu. Kdyby lidi nebyli protivni, byla by pohoda... reseni je jednoduche... vidite nekoho, kdo potreuje odbocit, asi k tomu ma duvod... tak ho pustite... nemusite to prehanet, protoze vite, ze to auto za vami by melo pustit toho druheho... vsechno je to pouze o respektu a pochopeni... toho bohuzel cesti ridici maji min a min...

Al Bunda
25. srpna • 11:46

Je to úplně stejný jako s přejetím do jiného pruhu - prostě si jako řidiči neumíme vyhovět - a stačí tak málo, jen ubrat plyn, čímž se vytvoří mezera na zařazení, všechno je plynulý, všichni jedou. Jenže u nás pokud dám blinkr že chci do jiného pruhu, tak je reakce "pouštějícího" právě opačná - přidat plyn a dorazit mezeru.

Proč to v civilizovaných zemích jde a u nás ne? Protože jsem sobci a neuvědomujeme si, že příště budeme potřebovat pustit my.

svb
25. srpna • 13:15

Ono dost zalezi na tom, jestli se do praveho pruhu cpete s tim, ze je tam znacka ZIP "nech zaradit" nebo jestli je tam znacka zakaz predjizdeni. V tom druhem pripade spise chapu reakci toho, kdo dorazi mezeru (jestli jste nekdy jel po Letne, tak neverim, ze jste to sam jeste neudelal - pokud nepatrite k tem, kteri to svihaji vlevo a nakonec, kdyz je tam nikdo nepusti, objedou tramvajovy ostruvek po kolejich).

Takze jeste jednou - muj hlas do hlasovani ze zaveru clanku: zip jen tam, kde se zipovat ma - Marku, uz to priste nedelejte!

Marek Lutonský
25. srpna • 13:30

Přečtěte si článek: jel jsem po dálnici, stále ve svém pravém pruhu. Jak byste si v něm představoval značku zákaz předjíždění - a co by potom měl řidič v pravém pruhu podle vás dělat?

(Místo po Letné jezdím raději po Korunovační)

svb
25. srpna • 14:18

OK, asi jsem to nefurmuloval presne - to o tom zakazu predjizdeni bylo samozrejme jako reakce na diskuzi, ne na clanek. Vam jsem odpovidal presne na to, na co jste se ptal v zaveru clanku, asi jsem mel zduraznit, ze to nesouvisi s tim, co pisu nad tim. (Tzn. ne nedelejte to, jako nepredjizdejte na zakazu, ale nedelejte to jako odpoved na Vasi otazku jak mate jezdit priste.)

Vicemene si myslim, ze nepopisujete nic extra spatneho, sam to obcas udelam - presne ve stejne situaci, kdy se najednou muj pruh vyprazdni a vsichni prejizdeji do druheho a me se treba nepovede se hned zaradit. Nicmene me taky nastve, kdyz zrovna nahodou jedu v tom "spatnem" pruhu a jen koukam na ty ostatni, jak kolem profrci.
Problem je v tom znaceni, jak uz jsem psal - kdyby byla takovato zuzeni poradne oznacena (zipovaci znacky nekolik kilometru dopredu), budu zipovat, a rad. Ale vzhledem k tomu, ze tak u nas nikdo nejezdi (a neni se tomu mozno divit, kdyz je to tak spatne znacene), tak opakuji svuj nazor: uz to priste nedelejte (ale koukam, ze v diskuzi stejne vitezi priznivci "zipovani za kazdou cenu", takze to vypada, ze i jestli se opravdu budete napriste chovat podle nazoru diskuze, minete jeste hodne rozzurenych hadu...)

gr
25. srpna • 11:44

Minulou středu jsem byl svědkem přesně téhle situace. Jedu z Prahy do Ol a v Brně směr Praha pěkná zácpa, tak 3-4 km. V pravém pruhu plno, v levém vždy nějaký chytrý kamion a blokuje levý pruh. Za ním tak 20 aut pak 500 metrů nic, zase kamion, 20 aut a 500 metrů nic. A to si říkají řidiči z povolání. Asi je pěkně sere, že oni musí čekat v pravém pruhu, tak porušují zákon hned dvakrát. Jak už to tady bylo psáno OSVěTA, OSVěTA, OSVěTA. S tímto ale souvisí i další fakt, že silničáři místo aby podporovaly ZIP tak před zúžením dávají značky zákaz předjíždění.

Marek Lutonský
25. srpna • 12:55

V USA se mi líbilo, jak je téměř na každém kamionu cedulka typu "Řekni mi, jak řídím". Je u ní telefonní číslo a předpokládám, že se s ním člověk dovolá někam do centrály dopravní společnosti, kde si může na konkrétního řidiče postěžovat, případně ho pochválit.

capo
25. srpna • 15:16

Taky se mi to moc líbilo.

Bohužel bychom asi při zavádění museli dlouho překousávat období, kdy budou tel.linky společností přetíženy nějakými hloupými stěžovateli....

LK
25. srpna • 14:58

A ono to funguje. Kamarád rozvážel pizzu (sice ne kamionem, ale stejně..), udělal řidičskou prasárnu, nějaký maník zavolal do té pizzerie a když se kamarád vrátil zpět, už šel přímo na kobereček k šéfovi.

Petr
25. srpna • 13:47

jo, nedávno o tom byl jeden béčkový film na Nově a byli u toho asi 4 mrtvý

svb
25. srpna • 11:37

Rozdil napriklad proti Nemecku neni jen v tom, ze ridici metodu zipu znaji a pouzivaji, ale i v tom, ze na vsech (aspon co jsem videl a pamatuju si) mistech, kde k tomu ma dochazet je cedule s nakreslenym schematem zipovani a napisem "nechat zaradit". Taky byva presne oznacene KDE se maji auta zacit zipovat.
Tohle vsechno na ceskych silnicich ZCELA chybi, tak se nedivte ridicum, ze to neumeji.

Jinak me osobne za situace, kdy 90% ridicu zip nevyuziva, prijde tech zbylych 10%, kteri predjedou celou kolonu, narvou se dopredu a vesele zamavaji z okenka ceduli s napisem "ZIP", skutecne jako pekni vychcanci a nemam je rad.

tic-tac
26. srpna • 16:50

Potvrzuju, v Německu už totiž jsou dál a ví, že autoškola na všechno nestačí. Stačí pár značek a je klid, troufám si tvrdit, že bez nich by to bylo stejné jak u nás. Stačí dvě cedule s názornými obrázky a pojede to i u nás. Pozdravuju jinak všechny kdo se cítí ukřivděni, že se zařadily 2 km před hrdlem a ostatní kolem nich sviští. Vaše blbost. Úplně nejlepší je to na kruháči u Drahotuš, který je průjezdný ve dvou pruzích , ale přes den jsou tam v pravém pruhu nádherné kolony. Jedu vždy vlevo, projedu kolem všech, po průjezdu se zařadím vpravo a nestačím se divit, jak si někteří "chytráci" zbytečně komlikují život. Jezděte podle pravidla zipu a neteoretizujte tu o popojíždění. Je tu snad vyhláška.

capo
25. srpna • 15:13

Někdo s tím přijít musí, a nakopnout tím uvažování ostatních, že kdyby to udělali taky, budou je třeba i další následovat a bude to mít za následek zip pro všechny ->pro všechny stejné podmínky řazení a starosti stranou.

Bohužel je tu dost nenakopnutelných, proto veřejná osvěta v médiích je nevyhnutelná.

petous
25. srpna • 10:47

Taky nechápu omezení rychlosti v jednom pruhu na 80 (i méně) přitom na okreskách, kde se dvě auta stěží vyhnou je 90ka. Zdá se, že průměrný řidič dálničního typu nezvládne 90km/h v pruhu 3m širokém nebo co. Pro zachování plynulosti jízdy by naopak bylo nutno rychlost v jednom pruhu zvýšit, aby se všechna auta vešla bez zpomalení. Matematik by nám místo teorie chaosu mohl vypočítat optimální rychlost (odhaduji že 150 by stačilo) jízdy jedním pruhem v uzávírce 1km, za předpokladu zipujících dvou proudů jedoucích 130km z rozestupy 50m.

jorgge
28. srpna • 11:09

Viděl jste někdy ceduli s devadesátkou? Ne, vyrábí se osmdesátky, je jich ve skladech silničářů plno, tak je tam nacpou. Přece kvůli tomu nezačnou vyrábět devadesátky, přece je to tak drahé ... bla bla

War
23. srpna • 22:40

Jedna dlouhá kolona může popojíždět plynule. Kdo má automat, tak se ho to netýká, ale když popojíždíte opravdu dlouho, tak je mi té spojky líto. Pokud se mají včlenit dva pruhy do jednoho, nebude ani jedna z těch kolon plynulá.

Marek Lutonský
24. srpna • 12:12

Nesouhlasím. Vždy se totiž musí včlenit dva pruhy do jednoho. Pokud se to ale dělá zipem, kdy se nikdo necpe do druhého pruhu půl kilometru před zúžením a nezastaví tak všechny za sebou, je mnohem větší šance, že jízda bude plynulá.

War
24. srpna • 22:19

Nikoliv, musíte to přeci znát z té praktické stránky - pokud dojedete nakonec, okamžitě se začnete včleňovat do pravé kolony a tam vás musí někdo pustit / zastavit, čímž se zastaví celá kolona a začne poskakovat. Když se budete začleňovat za pomalu jedoucím kamionem, který vám to nedovolí, začleníte se plynule. Každý kdo jel v Praze po magistrále v období loňských povodní tohle zažil. Tam bylo typicky vidět jak metoda zipu nefunguje.

Marek Lutonský
24. srpna • 22:47

Zip je založen na tom, že vozidla v obou pruzích se cílevědomě snaží o to, aby jízda byla plynulá. Když pouštím auto, nemusím zastavit, stačí, když jen trochu zpomalím. O extrémně hustém provozu, kdy už nefunguje nic, píše výše "matematik", to však ve většině případů na dálnici neplatí, tam tak hustý provoz jako na magistrále v době povodní není.

Navíc praxe většinou vypadá tak, že někdo před sebou uvidí prázdný pruh, lekne se, zastaví svoji polovinu silnice a snaží se dostat do průběžného pruhu. Ten je už také ucpaný, takže stejně ho musí někdo pustit - úplně stejně, jako by se dotyčný snažil zařadit těsně před zúžením.

Peter L
25. srpna • 9:25

no a nevyjde to nastejno? Priepustnosť (počet áut prechádzajúcich cez hrdlo) je zvyčajne rovnaká  - so zipom, alebo bez. Akurát opticky to vyzerá ináč. A takisto čo sa týka chovanie vodičov. Pri zipe sú ľudia v pohode, vedia, že na konci sa v pohode zaradia. Kdežto pri individuálnom zaraďovaní sú ľudia nasratý - tí, pred ktorých sa tlačíte, ale aj tí ktorí sa natlačili a potom ich niekto v pohode obehne a zaradí sa 300 m pred nimi - nakoniec sa nasratí všetci a nikto nechce pustiť druhého pred seba.

Z môjho pohľadu je ZIP dôležitý pre morálku, ale asi Vašu jazdu moc neurýchli.  Skôr naopak - pokiaľ ste šikovný, tak chaosom preplávete rýchlejšie.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
capo
25. srpna • 15:07

Z pohledu propustnosti to vyjde nastejno. Pokud se řidič nezařazuje zipem, ale individuálně, vzniká zácpa v jednom pruhu a díky tomu se zúžením někdo dostane rychleji a někdo pomaleji. Díky bezohlednosti a nepochopení některých jedinců může být rozdíl opravdu markantní. Zip by měl právě tohle zohlednit a dát každému stejnou šanci na stejnou dobu průjezdu.

Ano, zip je důležitý pro morálku, respektive je to jediný způsob jak ji na silnici udržet. Pokud zneužíváte toho, že se někteří jedinci do zipu neřadí, sice se dostanete zúžením rychleji, ale na úkor někoho jiného, což je sobecké nemorální chování.

Dalibor
24. srpna • 21:24

Co se na našich cestách stane, když se vytvoří fronta (semafor, ucpaný pruh, apod.)? Okamžitě se zastaví provoz a fronta se pohybuje přískoky. To samé se stane, i když není nutno brzdit, ale stačí jen zpomalit.

Mám pocit, že včasné řazení do zipu toto může eliminovat, jenže si myslím, že 90% řidičů o zipu neví nebo má zkreslené informace.

Proto navrhuji jedno: OSVĚTA, OSVĚTA, OSVĚTA!!!!

Marek Lutonský
24. srpna • 21:50

Už jsem uvažoval, že s sebou budu v autě vozit karton s nápisem "Se zipem je jízda rychlejší a plynulejší" a vyvěsím ho na sklo, až budu zase míjet nějakou kolonu

Silničáři ale mohou předpokládat, že před zúžením se na dálnici budou často tvořit kolony - proč třeba na značky postupně omezující rychlost nepověsí rovnou nějakou takovou cedulku?

Petr
25. srpna • 13:42

Protože jim to zákon neukládá a protože jim to nikdo nenařídil. Kdybyste byl placen od práce a ne od přemýšlení, přemýšlel byste na jejich místě o tom? A kdo je to vlastně silničář, někdo, kdo má za úkol opravit silnici a prd mu je po provozu.

Ale kdyby jim tpo někdo nařídil a dělalo se to tak všude a vždy, tak do roka to budou všichni znát a umět, to je fakt. Lobujte u svého poslance, jen tak se něco změní ...

Jan Vávra
23. srpna • 21:52

Jako matematik mohu jen prohlásit, že metoda zipu je strašlivý omyl a nesmysl a jediné co způsobuje je zablokování provozu. V případě nadkritické hutoty provozu začínají platit pravidla chaosu (myslím matematická). Zip může dobře fungovat jen případě podkritické hustoty. Taže řazení do jediné fronty včas je naopak jediné rozumné řešení. Pravidla silničního provozu hovoří ale jasně, takže si zip lze vynutit, většina řidičů ale správně intuitivně chápe, že to není rozumné.

Marek Lutonský
24. srpna • 12:17

Včas by ale ve vašem případě znamenalo vždy na konec jedné fronty, ne? To ale nikdy nenastane - řidiči se do druhého pruhu řadí chaoticky, po celé délce kolony, takže blokují a zpomalují jak svůj pruh, tak pruh průběžný.

Mac
24. srpna • 12:55

V tomto máte pravdu. Nicméně obecně je na každém jak se rozhodne, zda zip, či logika. Pořád se to ještě chápe jako "vychcanost", takže se pak nedivte reakce řidičů. Já osobně se řadím co nejdřív po postřehnutí, že pruh končí. Jet až nekonec je velké riziko, že se dlouho nezařadím zpět. Pořád je tu ta česká mentalita, tak s tím musíte počítat. Osobně to nedělám pokud nevidím mezeru, kam v klidu zapadnu. Ostatní řidiče v této situaci pouštím, pokud na můj vkus nejedou moc agresivně (vyložte si to jak chcete).

Kokin
25. srpna • 15:54

JENOMZE ZA TUHLE "NE-VYCHCANOST" DOSTANES V NEMECKU POKUTU :) Tam je vsem jasny ze se jede na konec kolony a tam se zazipuje... Pral bych vsem ceskym idiotum za volantem a hlavne kamionakum videt jak fachci tam fachci ZIP. Presne tak jak psal autor, ve vetsine pripadu se ta dlouho kolona rozjizdi tak, ze mezi jednotlivymi auty zustava 20-50m mezera do ktere se clovek hrave zazipuje - rozdil je v tom kdyz si kamionak kterej za volantem vetsinou chrape a pred nim je km mezera najednou sedne na bolak na prdeli co tam ma od te sve ohromne mozkove narocne prace a snazi se blokovat jak levej tak pravej pruh a nepustit nikoho. Mam 100 chuti potom malorazkou polechtat takovymu debilovi pneu na te jeho TIR-kraksne...

Vlasta
25. srpna • 14:34

Jak rikate 'vychcanost' je podle meho nazoru presne to, ze jsou videt znacky, ze napr. za 200m je zuzeni, a ridici v prazdnem pruhu se vubec nesnazi zaradit do fronty a jedou az k zuzeni. Pokud se toto deje, kdyz nejsou oba pruhy zaplneny, tak zip moc nefunguje. Protoze pokud jede jeden zaplneny pruh plynule napr. 50km/h a najednou se pririti v prazdnem pruhu auto, tak ho nejko pusti, ale za cenu toho, ze se cela fronta zastavi. Pokud se toto prave deje v nevhodnych intervalech, tak se fronta skoro zastavi a jedou jenom ti 'vychcurani'.

Tomáš Langer
28. srpna • 18:52

Tady by pomohla jednoduchá věc - vyměnit ty značky, které ukazují který pruh je průběžný za značky, kde nebude jasné, který pruh má navrch (dole na značce 2 pruhy se bíhají do 1 uprostřed mezi nimi). Pak nikdo do poslední chvíle nebude vědět, který pruh je "ten pravý" a pojedou všichni v obou pruzích.

 

Jednoduché, ne?

 

Tomáš

t29
25. srpna • 12:32

souhlasim s nazorem pana Vávry.
kdyz prijizdim k mistu, kde se vytvari v jednom pruhu kolona pomalu popojizdejicich automobilu, radim se do tohoto pruhu a nesnazim se "vychcane" jet v tom volnem az tesne k mistu svedeni do jednoho pruhu (to vede jen k nervozite mezi ridici, tvoreni jeste vetsich front, moznosti srazky s tim, co mne nechce pustit, nehlede na to, ze bych byl pak za "*****a")

a
25. srpna • 14:46

Jste typicky "cesky" - netolerantni a neinformovany ridic. Co je na tom spatneho, kdyz dojedete na konec a regulerne se zaradite? K cemu tedy pravidlo zipu slouzi? Takovi lide jako vy podstatne brzdi provoz. Na lidi s podobnym myslenim si vzpomenu v zahranici, kde je pravidlo zipu velmi rozsirene a jeho poruseni je dokonce pokutovano.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
jorgge
28. srpna • 11:02

Přesně tak, to, že ze se řadíte na konec kolony je vaše chyba, a vztekat se můžete tak akorát nad vaší blbostí, a ne nad těmi, kdo na rozdíl od vás dodržují pravidla

Marek Lutonský
25. srpna • 12:53

Ale svým konáním k nervozitě jedině přispíváte. Kdyby každý zůstal ve svém pruhu, jak se - možná bez naděje na úspěch - snažím prosazovat, před zúžením bude v obou pruzích rovnoměrně husto, automobily se plynule zařadí do průběžného pruhu, protože ví, že je každý druhý pustí. Je klid, nikdo se nevzteká, protože u dvou pruhů, které jedou stejnou rychlostí, k tomu není žádný důvod. Jenže jakmile se každý hned zařadí do pomalého pruhu (je to vůbec logické řadit se tam, kde je zácpa?), je automaticky naštvaný na každého, kdo neučinil stejně a díky uvolněnému místu může jet v druhém pruhu rychleji.

Zip začne fungovat jen tak, že ho řidiči nebudou ignorovat. Čím více lidí bude "vychcaně" zůstávat v zužujícím se pruhu, tím se dostaneme blíž k zemím, kde toto pravidlo úspěšně funguje.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Tomáš Langer
28. srpna • 18:49

čím to je, že věčně rozhádaní Italové zip používají naprosto v klídku a "moudří" Čechové se na silnici málem pobijou?

Tomáš

t29
25. srpna • 15:19

pane Lutonsky, jenze to je prave to, ze se vychazite spis z teorie, nez z praxe.
viz. k Vasi interpretaci zipu:
"...před zúžením bude v obou pruzích rovnoměrně husto, automobily se plynule zařadí..."
ale ono neni vetsinou rovnomerne husto a uz vubec se automobily plynule neradi.
a prave v tom je zakopany pes.
kdyby vsichni dodrzovali 100 % jista pravidla (at uz to je pravidlo zipu nebo cokoliv jineho), tak by jiste chaos nevznikal.
ale protoze jeden nechce pustit druheho, tak casto pravidlo zipu nefunguje, protoze zip se uzavira u zacatku zuzeni a tam je jaksi natesno a lide se blokuji, troubi na sebe atd.
zip nefunguje, kdyz se zapoji z jednoho pruhu 4 auta kdezto z vedlejsiho jen 1.
muselo by to byt vzdy 1:1, coz by snad na ceskych silnicich necekal ani ten nejvetsi optimista.
kdyby se uz davno pred tim zaradili do jednoho pruhu (stejne v jednom pruhu jedou potom po celou dobu zuzeni), tak by se odstranil ten chaoticky faktor toho, ze se tam chteji nacpat ridici za kazdou chvili.
proste jen pisu, ze pravidlo zipu nefunguje za kazdou cenu vsude, podobne jako kruhove objezdy nejsou vzdy zachranou krizovatek...
vzdy jde o konkretni krizovatku, konkretni zacpu, konkretni ridice se svymi navyky a ridicskymi schpnostmi

Petr
25. srpna • 13:40

jedině napsat do ČT ať častěji opakují BESIPky

Marek Lutonský
25. srpna • 13:56

Pomohla by i Zelená vlna Českého rozhlasu a podobná dopravní zpravodajství. Když hlasí o kolonách, rovnou by mohli připomenout, aby řidiči důsledně využívali zip.

Martin
23. srpna • 7:32

Přesně tak. Vím o "ZIPU", ale nevím, jestli je to pro mne nějaká výhoda. Zrovna včera jsem se choval dle předpisů. Na D1 v Brně jsem dojel téměř až k ukončení pruhu a pak hodil blinkr a to jsem asi udělal něco hroznýho, protože kamion ve vedlejším pruhu se snažil nezvětšit mezeru na více jak metr a ještě si pěkně zatůroval. Asi by to chtělo trochu osvěty. Nakonec mě pustil osobák před ním. Ale po takové zkušenosti si nejsem jist, kdy zipu zase využiju. Nebyla to první taková zkušenost.

Martin
23. srpna • 7:50

Ještě by mě zajímala jedna věc. Kdybych se někam "zazipoval" a někdo by to do mne napral, jak by to hodnotila policie? Kdo udělal chybu?

Marek Lutonský
23. srpna • 9:54

V zákoně se píše tohle (paragraf 12, článek 5):

"Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí; přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy. Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu. Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu."

Takže řidič musí zipujícího pustit, obávám se však, že dokazování by nebylo jednoduché.

MHPlus
2. září • 11:11

Trošku kontroverze: větu "Při souběžné jízdě umožní..." si vykládám tak, že pravidlo zipu lze použít v případě, kdy jsou 2 kolony aut, jedoucích nebo popojíždějících vedle sebe cca stejnou rychlostí (typicky v městském provozu) - pak má tento odstavec smysl, protože pravidlo umožní plynulé zařazení aut z končícího pruhu. Pokud je však na dálnici v jednom pruhu "poskakující" kolona a v druhém volno, nejedná se pohybem ve volném pruhu o "souběžnou jízdu", ale o předjíždění resp.objíždění a vyžadovat zařazení podle principu zipu není opodstatněné.
Koneckonců, na dálnici je pravý pruh určen k předjíždění, nikoliv souvislé jízdě, nemýlím-li se...

Marek Lutonský
2. září • 18:36

Koneckonců, na dálnici je pravý pruh určen k předjíždění, nikoliv souvislé jízdě, nemýlím-li se...

Doufám, že se mýlíte. Já a většina řidičů předjíždějí samozřejmě pouze v levém pruhu, s výjimkou měst. A v popsaném případě šlo o jízdu v pravém pruhu, který je určen k souvislé jízdě.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
MHPlus
2. září • 19:01

Ach ta Anglie...

Iceman
22. srpna • 21:44

Prijde mi, ze dneska pravidlo zipu uz nedela ridicum takovy problem jako drive, tedy aspon v Praze. Osobne se snazim zaradit o trochu drive nez pred ukoncenim pruhu, protoze tam clovek muze stat taky tejden:)

Al Bunda
25. srpna • 11:34

Jasně -  v Praze to funguje - ale jenom když máš pražskou značku, jinak jsi za největšího debila

Ještě že mám na svém volvu velký nárazníky, nakonec si to každej "pražák" rozmyslí a pustí mě.

finnanc
25. srpna • 15:34

kazdej ne, cekam na tuto situaci, potrebuji se elegantne "zbavit" sluzebniho auta abych uz konecne dostal novy, takze se tesim az te s temi velkymi narazniky potkam.......

Dominik Adler
24. srpna • 23:41

Právě, že by jste tam neměl stát "tejden". Porušení pravidla zipu patří mezi hrubá porušení PSP a podle toho jej policisté též "honorují".

Jinak k článku: myslím, že názor: "No co, stejně je to ucpaný, zařadím se už teď" je nesmyslný. Od toho je tu zip. Řidič není na silnici od toho, aby "přemýšlel", ale od toho, aby dodržoval pravidla. Takže dojedu k překážce (policista, stojící auto) a zařadím se vedle.
Jiná věc je, když je v Brně na D1 zácpa v obou pruzích a hoši z Prahy (pardon, musel jsem si rýpnout) a jiní chytráci si ušetří několik set metrů projetím benzinkou ÖMV a na konci se dožadují zařazení.

ACE
23. srpna • 5:51

Zhruba tak se to snažím dělat taky, jízdu "na doraz" ještě dost řidičů nechce znát.

Maxc
22. srpna • 21:02

Je to přesně tak, řidiči si ještě na pravidlo zipu nezvykli, ikdyž poslední dobou jsem zaznamenal mírnou změnu k lepšímu. Za takovéto situace a jí podobných se chovám stejně tzn. dojedu až k místu kde pruh končí a pak se zařadím. Njčastěji jsem to praktikoval při letních uzavírkách na Jižní spojce a nestalo se mi, že by na mě někdo troubil.

ipo
24. srpna • 20:23

Zo ZIPom mam pozitivne aj negativne skusenosti - zaujimave vsak je, ze vsetky negativne su spojene zo sofermi profesionalmi - autobusarmi a kamionistami. Pritom clovek by predpokladal, ze prave oni budu vediet, ze co je to ten ZIP! Dalsia kapitola su blondinky za volantom, tam clovek oko prizmuri a prepaci im to. Ale tym profikom...

Radek
22. srpna • 20:26

Presne s timto problemem jsem se jiz take nekolikrate setkal. Vetsina ridicu nezna nove pravidlo "ZIP" a vzdy utvori dlouhou kolonu pouze v jednom z pruhu dalnice.

Mike
26. srpna • 10:58

Tak jak jste se zachoval je naprosto spravne, podle pravidel, dole ctu dost ruznych nazoru, tak taky jeden pridam:

1. kdyz je tam znacka zakaz predjizdeni, tak to neznamena, zaradit se do stojiciho pruhu, ale naopak se tam necpat

2. pokud budou vsichni pokracovat ve svem pruhu a dojedou az na konec a tam se zaradi, tak nevznika zadny chaoz, chaoz vznika od toho, ze nekdo pravidla nedodrzuje a zarazuje se drive popr. brani ostatnim pokracovat v soubezne jizde, kdyz pujde dav lidi a nekdo se rozhodne jit napric, tak ho take dav uslape, u aut to mozne neni, protoze sve milacky mame moc radi a nechceme si je odrit...

3. pravidlo ZIPu nema za ukol zrychlit dopravu, rychlost vozidel v zuzeni bude stejne, ma ale usetrit pohone hmoty a zadrene motory a spojky a take zivotni prostredi, takze kdo ho nedodrzujete, tak radsi nikam nejezdete, bude aut min a nebudou zacpy a nebude se muset uplatnovat pravidlo ZIPu

4. Tuhle jsem jel v levem pruhu, pravy pruh byl za 500m uzavren, ale o 50m za mnou v pravem pruhu blokoval jakysi kokot jizdu, tak jsem prejel do praveho a pred uzvavirkou se zaradil, tak by to mel udelat kazdy, aby tomu blokari doslo, ze ZIP je vyhoda pro nej a ne jen pro ostatni

5. modelova situace - 1000 aut, u zipu stoji 500 aut v levem pruhu, 5000 aut v pravem pruhu a delka fronty je 500 aut, pokud budou stat vsechna auta v jednom pruhu, je delka 1000 aut a jsou zablokovany vsechny odbocky a krizovatky v tech 500m navic, co ma delat ridic, ktery chce pouze prejet silnici a nemuze, protoze ho tam nikdo nepusti?

6. na konci soubeznych pruhu tesne pred zuzenim kazdy zpomali a necha pred sebou misto pro zarazeni auta z druheho pruhu a po zarazeni auta pred sebe se zaradi za toto auto do mista, ktery tam necha ridic v druhem pruhu, nemusim se bat, ze mne tam nikdo nepusti

7. Tak to dodrzujte a bude po problemu, to musi u vseho stat policajt, aby lidi u nas dodrzovali obecna pravidla? Zabit nekoho je taky zakazany a tresta se dle zakon, tohle bohuzel niko netresta, kdyby se zacalo, tak by se to mozna lidi naucili


Doporučujeme

Články odjinud