Přicházejí mrazivé noci. Obstojí vaše autobaterie v této zkoušce?

28 komentářů

Martin 79
13. prosince • 12:07

V článku je neuvěřitelné množství nesmyslů...🙈

Lenka
29. listopadu • 10:10

Hezký den, co se týče autobaterií, jsem ráda, že existují takové komplexní články. Právě vybírám novou a aspoň jsem si udělala lepší představu, na co se zaměřit :) Máte zkušenosti s těmito stránkami: https://www.pneu-kvalitne.cz/autobaterie/... - mají tam tu, kterou preferuji. Děkuji!

Chose
1. prosince • 13:43

Zajděte si do kšeftu, který se živí hlavně baterkama a třeba i do dvou. Tam ty baterky přece jen více točí a nemají tam ležáky.

zdeluka
14. února • 17:25

Chci navázat na otázku v závěru článku autora: U své Fabie III opravdu je ukazatel dobití baterie. V procentech. Pokud ukáže 60% / když je akumulátor: MOLL MLA 59Ah 320A…/, co s tím??? Většinou jezdím krátké cesty, časté zastavení a další start, a tak hrozí, že to víc ukazovat bude málokdy. Jde mi samozřejmě o životnost baterky.

duncho
8. února • 13:46

Netusim aky algoritmus pouziva Skoda vo svojich vozidlach, no odporucil by som ju dat nabit mimo vozidlo, resp. odpojit ju z vozidla pocas nabijania a potom v plnom nabitom stave ju opat pripojit aby bol management stavu autobaterie zmazany. Po par jazdach by som opat pozrel na % stav. Ak aj ukazuje PP hodnotu 60%, neznamena to ze je nevyhnutne na vymenu. Odhad jej stavu je len na zaklade merania prudu z/do akumulatora a jej napatia v kludovom stave.
Len pre priklad uvediem VCS (Variable Voltage Charging System - http://www.nissantechnicianinfo.mobi/htmlversions/2016_Feb_Mar... ... vozidiel Nissan, ktory je zamerne navrhnuty tak, aby nabijanie akumulatora minimalne zatazovalo motor a tym malo pozitivny dopad na plnenie emisnych limitov. Vsetko by bolo v poriadku ak by stredna hodnota udrziavaneho napatia akumulatora pocas jazdy bola aspon 13.2V. Avsak nie je tomu tak a preto je bezne ze aj po 10h jazde autom sa napatie uztali na zalostnych 12.1V. Niet divu, ze Nissan v autach so S/S vybavenych logikou VCS meni tony akumulatorov za nove, kedze zlyhali prave skratom ckanku (hlboka sulfatacia). Usetrenim par kg CO2 zatazuju zivotne prostredie tisickami ton zlyhanych akumulatorov pocas zaruky...

DaewooMaster
15. prosince • 12:06

"hermeticky uzavřené akumulátory" - k tomu bych měl jen jednu poznámku z praxe - např. nejvyšší řada (Silver) od Varty (stejné baterie přelepuje svými nálepkami i Bosch a Exide), která je bez údržbová, má po obou stranách akumulátorů zřetelné (asi 3 mm) otvory, kterými elektrolyt při naklopení nebo překlopení volně vytéká. Nejsem promovaný chemik, ale "hermeticky uzavřené" to asi nebude nikde, co by to třeba udělalo v případě nějaké poruchy (přehřátí apod.)?

Rendy
15. prosince • 0:39

Dacie mají voltmetr v diagnostickém menu v rádiu.

JirkaK
14. prosince • 23:57

Článek celkem dobrý, ale je tam pár chyb a nejasností. Především zmíněné napětí nabitého akumulátoru 12.2 - 12.8V je napětí nabitého akumulátoru v klidu, tedy bez zátěže a bez nastartovaného motoru. Navíc je to rozmezí dost široké, při 12.2V už je lepší baterii dobít. Druhé zmíněné napětí 13.8 - 14.6V je při běžícím motoru, tedy dobíjecí napětí alternátoru. U starších aut s klasickou baterií nemá přesáhnout 14.4V, potom už se baterie přebíjí. Novější auta s Ca akumulátorem můžou nabíjet až na těch 14.6V. Hlavně je nutné dobíjení zkontrolovat vždy, když se akumulátor mění za nový. Nikdy není jisté, jestli akumulátor odešel stářím, nebo ho třeba nezničil vadný alternátor přebíjením. Potom může nový akumulátor po pár kilometrech i vybuchnout.
Dobíjení po dobu 10 hodin desetinou kapacity je teorie pro plně vybitý akumulátor, jenže ten je úplně vybitý málokdy. Když nabíječka nemá automatiku, je třeba napětí hlídat a při stoupnutí nad 14.4 - 14.6V, kdy akumulátor začne vařit, nabíječku odpojit.

Martin 79
13. prosince • 12:09

V článku je neuvěřitelné množství nesmyslů...

Vana666
15. prosince • 7:43

Jj, článek je směsí mnoha správných, ale taky spousty neurčitých nebo i zcela mylných informaci. Naznačuje to, že se autor v problematice nevyzná a jen poskládal vše z cizích zdrojů a doplnil vlastními omyly. Doporučil bych článek nebrat moc vážně.

hihihi
14. prosince • 20:36

Jak jsou na tom asi elektromobily, obstojí také v této mrazivé zkoušce? ;-)

Antiautomat
14. prosince • 11:55

...este ste zabudli treti typ: tzv. marketingovo-sejls baterie. Ma to v strede indikator (dno sklenenej trubicky, ktora dosahuje do elektrolytu). Vsetko okrem toho indikatora je prelepene nalepkou 'ked to uz neukazuje, kupte novu'. Skratka ked trochu klesne elektrolyt, mali by ste rychle rychle bezat kupit novu. Pricom staci dat dolu nalepku, vysroubovat stuple, doliat to destilkou (s rozumom, ako indikator posluzi prave ta spomenuta sales-marketing vec), nabit (kedze mam benzinaka, staci vhodna mala lacna nabijacka, netreba nic silne), zasroubovat ten pozdrav z marketingu a sejslu (vdaka zan!), nasadit stuple a bateria ide dnu.
Opakujem kazdy druhy rok. Staru dobru klasicku ocenujem zo dna na den viac a viac. Ked som pritom, hned vymenim aj nighbreakery (kedze je tam miesta habadej, je to na par minut, ziadne divoke vysadzanie svetiel a demontaze masky apod).

MartinX
14. prosince • 18:37

Baterku do ktorej musim dolievat vodu a starat sa o nu, by som okamzite vyhodil.
Na mojom starom aute (Fiesta Mk V), ked som ho po 10 rokoch predaval, bola stale originalna baterka, ktora za tych 10 rokov nikdy nebola pripojena na nabijacku. Pricom to auto sa pouzivalo v meste, teda vela kratkych jazd a celodenne som nim svietil stretavacimi svetlami (auto nemalo denne svetla). Po tych 10 rokoch mi uz sice v servise hovorili, ze baterka potrebuje vymenit, ale kedze auto aj pri -10 nastartovalo na prve otocenie klucika a islo z domu, tak som to neriesil.

Antiautomat
15. prosince • 11:56

...tak to je fakt pruser, celodenne svietenie by tu moju bateriu naozaj odrovnalo :-D:-D:-D:-D

kolemjdoucí 2
14. prosince • 11:23

Voltmetr je na nic, napětí je jen pomocná informace. Kdo chce doopravdy měřit a skutečně znát stav akumulátoru, potřebuje ampérmetr s nulou uprostřed, to je přístroj dávající hodnotné informace - ten si ale nenamontujete sami, tady už je potřeba odborný zásah.

Martin 79
13. prosince • 12:10

Nesmysl...

gamblik
14. prosince • 13:49

To je ale nesmysl, ampérmetrem s nulou uprostřed zjistím maximálně jestli teče proud z/nebo do baterie a jeho velikost. Pokud však dojde k takové poruše, že soustava bude nabíjet stále správným proudem, ale napětím např. 17 a více voltů, na ampérmetru nic nepoznám, zato baterie odejde dost rychle.

kolemjdoucí 2
14. prosince • 23:34

Kecáte nesmysly, protože jenom teoretizujete, ale prakticky jste to nikdy nepoužíval. Poznáte na tom úplně všechno, i přepětí.To „maximálně jestli teče proud z/nebo do baterie a jeho velikost” je přesně to o co jde, je to zásadní informace, ovšem musíte vědět co znamená (pro akumulátor), jinak vám bude samozřejmě k ničemu. Ještě k tomu dodám, že onen proud tam ani zpátky neteče neustále ;-)

gamblik
15. prosince • 10:10

Já bych řekl, že Vy jste takový machr, že na tom ampérmetru kromě přepětí zjistíte i nadmořskou výšku a aktuální polohu orbitální stanice MIR :-D . Tak hodně štestí s ampérmetrem, já si jednou za čtvrt roku změřím ráno multimetrem napětí a budu si taky myslet, že to dělám a rozumím tomu nejlépe ;-)

kolemjdoucí 2
15. prosince • 19:56

Já ale mluvil vážně a bez machrování. Projevujete se typicky počesku.
Hodně štěstí s multimetrem.

Maggots
14. prosince • 11:09

Je lepsi pri nabijeni baterky v aute ji odpojit od auta, nebo je to fuk ?

JirkaK
15. prosince • 0:03

Když je jistota, že je akumulátor z nějakého důvodu vybitý a jinak je v pořádku, není problém s nabíjením přímo v autě. Když by byl akumulátor vadný a proud z nabíječky "nebral", může napětí z nabíječky vylézt tak vysoko, že na autě něco zničí.

gamblik
14. prosince • 13:44

To záleží na nabíječce, ty moderní elektronické jako třeba tato: https://www.nabijeckyctek.cz/inpage/ctek-mxs-3-8-12v/... umí nabíjet bez odpojování od auta. Takové ty staré "plechovky" s transformátorem, ty bych na baterku připojenou k el. soustavě auta rozhodně nepoužíval. Nicméně mimo auto mohou posloužit stejně dobře, jen je většinou potřeba hlídat čas, abychom nepřebíjeli.

Marex
14. prosince • 22:16

C-Tek sice patří mezi špičkové nabíječky a mnohdy dokáže přivést zpět k životu i baterii, kterou jiné nabíječky už nezvládnou, nicméně ani tuto nabíječku bych nikdy nepřipojil na baterii, bez aspoň odpojeného + pólu. Už jsem ne jednou viděl, co dokáží pulsní zdroje napáchat za škody na citlivých zařízeních na pulsní špičky. Přesto, že C-Tek nabízí i variantu nabíjení přímo přes autokonektor zapalovače, nikdy bych tento způsob nepoužil a se 100% jistotou ji vždy připojuji přímo na autobaterii při odpojené + svorce. Dneska má totiž vůz samostatnou řídicí jednotku na kde jaký prd a tohle nejsou zrovna levné položky. Pokud se jedná o nějaký starší kus vozidla bez ŘJ, tak bych tam problém s neodpojováním autobaterie neviděl.

duncho
8. února • 13:27

Z Tvojho prispevku "vidno" ze si znaly problematiky. Odpajat akumulator nie je nevyhnutne pokym pouzijes nabijacku s inteligentnym nabijanim a nie doma na kolene vyrobenu bez znalosti aspon zakladov elektrotechniky. Ak by sa aj inteligentna nabijacka pokazila a jej napatie by na nej nekontrolovane stuplo (co sa na 99% nestane vzhladom na princip elektronickej regulacie vystupneho napatia spinaneho zdroja), tak ani v pripade prudovych narazov nestupne napatie akumulatora vyssie ako 15.7V co je stale bezpecne napatie v palubnej sieti. To by si musel do nej tlacit 40A aby sa tak stalo, co je nemyslitelne nakolko drviva vacsina bezne dostupnych inteligentnych nabijaciek na plny vykon poskytuje nabijaci prud max. 5-7A, resp. musel by byt uplne zniceny akumulator s prerusenym clankom no v tom pripade by sa inteligentna nabijacka ani nezapla. Samotny akumulator sa chova ako kondenzator s obrovskou kapacitou a aj preto nie je kladeny doraz na vyrobcov alternatorov filtrovat/vyhladit ich vystupny prud kedze sa o to postara prave akumulator. Ak si obozretny a citis sa bezpecnejsie po odpojeni akumulatora od vozidla, nikto Ti to nezazlieva, len prosim nerozsiruj paniku ze je to nevyhnutne...

stealth01
14. prosince • 9:57

Jestli obstojí? No tuto zimu nevím, ale příští budu muset řešit, protože budu mít v autě standardně dvě autobaterie. Jednu na 12V a druhou na 48V. Tak uvidíme.V jiném autě mám Li-Ion baterii, která v článku ale nebyla vůbec zmíněna, takže nevím, jak se o ní starat. :-D;-)

Ernie
15. prosince • 8:51

Audi? ;-)

Jirka
14. prosince • 14:46

Pokud je to auto se start-stopem (jakože určitě je), tak máš mnohem odolnější baterku a vlastně i všechny komponenty ke startování. Někde v autotipu kdysi bylo srovnání baterek pro SS - AGM nebo EFB vs klasika a studených startů dávaly ty nové SS baterky snad 10x víc.A 48V bych se bál ještě míň, je to napětí mnohem vhodnější pro vyšší odběry (menší proud). Startovat to ale bude asi stejně na tu 12V, ne?

Doporučujeme

Články odjinud