Příběhy zaniklých značek: Před 60 lety se zjevily vozy Robur.

Německá automobilka ležící na dohled od českých hranic, se celá desetiletí specializovala na výrobu užitkových vozů. Před 22 lety však zanikla.
Příběhy zaniklých značek: Před 60 lety se zjevily vozy Robur.

Potkat v současnosti na silnici auto značky Robur je už docela velká vzácnost. Některé exempláře ale stále ještě parkují například ve vesnických hasičských zbrojnicích.

Tyto vozy se vyráběly v německé automobilce, která se nacházela v německém městě Zittau (Žitava), které leží těsně za česko-německou hranicí jen třicet kilometrů od Liberce. Zakladatelem závodu byl podnikatel Karl Gustav Hiller.

Robur však není tradiční historický název. Nejprve se od počátku minulého století v bývalé továrně na výrobu textilních strojů vyráběla jízdní kola, později motocykly a v letech 1912 až 1927 také osobní auta se jménem Phänomen. Ta si ovšem velkou popularitu nezískala, a proto bylo rozhodnuto věnovat se produkci lehčích nákladních vozů. Po těch naopak poptávka byla.

Retro | Zajímavosti | Fascinace

Skoro po padesáti letech vznikají další kusy unikátního českého kupé

Po druhé světové válce byl podnik ležící na území bývalé NDR samozřejmě znárodněn, a nejdříve vyráběl stacionární motory. Od roku 1950 ale byla obnovena výroba předválečného náklaďáku, což byl Phänoman Granit.  Existovaly dva různé rozvory, nabízela se také skříňová, sanitní nebo hasičská verze. Jednou z variant byl rovněž čtrnáctimístný autobus. K dispozici byl dokonce pohon všech kol.

Klepněte pro větší obrázek

Autobusová verze přejmenovaného modelu Garant. Autor: Zacke82 – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=6691118

Při průběžných modernizacích se vyvíjela zejména pohonná jednotka, což byl vzduchem chlazený řadový čtyřválec s objemem nejprve 2,7 litru, později tři litry. Od roku 1952 se dostal do výroby také dieselová verze s označením Granit 32.

V roce 1955 se ale název Phänomen Granit musel přestat používat. Šlo o důsledek sporu s potomky původních vlastníků firmy - rodiny Hillerů. Tudíž nejprve se název vozu změnil na IFA Garant a na počátku roku 1957 došlo k přejmenování celé továrny. Původní továrna Phänomen Werke měla od té doby na vývěsním štítu nápis VER Robur-Werke Zittau, DDR.

Retro | Zajímavosti | Užitková auta | Nákladní auta | Fascinace

Galerie: Kolos, Fňukna, Vejtřaska aneb nákladní legendy z dob ČSSR

Jméno Robur nebylo odvozeno od slavné postavy románu Julese Verna, nýbrž od latinského názvu dubu letního (Quercus Robur). Koho, a proč to napadlo, už se dá asi jen stěží zjistit.

Kromě jména se změnil i vzhled vozu. Například světlomety už byly oválné, blatníky se více zaoblily a nový byl i čelní panel vozu.

Garant, který se dovážel také k nám a zde sloužil především jako rozvážkový vůz pro pekárny, mlékárny a zásobování prodejen Jednoty, vydržel ve výrobě až do roku 1961, kdy ho nahradil nový typ Robur LO 2500 s trambusovou kabinou.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Provedení bylo v nabídce několik

Označení lze rozklíčovat takto: L je lastkraftwagen (německy nákladní automobil), O označovalo Ottův, tedy benzinový motor a číslo 2500 značí nosnost v kilogramech. Pro východoněmeckou armádu se vyráběla varianta s pohonem 4x4 a se sníženou nosností LO1800A.

Původní motor byl zážehový vzduchem chlazený čtyřválec s maximálním výkonem 51,5 kW, později navýšeným na 55 kW. Až po dvaceti letech výroby (v roce 1982) dostal Robur také dieselový agregát.

Klepněte pro větší obrázek

Robury často využívali hasiči. Autor: Garbe Ronny, wikipedia.de 
Premiéry | Byznys | Nákladní auta

Toto je nová podoba Avie. Sériová výroba se už připravuje

Nosnost vozu se v posledních letech navýšila až na tři tuny.

I když zejména v šedesátých letech byl Robur LO hojně dovážen i do socialistického Československa ve variantách valník, skříň, furgon nebo autobus pro 21 osob, později ho z vozového parku firem vytlačily přece jen modernější domácí Avie.

V Žitavě Robury montovali i po pádu komunistického režimu. Na počátku devadesátých let ale byla pro nezájem produkce bez náhrady ukončena.

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 9 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků