Příběhy zaniklých značek

V seriálu Příběhy zaniklých značek si připomínáme značky, které se nesmazatelně zapsaly do dějin automobilové historie.



RetroTajnéTatraPříběhy zaniklých značek
T 603 se narodila v ilegalitě jako Tatra Valuta, komunistickému zákazu navzdory

T 603 se narodila v ilegalitě jako Tatra Valuta, komunistickému zákazu navzdory

Tatra nevyrábí osobní auta už dvacet let, ale jen díky tajnému vývoji Valuty, která předcházela „šestsettrojce“, se tak nestalo už na počátku 50. let. Tvůrcům za tento vzdor hrozily hrdelní tresty, přesto se tehdejší politická garnitura neváhala pochlubit osmiválcovou limuzínou ve světě.

8.  4.  2019 | Miro Mihálik | 52
RetroSportTajnéFascinace
FSO 1100 Coupe mohlo být polským Lotusem Esprit. Skončilo ve šrotu

FSO 1100 Coupe mohlo být polským Lotusem Esprit. Skončilo ve šrotu

První Esprit s karoserií od Giugiara byl představen v roce 1976, Poláci však měli svůj prototyp FSO Coupe hotový o dva roky dříve. Téma na další konspiraci? Tentokrát ani ne, osud socialistického sporťáku je přesto bizarní.

18.  3.  2019 | Miro Mihálik | 4
ElektromobilyPremiéryPříběhy zaniklých značek
Slavná španělská značka má supersport Carmen. Co ji spojuje s Plzní?

Slavná španělská značka má supersport Carmen. Co ji spojuje s Plzní?

Hispano-Suiza se znovu pokouší o vzkříšení. V Ženevě představila elektrický sporťák s výkonem přes 1000 koní, který nese jméno loni zesnulé vnučky zakladatele automobilky Carmen Mateu.

7.  3.  2019 | Miro Mihálik | 5
ElektromobilyZajímavostiPříběhy zaniklých značek
Znáte Tango T600? Mikroautíčko zvládlo až 240 km/h, jedno měl i George Clooney

Znáte Tango T600? Mikroautíčko zvládlo až 240 km/h, jedno měl i George Clooney

Vypadá jako karoserie omotaná kolem sedačky a čtveřice kol. Miniaturnost ani rychlost však nezajistily prapodivnému Tangu světlou budoucnost.

1.  3.  2019 | Daniel Fuglevič | 7
RetroZajímavostiPříběhy zaniklých značek
Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval

Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval

Představení moderního liftbacku s italským designem a klasickou koncepcí na konci 70. let polským FSO může na první pohled vypadat jako fantastické terno. Než začnete rozkrývat skutečné pozadí jeho vzniku.

16.  2.  2019 | Miro Mihálik | 31
FascinaceTatraPříběhy zaniklých značek
Miroslav Zikmund slaví 100 let. Vzpomínal, jak s Hanzelkou cestovali

Miroslav Zikmund slaví 100 let. Vzpomínal, jak s Hanzelkou cestovali

Pojďme si krátce zavzpomínat na cestu, díky které nás zná celý svět. Když Zikmund s Hanzelkou najeli 67.000 kilometrů přes 44 států v Tatře 87.

13.  2.  2019 | Vladimír Kadera | 5
RetroTajnéPříběhy zaniklých značekZajímavosti
Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se zastaralými zapáchajícími dvoutakty. Byly však doby, kdy tamní návrháři udávali směr a dost možná z toho těžili i jejich kolegové na Západě.

16.  1.  2019 | Miro Mihálik | 17
RetroZajímavostiPříběhy zaniklých značek
Škoda 1202 Kamyonet z Turecka uměla zamotat hlavu. Pár jich bylo i u nás

Škoda 1202 Kamyonet z Turecka uměla zamotat hlavu. Pár jich bylo i u nás

Pick-upů s logem Škody vzniklo spousta, Kamyonet z Turecka však bezesporu patří k těm největším a zároveň nejméně známým raritám. Z původní 1202 STW si ponechal pouze platformu s motorem.

7.  1.  2019 | Miro Mihálik | 4
RetroZajímavostiPříběhy zaniklých značek
Stroj času, auto Krále i japonské perly: Nahlédněte s námi do muzea v L.A.

Stroj času, auto Krále i japonské perly: Nahlédněte s námi do muzea v L.A.

Petersen Automotive Museum v kalifornském Los Angeles je právem považováno za jednu z nejlepších institucí svého druhu, tak se s námi pojďte podívat, proč tomu tak je.

5.  12.  2018 | Miro Mihálik | 2
RetroZajímavostiPříběhy zaniklých značek
De Tomaso v ruinách. Takto smutně skončila kdysi slavná italská značka

De Tomaso v ruinách. Takto smutně skončila kdysi slavná italská značka

Sídlila v Terra dei Motori, v Zemi motorů, kousíček od Ferrari a Maserati. Po krachu však továrna firmy De Tomaso na okraji Modeny chátrá. Podívejte se, jak dnes vypadá a co tomu předcházelo.

6.  8.  2018 | Miro Mihálik | 25
Příběhy zaniklých značek
Tohle je návrat skutečné legendy! Brabham BT62 je z rodu šampiona F1

Tohle je návrat skutečné legendy! Brabham BT62 je z rodu šampiona F1

Nový supersport BT62 je už druhým pokusem o návrat jména Brabham. Závodní novinka dostala atmosférický motor 5.4 V8 o výkonu 710 koní a neváží ani tunu.

3.  5.  2018 | Miro Mihálik
RetroPříběhy zaniklých značek
Auta, letadla, tanky. To za první republiky bývala Praga

Auta, letadla, tanky. To za první republiky bývala Praga

Praga do seriálu Příběhy zaniklých značek tak úplně nepatří, protože stále existuje a produkuje například motokáry. Nicméně doby, kdy do nich usedali i českoslovenští prezidenti, jsou již zřejmě definitivně minulostí.

24.  4.  2018 | Radek Pecák
SportZajímavostiPříběhy zaniklých značek
Znáte českou značku Wikov? Vyráběla auta jen dvanáct let

Znáte českou značku Wikov? Vyráběla auta jen dvanáct let

V roce stého výročí vzniku Československé republiky slaví 100 let existence i prostějovská firma Wikov. Auta však už dávno nenabízí.

31.  3.  2018 | Radek Pecák | 4
RetroPříběhy zaniklých značek
Aero: Z doplňkových výrobků se staly nejkrásnější vozy české historie

Aero: Z doplňkových výrobků se staly nejkrásnější vozy české historie

Pro leteckou továrnu byly automobily vlastně jen doplňkovou výrobou. Období druhé světové války znamenal faktický zánik výroby osobních vozů.

5.  3.  2018 | Radek Pecák | 10
RetroZajímavostiPříběhy zaniklých značek
Velorex je dnes kultovní. Proč vzniknul? A proč má karoserii z koženky?

Velorex je dnes kultovní. Proč vzniknul? A proč má karoserii z koženky?

Hadraplán, prchající stan či prostě hadrák. To všechno byly přezdívky vozítka pro invalidy, které zkonstruovali bratři František a Mojmír Stránští.

12.  2.  2018 | Radek Pecák | 11
MotocyklyRetroPříběhy zaniklých značek
Čechie-Böhmerland byly nejdelší motorky světa. Život jim ukončila válka

Čechie-Böhmerland byly nejdelší motorky světa. Život jim ukončila válka

Původně na zahradě vily začaly v polovině dvacátých let minulého století vznikat dlouhé motocykly Čechie-Böhmerland. Dnes se jim budeme věnovat v našem seriálu Příběhy zaniklých značek.

27.  1.  2018 | Radek Pecák | 38
RetroZajímavostiTatraPříběhy zaniklých značek
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším výrobcem motorových vozidel v socialistickém Československu. Přinášíme další díl našeho seriálu Příběhy zaniklých značek.

20.  1.  2018 | Radek Pecák | 71
RetroTatraPříběhy zaniklých značek
Auta Zetka musela ustoupit zbraním. Zamiloval si je i Vlasta Burian

Auta Zetka musela ustoupit zbraním. Zamiloval si je i Vlasta Burian

Písmeno Z začaly po druhé světové válce vozit na přídi traktory Zetor. Ve dvacátých a třicátých letech však vzniklo osm tisícovek automobilů Zetka. Trochu odzadu tak začínáme nový seriál o zaniklých automobilových značkách.

8.  1.  2018 | Radek Pecák | 1

Minitest BMW X3 M40d: Opravdu těžká volba!

BMW X3 M40d (minitest)

M40d sice není nejvýkonnější, ale zato nejdražší verzí modelu X3. Srdce by sáhlo po benzinovém šestiválci M40i, dříve nebo později se vám však do rozhodování začne plést mozek.

dnes | Jan Mička | 1 příspěvek
TEST Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC: Když vám auto vybírá peněženka

Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC

Kategorie aut, která se dají koupit do tří set tisíc korun, se pomalu ale jistě zužuje. Kvůli novým povinným bezpečnostním systémům navíc můžeme očekávat zdražení napříc celým segmentem. Mitsubishi Space Star se však ještě drží v přijatelných mezích.

21.  4.  2019 | Vladimír Kadera | 7 příspěvků
TEST Audi Q3 35 TDI S tronic: Když nemůže, tak přidej!

Audi Q3 35 TDI S tronic

Příbuznost minulé a nové generace Audi Q3 byste možná na první pohled netipovali. Až tak se kompaktní SUV změnilo. Otázkou zůstává, o kolik výš dokáže novinka posunout standardy nastolené předchůdcem.

19.  4.  2019 | Jan Mička | 72 příspěvků

Nejčtenější články

Automobilky vyzrály na nejpodlejší trik zlodějů. Brzy neuspějí ani u Škody

Automobilky vyzrály na nejpodlejší trik zlo…

O krádežích nejenom luxusních aut vybavených bezklíčovým odemykáním a startováním už toho bylo napsáno dost. Automobilky však postupně přicházejí s jednoduchým řešením, jak vozidla ochránit.

14.  4.  2019 | | 101 N/A
Škoda se vrací k zadokolkám. Tu nejnovější představí již za pár dnů

Škoda se vrací k zadokolkám. Tu nejnovější …

Nečekejte přerod značky v takovém stylu, jaký v minulých letech předvedla Alfa Romeo. Zadní pohon umožní nová platforma, na které v budoucnu vzniknou desítky vozů koncernu VW.

12.  4.  2019 | | 34 N/A
Škoda 120 S Rallye byla předvojem 130 RS. Homologaci získala podvodem

Škoda 120 S Rallye byla předvojem 130 RS. H…

Za přímé předchůdce Škody 130 RS lze považovat soutěžní modely 180 a 200 RS. Pokud jde ale o motor či konstrukci chlazení, stotřicítka má mnohem blíže poněkud zapomenuté Škodě 120 S Rallye.

30.  3.  2019 | | 9 N/A
Škoda Buggy mířila do výroby. Erko do terénu však stálo mimo zákony

Škoda Buggy mířila do výroby. Erko do terén…

Umíte si představit, že by se v 70. letech dostala do výroby vedle klasického sedanu a kupé také bugina bez dveří a klasické střechy? Vývojové oddělení AZNP tomu věřilo, tehdejší podmínky však jejich odvaze vůbec nenahrávaly.

20.  4.  2019 | | 13 N/A
Dacia v Česku slaví historický úspěch. Je třetí nejlepší značkou, přeskočila Hyundai

Dacia v Česku slaví historický úspěch. Je t…

České zastoupení automobilky Dacia zdůrazňuje, že za úspěchem na českém trhu nestojí rozsáhlé mediální kampaně. Značka to zatím letos dotáhla na trojku na českém trhu.

12.  4.  2019 | | 190 N/A