Příběh japonské Toyoty – od tkalcovského stavu k hybridům

„Nejsme těmi, kdo pouze vyrábí automobily. S japonským myšlením a zručností musíme stvořit automobilový průmysl,“ řekl Kiičiro Toyoda, zakladatel Toyoty. Jeho krédem se v japonské automobilce řídí dodnes.
Seznam kapitol
  1. 1896-1955
  2. 1964-1992
  3. 1997-2012

Podívejme se na nejdůležitější okamžiky v životě giganta, který v průběhu uplynulých 75 let ovlivnil světový trh s automobily více než kdokoli jiný...

1896

V roce 1867 se narodil Sakiči Toyoda. V dětství často pozoroval matku, jak se moří s ručním tkalcovským stavem. Bylo mu jí líto a proto v roce 1890 její primitivní ruční dřevěný stav vylepšil. Později se pustil do vývoje prvního japonského mechanického stavu. Dokončil ho v roce 1896 a získal na něj patent.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Tkalcovské stavy z roku 1890 a 1896.

1933

Toyodův nejstarší syn Kiičiro od roku 1921 hodně cestoval. Navštívil Evropu a pobýval i ve Spojených státech. Během svých cest si všiml, jak důležitou roli hrály v životě zemí, které navštívil, automobily.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Otec a syn. Sakiči Toyoda a Kiičiro Toyoda. 

Ve Velké Británii navštívil firmu Platt Brothers a odprodal jí část patentových práv na automatický stav (Typ G). Obdržel za to tehdy ohromující částku 100 000 liber.

V roce 1993 pak Kiičiro Toyoda za část těchto prostředků založil ve firmě novou divizi zaměřenou na výrobu automobilů. Postupně se věnoval už jen jí. 

1936

Kiičiro Toyoda se zcela upnul k jediné myšlence – rozjet sériovou výrobu japonských osobních vozů. První úspěch zaznamenal v roce 1935, kdy vznikl první prototyp.

Tehdejší situace v zemi však vyžadovala něco jiného, začít nejprve s výrobou nákladních vozů. A tak Toyoda v roce 1935 představil první nákladní vůz, model G1.

Klepněte pro větší obrázek
Nákladní vůz G1.

Se svým týmem vývojářů však neustával ve studiu nejnovějších amerických vozů, včetně modelu DeSoto Airflow a automobilů značky Chevrolet. V roce 1936 pak nadešel slavný okamžik v životě firmy – Kiičiro Toyoda představil sedan Toyoda Model AA. Ten byl na svoji dobu pohodlný a měl nízkou spotřebu paliva.

Vůz si tehdy pořizovali hlavně vládní činitelé, firemní ředitelé nebo společnosti provozující taxislužbu. Do roku 1942 bylo vyrobeno přibližně 1400 vozů Toyoda AA.

Klepněte pro větší obrázek
Toyoda AA.

1937

Výrobcem nákladního vozu G1 i sedanu AA byla zpočátku firma Toyoda Automatic Loom Works. V létě roku 1936 vyhlásila veřejnou soutěž na nové logo. Zvítězil návrh, který pracoval s názvem Toyota – toto slovo totiž díky své ostřejší a čistší výslovnosti znělo a působilo lépe.

V říjnu 1936 představitelé společnosti toto nové označení přijali a v srpnu následujícího roku se od firmy Toyoda Automatic Loom Works odštěpila automobilová divize - z ní vznikla Toyota Motor Company (dnes Toyota Motor Corporation).

1955

V polovině 50. let se v Japonsku trh s osobními vozy teprve rozvíjel. Vozy si pořizovaly hlavně firmy a taxikářské společnosti. Toyota tehdy vyvinula model Crown, osobní vůz vyráběný kompletně v Japonsku.

Crown byl prvním japonským vozem, který používal nezávislé zavěšení předních kol. Dobrou pověst si získal v roce 1956, když urazil bez problémů trasu z Londýna do Tokia. Zaujal i úspěšným vystoupením na Rallye kolem Austrálie v roce 1957.

Dnes se v Japonsku prodává již 13. generace Crownu.

Klepněte pro větší obrázek
Toyota Crown z roku 1955.
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. 1896-1955
  2. 1964-1992
  3. 1997-2012
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

dnes | Michal Žďárský
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků