Při dobíjení baterií elektromobilu se vyplatí poobědvat. Trvá to stejně

31 komentářů

Pete
17. května • 20:00

No super, takze az pojedu do Brna, tak si dam jeden obed po ceste tam, druhy v Brne a treti po ceste zpatky.. a budu doufat, ze nebudu potrebovat topit!

Teoretik
18. května • 8:11

Třeba ani do Brna nedojedete - dobíjecí stanice je jen jedna ve směru na Prahu. Takže buď dojet na další sjezd a vrátit se k tomu Agipu a pak se po dobití na dalším sjezdu otočit zase na Brno. Anebo zůstat stát někde na cestě - třeba nějaké na pumpě v protisměru a od té dobíječky buď dotáhnout přes D1 prodlužovačku anebo vyjmout akumulátory, přenést přes dálnici, dobít a pak zase přenést zpět. A donést k vybitému elektromobilu nějakou baterku, na kterou by dojel aspoň k nejbližší obyčejné zásuvce bude asi větší problém, než vzít pár litrů PHM do kanystru pro dojetí k nejbližší benzínce.
Zkrátka hrozí, že se někde na D1 budou hromadit vybité elektromobily.

Vladimír
18. května • 14:18

:-)Zatím to bude drahé snobské svezení . Aby sousedi praskli vzteky,že naše máma jezdí s elektromobilem do Tesca a pak v červeném poli doskáče-dorazí a narve to do zásuvky. Soused se umlátí smíchy ,až dorazí vyúčtování za elektřinu.B-]

jj
18. května • 15:35

máš představu, kolik vychází čistá cena dobíjení baterií při přepočtu na km u elektromobilů? alespoň zhruba? - to jen, že tu naznačuješ, že vyúčtování elektriky za dobíjení bude nějaká zásadní položka.IMHO ne - zrovna tahle cena je totiž i u aktuálních elektromobilů srandovně malá (i u nejhorších dosahuje jen 1/3 ceny za 1 km u srovnatelně velkého vozu provozovaného na benzín či naftu a jsou i kusy, co dokáží jezdit za 1EUR/100km, což by odpovídalo spotřebě necelého litru na 100km - nevím o žádném konvenmčním autu, které by tohle zvládlo). Drahé a problematicky návratné je jen pořízení elektromobilu, nikoliv provoz samotný. Bylo by hezké, kdyby lidi věděli, o čem tu vlastně debatují.

Vladimír
18. května • 20:04

Zatím stojí kw asi 5 kaček. Pokud vyžadují 16 amp zásuvku ,tak si myslím ,že ten odběr bude značný. Asi taky záleží na rychlonabíjení nebo jen dobíjení malým proudem.Tak jako nabíjení batérie v dnešní době to nebude.B-]Za celé zúčtovací období to taky něco hodí.Ještě si počkáme ,než vymyslí jiné batérie. větší dojezd.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Teoretik
19. května • 8:57

Myslím, že je tam ještě jeden problém - různá cena elektřiny podle odběrného místa a různých tarifů. Takže kdyby to dobíjení bylo třeba v nějakém výrobním areálu, který má třeba 3x dražší elektriku než třeba u nějakého kancelářského komplexu, tak to bude cenově jinde. A kdyby tam byly nějaké dobíjecí zásuvky speciálně pro elektromobily s jiným tarifem, tak by hrozilo, že budou občas "využívány" i pro jiné účely, např. pro snížení výrobních/provozních nákladů?

Teoretik
18. května • 16:00

To je pravda, ale kdyby byla elektřina pro tyto účely zdaněna stejně jako ostatní PHM, jak by to asi vycházelo?

Vladimír
17. května • 22:02

;-)Nebo rybuB-]

Vladimír
17. května • 14:10

:-)Bude ještě dlouho trvat ,než vymyslí něco kloudného. Zatím ty dojezdy jsou tak akorát v místě bydliště.Benzín u aut bude ještě hezky dlouho. A ti plynoví ekologové se za pár let budou divit i ušima . Kolik jim stát napaří daní .B-]

jj
17. května • 14:30

vymyšleno je toho kupodivu kloudného už dost - celé je to jen o tom, kdo se jako první rozhodne investovat. postavit sloupek se zásuvkou stojí doslova pár korun - to není investice, to je PR a dobíjení v ní je trochu z nouze cnost. Zajímavé bude sledovat, kdo investuje do skutečné infrastruktury na úrovni infrastruktury benzinek - každá je v řádu několika desítek milionů Kč. Zatím to podle všeho ukazuje, že Německo do toho praští první.

Shimi
17. května • 15:57

to jj: Jen jedna technická, páč ty si evidentně velký zastánce elektrostylu. Myslíš si, že je reálný, aby se bez radikální změny v technologii ukládání el. energie dala celá tahle elektrosranda zavést masově v dohledné době? Hlavně když to celé dáme do kontextu se zásobama drahých kovů?

jj
17. května • 16:53

co myslíš dohlednou dobou - u spalovacích motorů trval vývoj infrastruktury celkově od plenek cca 100 let. Pokud vezmu jen dobu, kdy stojí za to hovořit o masivnějším rozšíření aut - tedy cca 2. světová dodnes, tak to trvalo jen 50 let. Proti tomu mi současný nástup elenktrotechnologií přijde skoro raketový. Neumím věštit, ale typnu si, že to bude trvat méně. Pokud jde o drahé kovy, tak pokud vím není problém v jejich dostupnosti, ale ceně, která roste. A jako u každé komodity tím jak roste cena, tak roste i nabídka - takže zatím v tomhle není problém jiný, než ekonomiky provozu. Baterie, které je potřebují navíc nejsou jediným způsobem uchování/akumulace nergie - třeba Honda sériově vyrábí plný elektromobil, který jede na vodík - používá jej na chemickou výrobu elektriky - vodík tedy je forma uchování energie - přestože je to čistý elektromobil, umožňuje v principu stejnou manipulaci a formu tankování, na jakou jsme zvyklí u benzínu či nafty. Opět jediný problém je cena takto uchované energie, která s ohledem na malé objemy a pokusnou infrastrukturu zatím neklesla. Ale technologie tu je připravena a jakmile zas nějaký blízkovýchodní jouda vyšponuje cenu ropy, tak to začne být aktuální.A ne nejsem zastánce elektrostylu - doma pravda elektrikou svítím a peru a nabíjím poč, ale jinak k elektrice nikak blízký vztah nemám - jen sleduji, co se děje ve světě.

Teoretik
17. května • 17:30

Když uvážíme, že spalovací motory a elektrické motory byly objeveny prakticky ve stejné době - 19. století (např. cs.wikipedia.org ... a spalovaci-motor.navajo.cz ... ), tak infrastruktura kolem nich se vyvíjí a používá u obou typů pohonů prakticky stejně dlouhou dobu, dejme tomu 100 až 150 let.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
jj
17. května • 17:44

dost demagogický argument - všichni se základním vzděláním vědí, že v počátcích automobilismu vznikaly vozy elektrické i se spalovacími motory (elektrické měly dokonce v určité době výkonově navrch). Nicméně se elektromobily nikdy neprosadily do masové výroby a jen výjimečně pro několik konkrétních aplikací šly alespoň do sériové. Důvodem byla právě nemožnost v dané době efektivně řešit distribuci energie a dobíjecí infrastrukturu. Infrastruktura pro elektromobily se tedy nikdy žádná ani nezačala v plošném měřítku vytvářet (v lepším případě bylo k dispozici pár ostrovních provozů v podnicích pro ještěrky a mlíkařská auta). Takže hovořit o stejné době budování infrastruktury je poněkud slabomyslné nebo záměrně matoucí - každopádně nesprávné. To že existují oba systémy stejně dlouho určitě neznamá, že mají za sebou stejný vývoj.

Teoretik
17. května • 18:51

Důvodem vždy byla nízká efektivita ukládání el. energie při porovnání s ostatními zdroji ( viz www.autorevue.cz ... ).
Dopravní infrastruktura pro vozidla s pohonem na bázi elektřiny už existuje několik desetiletí - pro tramvaje, trolejbusy, vlaky, prostě pro ty dopravní prostředky, u nichž se to vyplatilo budovat. Pro relativně malou přepravu se to prostě budovat nevyplatilo. A těžko odhadovat, kdy se to opravdu vyplatí, tzn. kdy se podaří vyřešit to ukládání elektřiny tak, aby bylo konkurenceschopné v porovnání s ostatními zdroji energie i při relativně malé (individuální) přepravě.

jj
18. května • 8:04

na to je překvapivě jednoduchá odpověď - bude to jakmile v současné době konvenční zdroje podraží natolik, že se z dosavadní nekonvenční začnou stávat zajímavými. A na ten moment se dá buď pasivně čekat, protože všichni tuší, že přijde a že to nebude zas tak za dlouho (bavíme se spíš e o jenotkách než desítkách let ani ne tak kvůli akutnímu nedostatku konvenčních zdrojů jako spíše kvůli očekávanému skokovému růstu poptávky, který se čeká v asii a dalších doposud méně rozvinutých regionech), nebo tomu lze preventivně pomoct nějakým programem - stát, region, který si vytvoří základy takové infrastruktury před tím, než se z toho stane ekonomická nutnost bude mít pak obrovskou konkurenční výhodu.tramvaje do toho netahej - bavíme se pochopitelně o individuální celoplošné dopravě a tam prostě žádná infrastruktura nikdy nebyla a není, tak nevím proč plácat o tramvajích, které slouží jiným účelům a neplní to, o čem se tu debatuje.

Teoretik
18. května • 8:53

Třeba také individuální celoplošná doprava v důsledku nedostatku zdrojů zanikne, resp. se vrátí do původní podoby. Tzn. všude pěšky, ti bohatší na koních => místo dobíjecích stanic budou zase přepřahací stanice, jako před 100 lety. Kůň si odpočine, všude najde nějaké krmení (=infrastruktura, která vyroste sama přirozeným způsobem) a může jet dál, což je oproti vybitému elektromobilu značná výhoda. Jak prý říkal jeden ropný Šejk: můj pradědeček jezdil na velbloudu, můj otec autem, já létám všude letadlem a moji vnuci budou zase jezdit na velbloudech. Anebo se individuální doprava omezí, většina lidí bude přebývat na jednom místě a dělat řadu činností virtuálně s daleko menší spotřebou el. energie v porovnání s tou el. energií, která by byla nutná k jejich individuálnímu přemísťování.Lidstvo se sice rozrůstá, ale když mu dojdou zdroje, tak se zase rychle přizpůsobí - zredukuje své počty bojem o ty zbylé zdroje, což je celkem přirozený jev známý dlouhá staletí. Může být některý z těchto scénářů pravděpodobnější než vybudování nějaké nové energeticky náročné infrastruktury pro pouhou (a často zbytečnou) individuální přepravu?

jj
18. května • 11:34

tak tyhle úvahy vůbec nejsou z cesty - samozřejmě, že jednou to tak skončí či se to smerem k omezování zbytných statků částečně vydá - blahobyt současných rozměrů je pochopitelně dlouhodobě neudržitelný - boržoustama prostě nemůžou být z podstaty všichni. Ale osobně si myslím, že právě fáze širšího využití elektriky, kde je zatím k dispozici poměrně velký dostetčně nevyužitý technologický potenciál k její výrobě a ukládání, tu dobu ještě o něco oddálí. Jak kdosi prohlásil "...proč stahovat kalhoty když brod je ještě daleko..." tím brodem je právě úplná plošná nedostupnost individuální dopravy. Zkrátka ta infrastruktura zas není naní natolik drahá, aby se nevyplatilo do ní postupně zainvestovat s ohledem na to, co a na jak dlouhý horizont nabízí. A právě to nejužší hrdlo - ukládání energie se daří řešit množstvím stále se zlepšujících technologií a postupů. Cena je zatím zvláště díky chybějící rozvinuté infrastruktuře větší, ale právě ten, kdo jako první vybuduje smysluplnou síť a systém, vydělá na téhle etapě nakonec nejspíš nejvíc - jako u většiny historicky nevyhnutelných technologických změn.

tazzz
18. května • 20:23

Docela plodná debata ... jenom jste vynechali zásadní problém, který naprosto vylučuje zdárné vytvoření nějaké infrastruktury a její používání v našich podmínkách.Dovedete si představit jakým způsobem by se u nás musely eventuální stanice a příslušné napájecí kabely zabezpečit, aby to naši nepřizpůsobiví (či spíše velice přízpůsobiví) spoluobčané ještě během výstavby totálně nerozkradli?B-]

Teoretik
17. května • 15:45

Německo postaví dobíjecí infrastrukturu, přesto že tamní zelené iniciativy dlouhodobě blokují trasy pro výstavbu nových el. vedení a požadují odstavení JE - viz. nejedly.blog.idnes.cz ... ? Infrastruktura bez rozvodů napájení => že by to opravdu vyřešili bezdrátovým přenosem el. energie? Anebo bude mít každá dobíjecí stanice svůj vlastní zdroj, který bude fungovat třeba v závislosti počasí, tzn. nefouká, nesvítí => nedobijete a nepojedete?

jj
17. května • 14:26

a pro by ji neměl napařit i na ten benzín?

Teoretik
17. května • 8:53

Když tam budou dobíjet 2 a přijede další, tak asi bude muset čekat 2 hodiny? Kromě toho cesta Praha-Brno obvykle trvá do 2 hodin. S takovým elektromobilem to budou minimálně 3 kvůli tomu dobíjení a pokud nedobije, tak asi vůbec nedojede?

jj
17. května • 9:27

nemyslíš, že tahle úvaha je úplně o ničem?
Máš dojem, že nikdo kromě tebe si neumí spočítat, kolik je 1+2?
Myslíš, že síť benzinek byla tak hustá jako dnes i v době, kdy vyjížděly první automobily z továren?
Máš lepší nápad, jak začít budováním jakékoliv infrastruktury jinak než tím, že se udělá první stanice na jednom z nejexponovanějších míst?

Teoretik
17. května • 11:33

Lepší nápad dle Járy Cimrmana: Zkuste to bez drátů, milý Marconi. Zkrátka princip, který kdysi zkoušel Nikola Tesla, pokud by se ho ovšem podařilo realizovat a odstranit jeho hlavní nedostatky. Např. ztráty při přenosu nebo třeba jak evidovat a komu vyúčtovat konkrétní spotřebu elektřiny, pokud nebude ta elektřina zdarma. Jenže když bude "zdarma", tak ji lidi budou odebírat i pro jiné účely než jen provoz elektromobilů. A výrobu takové "elektřiny zdarma" bude nutné dotovat, takže všichni budou doplácet na to, aby někdo mohl mít elektřinu zdarma. Nebo by šlo nad dálnicí natáhnou troleje, když to nepůjde bez drátů. Mohly by je využívat třeba kamiony, což by bylo mnohem ekologičtější. Ale ten problém s evidencí spotřeby elektřiny v provozu a správným vyúčtováním asi bude i u trolejí. To by možná vyřešil jednotný paušál za elektřinu pro všechny bez ohledu na jejich skutečný odběr. Takže by všichni občané museli povinně platit za elektřinu, i když by ji měli doma odpojenou např. z důvodu neplacení (dluhů) a vůbec ji nepoužívali.

Troleje?? Na dálnici??
17. května • 13:27

Hloupí komunisté všechno vozili po železnici :-D:-D:-D:-D:-D:-D:-O

Teoretik
17. května • 14:08

Teoreticky je možné ledacos. Když budou všude troleje - třeba i v lesích nebo na polích , můžeme mít i traktory a kombajny jen na elektřinu. A u každé hájovny a u každého JZD jadernou elektrárnu (na polích solárních panelů a větrníků by byly el. traktory a kombajny zbytečné). A elektricky vytápěné krmelce, aby v nich seno v zimě nezmrzlo. Když ta elektřina bude "zadarmo" ... :-D

Antiautomat
17. května • 10:38

no ano, ibaze jedno natankovanie trva 5 minut a prejdem nan cca 750km, pricom jedno nabitie trva celu vecnost a ak s tym dojdem na koniec mesta tak som rad. Co mi pomoze ked na kazdom rohu bude steker? Ja to vidim tak, ze v buducnosti budeme mat do mesta povinne elektricky vozik (autom sa to ani pri najlepsej voli nazvat neda), samozrejme s minimalne 20-timi takzvane dobrovolne-povinnymi priplatkami za vsetko mozne aj nenozne no a na dlhe cesty budes chodit tzv. dobrovolne-povinne vlakom. No a komunizmus, pripadne jemu podobne alternativy buducnost urcite maju nakolko sucasny kapitalisticky imperializmus ide kompletne do sraciek, staci si precitat denne spravy co sa vo svete deje. Nie som cerveny ale na to aby spolocnost bola trvalo udrzatelna na pozadovanej urovni to, co mame teraz jednodcho nestaci, vyvoj proste pojde dalej, nasjkor cestou pokusov a omylov a zmena v spolocenskom zriadeni uz visi vo vzduchu. Aka bude a kam to povedie tazko povedat. To iste aj s automobilizmom, ide to pokusom a omylom (takym je napriklad aj hybrid v sucasnej podobe), ci sa to niekomu paci alebo nie.

jj
17. května • 14:21

tak pro rychlé čerpání tu budou jistě časem rozumnější postupy - třeba zrovna nedávno ukazovali jak práve Renault předváděl výměnu baterií na "čerpací" stanici - auto zajelo nad jámu, z auta vypadl na podavač "článek" jak baterka z foťáku, podovač ji odsunul k nabíjení a do auta mezitím zastrčil čerstvě nabytou baterku - doba byla někde kolem 3 minut od zastavení do rozjetí a posádka nemusela ani vystrčit nohu ze dveří. To by mimochodem skvěle fungovalo práve v návaznosti na "pronájem" baterie - ta není majitele auta a nevadí tak její výměna - prostě potřebuji fungující "čerstvý" kus a hotovo. Ideální cesta právě pro pronájem.Samozřejmě k tomuhle ideálu vede u elektriky dlouhá cesta, ale ruku na srdce, těžařům trvalo několik desítek let, než udělali funkční síť čerpacích stanic a u té elektriky to také nepůjde ze dne na den. Stejně jako na začátku jezdila auta se spalovacími motory od jedné lékárny ke druhé, kde kupovala po litrech v lahvích balený benzín (neb stanice pro spalovací motory prostě nebyly a benzín se prodával jen v lékárnách - ano tak to bylo na začátku). Byly tu pak i doby, kdy nebyly jednotné hadice a benzín se skladoval, čerpal či přelévalvšelijak, takže načerpat znamenalo logistický oříšek, ze kterého obsluha/řidič málo kdy vyvázl nepotřísněn a nezapáchající. Ani u elektriky to není v počátcích bez potíží a ne každému zatím dostupné možnosti vyhovují.Asi nikdo soudný ale už nepochybuje, kam se ubírá další vývoj - k elektrickému pohonu - otázka a výzva pro výrobce je postupně odstranit nebo minimalizovat nějaké uživatelské neduhy třeba právě v oblasti pohodlného doplnění energie. Zatímco ropa už nikdy z podstaty nijak moc levnější nebude, tak u elektriky se teoreticky nabízí množství cest jak ji potenciálně zlevnit nebo ji alespoň držet více zkrátka, než ropu - narozdíl od ropy je tu totiž hromada dosud nedotažených možností její výroby zlepšující se technologie to může jen zlepšit. Otázka tak není zda se elektrický pohon stane dominantní, ale jen jak rychle a jak hladce to půjde.Navíc je potřeba si uvědomit, že byly doby, kdy auto jako opravdu individuální prostředek nebylo samozřejmostí a nevyhnutelně s rostoucími cenami a ubývajícími zdroji všeho zase takové doby nastanou. Takže užijme si trochu toho buržouzního přepychu, který nám dnešní nehorázně lidové ceny aut a jejich provozu a snadnost manipulace s aktuální desítky let laděnou infrastrukturou dávají a připravme se, že to nemusí být na věky věků.

Duch revoluce
17. května • 7:00

Budoucnost má jedině komunismus:-D

Zelí
17. května • 8:05

Ano, to je komunismus, nabíjení zdarma !!!!

jj
17. května • 9:28

to je co za výkřik?

Doporučujeme

Články odjinud