Při dobíjení baterií elektromobilu se vyplatí poobědvat. Trvá to stejně

Při dobíjení baterií elektromobilu se vyplatí poobědvat. Trvá to stejně

Od minulého týdne funguje první veřejná dobíjecí stanice pro elektromobily na D1. Kromě slavnostní prezentace z ní však ještě žádný vůz na ekologicky čistý pohon energii nejspíš nečerpal. Elektromobilů je v Česku totiž jen pár desítek, přesto by podle obchodního ředitele společnosti ZTC Energy Martina Štefance mělo být do konce roku na hlavních tazích podobných dobíjecích stanic pětadvacet.

„Objeví se například v Ostravě, Napajedlech, Přerově a v Brně. Kromě toho jsou už v provozu na různých místech dobíječky domácího typu a veřejné bývají u obchodních center nebo hotelů,“ řekl AutoRevue.cz ředitel společnosti, která se na projektu dobíjecích elektrostanic podílí.

Zatím se nabíjí zdarma

Nová dobíječka stojí zhruba v polovině dálnice v areálu čerpadla Agip ve směru z Brna do Prahy. A právě sto kilometrů odpovídá bezpečnému dojezdu elektromobilů z obou metropolí. „Během půlročního provozu budou stanice fungovat pro řidiče elektromobilů zdarma. Až bude služba zpoplatněna, přibudou na stojanech naší sítě klasické platební terminály. Kvůli nabíjení bude mít každý majitel vozu vystavenou čipovou kartu na své jméno. Když zadá PIN, připojí z čerpadla zástrčku do svého elektrovozu a začne nabíjet,“ vysvětlil Štefanec provoz stanice.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Elektromobil Kaipan při dobíjení energie

Nabíjecí stanice jako je na D1 umožňuje nabíjení dvou elektromobilů současně. Pětikolíkové zásuvky pro 16A a 32A  je podle typu elektromobilu případně nutné doplnit vlastními kabelovými redukcemi. Když se bude nabíjet jen jeden vůz, dá se využít celá kapacita stojanu a pak je možné prázdné akumulátory nabít v čase mírně překračujícím hodinu.

Dobu nabíjení může posádka strávit v příjemném prostředí restaurační části areálu. „Bez občerstvení by nabíjet nešlo, zatím se při čekání vyplatí naobědvat. Až se jednou budou baterie nabíjet za dvacet minut, zabere to jen dobu na vypití kávy. Automobily na elektřinu ale mají velkou budoucnost. Zabývají se jimi skoro všichni výrobci,“ dodal Štefanec.

TEST DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155: Odvážní Francouzi jsou zpátky!

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155

Luxusní divize automobilky Citroën se stala samostatnou značkou v roce 2014. Jako první to s modelem DS 7 zkusila s karoserií SUV a nyní nastal čas jít dál. Asi vás nepřekvapí, že jde taktéž o SUV. Proč ne, když je lidé chtějí?

16.  9.  2019 | Vladimír Kadera | 24 příspěvků
Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

Hyundai Nexo na vodík (první svezení)

Hyundai jako jedna z mála automobilek vodíkový pohon nejen testuje, ale nabízí i ve svém sériovém modelu Nexo. Ten se na vybraných trzích už prodává. Měli jsme exkluzivní možnost vyzkoušet si vůz v reálném provozu při cestě napříč Evropou.

12.  9.  2019 | Svět motorů | 38 příspěvků
TEST Suzuki Swift Sport: Kluci se baví, holky budou čumět!

Suzuki Swift Sport

Kdo říká, že musí mít sportovní auto stovky koní, nemluví pravdu. Novému Suzuki Swift Sport jich stačí 140 a stejně se budete usmívat do ucha k uchu.

4.  9.  2019 | Jan Mička | 29 příspěvků