Při dobíjení baterií elektromobilu se vyplatí poobědvat. Trvá to stejně

Při dobíjení baterií elektromobilu se vyplatí poobědvat. Trvá to stejně

Od minulého týdne funguje první veřejná dobíjecí stanice pro elektromobily na D1. Kromě slavnostní prezentace z ní však ještě žádný vůz na ekologicky čistý pohon energii nejspíš nečerpal. Elektromobilů je v Česku totiž jen pár desítek, přesto by podle obchodního ředitele společnosti ZTC Energy Martina Štefance mělo být do konce roku na hlavních tazích podobných dobíjecích stanic pětadvacet.

„Objeví se například v Ostravě, Napajedlech, Přerově a v Brně. Kromě toho jsou už v provozu na různých místech dobíječky domácího typu a veřejné bývají u obchodních center nebo hotelů,“ řekl AutoRevue.cz ředitel společnosti, která se na projektu dobíjecích elektrostanic podílí.

Zatím se nabíjí zdarma

Nová dobíječka stojí zhruba v polovině dálnice v areálu čerpadla Agip ve směru z Brna do Prahy. A právě sto kilometrů odpovídá bezpečnému dojezdu elektromobilů z obou metropolí. „Během půlročního provozu budou stanice fungovat pro řidiče elektromobilů zdarma. Až bude služba zpoplatněna, přibudou na stojanech naší sítě klasické platební terminály. Kvůli nabíjení bude mít každý majitel vozu vystavenou čipovou kartu na své jméno. Když zadá PIN, připojí z čerpadla zástrčku do svého elektrovozu a začne nabíjet,“ vysvětlil Štefanec provoz stanice.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Elektromobil Kaipan při dobíjení energie

Nabíjecí stanice jako je na D1 umožňuje nabíjení dvou elektromobilů současně. Pětikolíkové zásuvky pro 16A a 32A  je podle typu elektromobilu případně nutné doplnit vlastními kabelovými redukcemi. Když se bude nabíjet jen jeden vůz, dá se využít celá kapacita stojanu a pak je možné prázdné akumulátory nabít v čase mírně překračujícím hodinu.

Dobu nabíjení může posádka strávit v příjemném prostředí restaurační části areálu. „Bez občerstvení by nabíjet nešlo, zatím se při čekání vyplatí naobědvat. Až se jednou budou baterie nabíjet za dvacet minut, zabere to jen dobu na vypití kávy. Automobily na elektřinu ale mají velkou budoucnost. Zabývají se jimi skoro všichni výrobci,“ dodal Štefanec.

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků