Při aktivaci airbagů rozhodují milisekundy

Airbagy a bezpečnostní pásy patří k nejúčinnějším bezpečnostním prvkům automobilů. Aby však při nehodě poskytovaly skutečně maximální ochranu, musí se aktivovat v na setinu sekundy přesný okamžik.
Při aktivaci airbagů rozhodují milisekundy

Automobily Seat proto využívají airbagy s vysoce výkonnou elektronickou řídicí jednotkou. Nejmodernější jednotku má samozřejmě čerstvý přírůstek modelové škály značky SEAT – nová Ibiza.

O aktivaci airbagů a předpínačů bezpečnostních pásů vozů SEAT rozhoduje centrální elektronická řídicí jednotka, která dokáže ve zlomcích sekundy vyhodnotit údaje z několika senzorů – piezoelektrických snímačů zrychlení - rozmístěných především po obvodu automobilu. V okamžiku, kdy tato čidla zaznamenají zpomalení odpovídající havárii, resp. nárazu vozu do překážky, vyšlou senzory příslušný signál do řídicí jednotky.

Klepněte pro větší obrázek

Ta na základě předem zadaného složitého matematického algoritmu rozhodne, zda je nutné aktivovat jeden či oba předpínače pásů a čelní či boční airbagy. Každý SEAT má přitom svůj vlastní algoritmus, protože se liší tuhost a deformační vlastnosti jejich karoserií, přičemž právě tyto vlastnosti určují výsledné zpomalení působící na posádku vozu. Je zřejmé, že např. algoritmus kompaktní Ibizy by nefungoval optimálně u mnohem většího Toleda, i když jsou oba tyto modely Seat vybaveny shodnou řídicí jednotkou a senzory.

Řídicí jednotka airbagů v automobilech SEAT však rozhoduje nejenom o tom, který ochranný prvek se má aktivovat, ale také v kterém okamžiku k tomu má dojít. Ačkoli laikovi se náraz vozu do překážky vždy jeví jako pouhý mžik, ve skutečnosti při různých kolizích dochází k odlišnému zpomalení. Pokud např. automobil jedoucí rychlostí 50 km/h narazí čelně do betonové zdi, pasažéři jsou vrženi dopředu daleko vyšší rychlostí, než kdyby vůz narazil do jiného automobilu rychlostí výrazně vyšší. A právě tomu je nutné přizpůsobit i časový průběh aktivace airbagů.

Ke stanovení aktivačních algoritmů se často využívají výsledky zkušebních bariérových testů. Pro posouzení, zda je zvolený okamžik aktivace airbagů přijatelný či nikoliv, se zkoumají hodnoty biomechanického zatížení pokusných figurín.

Airbagy jsou konstruovány tak, aby po aktivaci tlak plynu uvnitř dosáhl maximální hodnoty těsně před tím, než do vaku narazí hlava pasažéra. Při nárazu do betonové zdi v rychlosti 56 km/h dochází ke spuštění zádržného systému během 10 milisekund. Při nárazu stejného vozu do jiného automobilu při rychlosti 64 km/h však může aktivační doba dosáhnout až 30 milisekund. Časový průběh aktivace airbagů se určuje pomocí algoritmu, který vychází ze signálů o zpomalování vozidla, deformaci a dalších údajů. Na základě těchto parametrů určí řídicí jednotka optimální moment pro aktivaci airbagů tak, aby byla zaručena nejúčinnější ochrana pasažérů.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků