Jak snadno zvýšit životnost pneumatik? Poradíme, aby vám vydržely i 100.000 km

Pro někoho může být slovní spojení „péče o pneumatiky“ vlastně i docela cizí. Přesto vám ale může starost o vaše pneu ušetřit čas i peníze.

Přelom března a dubna bývá obdobím, které mají řidiči spojeno s výměnou pneumatik. Bohužel přezouvání bývá často jediným okamžikem, kdy se řidiči o své pneumatiky starají. Jak ale říká třeba fleetový manažer carsharingu HoppyGo Jakub Erben, správná péče a šetrná jízda může prodloužit životnost gum až na 100 tisíc kilometrů.

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

K jarnímu přezouvání pneumatik tak přichází hrstka rad, jak se o obutí automobilu správně starat přímo na voze i mimo něj.

1. Nepodceňujte skladování

Správné skladování je alfou a omegou životnosti gumy. Pneumatiky potřebují chladné, dobře větrané a suché prostředí. Proto se rozhodně nedoporučuje skladování ve vlhkém sklepě, daleko lepší je garáž. Pneumatiky potřebují stálé prostředí bez výkyvů teplot a rozhodně nesmí být vystaveny slunečnímu záření. Vhodným skladováním můžete docílit prodloužení životnosti pneumatiky až o desítky tisíc kilometrů.

Podívejte se na pneumatiku, která se nikdy nesjede. Nebýt pavouků, možná by nevznikla

Podívejte se na pneumatiku, která se nikdy nesjede. Nebýt pavouků, možná by nevznikla

2. Dohlížejte na správný tlak v pneumatice

Pneumatiky fungují stále pouze tehdy, pokud jsou správně nahuštěné. Podhuštěné pneumatiky se rychle přehřívají a dochází k prudkému opotřebení. Naopak přehuštěné gumy hůře absorbují nárazy a kvůli snížené styčné ploše s vozovkou jsou hůře ovladatelné. Výrobcem doporučené přesné hodnoty najdete na karoserii vozidla (nejčastěji na dveřích řidiče, na vnitřní straně víčka od nádrže či na pojistkové skříňce), případně v příručce k vozu. Tlak byste měli kontrolovat aspoň jednou měsíčně.

Na severu Čech leží obrovské pohřebiště vozů Tatra. Pár z nich je možné zachránit

Na severu Čech leží obrovské pohřebiště vozů Tatra. Pár z nich je možné zachránit

3. Pneumatiky pravidelně kontrolujte

Hloubka dezénu, tlak a pravidelnost sjíždění. Tyto tři základní parametry byste na svých pneumatikách měli kontrolovat. Běžně zhruba jednou měsíčně, pokud se chystáte na dovolenou, pak zkontrolujte pneumatiky vždy před odjezdem. Stejnou péči věnujte i rezervní pneumatice. Pokud v dezénu najdete například kamínky či drobné střepy, pak je ihned odstraňte. Díky této krátké rutině můžete docílit prodloužení životnosti pneumatik o tisíce kilometrů.

Osvětlené pneumatiky byly módní výmysl 60. let. A zároveň ohromné fiasko

Osvětlené pneumatiky byly módní výmysl 60. let. A zároveň ohromné fiasko

4. Měňte umístění kol

V pneuservisu samozřejmost, ale stále velké množství Čechů tento návyk nemá. Každá pneumatika se může sjíždět jinak, proto je důležité měnit jejich pozici, abychom v dlouhodobém horizontu docílili co nejrovnoměrnějšího sjetí. Pokud si necháváte kola měnit v servisu, tak rovnou zažádejte o srovnání geometrie. Seřízení geometrie trvá zhruba půl hodiny a vyjde na pár stovek. Pneumatikám tím jedině pomůžete.

Nová Škoda Octavia dostala vychytávku, která pomůže v boji proti pirátům silnic

Nová Škoda Octavia dostala vychytávku, která pomůže v boji proti pirátům silnic

5. Nepřekračujte hmotnostní a rychlostní limity

Do správné péče o životnost pneumatiky patří i šetrná jízda. Každá pneumatika má výrobcem daný rychlostní a hmotnostní limit, který by se dlouhodobě neměl překračovat. Například při maximálním rychlostním indexu 140 km/h se rozhodně nedoporučuje jezdit například rychlostí 200 km/h. K deformaci kvůli přehřívání dochází zpravidla již po deseti minutách nadlimitní jízdy. Podobným problémem je přetěžování vozu. Zároveň se při jízdě vyhýbejte prudkým rozjezdům a brzdění, protože míra opotřebení se nešetrným způsobem jízdy neustále zvyšuje.

Bodový systém v praxi: Téměř 500.000 řidičů má vroubek. Za co nejčastěji?

Bodový systém v praxi: Téměř 500.000 řidičů má vroubek. Za co nejčastěji?

6. Opotřebení pneumatiky má vliv na její vlastnosti

Stupeň opotřebení má velký vliv na to, jak se pneumatika chová na mokru či na suchu. Zatímco na suché vozovce se vlastnosti pneumatiky při opotřebování optimalizují, tak na mokré vozovce s opotřebením roste riziko aquaplanningu a na vlhké vozovce se zhoršuje přilnavost. Proto je nutné k podmínkám venku přistupovat vždy ostražitě a nespoléhat na to, že pneumatiky mají stále stejné vlastnosti. Mějte rovněž na paměti, že pneumatiky starší pěti let jsou náchylnější ke ztrátě svých vlastností.

Jak bojovat proti koronaviru v autě? Odpovědí je možná překvapivě alkohol

Jak bojovat proti koronaviru v autě? Odpovědí je možná překvapivě alkohol

7. Nezapomínejte na hloubku dezénu

Měření dezénu by mělo patřit ke standardní rutině, kterou provádíme alespoň jednou měsíčně. U zimních pneumatik minimální hloubka činí 4,0 mm, u letních 1,6 mm. A jak snadno poznat, zda pneumatika ještě vyhovuje zákonům? Stačí zkontrolovat drážky běhounu. Ty bývají vybaveny gumovými destičkami, které jsou rozmístěny ve středu pneumatiky. V momentě, kdy se drážka stane rovnoměrnou se zbytkem pneumatiky, jedná se o jasný signál, že je třeba ji vyměnit za novou. Jízda s nevyhovujícími pneumatikami je nejen nezákonná, ale především nebezpečná pro vás i vaše okolí.

Minitest Dacia Duster 1.0 TCe Prestige: V plné výbavě za cenu holé Fabie Combi!

Dacia Duster 1.0 TCe

Druhá Dacie Duster není žádnou horkou novinkou. Novinkou je ale akční ceník. SUV od Dacie totiž aktuálně můžete mít za necelých 220 tisíc, s plnou výbavou za 326.900 Kč. Vždy to ale bude tříválec s předním pohonem. Dává smysl?

31.  5.  2020 | Petr Schnagl | 112 příspěvků
První jízda s novým Seatem Leon 1.5 TSI: Tak dobrý, že vás dostane na kolena

Seat Leon 1.5 TSI ACT 110 kW

První dostaveníčko s novou generací Seatu Leon považujme za hodně letmé seznámení. Vyzkoušeli jsme benzinovou patnáctistovku s manuálem, největší radost nám však dělal podvozek.

28.  5.  2020 | Jan Mička | 52 příspěvků
Minitest Hyundai Kona Hybrid Premium: Příští zastávka Spořilov?

Hyundai Kona Hybrid Premium

Hyundai má talent snad na všechno. Umí rodinná, sportovní i užitková auta. Jak se mu ale povedl hybridní crossover?

24.  5.  2020 | Vladimír Kadera | 76 příspěvků