Přežije vaše autobaterie zimu?

Tipy, jak prodloužit její životnost

Jihlava, 23. října 2013. - Autobaterie je srdcem elektroinstalace každého motorového vozidla. Podléhá samozřejmě opotřebení, ovšem správnou obsluhou a péčí lze její životnost výrazně prodloužit. Během blížícího se zimního období je však akumulátor výrazně více namáhán. Jakým způsobem prodloužit životnost autobaterie a jak případně vybrat novou, vám poradíme v následujícím článku.

Problém moderních automobilů

Akumulátor zajišťuje startování vozu a je zdrojem energie pro všechny prvky elektronické výbavy vozu ve chvíli, kdy motor neběží nebo když běží v nízkých otáčkách, v nichž alternátor nedodává do elektroinstalace dostatek proudu. „U moderních automobilů jsou autobaterie namáhány výrazně více než donedávna. Na vině je zvláště neustálé rozšiřování škály komfortních elektronických prvků. Podle německého autoklubu ADAC tak každým rokem rapidně roste počet výjezdů servisních vozidel k vozům znehybněným špatným akumulátorem,“ upozorňuje Jakub Pyšný, předseda představenstva internetového obchodu Kupujpneu.cz, který nabízí širokou škálu autobaterií i nabíječek.

Se zimou roste námaha

Se stářím akumulátoru roste riziko, že jeden z článků vypoví službu. To zkrátka znamená, že nenastartujete. Nejvíce je autobaterie namáhána v zimě, kdy rapidně klesá její kapacita. V tomto období musí navíc při startování přemáhat odpor zhoustlého motorového oleje. Právě nyní tak přichází vhodná doba k včasnému posouzení stavu akumulátoru ve vašem vozu, abyste se s prvními mrazy nedočkali nepříjemné zkušenosti.

Jak prodloužit životnost

Životnost autobaterie lze prodloužit především rozumným zacházením. Dbejte na to, abyste nenechávali při zhasnutém motoru zbytečně dlouho zapnutá světla, rádio nebo pootevřené dveře. I malá lampička v interiéru dokáže akumulátor během několika hodin zcela vybít. Pokud pak jeho napětí klesne pod kritickou mez, záchrana je prakticky nemožná. Baterie se vybíjí sama (hovoří se o 1 až 5 % denně), zvláště když s autem jezdíte málo. „Pokud vůz používáte hlavně na kratších vzdálenostech, akumulátor trpí o to víc. Lze jen doporučit alespoň několikrát do měsíce dopřát vozu i jeho baterii delší cestu v řádu desítek kilometrů,“ radí Jakub Pyšný z Kupujpneu.cz.

Pravidelná péče nemusí být nutná

V autech se nejčastěji používají konvenční olověné akumulátory s elektrolytem, který se při chemické reakci odpařuje. Jednou za čas je proto třeba dolít destilovanou vodu tak, aby hladina sahala asi 10 mm nad desky. Stále častěji se v moderních vozech objevují tzv. bezúdržbové, „gelové“ baterie. Ty fungují na podobném principu, ale elektrolyt má u nich gelovou povahu. Nehrozí u nich ani vylití náplně, ani její odpařování.

A co když doslouží?

Dosluhující akumulátor se projevuje rychlým vybíjením a nutností častějšího dobíjení. Když je třeba koupit nový, je nezbytné respektovat doporučení výrobce na jeho typ a kapacitu. Příslušné tabulky naleznete v každé specializované prodejně. Odborníci varují před neznačkovými a výrazně levnými autobateriemi, prodávanými zvláště v supermarketech. Jejich životnost bývá kvůli nekvalitním materiálům i několikanásobně nižší než u těch značkových. V takovém případě se opravdu vyplatí investovat do zavedených značek, jakými jsou například Banner.Varta, Akuma, Delphi či Bosch.

Kontakty
Jakub Pyšný
Předseda představenstva e-shopu Kupuj pneu
e-mail: press@kupuj-pneu.cz
tel: +420 721 911 503
adresa: Brněnská 65, 586 01 Jihlava
http://www.kupuj-pneu.cz
 

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků