Převodovka zítřka: bude 9 stupňů stačit?

Společnost ZF Friedrichshafen AG představila první devítistupňovou samočinnou převodovku na světě pro osobní automobily.

Je určena pro osobní automobily s motorem uloženým vpředu napříč. Výhodou má být úspora paliva ve výši až 16 procent.

Tři, čtyři…

Ještě v modelovém roce 1990 vyráběly dokonce i prémiové značky osobní automobily se čtyřstupňovými převodovkami a mnohé vozy se samočinnými převodovkami si musely vystačit s pouhými třemi převodovými stupni pro jízdu vpřed.

Od té doby se mnohé změnilo. U mechanických převodovek s manuálním řazením se sice vývoj zastavil u šesti převodových stupňů vzhledem k nutnosti zachovat snadné ovládání, ale u převodovek se samočinným řazením se počet převodových stupňů nadále zvyšuje ve snaze využít maximum z výkonové charakteristiky motoru a dosáhnout co nejnižší spotřeby paliva.

… sedm, osm…

První sedmistupňovou samočinnou převodovku pro osobní vozy zavedla do sériové výroby stuttgartská automobilka Mercedes-Benz, která sedm převodových stupňů považuje za dostatečný počet dodnes.

Lexus kontroval v roce 2006 osmistupňovou samočinnou převodovkou v tehdy nové generaci luxusních sedanů LS.

Od té doby přišla na trh celá řada dalších vozů různých značek se sedmistupňovými nebo osmistupňovými samočinnými převodovkami. Jaké značky budou používat zcela novou devítistupňovou převodovku 9HP od ZF není dosud známo, ale hovoří se mimo jiné o skupině Chrysler.

…a nyní devět

Nová převodovka 9HP je určena nejen pro koncepci „vše vpředu“, ale i pro vozidla s pohonem všech kol, hybridním pohonem a systémem Stop-Start (vždy však s motorem uloženým vpředu napříč).

Dvě řady devítistupňových převodovek pokrývají rozsah maximálního točivého momentu motoru od 280 do 480 N.m. Devět převodových stupňů umožnilo konstruktérům zvolit krátké rozestupy mezi jednotlivými převody a dosáhnout přitom extrémně vysokého rozpětí převodů 9,84. Zatímco krátké nižší převody optimalizují dynamiku, dlouhé nejvyšší převody snižují spotřebu paliva a hlučnost při rychlé jízdě ustálenou rychlostí.

Po konstrukční stránce je převodovka složena ze čtyř individuálních planetových soukolí a šesti vícekotoučových řadicích prvků.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek   

 

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

dnes | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků