Převodovka zítřka: bude 9 stupňů stačit?

Společnost ZF Friedrichshafen AG představila první devítistupňovou samočinnou převodovku na světě pro osobní automobily.

Je určena pro osobní automobily s motorem uloženým vpředu napříč. Výhodou má být úspora paliva ve výši až 16 procent.

Tři, čtyři…

Ještě v modelovém roce 1990 vyráběly dokonce i prémiové značky osobní automobily se čtyřstupňovými převodovkami a mnohé vozy se samočinnými převodovkami si musely vystačit s pouhými třemi převodovými stupni pro jízdu vpřed.

Od té doby se mnohé změnilo. U mechanických převodovek s manuálním řazením se sice vývoj zastavil u šesti převodových stupňů vzhledem k nutnosti zachovat snadné ovládání, ale u převodovek se samočinným řazením se počet převodových stupňů nadále zvyšuje ve snaze využít maximum z výkonové charakteristiky motoru a dosáhnout co nejnižší spotřeby paliva.

… sedm, osm…

První sedmistupňovou samočinnou převodovku pro osobní vozy zavedla do sériové výroby stuttgartská automobilka Mercedes-Benz, která sedm převodových stupňů považuje za dostatečný počet dodnes.

Lexus kontroval v roce 2006 osmistupňovou samočinnou převodovkou v tehdy nové generaci luxusních sedanů LS.

Od té doby přišla na trh celá řada dalších vozů různých značek se sedmistupňovými nebo osmistupňovými samočinnými převodovkami. Jaké značky budou používat zcela novou devítistupňovou převodovku 9HP od ZF není dosud známo, ale hovoří se mimo jiné o skupině Chrysler.

…a nyní devět

Nová převodovka 9HP je určena nejen pro koncepci „vše vpředu“, ale i pro vozidla s pohonem všech kol, hybridním pohonem a systémem Stop-Start (vždy však s motorem uloženým vpředu napříč).

Dvě řady devítistupňových převodovek pokrývají rozsah maximálního točivého momentu motoru od 280 do 480 N.m. Devět převodových stupňů umožnilo konstruktérům zvolit krátké rozestupy mezi jednotlivými převody a dosáhnout přitom extrémně vysokého rozpětí převodů 9,84. Zatímco krátké nižší převody optimalizují dynamiku, dlouhé nejvyšší převody snižují spotřebu paliva a hlučnost při rychlé jízdě ustálenou rychlostí.

Po konstrukční stránce je převodovka složena ze čtyř individuálních planetových soukolí a šesti vícekotoučových řadicích prvků.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek   

 

Minitest Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD: Důvod, proč MPV nesmí zemřít

Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD (minitest)

Rostoucí zájem o crossovery a SUV už v nedávné minulosti poslal na odpočinek dva velikány segmentu MPV. Jak ale dokazuje stále prodávaný Seat Alhambra, tyto vozy jsou stále potřeba.

včera | Jan Mička | 3 příspěvky
TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků