Těžko odolat, nepřihodit si. Košíček má Karkulka, nebo podprsenka. Valivé ložisko má klec. A plastová je rozhodně lepší, než kovová. Plast má nižší tření i bez dodávky maziva, kromě toho je lehčí a případě kritických provozních podmínek, jako jsou třeba třísky v převodovce, vydrží ložisko funkční déle.Ten hubenej kroužek je super, ale ne pro mechanika, kterej musí ložisko dostat ven. To je za trest.
A co ten plastový bazmek (PUR, teflon?) v tom vysoce namáhaném superpřesném ložisku?Vypadá to že západní automobilky dovedly výrobu kur.vítek a programování životnosti (po jejímž překročení se vám auto před očima rozsype), k naprosté dokonalosti.
Jak už tu bylo psáno, ten plastový kroužek pouze drží válečky v určitých pozicích, nepřenáší žádné zatížení a tedy nemůže být zdrojem poruchy ložiska. Plast může mít u tohoto dílu spoustu výhod, jako třeba nižší tření, tedy vyšší účinnost ložiska, nižší hlučnost a také omezení otěru kov o kov, tedy menší tvorbu kokových částic, což by naopak mělo vést k vyšší životnosti.
Jo a ještě jedna věc - pokud chce konstruktér omezit životnost, udělá to volbou menšího ložiska, které tak vysoké zatížení nesnese a časem se zničí. Počet otáček, které ložisko snese, a tedy množství najetých km do poruchy, se dá docela dobře spočítat. A pokud je konstruktér opravdový filuta a zakomponuje ložisko přímo do dalších částí daného zařízení, tedy nepoužije tyto zapouzdřené (průmyslové) ložiska, stane se celý výrobek neopravitelný :) velmi častý jev u sekaček, praček a dalšího spotřebního zboží.
Volba menšího ložiska je příliš nápadná, to někdy pozná i laik. Dnes se to dělá třeba nepatrnou změnou složení materiálu, na což bez extrémně drahých analyzátorů nemáte šanci přijít. A v autosalonu vám asi nedovolí navrtat do každého dílu dírku kvůli odebrání vzorku abyste ještě před koupí zjistil, jak moc ty materiály ošidili :-DTřeba gumový díl aftermarket z číny je k nerozeznání od továrního originálu, ale ten první se vám rozpadne za 2 roky a ten druhý vydrží třeba 7 let. Jediný rozdíl je v aditivech co se přidávají do té gumy.
S tím použitím horších materiálů máte pravdu, to je taky způsob, ale o tom, že laik pozná nevhodnou velikost ložiska docela pochybuju :) těch kritérií, podle kterých se určuje vhodný typ a velikost ložiska je spousta a pouhým pohledem na danou věc nemůžete zjistit, jestli je ložisko adekvátně velké, či nikoli.
Myslis, ze jenom zapadni automobilky? Tak sni dal...
Vysypat se umí snadno a rychle i plechové klece. Ale fakt je, že plast v takto namáhaném dílu vypadá na první pohled nedůvěryhodně a kdybych měl volit mezi klasickou plechovou klecí a plastem, volba by byla jasná :-)
Jenze dnes ma ten silon lepsi vlastnosti nez kov
Nepoužívej moji přezdívku, je v tom pak zmatek.Odolnost otěru možná. Ale teplotní odolnost nebo odolnost tahu a tlaku bude mít silon nebo polyuretan těžko vyšší.Jedna věc je dát to jako samomazné pouzdro do kloubu zavěšení kol (což se dělá už dlouho), druhá věc dát to do vysokootáčkového ložiska.Na to nemusím být absolvent ČVUT abych poznal že je to prasárna.Po dobu plánované životnosti to bude fungovat třeba hladčeji než kovová klec, ale po jejím překročení to odejde do háje, zatímco kov by ještě několik let sloužil. A z takových "vychytávek" je složený každý nový automobil cca od roku 2008.
Není pravda. V ložisku nesmí nastat taková teplota, aby se tavil plast, protože o mnoho dřív, než se roztaví ten plast, tak změkne a vyteče mazivo z ložiska, které tedy pojede na sucho a během chvíle dojde ke zničení i kdyby byla klec kovová. Možná by fungovalo o pár dní déle, ale rozhodně ne o několik let.
Vážně? A co takhle maziva s pevnými přísadami, MoS, grafit? Ta v celokovovém provedení umožní dojet aspoň domů nebo do servisu. Ta v plastovém vám vytečou i s tím plastem kvůli zvýšené teplotě v nouzovém režimu kdy fungují jen zbytky toho rozptýleného grafitu. A vy zůstanete viset v půli cesty a neujedete ani kilometr.Jsou typy motorů které bez maziva ujedou přes stovku kilometrů než se zadřou. S moderními motory nedojedete ani za roh bez maziva.
MoS ani grafit nemaju co hladat v rychlobeznom ulozeni. Obhajujes neobhajitelne. Vsetci konspiranti nemaju sajnu o technike, tak vsade hladaju spiknutie.
Ten plastovy bazmek len drzi valceky v urcenej vzdialenosti od seba. S programovanim zivotnosti auta to nema nic spolocne. Kazde lozisko ma diagram, ktorym sa stanovuje jeho zivotnost v otackach. Zalezi len na konstrukterovi, na kolko hodin nadimenzuje valive ulozenia.
Vždyť to říkám. Přesně programovaná životnost. Jaký je asi rozdíl životnosti plastu ve srovnání s kovem? A když dojde k poruše mazání ložiska, tak se přehřeje, plast se roztaví, ložisko se zadře a v servisu vám kvůli tomu vymění půl motoru, protože je to součást nějakého nerozebíratelného montážního celku. U kovové klece je větší šance že to přežije, nebo aspoň nějak dojedete domů a nezůstanete s poruchou o půlnoci uprostřed D1.
Teflon drzi pevnost este cca 400 stupnoch, to uz je loziskova ocel davno v prdeli vyzihana
Přesně tak... pokud by mělo ložisko dosáhnout teplot, aby z něho vytekla ta plastová klec, tak to bude hodně rychlá smrt, protože takové teploty bez újmy nevydrží ani ta ocel, z které je ložisko vyrobeno. Ani si moc nedovedu představit situaci, při které by ložisko mohlo dosáhnout takové teploty a osobně tipuju, že by se ložisko dříve rozpadlo, než by takové teploty dosáhlo.
Jakmile dojde k poruše mazání ložiska, tak je úplně jedno, jestli je klec kovová, či plastová, v obou případech to má ložisko za sebou a je nutné ho vyměnit protože se velice rychle zadře v obou případech. Váš příklad s dojezdem domů je pouze chování při poruše, ale nijak to nesouvisí s životností, protože jde o případ, kdy už je ložisko mrtvé.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.