Přesnost na čtyři tisíciny milimetru. Taková ložiska si žádají špičková auta

tom  |  25. 06. 2017 09:18

A co ten plastový bazmek (PUR, teflon?) v tom vysoce namáhaném superpřesném ložisku?
Vypadá to že západní automobilky dovedly výrobu kur.vítek a programování životnosti (po jejímž překročení se vám auto před očima rozsype), k naprosté dokonalosti.

Odpovědět  |   | 
Jean  |  25. 06. 2017 09:42

Ten plastovy bazmek len drzi valceky v urcenej vzdialenosti od seba. S programovanim zivotnosti auta to nema nic spolocne. Kazde lozisko ma diagram, ktorym sa stanovuje jeho zivotnost v otackach. Zalezi len na konstrukterovi, na kolko hodin nadimenzuje valive ulozenia.

Odpovědět  |   | 
tom  |  25. 06. 2017 10:50

Vždyť to říkám. Přesně programovaná životnost. Jaký je asi rozdíl životnosti plastu ve srovnání s kovem? A když dojde k poruše mazání ložiska, tak se přehřeje, plast se roztaví, ložisko se zadře a v servisu vám kvůli tomu vymění půl motoru, protože je to součást nějakého nerozebíratelného montážního celku.
U kovové klece je větší šance že to přežije, nebo aspoň nějak dojedete domů a nezůstanete s poruchou o půlnoci uprostřed D1.

Odpovědět  |   | 
Wonn  |  25. 06. 2017 12:12

Jakmile dojde k poruše mazání ložiska, tak je úplně jedno, jestli je klec kovová, či plastová, v obou případech to má ložisko za sebou a je nutné ho vyměnit protože se velice rychle zadře v obou případech. Váš příklad s dojezdem domů je pouze chování při poruše, ale nijak to nesouvisí s životností, protože jde o případ, kdy už je ložisko mrtvé.

Odpovědět  |   | 
Jean  |  25. 06. 2017 22:18

Teflon drzi pevnost este cca 400 stupnoch, to uz je loziskova ocel davno v prdeli vyzihana

Odpovědět  |   | 
Wonn  |  25. 06. 2017 22:46

Přesně tak... pokud by mělo ložisko dosáhnout teplot, aby z něho vytekla ta plastová klec, tak to bude hodně rychlá smrt, protože takové teploty bez újmy nevydrží ani ta ocel, z které je ložisko vyrobeno. Ani si moc nedovedu představit situaci, při které by ložisko mohlo dosáhnout takové teploty a osobně tipuju, že by se ložisko dříve rozpadlo, než by takové teploty dosáhlo.

Odpovědět  |   | 
JirkaK  |  25. 06. 2017 09:55

Vysypat se umí snadno a rychle i plechové klece. Ale fakt je, že plast v takto namáhaném dílu vypadá na první pohled nedůvěryhodně a kdybych měl volit mezi klasickou plechovou klecí a plastem, volba by byla jasná

Odpovědět  |   | 
tom  |  25. 06. 2017 10:41

Jenze dnes ma ten silon lepsi vlastnosti nez kov

Odpovědět  |   | 
tom  |  25. 06. 2017 11:00

Nepoužívej moji přezdívku, je v tom pak zmatek.

Odolnost otěru možná. Ale teplotní odolnost nebo odolnost tahu a tlaku bude mít silon nebo polyuretan těžko vyšší.
Jedna věc je dát to jako samomazné pouzdro do kloubu zavěšení kol (což se dělá už dlouho), druhá věc dát to do vysokootáčkového ložiska.
Na to nemusím být absolvent ČVUT abych poznal že je to prasárna.

Po dobu plánované životnosti to bude fungovat třeba hladčeji než kovová klec, ale po jejím překročení to odejde do háje, zatímco kov by ještě několik let sloužil.
A z takových "vychytávek" je složený každý nový automobil cca od roku 2008.

Odpovědět  |   | 
Wonn  |  25. 06. 2017 12:16

Není pravda. V ložisku nesmí nastat taková teplota, aby se tavil plast, protože o mnoho dřív, než se roztaví ten plast, tak změkne a vyteče mazivo z ložiska, které tedy pojede na sucho a během chvíle dojde ke zničení i kdyby byla klec kovová. Možná by fungovalo o pár dní déle, ale rozhodně ne o několik let.

Odpovědět  |   | 
tom  |  25. 06. 2017 15:12

Vážně? A co takhle maziva s pevnými přísadami, MoS, grafit? Ta v celokovovém provedení umožní dojet aspoň domů nebo do servisu. Ta v plastovém vám vytečou i s tím plastem kvůli zvýšené teplotě v nouzovém režimu kdy fungují jen zbytky toho rozptýleného grafitu. A vy zůstanete viset v půli cesty a neujedete ani kilometr.

Jsou typy motorů které bez maziva ujedou přes stovku kilometrů než se zadřou. S moderními motory nedojedete ani za roh bez maziva.

Odpovědět  |   | 
Jean  |  25. 06. 2017 22:13

MoS ani grafit nemaju co hladat v rychlobeznom ulozeni. Obhajujes neobhajitelne. Vsetci konspiranti nemaju sajnu o technike, tak vsade hladaju spiknutie.

Odpovědět  |   | 
tom  |  25. 06. 2017 10:42

Myslis, ze jenom zapadni automobilky? Tak sni dal...

Odpovědět  |   | 
Wonn  |  25. 06. 2017 10:43

Jak už tu bylo psáno, ten plastový kroužek pouze drží válečky v určitých pozicích, nepřenáší žádné zatížení a tedy nemůže být zdrojem poruchy ložiska. Plast může mít u tohoto dílu spoustu výhod, jako třeba nižší tření, tedy vyšší účinnost ložiska, nižší hlučnost a také omezení otěru kov o kov, tedy menší tvorbu kokových částic, což by naopak mělo vést k vyšší životnosti.

Odpovědět  |   | 
Wonn  |  25. 06. 2017 10:48

Jo a ještě jedna věc - pokud chce konstruktér omezit životnost, udělá to volbou menšího ložiska, které tak vysoké zatížení nesnese a časem se zničí. Počet otáček, které ložisko snese, a tedy množství najetých km do poruchy, se dá docela dobře spočítat. A pokud je konstruktér opravdový filuta a zakomponuje ložisko přímo do dalších částí daného zařízení, tedy nepoužije tyto zapouzdřené (průmyslové) ložiska, stane se celý výrobek neopravitelný :) velmi častý jev u sekaček, praček a dalšího spotřebního zboží.

Odpovědět  |   | 
tom  |  25. 06. 2017 11:06

Volba menšího ložiska je příliš nápadná, to někdy pozná i laik. Dnes se to dělá třeba nepatrnou změnou složení materiálu, na což bez extrémně drahých analyzátorů nemáte šanci přijít. A v autosalonu vám asi nedovolí navrtat do každého dílu dírku kvůli odebrání vzorku abyste ještě před koupí zjistil, jak moc ty materiály ošidili

Třeba gumový díl aftermarket z číny je k nerozeznání od továrního originálu, ale ten první se vám rozpadne za 2 roky a ten druhý vydrží třeba 7 let. Jediný rozdíl je v aditivech co se přidávají do té gumy.

Odpovědět  |   | 
Wonn  |  25. 06. 2017 12:20

S tím použitím horších materiálů máte pravdu, to je taky způsob, ale o tom, že laik pozná nevhodnou velikost ložiska docela pochybuju :) těch kritérií, podle kterých se určuje vhodný typ a velikost ložiska je spousta a pouhým pohledem na danou věc nemůžete zjistit, jestli je ložisko adekvátně velké, či nikoli.

Odpovědět  |   | 
Martin  |  26. 06. 2017 16:28

Těžko odolat, nepřihodit si. Košíček má Karkulka, nebo podprsenka. Valivé ložisko má klec. A plastová je rozhodně lepší, než kovová. Plast má nižší tření i bez dodávky maziva, kromě toho je lehčí a případě kritických provozních podmínek, jako jsou třeba třísky v převodovce, vydrží ložisko funkční déle.
Ten hubenej kroužek je super, ale ne pro mechanika, kterej musí ložisko dostat ven. To je za trest.

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

TEST Honda GL1800 Gold Wing DCT: Motorka za mega! Skoro...

Honda GL1800 Gold Wing DCT

Šestiválcový cestovní křižník s unikátní podvozkovou konstrukcí je to nejrozmařilejší, co Honda v jedné stopě nabízí. Gold Wing je ale zároveň také s velkou rezervou tou nejdražší dvoukolovou Hondou. Má vrcholné provedení šesté generace zlatokřídlé legendy čím opodstatnit cenovku zvící bezmála 900.000 Kč?

dnes | Petr Schnagl | 7 příspěvků
TEST Volkswagen T-Cross 1.0 TSI DSG R-Line: Důležitá módní záležitost

VW T-Cross 1.0 TSI DSG

Volkswagen rozštěpil Polo na dva samostatné modely. Oplastované CrossPolo je minulostí a jeho pozici zastoupila novinka jménem T-Cross. Nabízí kromě zvýšené stavby karoserie ještě něco?

včera | Miro Mihálik | 51 příspěvků
První svezení se Seatem Leon TGI 1.5 TSI. Pod 1 Kč/km i s větším motorem?

Seat Leon TGI (první svezení)

České ceny Seatu Leon TGI po modernizaci pohonného ústrojí známe už od ledna letošního roku. Nyní došlo i na první kilometry za volantem a zdá se, že na dosavadních výhodách se vůbec nic nezměnilo.

11.  6.  2019 | Jan Mička | 15 příspěvků

Nejčtenější články

Levná Škoda Octavia Tour je zpátky. Za 440.000 Kč vybavenější nekoupíte

Levná Škoda Octavia Tour je zpátky. Za 440.…

Verze Tour má v historii Škody Octavia tradici. Nyní se vrací i ve třetí generaci a opět kombinuje bohatou výbavu s atraktivní cenou.

29.  5.  2019 | | 193 N/A
Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Kamiq. Má plechová kola a poklice

Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda …

Škoda včera zveřejnila ceny nového crossoveru Kamiq. Vůz láká na bohatou bezpečnostní a komfortní výbavu, v základu to ale po vizuální stránce není žádná hitparáda.

12.  6.  2019 | | 116 N/A
Řídili jsme Škodu budoucnosti za 90 milionů. Vision iV hlava prostě nepobere!

Řídili jsme Škodu budoucnosti za 90 milionů…

Výstavní koncepty rozhodně nejsou určeny k tomu, aby se s nimi jezdilo. Přesto se s vámi už poněkolikáté můžeme podělit o jízdy dojmy, tentokrát se Škodou Vision iV. A ta rozhodně není pouhý výstřel do tmy.

2.  6.  2019 | | 93 N/A
Nová Škoda Octavia na dosud nejlepších ilustracích. Takhle by se vám líbila?

Nová Škoda Octavia na dosud nejlepších ilus…

Čtvrtá generace Škody Octavia by se měla poprvé ukázat ještě před koncem letošního roku. Ruský grafik při tvorbě přiložených ilustrací vycházel z dosud zveřejněných špionážních snímků.

3.  6.  2019 | | 51 N/A
Motorkářský gang na skútrech? Před Mods otcové zamykali hlavně své dcery

Motorkářský gang na skútrech? Před Mods otc…

Jak si představujete motorkářský gang? Určitě ne takhle. A to šlo o jeden z nejnebezpečnějších!

26.  5.  2019 | | 11 N/A