Přesnost na čtyři tisíciny milimetru. Taková ložiska si žádají špičková auta

tom  |  25. 06. 2017 09:18

A co ten plastový bazmek (PUR, teflon?) v tom vysoce namáhaném superpřesném ložisku?
Vypadá to že západní automobilky dovedly výrobu kur.vítek a programování životnosti (po jejímž překročení se vám auto před očima rozsype), k naprosté dokonalosti.

Odpovědět  |   | 
Jean  |  25. 06. 2017 09:42

Ten plastovy bazmek len drzi valceky v urcenej vzdialenosti od seba. S programovanim zivotnosti auta to nema nic spolocne. Kazde lozisko ma diagram, ktorym sa stanovuje jeho zivotnost v otackach. Zalezi len na konstrukterovi, na kolko hodin nadimenzuje valive ulozenia.

Odpovědět  |   | 
tom  |  25. 06. 2017 10:50

Vždyť to říkám. Přesně programovaná životnost. Jaký je asi rozdíl životnosti plastu ve srovnání s kovem? A když dojde k poruše mazání ložiska, tak se přehřeje, plast se roztaví, ložisko se zadře a v servisu vám kvůli tomu vymění půl motoru, protože je to součást nějakého nerozebíratelného montážního celku.
U kovové klece je větší šance že to přežije, nebo aspoň nějak dojedete domů a nezůstanete s poruchou o půlnoci uprostřed D1.

Odpovědět  |   | 
Wonn  |  25. 06. 2017 12:12

Jakmile dojde k poruše mazání ložiska, tak je úplně jedno, jestli je klec kovová, či plastová, v obou případech to má ložisko za sebou a je nutné ho vyměnit protože se velice rychle zadře v obou případech. Váš příklad s dojezdem domů je pouze chování při poruše, ale nijak to nesouvisí s životností, protože jde o případ, kdy už je ložisko mrtvé.

Odpovědět  |   | 
Jean  |  25. 06. 2017 22:18

Teflon drzi pevnost este cca 400 stupnoch, to uz je loziskova ocel davno v prdeli vyzihana

Odpovědět  |   | 
Wonn  |  25. 06. 2017 22:46

Přesně tak... pokud by mělo ložisko dosáhnout teplot, aby z něho vytekla ta plastová klec, tak to bude hodně rychlá smrt, protože takové teploty bez újmy nevydrží ani ta ocel, z které je ložisko vyrobeno. Ani si moc nedovedu představit situaci, při které by ložisko mohlo dosáhnout takové teploty a osobně tipuju, že by se ložisko dříve rozpadlo, než by takové teploty dosáhlo.

Odpovědět  |   | 
JirkaK  |  25. 06. 2017 09:55

Vysypat se umí snadno a rychle i plechové klece. Ale fakt je, že plast v takto namáhaném dílu vypadá na první pohled nedůvěryhodně a kdybych měl volit mezi klasickou plechovou klecí a plastem, volba by byla jasná

Odpovědět  |   | 
tom  |  25. 06. 2017 10:41

Jenze dnes ma ten silon lepsi vlastnosti nez kov

Odpovědět  |   | 
tom  |  25. 06. 2017 11:00

Nepoužívej moji přezdívku, je v tom pak zmatek.

Odolnost otěru možná. Ale teplotní odolnost nebo odolnost tahu a tlaku bude mít silon nebo polyuretan těžko vyšší.
Jedna věc je dát to jako samomazné pouzdro do kloubu zavěšení kol (což se dělá už dlouho), druhá věc dát to do vysokootáčkového ložiska.
Na to nemusím být absolvent ČVUT abych poznal že je to prasárna.

Po dobu plánované životnosti to bude fungovat třeba hladčeji než kovová klec, ale po jejím překročení to odejde do háje, zatímco kov by ještě několik let sloužil.
A z takových "vychytávek" je složený každý nový automobil cca od roku 2008.

Odpovědět  |   | 
Wonn  |  25. 06. 2017 12:16

Není pravda. V ložisku nesmí nastat taková teplota, aby se tavil plast, protože o mnoho dřív, než se roztaví ten plast, tak změkne a vyteče mazivo z ložiska, které tedy pojede na sucho a během chvíle dojde ke zničení i kdyby byla klec kovová. Možná by fungovalo o pár dní déle, ale rozhodně ne o několik let.

Odpovědět  |   | 
tom  |  25. 06. 2017 15:12

Vážně? A co takhle maziva s pevnými přísadami, MoS, grafit? Ta v celokovovém provedení umožní dojet aspoň domů nebo do servisu. Ta v plastovém vám vytečou i s tím plastem kvůli zvýšené teplotě v nouzovém režimu kdy fungují jen zbytky toho rozptýleného grafitu. A vy zůstanete viset v půli cesty a neujedete ani kilometr.

Jsou typy motorů které bez maziva ujedou přes stovku kilometrů než se zadřou. S moderními motory nedojedete ani za roh bez maziva.

Odpovědět  |   | 
Jean  |  25. 06. 2017 22:13

MoS ani grafit nemaju co hladat v rychlobeznom ulozeni. Obhajujes neobhajitelne. Vsetci konspiranti nemaju sajnu o technike, tak vsade hladaju spiknutie.

Odpovědět  |   | 
tom  |  25. 06. 2017 10:42

Myslis, ze jenom zapadni automobilky? Tak sni dal...

Odpovědět  |   | 
Wonn  |  25. 06. 2017 10:43

Jak už tu bylo psáno, ten plastový kroužek pouze drží válečky v určitých pozicích, nepřenáší žádné zatížení a tedy nemůže být zdrojem poruchy ložiska. Plast může mít u tohoto dílu spoustu výhod, jako třeba nižší tření, tedy vyšší účinnost ložiska, nižší hlučnost a také omezení otěru kov o kov, tedy menší tvorbu kokových částic, což by naopak mělo vést k vyšší životnosti.

Odpovědět  |   | 
Wonn  |  25. 06. 2017 10:48

Jo a ještě jedna věc - pokud chce konstruktér omezit životnost, udělá to volbou menšího ložiska, které tak vysoké zatížení nesnese a časem se zničí. Počet otáček, které ložisko snese, a tedy množství najetých km do poruchy, se dá docela dobře spočítat. A pokud je konstruktér opravdový filuta a zakomponuje ložisko přímo do dalších částí daného zařízení, tedy nepoužije tyto zapouzdřené (průmyslové) ložiska, stane se celý výrobek neopravitelný :) velmi častý jev u sekaček, praček a dalšího spotřebního zboží.

Odpovědět  |   | 
tom  |  25. 06. 2017 11:06

Volba menšího ložiska je příliš nápadná, to někdy pozná i laik. Dnes se to dělá třeba nepatrnou změnou složení materiálu, na což bez extrémně drahých analyzátorů nemáte šanci přijít. A v autosalonu vám asi nedovolí navrtat do každého dílu dírku kvůli odebrání vzorku abyste ještě před koupí zjistil, jak moc ty materiály ošidili

Třeba gumový díl aftermarket z číny je k nerozeznání od továrního originálu, ale ten první se vám rozpadne za 2 roky a ten druhý vydrží třeba 7 let. Jediný rozdíl je v aditivech co se přidávají do té gumy.

Odpovědět  |   | 
Wonn  |  25. 06. 2017 12:20

S tím použitím horších materiálů máte pravdu, to je taky způsob, ale o tom, že laik pozná nevhodnou velikost ložiska docela pochybuju :) těch kritérií, podle kterých se určuje vhodný typ a velikost ložiska je spousta a pouhým pohledem na danou věc nemůžete zjistit, jestli je ložisko adekvátně velké, či nikoli.

Odpovědět  |   | 
Martin  |  26. 06. 2017 16:28

Těžko odolat, nepřihodit si. Košíček má Karkulka, nebo podprsenka. Valivé ložisko má klec. A plastová je rozhodně lepší, než kovová. Plast má nižší tření i bez dodávky maziva, kromě toho je lehčí a případě kritických provozních podmínek, jako jsou třeba třísky v převodovce, vydrží ložisko funkční déle.
Ten hubenej kroužek je super, ale ne pro mechanika, kterej musí ložisko dostat ven. To je za trest.

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

Minitest Renault Captur 1.3 TCe: 1,333 stříbrných stříkaček na rozloučenou

Renault Captur 1.3 TCe (minitest)

Crossover Renault Captur se již brzy dočká nové generace. Stihli jsme se proto rozloučit s tou současnou, která nám připomněla, proč je tento malý nezmar tak populární.

dnes | Vladimír Kadera | 9 příspěvků
S Fordem Ranger Raptor na střelnici: Střele neujede, všemu ostatnímu už ano!

S Fordem Ranger Raptor na střelnici

Pick-upy si lidé kupují hlavně jako pracovní stroje. Z dřívějška víme, že už mohou sloužit také jako stylový doplněk, Ford Ranger Raptor ale patří do úplně jiné škatulky.

19.  9.  2019 | Jan Mička | 16 příspěvků
TEST DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155: Odvážní Francouzi jsou zpátky!

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155

Luxusní divize automobilky Citroën se stala samostatnou značkou v roce 2014. Jako první to s modelem DS 7 zkusila s karoserií SUV a nyní nastal čas jít dál. Asi vás nepřekvapí, že jde taktéž o SUV. Proč ne, když je lidé chtějí?

16.  9.  2019 | Vladimír Kadera | 29 příspěvků

Nejčtenější články

Nový majitel zničil vzácný supersport chvíli po zakoupení. Při jeho vyprošťování plakal

Nový majitel zničil vzácný supersport chvíl…

Ryk legendy si řidič užil pouze několik okamžiků. Vyprostit vůz z křoví trvalo hodinu.

16.  9.  2019 | | 3 N/A
Nové Suzuki Jimny má české ceny. Je to nejlevnější off-road na našem trhu!

Nové Suzuki Jimny má české ceny. Je to nejl…

Stará technika v moderním hávu na japonský způsob již má české ceny. Na poměry off-roadů je Suzuki Jimny opravdu levné!

18.  9.  2019 | | 41 N/A
Zaujmout dnešní mládež není snadné. Bývalá hvězda Top Gearu ale našla řešení

Zaujmout dnešní mládež není snadné. Bývalá …

Lék na krizi středního věku podle Richarda Hamonda je opět na scéně. Tentokrát je to ještě větší sranda než minule.

5.  9.  2019 | | 11 N/A
Připadá vám nová Škoda Superb moc drahá? Ceny z roku 2002 to možná změní

Připadá vám nová Škoda Superb moc drahá? Ce…

Při pohledu do archivních ceníků si člověk uvědomí, že to, co je dnes samozřejmostí, kdysi bývalo za tučný příplatek, nebo nebylo vůbec. Podobně můžeme nahlížet i na Škodu Superb z roku 2002, která v základu vycházela na ty samé peníze co dnes.

25.  8.  2019 | | 72 N/A
Nový Renault Clio má české ceny a výbavy. Konkurenti by se měli zamyslet

Nový Renault Clio má české ceny a výbavy. K…

Renault zveřejnil české ceny nového Clia během dnešní tiskové konference. Vůz je v základu o téměř 50 tisíc levnější než Volkswagen Polo a trumfnul i Škodu Fabia.

10.  9.  2019 | | 59 N/A