Přesnost na čtyři tisíciny milimetru. Taková ložiska si žádají špičková auta

Už sto osmdesát milionů kusů ložisek vyrobil olomoucký závod Koyo Bearings za dobu své existence.

V každém moderním automobilu se v současnosti nacházejí desítky až stovky ložisek. Zejména v motoru a v převodovce. Velkou část z nich vyrábějí v olomouckém závodě Koyo Bearings, jejímž hlavním akcionářem je japonská Toyota.

"Vyrábíme ložiska o průměrech od deseti do dvou stovek milimetrů a našimi odběrateli jsou i prémiové automobilky jako Jaguar&Land Rover, Mercedes-Benz nebo Porsche," vysvětluje generální ředitel Petr Novák.

Podle něho v současné době stále stoupají nároky jednak na přesnost výroby a jednak na odlehčení. Proto již dodávají některé typy ložisek s tloušťkou vnějšího kroužku pouze 1,5 milimetru, přičemž ještě nedávno měla tato část ložiska tloušťku trojnásobnou. 

Manuál budoucnosti sníží spotřebu o 8 % a nebude mít spojkový pedál

Manuál budoucnosti sníží spotřebu o 8 % a nebude mít spojkový pedál

Jelikož se daří ložiska opracovávat s tolerancí několika mikrometrů, zvyšuje se i jejich životnost a současně klesá hlučnost. Například v případě jednoho konkrétního ložiska pro Jaguar klesla hlučnost o dvacet procent, životnost se zvýšila o patnáct procent a na hmotnosti se uspořilo 30 procent.

"Těsně před realizací je nová linka, která bude produkovat válečková ložiska pro firmu ZF. Ta je pak namontuje do převodovek pracujících v legendárním modelu Porsche 911," chubí se generální ředitel nově získanou zakázkou.

Poptávka po výrobcích olomouckého Koya stále roste a nejpozději za tři roky vybudují v sousedství stávajících výrobních prostor novou halu.

Test Porsche 911 Carrera S: turbo s malým T

Test Porsche 911 Carrera S: turbo s malým T

I když v současné době prodělává automobilový průmysl stavějící na klasických spalovacího motorech boom, firma si je podle Nováka vědoma, že je třeba se chystat i novou výrobní náplň, protože například elektromobily se obejdou bez převodovek a tudíž i sady ložisek do nich. "Přesto jsme ale i na tuto éru připraveni a již brzy začneme dodávat ložiska pro elektromobil Jaguar I-Pace," dodává Novák.

Také jsou schopni vyrábět velmi specializované typy ložisek. Například i pro francouzské rychlovlaky TGV.

Na záběry z výroby ložisek v Koyo Bearings v Olomouci se podívejte níže:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

včera | David Rusol | 12 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky