Přesnost na čtyři tisíciny milimetru. Taková ložiska si žádají špičková auta

Už sto osmdesát milionů kusů ložisek vyrobil olomoucký závod Koyo Bearings za dobu své existence.

V každém moderním automobilu se v současnosti nacházejí desítky až stovky ložisek. Zejména v motoru a v převodovce. Velkou část z nich vyrábějí v olomouckém závodě Koyo Bearings, jejímž hlavním akcionářem je japonská Toyota.

"Vyrábíme ložiska o průměrech od deseti do dvou stovek milimetrů a našimi odběrateli jsou i prémiové automobilky jako Jaguar&Land Rover, Mercedes-Benz nebo Porsche," vysvětluje generální ředitel Petr Novák.

Podle něho v současné době stále stoupají nároky jednak na přesnost výroby a jednak na odlehčení. Proto již dodávají některé typy ložisek s tloušťkou vnějšího kroužku pouze 1,5 milimetru, přičemž ještě nedávno měla tato část ložiska tloušťku trojnásobnou. 

Manuál budoucnosti sníží spotřebu o 8 % a nebude mít spojkový pedál

Manuál budoucnosti sníží spotřebu o 8 % a nebude mít spojkový pedál

Jelikož se daří ložiska opracovávat s tolerancí několika mikrometrů, zvyšuje se i jejich životnost a současně klesá hlučnost. Například v případě jednoho konkrétního ložiska pro Jaguar klesla hlučnost o dvacet procent, životnost se zvýšila o patnáct procent a na hmotnosti se uspořilo 30 procent.

"Těsně před realizací je nová linka, která bude produkovat válečková ložiska pro firmu ZF. Ta je pak namontuje do převodovek pracujících v legendárním modelu Porsche 911," chubí se generální ředitel nově získanou zakázkou.

Poptávka po výrobcích olomouckého Koya stále roste a nejpozději za tři roky vybudují v sousedství stávajících výrobních prostor novou halu.

Test Porsche 911 Carrera S: turbo s malým T

Test Porsche 911 Carrera S: turbo s malým T

I když v současné době prodělává automobilový průmysl stavějící na klasických spalovacího motorech boom, firma si je podle Nováka vědoma, že je třeba se chystat i novou výrobní náplň, protože například elektromobily se obejdou bez převodovek a tudíž i sady ložisek do nich. "Přesto jsme ale i na tuto éru připraveni a již brzy začneme dodávat ložiska pro elektromobil Jaguar I-Pace," dodává Novák.

Také jsou schopni vyrábět velmi specializované typy ložisek. Například i pro francouzské rychlovlaky TGV.

Na záběry z výroby ložisek v Koyo Bearings v Olomouci se podívejte níže:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 28 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků