Přesnost na čtyři tisíciny milimetru. Taková ložiska si žádají špičková auta

Už sto osmdesát milionů kusů ložisek vyrobil olomoucký závod Koyo Bearings za dobu své existence.

V každém moderním automobilu se v současnosti nacházejí desítky až stovky ložisek. Zejména v motoru a v převodovce. Velkou část z nich vyrábějí v olomouckém závodě Koyo Bearings, jejímž hlavním akcionářem je japonská Toyota.

"Vyrábíme ložiska o průměrech od deseti do dvou stovek milimetrů a našimi odběrateli jsou i prémiové automobilky jako Jaguar&Land Rover, Mercedes-Benz nebo Porsche," vysvětluje generální ředitel Petr Novák.

Podle něho v současné době stále stoupají nároky jednak na přesnost výroby a jednak na odlehčení. Proto již dodávají některé typy ložisek s tloušťkou vnějšího kroužku pouze 1,5 milimetru, přičemž ještě nedávno měla tato část ložiska tloušťku trojnásobnou. 

Manuál budoucnosti sníží spotřebu o 8 % a nebude mít spojkový pedál

Manuál budoucnosti sníží spotřebu o 8 % a nebude mít spojkový pedál

Jelikož se daří ložiska opracovávat s tolerancí několika mikrometrů, zvyšuje se i jejich životnost a současně klesá hlučnost. Například v případě jednoho konkrétního ložiska pro Jaguar klesla hlučnost o dvacet procent, životnost se zvýšila o patnáct procent a na hmotnosti se uspořilo 30 procent.

"Těsně před realizací je nová linka, která bude produkovat válečková ložiska pro firmu ZF. Ta je pak namontuje do převodovek pracujících v legendárním modelu Porsche 911," chubí se generální ředitel nově získanou zakázkou.

Poptávka po výrobcích olomouckého Koya stále roste a nejpozději za tři roky vybudují v sousedství stávajících výrobních prostor novou halu.

Test Porsche 911 Carrera S: turbo s malým T

Test Porsche 911 Carrera S: turbo s malým T

I když v současné době prodělává automobilový průmysl stavějící na klasických spalovacího motorech boom, firma si je podle Nováka vědoma, že je třeba se chystat i novou výrobní náplň, protože například elektromobily se obejdou bez převodovek a tudíž i sady ložisek do nich. "Přesto jsme ale i na tuto éru připraveni a již brzy začneme dodávat ložiska pro elektromobil Jaguar I-Pace," dodává Novák.

Také jsou schopni vyrábět velmi specializované typy ložisek. Například i pro francouzské rychlovlaky TGV.

Na záběry z výroby ložisek v Koyo Bearings v Olomouci se podívejte níže:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

TEST DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155: Odvážní Francouzi jsou zpátky!

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155

Luxusní divize automobilky Citroën se stala samostatnou značkou v roce 2014. Jako první to s modelem DS 7 zkusila s karoserií SUV a nyní nastal čas jít dál. Asi vás nepřekvapí, že jde taktéž o SUV. Proč ne, když je lidé chtějí?

16.  9.  2019 | Vladimír Kadera | 27 příspěvků
Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

Hyundai Nexo na vodík (první svezení)

Hyundai jako jedna z mála automobilek vodíkový pohon nejen testuje, ale nabízí i ve svém sériovém modelu Nexo. Ten se na vybraných trzích už prodává. Měli jsme exkluzivní možnost vyzkoušet si vůz v reálném provozu při cestě napříč Evropou.

12.  9.  2019 | Svět motorů | 38 příspěvků
TEST Suzuki Swift Sport: Kluci se baví, holky budou čumět!

Suzuki Swift Sport

Kdo říká, že musí mít sportovní auto stovky koní, nemluví pravdu. Novému Suzuki Swift Sport jich stačí 140 a stejně se budete usmívat do ucha k uchu.

4.  9.  2019 | Jan Mička | 29 příspěvků