Testy ultra úsporného elektromobilu od Mercedesu dále pokračují, přičemž ani horko arabské pouště nemělo na obdivuhodné schopnosti prototypu negativní dopad.
Prototyp aerodynamického elektromobilu Vision EQXX od Mercedesu je na drsné testovací pouti už od svého představení v roce 2022. Německá automobilka však nyní opět dokazuje, že její vize úsporného elektrického sedanu nemá problém ujet na jedno nabití přes 1000 km, a to nově i v těžkých podmínkách při cestě arabskou pouští a velkoměsty mezi Rijádem a Dubají.
Dlouhá cesta z centra Saúdské Arábie do hlavního města Spojených arabských emirátů byla v pořadí třetím velkým testem prototypu EQXX – dříve podnikl tisícikilometrové cesty po Evropě (Sindelfingen – Cassis a Untertürkheim – Silverstone). I nyní přitom Mercedes zvládl celkovou trasu o délce 1010 km takzvaně s prstem v nose.
Bez ohledu na okolní teploty dosahující až 34 °C a klimatizaci zapnutou po celou dobu mělo EQXX v cíli Dubaje ještě zbývající kapacitu na ujetí dalších 309 km. Celá trasa trvala 14 hodin a 42 minut, během kterých Mercedes naměřil průměrnou spotřebu elektrické energie 7,4 kWh/100 km, dle značky ekvivalent spotřeby 0,9 l/100 km u spalovacího vozu.
Kromě pokrokových aerodynamických prvků a tedy nízkého odporu vzduchu (Cd 0,17) pak EQXX pomáhají k dlouhému dojezdu i jeho solární panely na střeše – na pouštní trase plné slunce nasbírala solární technologie prototypu dodatečných 1,8 kWh energie, tedy přibližně dalších 24 km dojezdu. Vysoce úsporný je v EQXX i systém klimatizace využívající vícezdrojové tepelné čerpadlo.
Řidičům Mercedesu nakonec pomáhaly k nejúspornější jízdě taky inteligentní palubní systémy, které během cesty navrhují nejvhodnější styl jízdy v závislosti na okolních podmínkách, včetně směru a intenzity větru nebo slunce – systém například doporučil nejlepší místo, kde vůz během přestávky ideálně zaparkovat, aby solární panely zachytily co nejvíce slunečních paprsků.
Po dvou letech od premiéry už Mercedes-Benz Vision EQXX najezdil během testů 23.430 kilometrů, a jak to vypadá, vývojové vozidlo sbírající důležité poznatky na poli elektromobility bude Mercedes „trápit“ v extrémních podmínkách ještě nějakou tu dobu.