„Přemýšlej, než vyjedeš“ aneb Hustíme správně?

Dlouhodobou bezpečnostní preventivní akci provádí společnost Bridgestone. Zaměřuje se pochopitelně na pneumatiky.

Firma Bridgestone právě zveřejnila výsledky svých loňských výkůmů, při nichž bylo v 19 zemích EU zkontrolováno 38 867 osobních vozů. A tyto výsledky nejsou nikterak příznivé. Podle nich 38 % motoristů v Evropské unii ohrožuje vlastní bezpečnost tím, že jezdí na nedostatečně nahuštěných pneumatikách, a každý osmý motorista podstupuje vysoké riziko pramenící ze snížené životnosti v důsledku kritického podhuštění pneumatik. Kromě toho se kvůli tomu každý rok předčasně vyhodí 40 milionů pneumatik a zbytečně se spálí 5,3 miliardy litrů paliva s celkovými náklady ve výši 10,6 miliardy eur a do atmosféry se vypustí 12,3 milionu tun CO2, což odpovídá zvýšeným emisím ve výši 4,6 g CO2/km pro každý vůz provozovaný na evropských silnicích.

Bezplatné kontroly prováděla firma Bridgestone u nákupních center a na veřejných parkovištích. Jsou součástí celosvětové bezpečnostní kampaně “Přemýšlej, než vyjedeš”, kterou pořádá koncern Bridgestone od roku 2005 ve spolupráci s Nadací FIA (Mezinárodní automobilová federace) a národními automobilovými kluby. Výsledky dokládají, že mnozí motoristé netuší nic o přirozené ztrátě tlaku vzduchu v pneumatice, k níž dochází úplně stejně jako u fotbalového míče, a o nebezpečí, jemuž se vystavují při jízdě s nesprávně nahuštěnými pneumatikami. S klesajícím tlakem vzduchu v pneumatice stoupá pravděpodobnost ztráty kontroly nad vozidlem a nebezpečí smyku.

Ze všech zkoumaných pneumatik mělo 33 % hloubku dezénu na hranici zákonem předepsaného minima 1,6 mm či dokonce ještě menší. U vozidla obutého do takových pneumatik se začíná tzv. aquaplaning projevovat v rychlosti o 40 % nižší než v případě pneumatik nových. Malý tlak se také velmi negativně projevuje na jejich životnosti, protože dochází k extrémnímu namáhání jejich ramen a značnému zahřívání v důsledku deformací bočních stěn. Motoristé, u jejichž vozů byl zjištěn extrémně nízký tlak v pneumatikách, riskují v důsledku působení těchto faktorů defekt pneumatiky.

Neméně nepříjemné jsou důsledky provozu s málo nahuštěnými pneumatikami pro životní prostředí. Tlak vzduchu v pneumatikách významně ovlivňuje velikost jejich valivého odporu, který patří mezi klíčové faktory určující velikost spotřeby paliva. V závislosti na typu silnice a na jízdním stylu představuje valivý odpor 18 až 26 % celkové hodnoty jízdních odporů působících na vůz. Protože nízký tlak vzduchu v pneumatikách zvyšuje valivý odpor, ovlivňuje tím také spotřebu paliva a množství emisí.

Bezpečnostní kampaň “Přemýšlej, než vyjedeš” se pravidelně koná také v České republice, a to od roku 2005. V letech 2005 a 2006 bylo u nás celkově zkontrolováno 2498 automobilů, z nichž mělo zbývající hloubku dezénu pod zákonnou hranicí 4,9 % kontrolovaných vozů a na hranici zákonného minima (1,6 až 3,2 mm) 9,2 % vozů. Nízký tlak v pneumatikách mělo 43,3 % kontrolovaných vozů, kriticky nízký (pod 1,5 baru) 2,4 % vozů a naopak příliš vysoký (nad 2,7 baru) 10,9 % vozů. V loňském roce si nechalo zkontrolovat stav svých pneumatik 1940 řidičů, u nichž byla ve 12,8 % případů shledána zbývající hloubka dezénu na hranici zákonného minima a každý dvacátý vůz nevyhověl v tomto ohledu předepsanému limitu 1,6 mm. S nízkým tlakem v pneumatikách bylo na cestě 23,6 % řidičů, kriticky nízké hodnoty byly naměřené ve 4 % případů a 4,9 % vozů jezdilo na vysoce přehuštěných pláštích.

Otázka správného huštění pneumatik je však daleko náročnější. „Ideální“ tlak je totiž závislý nejen na aktuálním vytížení auta a rozměru a směsi pláště, ale také na typu vozu, rozdělení hmotnosti mezi nápravy, klimatických podmínkách nebo rychlostí, jíž máme v plánu se pohybovat. Tabulky huštění však řadu z těchto faktorů nezohledňují. Kontrola stavu pneumatik je u nás skutečně dlouhodobě podceňována. Těžko přeci můžeme očekávat, že by naši řidiči před jízdou upravili tlak v případě, pokud mají v plánu jet rychle či vézt množství nákladu, když většina z nich není schopna dokonce regulovat sklon světlometů pouhým pootočením kolečka korektoru na palubní desce. Proto je třeba podobné akce, zvlášť pokud nejsou hrazeny ze státního rozpočtu, ocenit. A to i přesto, že výše popsaná kampaň firmy Bridgestone není metodicky dokonalá ani vyčerpávající. Kromě jiného nebere v potaz pneumatiky předčasně opotřebené špatnou geometrií náprav.  

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků