Premianti 90. let? Laguna a Mondeo. Dnes první zhasíná, druhý je držákem

Když vstoupila tato dvě auta na český trh, stala se okamžitě bestsellery. Renault Laguna nahradil na stávajícím podvozku předcházející Renault 21, Ford Mondeo byl zcela nový typ. Tehdy vládnoucí hvězdy Opel Vectra, VW Passat a Mazda 626 musely na čas ustoupit do pozadí.
Premianti 90. let? Laguna a Mondeo. Dnes první zhasíná, druhý je držákem

První generace Laguny se objevila na světovém i českém trhu v roce 1994. Celosvětově se této generace (s faceliftem a modernizací v roce 1998) vyrobilo do roku 2000 (kdy přišla na svět druhá generace) 1,5 milionů kusů. Renault Laguna nabízel nebývalé pohodlí, karoserie tohoto vozu patřila ve své době k nejkrásnějším nejen ve střední třídě.

V druhé polovině 90. let byla Laguna velmi často fleetovým vozem malých i větších firem. Základní provedení s motorem 1,8 l vyšlo v roce 1994 na 554 000 korun.

Laguna první generace (2000-2007) byla prvním autem na světě, které si v testech Euro NCAP vydobylo 5 hvězdiček (první generace měla nejdříve 3 hvězdy, pak jí byla jedna odebrána).

Druhá generace však právě svou nespolehlivostí zavinila, že prodeje tohoto typu postupně klesaly a ani třetí řada v roce 2007 pošramocenou pověst a sestup nezachránila.

Ze 4. na 16. příčku

Zatímco v roce 2002 figurovala Laguna ve střední třídě v České republice na 4. místě s 964 registrovanými vozy, postupem let se dostala na přelom první a druhé desítky (s výjimkou let 2010 a 2011, kdy se na čas vyhoupla opět na 4. respektive 6. místo).

Vloni u nás zaregistrovali pouhých 274 Lagun a 11. místo ve střední třídě nebylo pro premianta 90. let žádné vyznamenání. V první třetině letošního roku figuruje Renault Laguna až na 16. místě s 53 registrovanými automobily.

Mondeo – mediální hvězda

Ford Mondeo přišel do prodeje v roce 1993 jako globální auto a výrobce na jeho vývoj a zahájení výroby vynaložil na svou dobu neuvěřitelných šest miliard dolarů. Mondeo se stalo evropským autem roku 1994.

Na českém trhu měl tento vůz hned od začátku natolik silnou pozici, že se stal například hlavním hrdinou čtyřiadvacetihodinové jízdy kolem České republiky po silnicích lemujících hranice státu.

Na mediální pozornost, kterou tehdejší novinka dokázala přitáhnout, může ale její současník čtvrté generace jen s nostalgií vzpomínat.

V roce 1994 se v nejlevnějším provedení s motorem 1,6 l 16V prodávalo Mondeo za 549 900 Kč. Kombi bylo o 150 000 korun dražší. Například konkurence v podobě VW Passat byla s motorem 1,6 l za 554 017 Kč, Opel Vectra 1,6 l stál 477 800 Kč.

Od Genku po Tchajwan

Mondeo posledních tří generací drží dodnes v České republice podle statistik poměrně stabilní pozici a patří ke stálicím značky. Objevuje se hned za Škodou Octavia a VW Passatem – od roku 2002 je pravidelně na třetím místě. V porovnání s Lagunou si vedlo Mondeo v letech 2002 až 2012 přímo excelentně. Připsalo si 13 679 registrací proti 4655 u Renaultu Laguna.

Letos však Mondeo pokleslo. Vedle Octavie a Passatu se musel Ford Mondeo v oblibě sklonit před Hyundaiem i40, BMW řady 3 a také stále stoupajícím Peugeotem 508. Třeba německý soupeř VW Passat má oproti němu až pětinásobnou převahu (934:198).

Ale to lze přičíst možná i čekání na pátou generaci, která se pod názvem Fusion už prodává v Číně a USA.

Zatímco první dvě generace Fordu Mondeo se vyráběly jen v belgickém Genku, třetí a čtvrtá řada se už montovaly například v Číně, Vietnamu, na Tchajwanu a momentálně i v Rusku.
 

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků