Překvapení dne: Tesla splatila půjčku i s úroky

Americký výrobce elektrických vozů Tesla Motors dnes oznámil, že s devítiletým (!) předstihem splatil celou půjčku od americké vlády. Dostal ji v roce 2010 a činila 451,8 milionu dolarů.
Překvapení dne: Tesla splatila půjčku i s úroky

Ještě nedávno by přitom podobné sdělení mnohý považoval za zprávu ze světa sci-fi. Tesle dával šance málokdo. Prošla nejrůznějšími peripetiemi, o projektu rozvoje elektrických automobilů se nejen ve Spojených státech běžně hovořilo jako o „drahém omylu“.

Na hraně

„Elektrická fantazie vlády Baracka Obamy definitivně zemřela na silnicích mezi Newarkem a Milfordem na severovýchodě USA,“ napsal letos 12. února The Washington Post po šokujícím testu vozu Tesla Model S, který vyšel v listu New York Times. Tehdy to vypadalo s Teslou opravdu špatně. 

Tesla ve velkém průšvihu. Může za to test Modelu S, který vyšel v NYT

Tesla ve velkém průšvihu. Může za to test Modelu S, který vyšel v NYT

O tři měsíce později však v Kalifornii sídlící firma poprvé ve své desetileté historii vykázala zisk, ten činil 11 milionů dolarů (215,8 milionů korun) ve srovnání se ztrátou 90 milionů dolarů ve stejném období loni.

Zisk na akcii činil 12 centů na akcii, což byl trojnásobek toho, co čekali analytici. Příjmy společnosti se zvýšily o 82 procent na 562 milionů USD a rovněž překonaly odhady analytiků. Firma v prvním čtvrtletí prodala 4900 automobilů, o 400 více než plánovala.

Tesla zažívá elektrizující zmrtvýchvstání. Tomuhle věřil málokdo

Tesla zažívá elektrizující zmrtvýchvstání. Tomuhle věřil málokdo

Jenže ani tyto výsledky pochybovače nepřesvědčily. V minulých dnech se opět ozvali s tím, že si Tesla na vše půjčila od zákazníků, které nutí platit v předstihu. Tak prý zisk „vytvořila“.

Nadšený miliardář

Rázná odpověď pochybovačům přišla dnes. Tesla vrátila půjčku o devět let dříve oproti harmonogramu. Elon Musk, který automobilku spoluzaložil v roce 2003 a dnes je ve funkci generálního ředitele společnosti, vrácení půjčky americké vládě komentoval takto:

„Chtěl bych poděkovat federální vládě a Kongresu. Samozřejmě také americkým daňovým poplatníkům, díky nimž vše vzniklo. Věřím tomu, že jsou na nás nyní hrdí.“

Tesla také oznámila vrácení peněz na svých internetových stránkách s lehce jízlivým podtitulkem: Only American Car Company to Have Paid Back Government. Narážela tím na to, že další americké automobilky k podobnému kroku zatím nepřistoupily.

Letošní úspěch Tesly nepřišel zčistajasna. Leccos se dalo vysledovat už ze sebevědomých prohlášení Muska na počátku roku. Třeba na setkání s novináři před detroitským autosalonem řekl: „Věřím, že v prvním čtvrtletí letošního roku budeme ziskoví. Hanba nám, pokud se nám to nepodaří dosáhnout.“

Tesla Motors uvedla svůj první model, sportovní vůz s označením Roadster, na trh v roce 2008. Úspěch přišel ale až s Modelem S (na snímku nahoře), jehož cena i přes daňovou úlevu začíná na téměř 60 000 dolarech (1,15 milionu korun). 

Tesla Roadster 2.5: elektrosporťák v novém

Tesla Roadster 2.5: elektrosporťák v novém

Tesla Model S: nečekaná premiéra, prodej prakticky začíná

Tesla Model S: nečekaná premiéra, prodej prakticky začíná

Tesla dosud prodala 10 000 elektromobilů v 31 zemích. Letos má v plánu prodat 20 000 vozů.  A chystá auto, které by bylo menší než sedan Model S v ceně 30 až 35 000 dolarů.

Satisfakce Obamovi

Muskovo prohlášení jistě kvitoval s povděkem americký prezident, velký příznivec elektromobilů. Právě Barack Obama pomohl protlačit vládní podporu jejich výrobcům. Stále znovu opakoval, že je možné dostat na americké silnice do roku 2015 milion elektrických vozů.

Jeho vláda tuto vizi podpořila pěti miliardami dolarů ve formě grantů, úvěrových garancí, daňových pobídek kupujícím.

Za to však byla kritizována, hlavně republikány. Oponentům nahrávaly neúspěchy dalších firem zaměřených na „zelená“ auta. Dva poslední roky tak byl americký prezident vystaven tvrdým úderům.

Třeba Fisker obdržel od amerického ministerstva pro energetiku levný úvěr z programu na podporu rozvoje aut. Od loňského července ale nevyrobil jediný vůz, propustil většinu zaměstnanců a najal právnickou firmu, která má přichystat bankrot.

Agentury DPA a Reuters informovaly i o dalších společnostech v potížích. Firma Vehicle Production již skončila, také inkasovala peníze od vlády. Coda Holding úvěr neobdržela a dosud vyrobila pouze 100 elektrických sedanů. Před několika dny požádala o ochranu před věřiteli.

Zpráva o splacení peněz půjčených Tesle proto musí prezidentovi Obamovi znít zcela jistě jako rajská hudba.

Byť je stále „v minusu“ 4,5 miliardy dolarů…

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Renault Mégane Grandtour GT dCi

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu najde spousta. Zkoušený Mégane GT dCi je jedním z nich, jedna věc nám na něm ale nesedí. A motor to není.

včera | Jan Mička | 32 příspěvků
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

21.  11.  2017 | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků