Kdysi lidová „Popelka“ bez většího potenciálu, dnes zajímavá alternativa ke klasické 911 ve vrcholné formě.
Bylo přehlížené, ale ve své době mělo zajímavou roli a i když dnes ve srovnání se soudobými 911 nepatří k největším hitům mezi veterány, stále si zaslouží pozornost a má svou hodnotu – Porsche 912. Automobilka jej uvedla na trh v roce 1965 na autosalonu v New Yorku jako cenově dostupnější alternativu k tehdy novému modelu 911. Hlavním důvodem bylo poskytnout zákazníkům auto s moderním designem a technologií 911, avšak s nižší cenou, aby tak nahradil stárnoucí původní 356. 911 byla totiž vůči 356 vnímána jako luxusní a drahá, proto se Porsche rozhodlo nabídnout variantu s čtyřválcovým motorem, která by oslovila širší spektrum zákazníků. A ta si nevedla špatně.
Porsche 912 kombinovalo karoserii a podvozek 911 s osvědčeným čtyřválcovým motorem o objemu 1,6 litru s výkonem 66 kW a 123 Nm točivého momentu. Taková kombinace umožnila snížit výrobní náklady a nabídnout vůz za přijatelnější cenu, aniž by byla obětována kvalita nebo jízdní vlastnosti. Parametry pak byly v kontextu doby stále velmi slušné – při hmotnosti okolo 970 kilogramů auto zvládalo stovku za 13,5 sekundy a rozjelo se na 185 km/h. Nyní slaví výročí 60 let, k čemuž se odhodlaně přihlásili maďarští tvůrci restomodů KAMManufaktur.
Ti se na 912 specializují, původního modelu z let 1965 až 1969 (když nepočítáme pozdější americkou 912E) vzniklo totiž jen necelých 31 tisíc kusů. K oslavě 60. výročí budou k dispozici pouhé dva kusy kompletně zrenovovaných starých Porsche s celokarbonovou kapotáží, hmotností okolo 750 kilogramů a vybranými moderními doplňky na přání – bluetooth připojením, klimatizací, bezdrátovým nabíjením telefonu a tak dále. Zákazník si může ve spolupráci s Kamm vybrat silniční nebo okruhové nastavení, zvolit zpřevodování, parametry motoru, sedadla a mnoho dalšího.
Každý z dvou plánovaných kusů uctí specifické úspěchy v motorsportu. Červený exemplář: Polský jezdec Sobieslaw Zasada dojel se svou 912 k celkovému vítězství v mistrovství Evropy v rallye pro cestovní vozy Skupiny 1 v roce 1967. Žlutý kus v barvě Bahama Yellow nese stejný lak, který byl použit na 912, která v roce 1967 úspěšně startovala v rallye ve Švédsku. V témže roce se tři vozy 912 zúčastnily švédských rallye a další vůz byl přihlášen do Gulf London Rallye.