Přehlídkový Lincoln 1964 Continental je k mání

Nejste papež ani zasloužilý astronaut nebo politik? Přesto si nyní můžete dopřát nejvyššího luxusu šedesátých let.

Příští víkend bude na vyhlášené soutěži elegance v Pebble Beach pod taktovkou aukční síně Bonhams nabídnuta opět řada pozoruhodných automobilů, ale tím skutečným klenotem se nejspíš stane jeden z někdejších přehlídkových vozů Lincoln Continental. Ale jak již to tak na Autorevue.cz v podobných případech bývá, nejprve trocha historie. Modelům Lincoln, jež během dvacátého století průběžně vstupovaly do klání o pomyslný titul „nejlepší automobil světa“, se poštěstilo stát se oficiálními prostředky bankéřů, státníků, mafiánů i prezidentů zemí po celém světě, a to včetně vlastní domoviny. Prvním Lincolnem v prezidentských službách amerického Bílého domu se stal v roce 1939 Lincoln V12 „Sunshine Special“, který nakonec Theodore D. Roosevelt používal až do roku 1948.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Lincoln Cosmopolitan (1950) / Kennedyho Continental SS-100-X  

V roce 1950 Bílý dům převzal první „Bubble Top“, speciální verzi Lincolnu Cosmopolitan, kterým jezdili prezidenti Truman, Eisenhower, Kennedy a Johnson a z provozu byl vyřazen teprve roku 1965. Nakonec neblaze proslulým se stal otevřený vůz SS-100-X (SS jako Secret Service, tedy tajná služba), který byl v roce 1961 na zakázku postaven karosárnou Hess and Eisenhart ze státu Cincinnati a z estetických důvodů opatřen maskou chladiče Lincolnů modelového roku 1962. Disponoval snímatelnou zadní části střechy vyrobenou z plexiskla, ale slabá klimatizace z něj dělala přehřátý skleník, takže při většině přehlídek se jezdilo bez ní. Ne že by to na výsledku něco změnilo, ale bez této střechy jel roku 1963 prezident J. F. Kennedy i při své osudné vyjížďce v Dallasu…

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vyobrazený vůz s délkou 6 400 mm byl postaven na základě modelu Continental z roku 1961 u chicagské karosárny Lehmann – Peterson speciálně pro návštěvu papeže Pavla VI. v New Yorku roku 1965. V rámci opatření přijatých po atentátu na J. F. Kennedyho byl tento vůz opatřen držáky prahových nášlapů a madly pro ochranku a neprůstřelným zasklením. Tento stroj po několikaleté odstávce v garážích tajné služby Ford transportoval do Bogoty, další zastávky Pavla VI., požadavky na dodatečnou přestavbu na spalování leteckého benzínu kolumbijských leteckých sil se však nakonec ukázaly jako nesplnitelné, a tak vůz putoval zpět do USA, kde nakonec posloužil NASA.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V mohutných průvodech a světlech reflektorů televizních společností celého světa postupně provezl posádky vesmírných misí Apollo 8, 11, 13 a 15. Poměrně slušná historie pro jeden dlouhý černý automobil, nemyslíte? Pánové z aukční síně Bonhams předpokládají, že o příštím víkendu jeho prodejem vydělají v přepočtu až 6 milionů korun.

Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

včera | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Nejnovější Ford Focus přichází dvacet let po uvedení modelu jako takového. Pro první test jsme zvolili nejsilnější, nejsportovnější, ale nikoliv nejdražší provedení ST-Line. Výkon 182 koní přitom produkuje pouze tříválcový motor!

7.  8.  2018 | Jan Mička | 139 příspěvků