Přehlídkový Lincoln 1964 Continental je k mání

Nejste papež ani zasloužilý astronaut nebo politik? Přesto si nyní můžete dopřát nejvyššího luxusu šedesátých let.

Příští víkend bude na vyhlášené soutěži elegance v Pebble Beach pod taktovkou aukční síně Bonhams nabídnuta opět řada pozoruhodných automobilů, ale tím skutečným klenotem se nejspíš stane jeden z někdejších přehlídkových vozů Lincoln Continental. Ale jak již to tak na Autorevue.cz v podobných případech bývá, nejprve trocha historie. Modelům Lincoln, jež během dvacátého století průběžně vstupovaly do klání o pomyslný titul „nejlepší automobil světa“, se poštěstilo stát se oficiálními prostředky bankéřů, státníků, mafiánů i prezidentů zemí po celém světě, a to včetně vlastní domoviny. Prvním Lincolnem v prezidentských službách amerického Bílého domu se stal v roce 1939 Lincoln V12 „Sunshine Special“, který nakonec Theodore D. Roosevelt používal až do roku 1948.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Lincoln Cosmopolitan (1950) / Kennedyho Continental SS-100-X  

V roce 1950 Bílý dům převzal první „Bubble Top“, speciální verzi Lincolnu Cosmopolitan, kterým jezdili prezidenti Truman, Eisenhower, Kennedy a Johnson a z provozu byl vyřazen teprve roku 1965. Nakonec neblaze proslulým se stal otevřený vůz SS-100-X (SS jako Secret Service, tedy tajná služba), který byl v roce 1961 na zakázku postaven karosárnou Hess and Eisenhart ze státu Cincinnati a z estetických důvodů opatřen maskou chladiče Lincolnů modelového roku 1962. Disponoval snímatelnou zadní části střechy vyrobenou z plexiskla, ale slabá klimatizace z něj dělala přehřátý skleník, takže při většině přehlídek se jezdilo bez ní. Ne že by to na výsledku něco změnilo, ale bez této střechy jel roku 1963 prezident J. F. Kennedy i při své osudné vyjížďce v Dallasu…

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vyobrazený vůz s délkou 6 400 mm byl postaven na základě modelu Continental z roku 1961 u chicagské karosárny Lehmann – Peterson speciálně pro návštěvu papeže Pavla VI. v New Yorku roku 1965. V rámci opatření přijatých po atentátu na J. F. Kennedyho byl tento vůz opatřen držáky prahových nášlapů a madly pro ochranku a neprůstřelným zasklením. Tento stroj po několikaleté odstávce v garážích tajné služby Ford transportoval do Bogoty, další zastávky Pavla VI., požadavky na dodatečnou přestavbu na spalování leteckého benzínu kolumbijských leteckých sil se však nakonec ukázaly jako nesplnitelné, a tak vůz putoval zpět do USA, kde nakonec posloužil NASA.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V mohutných průvodech a světlech reflektorů televizních společností celého světa postupně provezl posádky vesmírných misí Apollo 8, 11, 13 a 15. Poměrně slušná historie pro jeden dlouhý černý automobil, nemyslíte? Pánové z aukční síně Bonhams předpokládají, že o příštím víkendu jeho prodejem vydělají v přepočtu až 6 milionů korun.

Ford Focus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 183 807 km
Cena: 115 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 159 234 km
Cena: 139 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 153 578 km
Cena: 130 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků