Přehled techniky a jezdců na letošním Dakaru. Proč můžou Češi uspět?

Letošní ročník nejslavnější maratonské soutěže odstartoval. V první krátké rychlostní zkoušce vyhrál Martin Kolomý. Co lze očekávat od dalších českých účastníků?

Dakar startuje na jihoamerickém kontinentu již poosmé. Trasa se znovu mění, start se letos poprvé odehraje v Paraguayi. Po jediné rychlostní zkoušce se však účastníci přesunou na území Argentiny a Bolívie. Z různých důvodů organizátoři vynechali protažení trasy na území Chile a Peru, kde se v minulosti odehrávaly nejzajímavější etapy.

V posledních ročnících si závodníci stěžovali na nedostatek typických pouštních etap. To by se letos podle organizátorů mělo změnit. To je skvělá zpráva pro české závodníky s kamiony Tatra. Jejich "tatrovácká" koncepce s centrálním nosníkem a výkyvnými polonápravami je na měkkém povrchu pouštních etap schopnější, než tuhé nápravy konkurentů, které naopak často nabízejí větší stabilitu ve vysokých rychlostech na tvrdých površích.

Těžší to účastníci letos budou mít i kvůli změně způsobu navigace ke kontrolním bodům. Zabrat unaveným posádkám a motorům dá i větší průměrná nadmořská výška. Šest z dvanácti etap se odehraje ve výšce přesahující 3000 metrů. Jednou se pak posádky vydají i do 4800 metrů nad mořem. 

Klepněte pro větší obrázek

Těžší podmínky a také plný start konkurenční Silk Way Rally, která letos nabídne zajímavou cestu z Ruska do Číny, zapříčinil nejnižší počet startujících posádek v latinskoamerické historii soutěže. První ročník jihoamerického Dakaru absolvovalo 530 soutěžních strojů, letos jich bude už jen 316. Vítěze čtyř kategorií se dozvíme 14. ledna.

Macháček tentokrát na čtyřkolce

Menší zájem posádek se netýká ambicí českých závodníků. Za řídítka usedne devět závodníků - šest motocyklistů a tři jezdci na čtyřkolkách. Naším nejzkušenějším motocyklistou je David Pabiška hájící barvy týmu BARTH Racing. Letos jej čeká již desátý start na Dakaru. Dosud nejlepším výsledkem Pabišky bylo osmnácté místo z roku 2014. Do první dvacítky by se rád vešel i letos, podobně jako další ambiciózní závodník na motocyklu - Ondřej Klymčiw. Klymčiwa loni zastavil pád a vážné zranění.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Tři jezdce vysílá do Jižní Ameriky český tým MRG Racing pod vedením bývalého úspěšného jezdce a nyní manažera Ervína Krajčoviče. Jsou to motorkáři Milan Engel, Ital Jacopo Cerutti a čtyřkolkář Tomáš Kubiena.

Na čtyřkolce dobré umístění vyhlíží především zkušený Josef Macháček. Po dvou startech s buginou se rozhodl vrátit na čtyřkolku, se kterou rallye již pětkrát ve své kategorii vyhrál. Vzhledem k tomu, že bude Macháčkovi v březnu šedesát let, počítá podle svých slov s tím, že by to mohl být jeho poslední Dakar.

Prokop letos s modrým oválem

V kategorii automobilů startuje pouze Martin Prokop. Loni bojoval za volantem Toyoty Hilux, letos přesedlal do Fordu F-150. Navigátorkou bude Prokopovi Ilka Minor, která má za sebou spoustu startů také v mistrovství světa automobilových soutěží. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

V kategorii automobilů se očekává zajímavá bitva. Tovární tým Peugeotu již na autosalonu ve Paříži ukázal nově postavený speciál 3008 DKR. Stejně jako loňský 2008 DKR pohání šestiválcový vznětový motor pouze zadní kola. S tím se vážou i odlišná pravidla - s pohonem jedné nápravy mohou inženýři využít například větší zdvihy kol i větší kola samotná. Za Peugeot pojede loňský vítěz Stéphane Peterhansel. Dále také Sébastien Loeb, který loni ukázal svou rychlost, avšak havaroval. Technická porucha vyřadila Cyrila Desprese a čtveřici francouzského týmu uzavírá matador Carlos Sainz.

Odlišnou strategii konstrukce závodního speciálu využívá Toyota a Mini. Po ukončení dakarského programu Volkswagenu byl ještě před příchodem Peugeotu dominantní právě tým X-Raid s Mini Countryman. Týmu se podařilo vtisknout letošnímu vozu design druhé generace crossoveru. Mini startuje se třemi vozy. Jeden z nich bude pilotovat Yazeed Al-Rajhi, kterého stejně jako jeho kolegu Mikko Hirvonena známe z tratí automobilových soutěží. Trojici doplní miláček Argentinců, Orlando Terranova.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Toyota Gazoo Racing South Africa, jak zní oficiální název polotovárního jihoafrického týmu, na letošní ročník připravila opět Hilux s tradiční koncepcí 4x4 a zážehovým motorem vpředu. Ze všech speciálů se vizuálně nejvíce blíží své sériové předloze. Buggy po vzoru Peugeotu měli již pro letošek u Gazoo připravenu, avšak nakonec se rozhodli pro koncpci s pohonem všech kol. Kromě větší spolehlivosti je k tomu vedla změna pravidel, díky kterým budou mít čtyřkolky menší restriktor turbodmychadla, tedy o něco větší výkon než doposud. 

Loni dojela nejrychlejší Toyota s Giniel de Villiersem za volantem na třetím místě, za Peugeotem a Mini. Vedle týmové jedničky de Villierse se za volantem Hiluxu představí posila v podobě známého Nassera Al-Attiyaha. Katařan už na Dakaru vyzkoušel Volkswagen, Hummer či Mini. Testovat zmíněný nový speciál se zadním pohonem bude jako třetí jezdec Conrad Rautenbach. Hilux se na předních příčkách očekává i mimo tovární týmy. Za tým Overdrive totiž pojede Nani Roma, bývalý jezdec Mini.

Těžké váhy - naše největší naděje

Namísto roztříštěných sil, kdy se Dakaru s Tatrou účastnily i tři různé týmy, letos bude jeden silný tým - Buggyra Racing. K tatrovce se pod vlajkou tohoto týmu vrací Aleš Loprais, který v minulých ročnících startoval s Manem či Ivecem. Letos usedne za volant nejnovějšího modelu Tatry - Phoenix. Druhým pilotem tohoto týmu je Martin Kolomý, který loni dokázal vyhrát celou etapu. Loni byli tito jezdci konkurenty. Letos si budou moci navzájem krýt záda. Třetím pilotem týmu je Karel Trněný s kamionem MAN. Ten však bude plnit roli ostré asistence pro zmíněné dvě posádky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

S inovovanou liazkou se i letos zúčastní Martin Macík v rámci týmu Big Shock Racing. Inženýři zapracovali především na odpružení a celý speciál je nyní kratší. Loni Macík skončil devatenáctý. Zamrzí neúčast loni nejlepšího Čecha v kamionu Jaroslava Valtra, stejně jako Tomáše Vrátného.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Starosti budou mít české posádky s tradičně silným a početným týmem ruského Kamazu, který dominoval šesti z osmi jihoamerických Dakarů. Navzdory testování nového vozu s vysunutým předkem Rusové nasazují klasický kamion. Spekuluje se o tom, že to bude poslední start Kamazu před uvažovanou dakarskou pauzou. Barvy Kamazu budou hájit Airat Mardeev, Eduard Nikolaev, Dmitry Sotnikov a Anton Shibalov.

Mezi favority se řadí také tým Iveco Gerarda de Rooye. Holanďan minulému ročníku dominoval. S Ivecem odstartuje také Federico Villagra a Tom van Genugten. Z Holandska vyrazí na druhou stranu zeměkoule i polotovární tým značky MAN, který vyhrál poslední africký ročník před přestěhováním soutěže. Hanse Staceyho s Peterem Versluisem za vylepšenými Many budou pro české účastníky také velice zdatnými soupeři.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Ford Focus C-Max 1,8
Rok výroby: 2008
Stav: 151 537 km
Cena: 100 000 Kč
Ford Transit 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 46 069 km
Cena: 270 000 Kč
Ford Kuga 2
Rok výroby: 2009
Stav: 163 746 km
Cena: 250 000 Kč
Ford Transit 2,4
Rok výroby: 2008
Stav: 206 384 km
Cena: 129 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2017
Stav: 2 705 km
Cena: 700 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2005
Stav: 198 978 km
Cena: 50 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků