Přehled 10 nejlepších šestiválcových motorů všech dob

Nedávno jsme tu měli výběr nejlepších atmosférických dvanáctiválců všech dob a nejlepších V8 posledních let. Nadešel tedy čas pro ty nejlepší šestiválcové motory, které dost často bývají základem pro V12. Oproti královským pohonným jednotkám šestiválce vynikají především mimořádnými možnostmi nejrůznějších úprav. Alespoň ty japonské určitě. Tohle je naše desítka nejlepších šestiválcových motorů všech dob.

Čtyřválce nemají dostatek výkonu, vidlicové osmiválce jsou příliš drahé a v dnešní ekologické mánii velmi těžce „trvale udržitelné“… Pro mnohé automobilky je šestiválec ideálním řešením. Například mnichovská automobilka BMW si na tomto typu pohonné jednotky vystavěla renomé, japonští zase výrobci ukázali, kam až lze tento motor dostat, co se výkonu týče.

Existují tři typy šestiválcových agregátů, přičemž každý z nich mí své přednosti i nedostatky. Řadový šestiválec je skvěle vyvážený motor a díky schématu zapalování jednotlivých válců také nejklidnější. Vychází z něj drtivá většina vidlicových dvanáctiválců, a v principu není drahý na výrobu. Díky jednoduchému designu je také velmi nekomplikovaný při opravách. Je však také velmi dlouhý, což zejména v minulosti přinášelo problémy s chlazením hlavy válců. Ve srovnání s plochými šestiválci má výše položené těžiště a ve srovnání s vidlicovými motory jim chybí pevnost. Právě kvůli délce.

Vidlicový motor je kompaktní a lze ho jednoduše používat i pro vozy s pohonem přední nápravy. Je také daleko pevnější. Větší množství pohyblivých částí a dvě hlavy válců i se svody však znamenají jeho komplexnost a vyšší náklady na výrobu. Zmínit musíme také vyšší těžiště.

Ploché šestiválce jsou vynikající svým těžištěm, jsou však poměrně široké a některé mají, stejně jako řadové motory, problémy s chlazením. Méně hmotnosti na klice má však za následek menší výkonové ztráty. Nicméně jsou náročnější na údržbu, neboť většinou nenabízí ani kousek místa nazbyt.

Více informací si přečtěte v naší komentované galerii.

1) BMW S54B32

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

2) Honda C30A

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

3) Alfa Romeo V6 Busso

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

4) Metzger 911

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

5) Ferrari Dino V6

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

6) PRV V6

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

7) Nissan RB

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

8) Toyota 2JZ

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

9) TVR Speed Six

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

10) VW VR6

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

bazar

Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 420 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 480 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: 19 970 km
Cena: 480 000 Kč
Nissan X-Trail 1,6
Rok výroby: 2015
Stav: 45 218 km
Cena: 450 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2014
Stav: 36 794 km
Cena: 330 000 Kč
Nissan Qashqai 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: 8 249 km
Cena: 510 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

včera | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků