Přehled 10 nejlepších šestiválcových motorů všech dob

Nedávno jsme tu měli výběr nejlepších atmosférických dvanáctiválců všech dob a nejlepších V8 posledních let. Nadešel tedy čas pro ty nejlepší šestiválcové motory, které dost často bývají základem pro V12. Oproti královským pohonným jednotkám šestiválce vynikají především mimořádnými možnostmi nejrůznějších úprav. Alespoň ty japonské určitě. Tohle je naše desítka nejlepších šestiválcových motorů všech dob.

Čtyřválce nemají dostatek výkonu, vidlicové osmiválce jsou příliš drahé a v dnešní ekologické mánii velmi těžce „trvale udržitelné“… Pro mnohé automobilky je šestiválec ideálním řešením. Například mnichovská automobilka BMW si na tomto typu pohonné jednotky vystavěla renomé, japonští zase výrobci ukázali, kam až lze tento motor dostat, co se výkonu týče.

Existují tři typy šestiválcových agregátů, přičemž každý z nich mí své přednosti i nedostatky. Řadový šestiválec je skvěle vyvážený motor a díky schématu zapalování jednotlivých válců také nejklidnější. Vychází z něj drtivá většina vidlicových dvanáctiválců, a v principu není drahý na výrobu. Díky jednoduchému designu je také velmi nekomplikovaný při opravách. Je však také velmi dlouhý, což zejména v minulosti přinášelo problémy s chlazením hlavy válců. Ve srovnání s plochými šestiválci má výše položené těžiště a ve srovnání s vidlicovými motory jim chybí pevnost. Právě kvůli délce.

Vidlicový motor je kompaktní a lze ho jednoduše používat i pro vozy s pohonem přední nápravy. Je také daleko pevnější. Větší množství pohyblivých částí a dvě hlavy válců i se svody však znamenají jeho komplexnost a vyšší náklady na výrobu. Zmínit musíme také vyšší těžiště.

Ploché šestiválce jsou vynikající svým těžištěm, jsou však poměrně široké a některé mají, stejně jako řadové motory, problémy s chlazením. Méně hmotnosti na klice má však za následek menší výkonové ztráty. Nicméně jsou náročnější na údržbu, neboť většinou nenabízí ani kousek místa nazbyt.

Více informací si přečtěte v naší komentované galerii.

1) BMW S54B32

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

2) Honda C30A

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

3) Alfa Romeo V6 Busso

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

4) Metzger 911

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

5) Ferrari Dino V6

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

6) PRV V6

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

7) Nissan RB

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

8) Toyota 2JZ

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

9) TVR Speed Six

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

10) VW VR6

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků