Přehled 10 nejlepších šestiválcových motorů všech dob

Nedávno jsme tu měli výběr nejlepších atmosférických dvanáctiválců všech dob a nejlepších V8 posledních let. Nadešel tedy čas pro ty nejlepší šestiválcové motory, které dost často bývají základem pro V12. Oproti královským pohonným jednotkám šestiválce vynikají především mimořádnými možnostmi nejrůznějších úprav. Alespoň ty japonské určitě. Tohle je naše desítka nejlepších šestiválcových motorů všech dob.

Čtyřválce nemají dostatek výkonu, vidlicové osmiválce jsou příliš drahé a v dnešní ekologické mánii velmi těžce „trvale udržitelné“… Pro mnohé automobilky je šestiválec ideálním řešením. Například mnichovská automobilka BMW si na tomto typu pohonné jednotky vystavěla renomé, japonští zase výrobci ukázali, kam až lze tento motor dostat, co se výkonu týče.

Existují tři typy šestiválcových agregátů, přičemž každý z nich mí své přednosti i nedostatky. Řadový šestiválec je skvěle vyvážený motor a díky schématu zapalování jednotlivých válců také nejklidnější. Vychází z něj drtivá většina vidlicových dvanáctiválců, a v principu není drahý na výrobu. Díky jednoduchému designu je také velmi nekomplikovaný při opravách. Je však také velmi dlouhý, což zejména v minulosti přinášelo problémy s chlazením hlavy válců. Ve srovnání s plochými šestiválci má výše položené těžiště a ve srovnání s vidlicovými motory jim chybí pevnost. Právě kvůli délce.

Vidlicový motor je kompaktní a lze ho jednoduše používat i pro vozy s pohonem přední nápravy. Je také daleko pevnější. Větší množství pohyblivých částí a dvě hlavy válců i se svody však znamenají jeho komplexnost a vyšší náklady na výrobu. Zmínit musíme také vyšší těžiště.

Ploché šestiválce jsou vynikající svým těžištěm, jsou však poměrně široké a některé mají, stejně jako řadové motory, problémy s chlazením. Méně hmotnosti na klice má však za následek menší výkonové ztráty. Nicméně jsou náročnější na údržbu, neboť většinou nenabízí ani kousek místa nazbyt.

Více informací si přečtěte v naší komentované galerii.

1) BMW S54B32

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

2) Honda C30A

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

3) Alfa Romeo V6 Busso

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

4) Metzger 911

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

5) Ferrari Dino V6

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

6) PRV V6

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

7) Nissan RB

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

8) Toyota 2JZ

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

9) TVR Speed Six

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

10) VW VR6

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Minitest Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT: Přepísknutý budget

Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT (minitest)

Pokud potřebujete levný kombík, důvod vynechat z výběru Tipo vážně nemáte. Fiat ho prodává za slušné peníze. Co když ale chcete diesel, automat a lepší výbavu? Bude Ital pořád ještě takové terno?

dnes | Miro Mihálik | 21 příspěvků
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 28 příspěvků