Přehled 10 nejlepších šestiválcových motorů všech dob

Nedávno jsme tu měli výběr nejlepších atmosférických dvanáctiválců všech dob a nejlepších V8 posledních let. Nadešel tedy čas pro ty nejlepší šestiválcové motory, které dost často bývají základem pro V12. Oproti královským pohonným jednotkám šestiválce vynikají především mimořádnými možnostmi nejrůznějších úprav. Alespoň ty japonské určitě. Tohle je naše desítka nejlepších šestiválcových motorů všech dob.

Čtyřválce nemají dostatek výkonu, vidlicové osmiválce jsou příliš drahé a v dnešní ekologické mánii velmi těžce „trvale udržitelné“… Pro mnohé automobilky je šestiválec ideálním řešením. Například mnichovská automobilka BMW si na tomto typu pohonné jednotky vystavěla renomé, japonští zase výrobci ukázali, kam až lze tento motor dostat, co se výkonu týče.

Existují tři typy šestiválcových agregátů, přičemž každý z nich mí své přednosti i nedostatky. Řadový šestiválec je skvěle vyvážený motor a díky schématu zapalování jednotlivých válců také nejklidnější. Vychází z něj drtivá většina vidlicových dvanáctiválců, a v principu není drahý na výrobu. Díky jednoduchému designu je také velmi nekomplikovaný při opravách. Je však také velmi dlouhý, což zejména v minulosti přinášelo problémy s chlazením hlavy válců. Ve srovnání s plochými šestiválci má výše položené těžiště a ve srovnání s vidlicovými motory jim chybí pevnost. Právě kvůli délce.

Vidlicový motor je kompaktní a lze ho jednoduše používat i pro vozy s pohonem přední nápravy. Je také daleko pevnější. Větší množství pohyblivých částí a dvě hlavy válců i se svody však znamenají jeho komplexnost a vyšší náklady na výrobu. Zmínit musíme také vyšší těžiště.

Ploché šestiválce jsou vynikající svým těžištěm, jsou však poměrně široké a některé mají, stejně jako řadové motory, problémy s chlazením. Méně hmotnosti na klice má však za následek menší výkonové ztráty. Nicméně jsou náročnější na údržbu, neboť většinou nenabízí ani kousek místa nazbyt.

Více informací si přečtěte v naší komentované galerii.

1) BMW S54B32

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

2) Honda C30A

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

3) Alfa Romeo V6 Busso

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

4) Metzger 911

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

5) Ferrari Dino V6

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

6) PRV V6

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

7) Nissan RB

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

8) Toyota 2JZ

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

9) TVR Speed Six

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

10) VW VR6

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 7 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků