Představujeme: Kaipan 16

Česká automobilka sídlící ve Smržovce rozšířila nabídku o model 16. Na rozdíl od svých předchůdců má novinka namířeno v daleko větší míře do zahraničí.
Seznam kapitol
  1. Fabia základem, Elektromobil připraven, Technická data
  2. Fotogalerie

Jak asi všichni dobře vědí, neustále se zpřísňující normy platné v Evropské unii nutí všechny výrobce k neustálým změnám v nabídce. Ani malosériové značky jako je Kaipan nejsou výjimkou. Nikdo už nesmí prodávat automobil, který by neplnil normu Euro 5, což si v případě Kaipanu vynutilo dvě změny.

Zaprvé byla představena novinka v podobě modelu 16, zadruhé bude ukončena výroba řady 15. V nabídce trochu paradoxně zůstává „čtrnáctka“ využívající jako základ starší Škodu Favorit. Legislativně totiž nejde o nový vůz, ale o poněkud radikálnější přestavbu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Odhalení nového Kaipanu proběhlo v prostorách Národního technického muzea v Praze. Do tohoto momentu nikdo netušil, jak bude nový vůz vypadat.

K tématu technických norem ještě můžeme podotknout, že od listopadu letošního roku už musí mít každý nově vyráběný model v základní výbavě ABS a ESP, což je pro malosériové automobilky docela velký problém. Kaipan 16 byl kvůli tomu homologován ještě před tímto termínem, takže ESP ve výbavě být nemusí. Jak uvedl majitel Kaipanu Michal Hradský, ABS se ještě dalo převzít z Fabie, ale ESP kvůli velkému rozdílu hmotnosti už nikoliv, takže by si automobilka musela vyvinout vlastní verzi přímo pro konkrétní vůz, což je velmi nákladné.

Fabia základem

Kaipan 16 stojí na rámu svařovaném z ocelových trubek a karoserie navržená Janem Hrbkem (stejně jako u „čtrnáctky“) je vyrobena z kompozitních materiálů. Vůz měří na délku 3815 mm, na šířku 1670 mm a na výšku 1240 mm. Kvůli co nejlepším jízdním zážitkům nahrazuje čelní sklo pouze malý štítek. Do budoucna se ovšem počítá s větším sklem, objevit by se měla také plátěná stahovací střecha nebo dokonce hardtop. V interiéru najdeme pouze to nejnutnější, co řidič pro zábavu za volantem potřebuje.

Už na první pohled je jasné, že Kaipan 16 využívá spoustu dílů Škody Fabie, které dodává přímo mladoboleslavská automobilka. O pohon se stará přeplňovaná jedna-dvojka TSI nabízející maximální výkon 77 kW a vrchol točivého momentu 175 Nm. V kombinaci s nízkou hmotností (825 kg včetně řidiče) to znamená zrychlení z nuly na stovku za 6,9 s a maximální rychlost 189 km/h.

Podle hodnot naměřených ve zkušebně by si měl nový Kaipan vystačit v kombinovaném provozu s přídělem 5,4 l/100 km. Kromě motoru pochází z Fabie také pětistupňová manuální převodovka. Je trochu škoda, že dostal Kaipan 16 stejně jako Fabie také poháněnou přední nápravu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kvůli jednodušší výrobě a nižším nákladům má Kaipan 16 motor nad přední poháněnou nápravou.

Základní cena Kaipanu 16 činí 490 000 Kč vč. DPH. Objednávat můžete začít ihned, automobilka totiž začala přijímat objednávky hned po představení. Jako zálohu musíte složit 66 % z konečné ceny a při převzetí doplatíte zbývajících 34%. Dodací lhůta je půl roku.

Elektromobil připraven

Kromě Kaipanu 16 pracuje automobilka už delší dobu také na vývoji elektromobilu postaveném na základech Kaipanu 14. Za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu už vznikly tři funkční prototypy, které jezdí v běžném provozu. Sériové výroby elektromobilu se ale v nejbližší době nedočkáme. Přesněji řečeno to nebude dříve než za rok.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dvoumístný interiér obsahuje pouze to nejzákladnější. Nic víc není potřeba.

Problémem je samozřejmě cena a hmotnost. Základ bez akumulátorů a elektromotoru sice váží 300 kg, ale konečné číslo je mnohem vyšší. Náklady na výrobu jednoho takového exempláře přesahují jeden milion Kč, což přeloženo znamená, že bez nějaké další podpory je takový vůz prakticky neprodejný, takže zatím není důvod, proč ho vůbec nabízet. Nejvyšší rychlost elektrického Kaipanu je 130 km/h a dojezd na jedno nabití dosahuje až na 240 km.  

Technické údaje: Kaipan 16

  • Rok 2011
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 4/2 • OHC
  • Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 1 197 cm3
  • Vrtání • zdvih 71,0 mm • 75,6 mm
  • Stupeň komprese 10,0 : 1
  • Nejvyšší výkon 77 kW (105 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 5 000 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 175 Nm při 1 550 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 6,9 s
  • Nejvyšší rychlost 189 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů manuální • 5 stupňů
  • Hmotnost: pohotovostní 825 kg
  • Prům. spotřeba: město • mimo • komb. 7,4 • 4,4 • 5,4 l/100 km
  • Rozměr pneumatik 195/50 R15
  • Rozměry: délka × šířka × výška 3 815 × 1 670 × 1 240 mm
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Fabia základem, Elektromobil připraven, Technická data
  2. Fotogalerie
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků