Kapitoly článku:
Jako v kleci
Pokud by automobilka Volvo z ničeho nic přestala dbát na bezpečnost, Ferrari by zřejmě začalo své modely produkovat v modré barvě. Jasně řečeno: u Švédů byla bezpečnost vždy na prvním místě. Co se týče aktivní bezpečnosti, ta by měla zabránit před nehodou, setkáváme se zde s elektronickými systémy podvozku, ergonomickým provedením interiéru, výkonnými motory a tím nejzajímavějším na konec – systémem nočního vidění (pracujícím na principu infračervené kamery). Výčet elektronických systému podvozku obsahuje: ABS s brzdovým asistentem, systém kontroly stability (RCS) a systém dynamické stability a regulace prokluzu (DSTC). Co se týče pohonu, ten je přenášen na přední kola, pokud dojde k jejich prokluzu, systém AWD (vyvinutý společností Haldex) přepne ve zlomku vteřiny automaticky pohon na všechna čtyři kola. Interiér je konstruován tak, aby dokázal zamezit únavě řidiče. A to hlavně díky anatomicky tvarovaným sedadlům, příjemným materiálům, snadno dostupným ovladačům a automatické klimatizaci.
Pokud se stane nehoda, musí už posádka bohužel spoléhat jen na bezpečnost pasivní. Ta je u tohoto vozu taktéž zajímavá. Patří zde čelní velkoobjemové airbagy, boční hlavové airbagy (ve všech třech řadách sedadel). Při nárazu zezadu se při překročení rychlosti 15 km/h aktivuje systém hlavových opěrek (WHIPS), který by měl snížit riziko poranění krční páteře. Tříbodové bezpečnostní pásy s pyrotechnickými předpínači a omezovači síly jsou už samozřejmostí. Karosérie je proti nárazu vybavena množstvím deformačních zón, které chrání jak příď, tak i boky vozu. Co se týče bezpečnosti ostatních účastníků provozu, Volvo XC90 myslí kromě chodců také na ostatní automobily. Nosník předního pomocného rámu je uložen zhruba ve výšce, kde mají osobní vozy deformační zóny. Při střetu tedy zmírňuje následky i u ostatních automobilů. Oblé tvary přední karoserie zase snižují riziko poranění chodců či cyklistů.
Zajímavým řešením je systém, který slouží k ochraně posádky při převrácení vozu. Je pozoruhodné, jak automobilka ihned zareagovala jen při faktu, že vyrobila o pár centimetrů vyšší vůz, než je u ní zvykem. Tento systém obsahuje kromě zvýšených výztuh střechy také elektronický systém, který využívá snímače náklonu a v situaci, kdy autu hrozí převrácení, aktivuje DSTC (systém dynamické stability a regulace prokluzu). Nedávno uskutečněný test (viz foto níže) prokázal bezpečnost Volva XC90. Při rychlosti 50 km/h byl automobil vyvrhnut ze speciálního nosníku a 3x převrácen přes střechu. Po simulované nehodě bylo možné snadno otevřít všechny dveře. Pevný skelet poskytl dostatek prostoru pro přežití posádky.
Tři oříšky pro rodinku
U Volva XC90 je na výběr ze tří celohliníkových pohonných jednotek:
- zážehový řadový pětiválec objemu 2,5 litru s nízkotlakým turbodmychadlem, výkon 210 koní, točivý moment 320 Nm, maximální rychlost 210 km/h, zrychlení 0-100 km/h 9,5 s (s automatickou převodovkou)
- zážehový řadový šestiválec objemu 2,9 l, vybavený dvojitým turbodmychadlem (T6), 272 koní, 380 Nm, 220 km/h, 9,0 s (at.)
- řadový přeplňovaný vznětový pětiválec objemu 2,4 l s vysokotlakým vstřikováním (D5), 163 k, 340 Nm, 185 km/h, 12,0 s (at.)
Ceník
Typ motoru |
Sedadla |
Výkon |
Cena (Kč) |
2,4 D5 (at.) |
5 sedadel |
163 ks |
1 550 000 |
2,4 D5 (at.) |
7 sedadel |
163 ks |
1 595 000 |
2,5 T (at.) |
5 sedadel |
210 ks |
1 590 000 |
2,5 T (at.) |
7 sedadel |
210 ks |
1 635 000 |
2,9 T6 (at.) |
5 sedadel |
272 ks |
2 100 000 |
2,9 T6 (at.) |
7 sedadel |
272 ks |
2 145 000 |
Volvo je švédský výrobce osobních a nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů. Vznikl v roce 1915, od 1944 používá současný název.
V roce 1999 Volvo prodalo svoji divizi osobních automobilů Fordu. Ten ji v roce 2010 postoupil čínské společnosti Geely Automobile.
Volvo S90 • Volvo S60 • Volvo V60 • Volvo XC90 • Volvo XC60 • Volvo XC40