Představení: severský kamzík Volvo XC90

Tohle luxusní SUV přijde každým dnem v ČR do prodeje. Pojďme si ho blíže představit z několika stránek v tomto podrobném článku. Zdá se, že máme před sebou synonymum bezpečnosti, univerzálnosti a serióznosti. Bude to stačit na Mercedes M, BMW X5 a Lexus RX300?
Představení: severský kamzík Volvo XC90
Seznam kapitol
  1. Vzhled a konstrukce
  2. Bezpečnost, pohonné jednotky, ceny

Volvo all-road

O Volvu XC90 již sice na AutoRevue.cz pár řádek napsáno bylo, avšak nyní se na něj podíváme pod drobnohledem. V této době (na podzim) by totiž mělo být v ČR uvedeno do prodeje. Nové XC90 je prvním vozem kategorie SUV automobilky Volvo. Jelikož většina produkce má směřovat ne severoamerický trh, vůz byl nejprve představen v lednu na detroitském autosalonu, v březnu pak v Ženevě. Vůz vychází z konceptu ACC (Adventure Concept Car), kterým automobilka vyjádřila svůj zájem o proniknutí do bahnitého terénu. Prvním takto zaměřeným modelem bylo V70 XC Cross Country, který se stal velice oblíbeným kombíkem, a to zvlášť pro svou univerzálnost. To je ale pouze upravené V70 s vyšším zdvihem podvozku a pohonem všech čtyř kol. Volvo chtělo jít dál, chtělo konkurovat Mercedesu třídy M, BMW X5 a Lexusu RX300. Proto vzniklo XC90.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Při jeho vývoji se kladl důraz na všechny nejdůležitější uznávané hodnoty společnosti: bezpečnost, ohled na životní prostředí, kvalita. „Nesnažili jsme se vyrobit kopii některého z již existujících modelů SUV, které jsou dnes na trhu. XC90 je vlastně jedním z prvních vozů nové generace SUV,“ říká Hans Wikman, projektový ředitel automobilky. Volvo XC90 je postaveno na platformě osobního automobilu, využívajíce stejného technického základu jako Volvo S80, V70 a S60. To znamená, že je na vozovce stejně stabilní a bezpečné jako osobní vůz. Je údajně vhodný pro všechny typy cest, bez ohledu na povrch a klimatické podmínky. Přestože není XC90 přímo určené pro jízdu v terénu, kombinace elektronicky řízeného pohonu všech čtyř kol a dostatečná světlá výška vozu (218 mm) vytváří ty správné předpoklady pro plynulou jízdu tam, kde se terén stává obtížným. K přenosu výkonu na přední, resp. všechna kola, bude sloužit čtyřstupňová nebo pětistupňová automatická převodovka a pětistupňová mechanická převodovka.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Robustní, dynamický a konzervativní

Jeho vzhled působí mohutně a robustně, ale určitě ne agresivně. Už při prvním pohledu lze poznat, že se díváte na volvo. Prozradí jej známé prvky jako přední část s kapotou ve tvaru V, která nenápadně odvrací pozornost od mohutných světlometů, které jsou na tuto automobilku odvážně pojaty. Zajímavě působí i zadní svítilny. Ty jsou sice svým protažením až ke střeše známým prvkem, ale i tak je na nich něco nového a neokoukaného. Z bočního pohledu pak XC90 vypadá jako dynamicky vzhlížející kombi. To hlavně díky protažení karoserie, známému bočnímu prolisu a nízkému úhlu sklonění předního skla. Pokud vás zajímají rozměry tohoto SUV, tady je máte: délka 4798 mm, šířka 1898 mm, výška 1743, rozvor 2859 mm. Pohotovostní hmotnost se pohybuje okolo 2 tun, záleží na pohonné jednotce. Celé XC90 je pak posazeno na pneumatikách rozměru 235/65 a průměru 17 palců.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

A co uvnitř?

Interiér je podle vyjádření automobilky vzdušný, prostorný a z kvalitních materiálů. Prostor pro cestující byl co nejvíce posunut dopředu a tím se podařilo vytvořit sedmimístné SUV uvnitř rozměrově kompaktní karoserie. Ano, ze standardně pětimístného XC90 lze v mžiku udělat sedmimístný vůz, přičemž poslední řada dvou sedaček (za příplatek) není „nouzová“, jak je to zvykem u konkurence, nýbrž plnohodnotná se vším potřebným komfortem. O ten se stará například automatická klimatizace, elektricky ovládaná okna, tempomat, palubní počítač, navigační systém, parkovací asistent, kvalitní audio-soustava dle výběru (možnost přehrávání DVD disků), kožené čalounění apod. Určitě zde nebude chybět nic, na co bychom byli u aut této kategorie a luxusní značky zvyklí. Řidič, znalý ovládacích prvků vozů značky Volvo, by neměl být při usednutí za volant nijak nemile překvapen. Vše je tam, kde by mělo být, tak jako u ostatních modelů severské značky.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Vzhled a konstrukce
  2. Bezpečnost, pohonné jednotky, ceny
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků