Právě v těchto dnech začali prodejci v ČR nabízet novinku od výrobce ze Švédska. Jedná se o prestižní sedan, který se nese v duchu dynamiky a sportovního vzhledu. Bude silná německá konkurence ohrožena? Posuďte s námi.
Nový Saab 9-3 Sport Sedan byl v září uveden do prodeje. Svěží vítr ze Švédska by měl zchladit řady střední třídy a stát se konkurencí vozům Audi A4, BMW řady 3, VW Passat a Volvo S60. Jedná se o kompaktní sportovní sedan, který sice patří k těm dražším a luxusnějším, ale nově by chtěl přilákat více mladších a sportovněji založených zákazníků.
Dynamická střední třída
Jelikož byla švédská automobilka začleněna do koncernu General Motors, sdílí nový saab docela velké množství prvků s koncernovými vozy. Hlavně s Opelem Vectra, který má i přes rozdílné nastavení stejný podvozek. Rozvor Saabu 9-3 je však kvůli zachování sportovních vlastností zkrácen. Liší se i uložení jednotlivých ramen nápravy McPherson vpředu a čtyřprvkového závěsu vzadu. Motor je uložen vpředu napříč a jeho výkon je na vozovku přenášen prostřednictvím předních kol.
Vzhled nového sedanu je opravdu sportovně pojat. Typické prvky jako klínovitý profil a přední maska s mřížkou chladiče jsou pro Saab charakteristické. 9-3 Sport Sedan ale spíše připomíná kupé. Délka - 4630 mm - byla od minulé generace zachována. Vůz pouze narostl do šířky o 55 mm a rozvor se protáhl o 71 mm. To se projevuje větší nabídkou vnitřního prostoru, zejména pak na zadních sedadlech. Zavazadlový prostor se nadprůměrnými hodnotami rozhodně chlubit nemůže, jeho objem je 425 litrů, což v této třídě není mnoho. Jsou známy ohlasy, které tvrdí, že se Saab nechal inspirovat německou produkcí. Podle mě si však stále zachovává svou individualitu a prestižní tvář, jež je pro tyto švédské vozy charakteristická.
Interiér v duchu značky
Ten jen na tom podobně jako exteriér. Působí svěže a zachovává si tradiční prvky. Přístrojová deska o svém původu prozrazuje jak mřížkováním výdechů ventilace, tak zapalovací skříňkou ve středovém tunelu, což je typicky "saabovský" prvek. Klíč je ale oproti předchůdcům plně elektronický. Přístrojová deska působí velice přetechnizovaným dojmem, zvlášť na velké množství nejrůznějších tlačítek si řidič bude muset zvyknout.
Informace od palubního počítače a audio soustavy budete dostávat prostřednictvím informačního displeje (SID), který je umístěn v blízkosti dolního okraje předního skla. Pokud zabloudíte, pod výdechy ventilace je umístěn LCD displej, díky němuž vám navigační systém bezesporu pomůže. O jistotu nad vedením vozu se starají anatomicky tvarované sedačky a sportovní tříramenný volant. Spojení s okolním světem můžete udržovat díky integrovanému GSM telefonu s čipem Bluetooth, který slouží k bezdrátové komunikaci mezi telefony, kapesními (PDA) i osobními počítači.
Bezpečnost
O aktivní bezpečnost se stará systém jízdní stability ESP, elektronický rozdělovač brzdné síly EBD, systém řízení brzd při zatáčení CBC a protiprokluzový systém TCS. Pasivní bezpečnost obsahuje výjimečně tuhou karoserii s množstvím deformačních zón, bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači, dvoufázové přední a hlavové airbagy a systém aktivních opěrek hlav (SAHR) druhé generace, který se aktivuje při nárazu zezadu a měl by zabránit poranění krční páteře. Vše ve standardní výbavě.
Motory
Na výběr je zatím ze tří pohonných jednotek (2 benzínové, 1 vznětový). Zajímavé je to, že všechny zážehové jednotky disponují stejným objemem okolo dvou litrů, byť je nejslabší varianta označována jako 1,8t. Saab vyvíjel motorovou paletu u svých modelů vždy prostřednictvím různě natlakovaných turbodmychadel. Jinak tomu není ani u 9-3 Sport Sedanu. Nejnáročnější zákazníci ještě v lednu příštího roku přivítají verzi Aero, která bude vrcholem palety a zároveň čtvrtou motorovou variantou.
- 1,8t, zážehový řadový čtyřválec o objemu 1988 cm3, výkon 150 koní při 5500 ot./min., točivý moment 240 Nm při 2500 ot./min., maximální rychlost 210 km/h, zrychlení 0-100 km/h 9,5 s, kombinovaná spotřeba 8,2 l
- 2,0t, zážehový řadový čtyřválec o objemu 1988 cm3, výkon 175 koní při 5500 ot./min., točivý moment 265 Nm při 2500 ot./min., maximální rychlost 220 km/h, zrychlení 0-100 km/h 8,5 s, kombinovaná spotřeba 8,3 l
- 2,0t Aero, zážehový řadový čtyřválec o objemu 1988 cm3, výkon 210 koní při 5500 ot./min., točivý moment 300 Nm při 2500 ot./min., maximální rychlost 235 km/h, zrychlení 0-100 km/h 7,5 s, kombinovaná spotřeba 8,5 l
- 2,2TiD, vznětový řadový čtyřválec o objemu 1988 cm3, výkon 125 koní při 5500 ot./min., točivý moment 280 Nm při 1500 ot./min., maximální rychlost 200 km/h, zrychlení 0-100 km/h 11,0 s, kombinovaná spotřeba 6,4 l
Řadit je možno díky pětistupňové a šestistupňové manuální převodovce, nebo pětistupňové automatické převodovce s manuální volbou Saab Sentronic. Za příplatek lze získat i řazení na volantu.
Výbavy
Motory/výbavy |
9-3 Linear |
9-3 Arc |
9-3 Vector |
9-3 Aero |
1,8t (150 ks) |
919 000,- |
1 064 000,- |
1 089 000,- |
|
2,0t (175 ks) |
984 000,- |
1 129 000,- |
1 154 000,- |
|
2,0t (210 ks) |
|
|
|
leden 2003 |
2,2TiD (125 ks) |
919 000,- |
1 064 000,- |
1 089 000,- |
|
Podle dlouhodobých marketingových průzkumů došli u Saabu k závěru, že je v tomto segmentu na evropském trhu největší zájem o klasické sedany a kombi. To je hlavní důvod, proč narozdíl od svého předchůdce nebude nový Saab 9-3 k mání jako praktický liftback. V budoucnu se tak počítá i s verzí kombi s pohonem všech kol. Dočkají se i milovníci větru ve vlasech. V roce 2003 by se měl objevit kabriolet.
Saab je původem švédská automobilka. Saab byl divizí firmy Svenska Aeroplan vyrábějící zbraně. Ta vznikla v roce 1937 a první automobil opustil linku v roce 1944. V roce 1969 se Saab spojil se značkou Scania.
Momentálně Saab vlastní společnost National Electric Vehicles Sweden, ale nemá právo užívat jméno a logo Saabu, proto se vozidla od roku 2012 již nevyrábí.