Představení Fiat Fiorino: užitečná krasavice

Po Peugeotu Bipper se v Česku představila další z malých dodávek italsko-francouzské provenience. Co nabídne a za kolik?
Seznam kapitol
  1. Představení, První dojmy za volantem, Technické údaje
  2. Kompletní fotogalerie

Také Fiat má dlouhou tradici ve výrobě kompaktních dodávek. Fiorino je přitom tradičním označením pro drobečka v nabídce užitkových Fiatů. Fiorino znali již naši otcové a není nejmenších pochyb, že zaujme i současnou podnikatelskou generaci. Ostatně, pojďme se seznámit.

V osmdesátých letech vládly trhu malých dodávek Citroën C15, Ford Fiesta Van a právě Fiat Fiorino. V osmdesátých letech se jednalo o skříňovou dodávku na podvozku Fiatu 127, v devadesátých letech pak jako základ posloužil Fiat Uno. Není bez zajímavostí, že právě tato generace Fiorina na bázi Una se dosud vyrábí v argentinské pobočce Fiatu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Příznivci užitkových vozů samostatné divize Fiat Professional (součást koncenrnu Fiat) musí být nabídkou výrobce již pořádně zmlsaní. Nejtěžší váhu představuje Ducato, kdo chce kompaktnější velký van, sází na Scudo a komu stačí menší dodávka, ten bere Dobló. Nyní se ale nabídka rozšířila ještě níže a Fiat postavil na podvozku nového Punta nejmenší profesionální dodávku, jakou známe. Ne, že bychom nebyli zvyklí na malé dodávky vznikající zatmavením zadních skel a doplněním ocelové mříže za přední sedadla, ale v tomto případě je znát prvoplánové užitkové poslání a nikoliv naopak. Odpovídají tomu pohonné jednotky, ale i variabilita nákladového prostoru v rozsahu od 2,5 do 2,8 m3.

Fiorino má ještě francouzské sourozence Peugeot Bipper a Citroën Nemo a všichni společně vyjíždějí z továren turecké automobilky Tofas, jejíž výrobní program tvoří licenční výroba starších modelů Fiat pro turecký trh.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Fiorino na základě Grande Punta zní skoro sportovně. Možná, že poslíčci, řidiči s pizzou a pošťáci mlsně čekají na závodění s Maserati po klikatých městských vozovkách, ale v tom je Fiorino zklame. Vpředu nabízí nápravu typu pseudo-MacPherson, vzadu pak vlečená ramena s torzně poddajnou příčkou. Ne, že by nápravy nefungovaly perfektně, ale drift, prosíme, přenechte jiným vozům. Zde je vše postaveno na výdrž a úspory. Tomu odpovídají i pohonné jednotky. Nikoliv 1,9 Multijet a 1,4 T-Jet, ale základní benzinová 1,4 nebo známý vznětový 1,3 Multijet.

V základu tak obdržíte dodávku s pevnou ocelovou mříží pro nákladový prostor, přední sedadla s dobrou ergonomií. Z příplatkové výbavy stojí za zmínku variabilní drátěná přepážka, která umožňuje po demontáži sedadla spolujezdce rozšířit nákladový prostor i na místo vedle řidiče.

Verze Van je krátkou dvoumístnou verzí s nákladovým prostorem odděleným mříží nebo pevnou přepážkou. Za příplatek pouhých 5 900,- Kč lze pořídit van s posuvnými bočními dveřmi. Verze Combi je klasická pětimístná dodávka s posuvnými dveřmi vzadu. Vrcholem v nabídce je Panorama, což je osobní verze s plným bočním prosklením a nárazníky lakovanými v barvě vozu. Ostatní sourozenci zatím na tyto verze čekají.

Zbývá nám tedy zjistit, za kolik se nové Fiorino bude prodávat? Základní Fiorino Van s benzinovou 1,4 8V 75 k startuje na 260 000,- Kč bez DPH. To je zajímavá cena vzhledem k užitné hodnotě, kterou malá dodávka nabízí. Pro milovníky nafty je zde 1.3 Multijet 75 k, které začíná již na 295 000,- Kč bez DPH.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

První dojmy za volantem

Fiorino bezesporu představuje moderní dodávku 21. století. Jeho tvary připomínají zakulacený kubismus, profilu vládnou vlnovky v podobě přední kapoty nebo A sloupku. Masivní přídi odminuje přední nárazník s imitací hliníkové lišty v místech, kde se běžně nachází gril přední masky. Pohled zboku naznačuje již zmiňované vlnovky, vůz má takřka kubický design ve smyslu účelové hranatosti. Záď vozu pak postrádá invenci a vypadá jako desítky jiných dodávek. Ostatně co zajímavého vymyslet na dvoukřídlých dveřích typických pro dodávku.

Nákladový prostor zaujme perfektní přístupností, ve verzi s postranními posuvnými dveřmi tak zůstávají meze variability omezeny jen mírou vaší fantazie při nakládání neskladných předmětů. Svezli jsme se právě ve voze s posuvnou přepážkou N1, která dostala výjimku Ministerstva dopravy pro znání odpočtu DPH. Díky tomu lze obzvláště dlouhé předměty převážet i vedle řidiče.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Další překvapení čeká v kabině Fiorina. Nenašli jsme tam ani kůži Conolly, ani leštěné dřevo a přesto na nás působí útulně a moderně. Fiorino neskrývá svůj původ a na horní hraně čalounění dveří odkrývá lakovaný plech. Rovněž plasty použité v interiéru patří spíše k tvrdším, ale neopakují se ergonomické chyby u předchůdců, kdy řidič dodávky byl jen jakousi trpěnou součástí nákladu.

Dvoumetrový řidič najde za volantem dostatek místa, řadicí páka na vysazené části středového panelu působí elegantně a hlavně je praktická při dlouhých městských pojížďkách. Sedadla zaujmou měkkostí, ale i snahou o boční vedení, s čímž se v této kategorii běžně nesetkáváme.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Otáčíme klíčkem, krátce žhavíme a nám dobře známý turbodiesel 1,3 Multijet přechází ve svůj klapot relativně vysokých tónů. V kompaktní dodávce je překvapivě dobře odhlučněn a také jeho 75 koní se nám zdá tentokrát dostatečných. Samozřejmě nelze čekat sprint, ale zátah do kopce je více než přesvědčivý (pravda, vůz jsme testovali bez nákladu).

Jízdní vlastnosti Fiorina jsou jisté, v zatáčkách drží stopu a teprve při nešetrné práci s volantem přechází pozvolna v kmitání zadních kol a nedotáčivý smyk. V běžném městském provozu představuje komfortní poštovní dostavník, mimo msto pak stíhá běžné tempo na evropských okreskách a troufne si i na rychlostní limit na českých dálnicích. Přitom slibuje kombinovanou spotřebu 4,5 l/100 km. Více se dozvíte v našem pravidelném týdenním testu, který vám brzy přineseme.

Technické údaje Fiorino 1,3 Multijet 75k

Základní cena 295 000,- Kč bez DPH

Motor

    * Typ: Přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec, rozvod OHC
    * Objem: 1 248 ccm
    * Největší výkon: 55 kW (75 k) při 4 000 ot./min
    * Největší točivý moment: 190 Nm při 1750 ot./min
    * Palivo: Nafta motorová

Provozní vlastnosti

    * Max. rychlost: 157 km/h
    * Zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,1 s
    * Spotřeba paliva (l/100 km):
          o Město: 5,7
          o Mimo město: 3,8
          o Kombinovaná: 4,5

Hmotnosti

Pohotovostní hmotnost: 1 165 kg
Užitečná hmotnost: 610 kg

Vnější rozměry

    * Délka: 3 864 mm
    * Šířka: 1 716 mm
    * Výška: 1 782 mm
    * Rozvor náprav: 2 513 mm

Vnitřní rozměry

    * Základní objem nákladového prostoru: 2 500 l
    * Maximální objem nákladového prostoru: 2 800 l

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Představení, První dojmy za volantem, Technické údaje
  2. Kompletní fotogalerie
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků