Dodge, to dávno nejsou jen muscle cars, ale stylová auta všech tříd. Tento týden představil Dodge v ČR své MPV Journey.
Kapitoly článku:
Značka Dodge je spojena především s modelem Charger, nezapomenutelným kupé, jehož nástupce s karosérií sedan nadále figuruje v nabídce automobilky. Dodge jako součást koncernu Chrysler dostal úkol prodávat „neotesaná“ americká auta, tedy hranatá, sílu evokující a hrůzu nahánějící monstra. V moderním podání tedy agresivně střežené vozy. Jedním z nich je i nový Journey. Jak se mu bude dařit s krabicoidním designem proti proudu vajíčkovitých konkurentů?
Made in USA
Jestliže bychom vedle sebe postavili Volkswagen Touran a Dodge Journey, nezpůsobí nám kulturní šok. Hrany nejsou tak odlišné a jiný styling přídě revoluci nedělá. Příď nového Journey připomíná středověkého misionáře, který doprostřed kříže na grilu přední masky umístil tvrdohlavého berana.
Beraní sílu naznačuje kapota, která vsadila Journey kamsi mezi MPV a SUV. Journey je vlastně pokračovatelem úspěšného Caliberu, který je podobným přechodem mezi hatchbackem a SUV a získal si své ctitele napříč Evropou.
Silueta vozu ctí americký vkus a nesnaží se zakrývat hrany, stejně jako zdůrazňuje lemy blatníků. Záď vozu pak patří univerzálním hranám v kombinaci s moderními koncovými svítilnami s dvěma pruhy, kterým už zbývá jen kříž s beranem ve znaku. Dodge je tak do evropského boje vybaven svými tradičními zbraněmi a nikterak se nesnaží civilizačně přizpůsobovat Evropanům. Komu se jeho neotesaná krása nelíbí, ten si stejně raději koupí evropské vajíčko.
Plasty za trest
Jestliže vysoce hodnotíme design exteriéru za svou originalitu snoubící se s konzervativismem, pak nelze nejmenovat skutečně tvrdé plasty v interiéru. Slícování je sice v pořádku, ale slovo měkčený je zde málem urážkou.
Američan by namítl, že auto si nekupujeme pro plasty v interiéru a měl by v podstatě pravdu. Ale takoví už jsme, my Evropané. Žádáme komfort ve všech směrech. Dodge jej nabízí v oblasti prostoru, také optický dojem z interiéru je vynikající a tvrdší plasty už mu bude třeba odpustit.
Některé detaily palubní desky, zejména středový panel nacházejí inspiraci v evropských interiérech a zde lze Dodge opět pochválit za přehlednou, takřka německou architekturu. Přední i zadní sedadla jsou pohodlná, ale po vzoru amerických vozů se vyhýbají bočnímu vedení, a tak budeme muset na ostré průjezdy zatáček zapomenout, nebo se připravit na to, že měkké americké boky pozadí Evropana neudrží.
Důležité je, že Dodge Journey po šedivě vypadajícím interiéru menšího modelu Caliber vypadá skutečně prémiově i uvnitř a dovede nadchnout na obou stranách Atlantiku.
Globální benziny, německá nafta
Základem v nabídce motorizací je benzinový čtyřválec o objemu 2,4 l. Díky variabilnímu časování ventilů nabízí až 170 koní výkonu a jeho spotřeba by se měla pohybovat na neamerických 10 l/100 km.
Dalším v nabídce je benzinový motor o objemu 2,7 l. Vidlicový šestiválec dokáže vyvinout sílu 185 koní a hodí se těm, kteří místo příliš evropského čtyxřválce požadují sametový chod šestiválce. Spotřeba by se měla pohybovat kolem 10 l/100 km, v praxi pak spíše poskočí nahoru.
Nejzajímavější motorizací pro české řidiče bude zřejmě notoricky známý německý turbodiesel 2.0 TDI od Volkswagenu. Jeho 140 koní znají řidiči koncernových vozů a není pochyb o tom, že i pod kapotou Američana bude poctivě nýtovat se spotřebou od 5,5 do 7 l/100 km.