Předokolka vs zadokolka vs čtyřkolka: Záleží na tom ještě?

S rozvojem elektroniky a požadavky na bezpečnost je těžké se vlastně rozhodnout, která koncepce pohonu je ta pravá.
Předokolka vs zadokolka vs čtyřkolka: Záleží na tom ještě?
Seznam kapitol
  1. Úvod; soupeři se představují
  2. Pohled do historie; Začínáme u BMW
  3. Zadokolka; Bezpečná nedotáčivost
  4. Předokolka; Nebezpečná přetáčivost
  5. Čtyřkolka; Šokující efektivita
  6. Záleží na použité technice; Závěr
  7. Fotogalerie: Srovnání koncepcí pohonu

Pátrat v historii automobilky BMW smysl nemá, neboť tradiční BMW mělo vždycky pohon zadních kol. Měla ho i první generace hatchbacku BMW řady 1, druhá generace u něj zůstala a vypadá to, že si nakonec i generace třetí ponechá toto tradiční uspořádání pohonu. Má ale v dnešní době zadokolka vůbec smysl?

Abychom pochopili význam, nebo spíše výhody pohonu zadních kol, musíme se podívat do historie, kdy nebyla auta přecpaná elektronikou, technologie výroby pneumatik nedosahovala takové úrovně a i ke konstrukci vozů a motorů se přistupovalo poměrně konvenčním, dnes bychom řekli až primitivním způsobem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Lepivé pneumatiky, adaptivní podvozky a složitou elektronikou řízené motory. To je něco, co bylo ještě před patnácti dvaceti lety vyhrazeno jen vrcholným supersportům

Auta tehdy neřídila elektronika, ale řidič. Pneumatiky měly výrazně horší vlastnosti, adaptivní podvozek a elektronicky řízený pohon všech kol s přerozdělováním točivého momentu byl vyhrazen exkluzivním supersportům nebo koncepčním studiím a když jste chtěli dostat z auta maximum, pořádně jste se nadřeli.

Bez zadokolky to dřív nešlo

Tehdy zkrátka byl zadní pohon potřeba, pokud jste chtěli rychlé auto, které se ale dá zároveň ovládat. Konstrukce podvozků a pneumatik té doby totiž prakticky neumožňovaly postavit rychlou, opravdu rychlou předokolku. Konstruktéři vždycky narazili na limity přenosu síly na silnici.

Jenže jak se do aut začala dostávat komplikovaná elektronika a začalo se více dbát na bezpečnost, pomalu se vytrácel takový ten gladiátorský duch, kdy jste se s rychlým autem museli prát. Stabilizační systém se stal dokonce povinností, kontrolu trakce má dnes i tříválec, adaptivní řízení a rozdělovač brzdné síly pomáhá řídit auto blízko limitu i podprůměrným řidičům a především se významně posunula kvalita a schopnosti pneumatik.

Vyzkoušeno: Velká kola a pneumatiky kazí zrychlení, spotřebu i komfort

Vyzkoušeno: Velká kola a pneumatiky kazí zrychlení, spotřebu i komfort

Dnes tak můžete celkem snadno postavit předokolku s výkonem, který byl ještě před nějakými patnácti lety vyhrazen pouze výjimečným sportovním vozům. Dnes se na hodnotu tří set koňských sil v hatchbacku díváme jako na samozřejmost. Přitom tomu není tak dávno, kdy tohle číslo stačilo vozům jako BMW M3 nebo třeba Porsche 911.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW 125i je v našem srovnání nejcivilnější. Přesto si můžete nastavit několik jízdních režimů motoru a řízení. Jen převodovka je, trochu překvapivě na novinářské auto, stále ještě klasická manuální

Technologický pokrok se zastavit nedá a tak tu máme snadno řiditelné předokolky, které umí drtit jindy tradiční zástupce skutečných sportovních aut. Jenže i kdysi klasické sportovní a výjimečné vozy, jakými bezesporu pohledem nadšeného řidiče stroje BMW ještě nedávno byly, ustoupily požadavkům doby a příliš zcivilněly. Vyměkly.

Najednou tak není zadokolka od BMW skutečná výzva pro někoho, kdo chce jezdit rychle. Najednou je to obyčejné auto, které v konkurenci hatchbacků a crossoverů má pohon zadních kol spíše na škodu. Zabírá místo v kufru a je dražší na výrobu. Když se ale soustředíte a začnete tlačit na pilu, postupně odhalíte kouzlo vyvážení klasické zadokolky.

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod; soupeři se představují
  2. Pohled do historie; Začínáme u BMW
  3. Zadokolka; Bezpečná nedotáčivost
  4. Předokolka; Nebezpečná přetáčivost
  5. Čtyřkolka; Šokující efektivita
  6. Záleží na použité technice; Závěr
  7. Fotogalerie: Srovnání koncepcí pohonu
TEST: S Mitsubishi L200 jsme postavili lesní posed. Ale hodí se i na výlety?

Mitsubishi L200 Invite+ a Instyle

Nové Mitsubishi L200 je skvělé auto na práci. Jak si ale povede jako auto pro každý den?

včera | Vladimír Kadera | 3 příspěvky
Hybridní Fiaty 500 a Panda mají motor z použitých plechovek. Jak s ním jezdí?

Fiat 500 a Fiat Panda Hybrid

Opačný přístup než Peugeot se rozhodl aplikovat Fiat. Prostým označením hybrid označuje své dva modely 500 a Panda s mild hybridním ústrojím.

24.  2.  2020 | Svět motorů | 11 příspěvků
TEST Volkswagen Touareg V8 4.0 TDI Black Style: Nehodící se škrtněte

Volkswagen Touareg V8 4.0 TDI

Touareg je vlajkovou lodí Volkswagenu, s motorem V8 by se ale dal považovat za takovou vlajkovou loď „na druhou“. Pokud máte o koupi osmiválce zájem, pospěšte si. Brzy totiž nenávratně zmizí z nabídky.

20.  2.  2020 | Jan Mička | 28 příspěvků