Předokolka vs zadokolka vs čtyřkolka: Záleží na tom ještě?

S rozvojem elektroniky a požadavky na bezpečnost je těžké se vlastně rozhodnout, která koncepce pohonu je ta pravá.
Seznam kapitol
  1. Úvod; soupeři se představují
  2. Pohled do historie; Začínáme u BMW
  3. Zadokolka; Bezpečná nedotáčivost
  4. Předokolka; Nebezpečná přetáčivost
  5. Čtyřkolka; Šokující efektivita
  6. Záleží na použité technice; Závěr
  7. Fotogalerie: Srovnání koncepcí pohonu

Ačkoli se nám tu sešla tři poměrně zajímavá a svým způsobem podobná auta, tohle nebude tradiční srovnávací test tří nových vozů. Nebudeme proto hodnotit, ve kterém autě je více místa, které má nižší spotřebu a které je rychlejší.

Naším cílem je srovnat tři rozdílné koncepce pohonu. Vzali jsme klasickou zadokolku s motorem vpředu, klasickou předokolku s uspořádáním „všechno vpředu“ a pak zástupce pohonu všech kol. Možná namítnete, že Golf R není s mezinápravovou spojkou Haldex klasická čtyřkolka a že by to chtělo třeba Imprezu STI, ale Volkswagen nám pro tohle srovnání postačí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW 125i, Renault Mégane RS Trophy a Volkswagen Golf R. Všichni mají dvoulitrové turbo, ale liší se koncepcí pohonu

Chceme také zjistit, která koncepce se více hodí pro určité jízdní situace, popíšeme si výhody a nevýhody různých uspořádání a samozřejmě si něco řekneme k testovaným autům.

BMW je tu nejméně sportovní

Nejprve ale začínám u BMW 125i, protože kolegové se málem poprali o to, kdo pojede Golfem R a Méganem RS Trophy. Je s podivem, že bavorák, jindy tradiční zástupce sportovně laděných aut, je z naší trojice paradoxně nejslabší, nejpomalejší a nejméně sportovní. Je to tady vlastně takové obyčejné auto. Aspoň se ale ukáže, jestli to třeba ono pověstné vyvážení s pohonem zadních kol vyrovná.

Golf R maskuje svůj potenciál a pořád vypadá jako obyčejný hatchback, ale má tři stovky koní, automat DSG a pohon 4Motion. Ovšem stále je to ještě civilní a kultivované auto. Renault Mégane RS Trophy je z těchto tří aut zřejmě nejextrémnější, nejvýbušnější a hlavně nejméně pohodlný. Je to skutečné sportovní auto, pravé okruhové nářadí. Jízda po dálnici je s ním spíše za trest.

Test Volkswagen Golf R: Nadgolf

Test Volkswagen Golf R: Nadgolf

Vždycky, když se člověk dohaduje o skutečném významu slov „sportovní auto“, většinou se dospěje k závěrům, že správný sporťák musí být lehký, kompaktní, mít rozumný výkon a pohon zadních kol. Jenže renesance, kterou prodělala třída ostrých hatchbacků, najednou ukazuje, že klasický recept na sportovní, nebo jestli chcete raději řidičsky zábavné auto, už není tak vyhraněný.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zajímavé je, jak Golf R maskuje svůj skutečný potenciál. Vypadá pořád jako obyčejné auto a i ty čtyři koncovky výfuků se dají snadno přehlédnout. Mégane RS křičí do světa mnohem víc o svých schopnostech

Ostré hatchbacky vám dnes nabídne prakticky každá automobilka včetně korejských výrobců a protože vychází zpravidla z konzumních kompaktních aut, mají motor vpředu a pohon předních kol. Mnoho těchto vozů ale ukazuje, že i s nimi může být zábava. Takže co na to klasické BMW s pohonem zadních kol, které vlastně jako jediné v kategorii hatchbacků zůstává u této tradiční a dnes velmi nezvyklé koncepce?

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod; soupeři se představují
  2. Pohled do historie; Začínáme u BMW
  3. Zadokolka; Bezpečná nedotáčivost
  4. Předokolka; Nebezpečná přetáčivost
  5. Čtyřkolka; Šokující efektivita
  6. Záleží na použité technice; Závěr
  7. Fotogalerie: Srovnání koncepcí pohonu

bazar

Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 890 km
Cena: 54 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 317 km
Cena: 50 000 Kč
Renault Megane 1,9
Rok výroby: 2004
Stav: 168 436 km
Cena: 75 000 Kč
Renault Clio 1,2
Rok výroby: 2008
Stav: 75 153 km
Cena: 91 000 Kč
Renault Scenic 1,6
Rok výroby: 2001
Stav: 117 071 km
Cena: 51 000 Kč
Renault Megane 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 81 355 km
Cena: 152 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků