Předokolka vs zadokolka vs čtyřkolka: Záleží na tom ještě?

S rozvojem elektroniky a požadavky na bezpečnost je těžké se vlastně rozhodnout, která koncepce pohonu je ta pravá.
Seznam kapitol
  1. Úvod; soupeři se představují
  2. Pohled do historie; Začínáme u BMW
  3. Zadokolka; Bezpečná nedotáčivost
  4. Předokolka; Nebezpečná přetáčivost
  5. Čtyřkolka; Šokující efektivita
  6. Záleží na použité technice; Závěr
  7. Fotogalerie: Srovnání koncepcí pohonu

Ačkoli se nám tu sešla tři poměrně zajímavá a svým způsobem podobná auta, tohle nebude tradiční srovnávací test tří nových vozů. Nebudeme proto hodnotit, ve kterém autě je více místa, které má nižší spotřebu a které je rychlejší.

Naším cílem je srovnat tři rozdílné koncepce pohonu. Vzali jsme klasickou zadokolku s motorem vpředu, klasickou předokolku s uspořádáním „všechno vpředu“ a pak zástupce pohonu všech kol. Možná namítnete, že Golf R není s mezinápravovou spojkou Haldex klasická čtyřkolka a že by to chtělo třeba Imprezu STI, ale Volkswagen nám pro tohle srovnání postačí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW 125i, Renault Mégane RS Trophy a Volkswagen Golf R. Všichni mají dvoulitrové turbo, ale liší se koncepcí pohonu

Chceme také zjistit, která koncepce se více hodí pro určité jízdní situace, popíšeme si výhody a nevýhody různých uspořádání a samozřejmě si něco řekneme k testovaným autům.

BMW je tu nejméně sportovní

Nejprve ale začínám u BMW 125i, protože kolegové se málem poprali o to, kdo pojede Golfem R a Méganem RS Trophy. Je s podivem, že bavorák, jindy tradiční zástupce sportovně laděných aut, je z naší trojice paradoxně nejslabší, nejpomalejší a nejméně sportovní. Je to tady vlastně takové obyčejné auto. Aspoň se ale ukáže, jestli to třeba ono pověstné vyvážení s pohonem zadních kol vyrovná.

Golf R maskuje svůj potenciál a pořád vypadá jako obyčejný hatchback, ale má tři stovky koní, automat DSG a pohon 4Motion. Ovšem stále je to ještě civilní a kultivované auto. Renault Mégane RS Trophy je z těchto tří aut zřejmě nejextrémnější, nejvýbušnější a hlavně nejméně pohodlný. Je to skutečné sportovní auto, pravé okruhové nářadí. Jízda po dálnici je s ním spíše za trest.

Test Volkswagen Golf R: Nadgolf

Test Volkswagen Golf R: Nadgolf

Vždycky, když se člověk dohaduje o skutečném významu slov „sportovní auto“, většinou se dospěje k závěrům, že správný sporťák musí být lehký, kompaktní, mít rozumný výkon a pohon zadních kol. Jenže renesance, kterou prodělala třída ostrých hatchbacků, najednou ukazuje, že klasický recept na sportovní, nebo jestli chcete raději řidičsky zábavné auto, už není tak vyhraněný.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zajímavé je, jak Golf R maskuje svůj skutečný potenciál. Vypadá pořád jako obyčejné auto a i ty čtyři koncovky výfuků se dají snadno přehlédnout. Mégane RS křičí do světa mnohem víc o svých schopnostech

Ostré hatchbacky vám dnes nabídne prakticky každá automobilka včetně korejských výrobců a protože vychází zpravidla z konzumních kompaktních aut, mají motor vpředu a pohon předních kol. Mnoho těchto vozů ale ukazuje, že i s nimi může být zábava. Takže co na to klasické BMW s pohonem zadních kol, které vlastně jako jediné v kategorii hatchbacků zůstává u této tradiční a dnes velmi nezvyklé koncepce?

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod; soupeři se představují
  2. Pohled do historie; Začínáme u BMW
  3. Zadokolka; Bezpečná nedotáčivost
  4. Předokolka; Nebezpečná přetáčivost
  5. Čtyřkolka; Šokující efektivita
  6. Záleží na použité technice; Závěr
  7. Fotogalerie: Srovnání koncepcí pohonu
Minitest Piaggio MP3 300 HPE Sport: Tak trochu auto, tak trochu skútr, 100% cool

Piaggio MP3 300 HPE Sport

Rádi byste požívali výhod skútru, ale na jednu stopu nemáte řidičák nebo odvahu? Pak doporučujeme tříkolové Piaggio MP3, omlazené a s posíleným motorem.

včera | Jiří Baborský | 9 příspěvků
S elektrickou Mazdou MX-30 poprvé v Česku: Když to musí být, ať je to takhle!

Mazda MX-30

Nenechejte se zmást německou espézetkou. Novou Mazdu MX-30 jsme poprvé zkoušeli na českých silnicích a doslova nás nadchla!

2.  7.  2020 | Jan Mička | 32 příspěvků
TEST Dacia Duster 1.0 TCe LPG: Přesně tuhle bych si klidně koupil!

Dacia Duster 1.0 TCe LPG

I Dacia musela zdražovat. SUV Duster, které pořídíte i v tovární úpravě na LPG, si však stále drží velmi příznivou cenu. A víte co? Plynovou verzi bych si klidně sám koupil.

28.  6.  2020 | Jan Mička | 107 příspěvků