Přednost zprava: Poradíme, kde neplatí, a jaké jsou záludnosti

40 komentářů

PetrNovak
10. listopadu • 8:22

Děkuji za tento článek. Stále se mi plete, kdy vlastně od tohoto pravidla můžu upustit a konečně vím jak to tedy vlastně je. Nicméně jsem ještě četla něco v tomto článku: https://www.dopravniznaceni.com/prednost-zprava... a musím říct, že zrovna na parkovištích to moc lidí nedodržuje.

Radek Novotný
27. dubna • 12:50

Zdravím,
k přednosti v jízdě často chybují a nedávno jsem narazil na článek https://www.dopravniznaceni.com/Prednost-v-jizde-b5270.htm... , ve kterým je shrnutí hlavních pravidel :) Tak snad se bude hodit.

lorenz zatim bez papírů
1. prosince • 23:31

přesně ,zelenej da přednost modrýmu ,červenej protijedoucímu:-P

Honza
22. listopadu • 14:05

Hlavně pro všechny: jedná se o teorii , to že je někde málo místa a šoféři se domluví je jasné , ale ukazuje se obrázek a na ten se odpovídá... Typická česká vlastnost , vše si vykládat po svém... Otázka - odpověď, strašný problém... Pořád nějaké ale . Buď je to dobře nebo špatně , v tomhle případě 61 procent neumí vyhlášku a to je tristní ..

lorenz zatim bez papírů
1. prosince • 23:18

jj,trochu mně to připomína přednost pravyho pruhu před levym na dalnici při předjíždení do prostředniho ,prostě to chce přemyslet

tritobit
14. listopadu • 18:19

jako první projede křižovatkou červené vozidlo. Dalo přednost protijedoucímu nebo ne ? Dát přednost, znamená počínat si tak , aby řidič, kterému se dává přednost, nemusel náhle měnit směr nebo rychlost. A protijedoucí nesmí vjet do křižovatky, když dává přednost zprava- tím pádem nemusí měnit rychlost ani směr náhle . Ověřte si to u zkušebního komisaře

Pablo
18. května • 19:41

Jako prvni jede modré vozidlo, potom zelené a poslední červené!!!

Sosator
1. října • 1:05

Vrať se zpátky do autoškoly Pablo, jak může jet poslední červený auto když má přednost před modrým autem

Prokrastinatik
9. prosince • 12:30

U nás na sídlišti je "průjezdní" rovná silnice na které je několik křižovatek ve tvaru T. Vše bez značek hlavní a vedlejší. Všechny "přípojované" silnice jsou z jedné strany. A právě tady většina řidičů, jedoucích po té rovné silnici si ji považují za hlavní, a ve většině případů přednost zprava nedávají. A pochopitelně, ti co by měli mít přednost, tak raději zastaví, než by riskovali bouračku. Stalo se mi, že když jsem měl přednost a vjel do křižovatky za situace kdy bouračka nehrozila, jen musel ten na té rovné silnici zpomalit, tak na mne troubil a blikal. Ani ten hňup nevěděl, že on měl dát přednost. Takže nejen složité situace, viz téčko v článku, ale úplně běžný stav dvou vozidel na křižovatce hodně řidičů řeší špatně.

wlado
9. prosince • 17:47

prednosť sprava pôsobí antiintuitívne, pretože ak mám v križovatke odbáčať, tak do nej nevidím a preto musím spomaliť až zastaviť, ten čo ide rovno, má výhlad tam kam ide. práve preto sa na sídliskach intuitívne jazdí tak, že prednosť dávajú tí, čo odbáčajú.

jenda911
12. prosince • 2:47

Antiintuitivní? Co je to proboha za slovo? Ale jasné a pro všechny a všude. Možná to vychází právě z charakteru možného střetu "na řidiče", proto tam, kde se jezdí po druhé straně, je to obráceně. Ten kdo neví, kde má pravou/levou ruku, nemá co sedat za volant. Sorry. Řidičák je oprávnění, občanku taky nedostanou všichni. Ten zprava má přednost a basta. Totiž jsou i místa, kde se kříží dvě rovné silnice a přijíždějící z obou směrů, jedoucí rovně, vidí kam jedou. Jak bys tohle řešil, kdo má jako širší silnici? Jak to posoudíš zpoza volantu? A tahle křižovatka, tu bych teda při vší úctě asi taky odpověděl jinak než podle pojišťovny, a to tak, že první najede červený do křižovatky a dává přednost protijedoucímu. Modrý jede, pokud je na křižovatce místo (což může být, ale zdaleka nemusí), pokud není, jede zelený, pak červený a nakonec modrý. Situaci začne ten, kdo nemá nikoho zprava, tedy červený.

puk123
12. prosince • 7:27

Souhlas. Přednost zprava není jen u křížení silnic, platí obecněji. Třeba se k sobě blíží dvě auta po velké zpevněné ploše tak, že se blíží zároveň k místu protnutí svých drah. Co jiného použít než přednost zprava? A s místem, kde řidič sedí to taky má spojitost. S řidičem auta přijíždějícím zprava mám oční kontakt. Pokud taky zastaví a vyhodnocuje situaci, mohu mu pokynout ještě rukou. Opačně se to dělá hůře a jde to proti pravidlu pravé ruky.

petr
22. srpna • 15:15

To by mne zajímalo, jak se tohle slučuje s dopravními předpisy, když to skoro 100% diskutujících má špatně. A to včetně autora článku / rady. Tohle jsou totiž rady které vedou na hřbitov nebo alespoň do průšvihu. Ta křižovatka je ještě po česku velmi špatně označena a neposkytuje za všech okolností správný výklad. Např při zasněžení se z ní stane opravdu pravoruká. A tam pak může dojít k tomu, že se srazí mylní vykladatelé přednosti v jízdě - jeden který to zná a druhý který to aktuálně jinak vidí. A budou se dohadovat, že ta bílá čára určitě byla a musela být vidět - pod sněhem a později břečkou, co roztaje, než se laskavě dostaví policie. A ta pak ztrestá nebo dle následků podnítí obžalobu na toho, co neznal situaci ale aktuálně viděl nerozlišenou křižovatku. Jak "stohoven" ? Neblbnout tu lidi, že na pravoruké dává někomu někdo přednost v protisměru, to platí jen u hlavní, to však není důvodem ke srážce ale způsobuje to jen chaos a šoky v křižovatce. Hlavní a vedlejší to dle mého úsudku je - dle vodorovného značení, opravdu v tomto případě je i když zde chybí stop čára. 61% kritizovaných řidičů to má tedy dobře. Otázkou ale zůstává proč to 39% řidičů nechápe ale ještě ke všemu toto redakce podněcuje.
Pokud chybí svislé značení zastupuje jej vodorovné,
Pokud jsou v rozporu přednostní váhu má vodorovné
Pokud je zde přenosné značení přebíjí soulad nebo rozpor předchozích Rozdělme tedy neumětele a znalé do dvou stejných skupin a 50 : 50 je pustme křižovatkou. Pravděpodobně dojde ke 45 dopravním nehodám, zvláště pokud na konci cesty za křižovatkou bude nějaký bonus nebo stressový faktor.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
petr
22. srpna • 15:27

POKRAČOVÁNÍ
NA ROZDÍL OD CHYB ŘIDIČŮ jsou příčinou vážných dopravních nehod zejména nečitelné, špatně značené a rozorané SILNICE. Snad proto jsou tak oblíbené šikany od úřadů a policie za kdeco nepodstatné - aby se vytvořil pocit strachu a nepohody. Namísto toho bych navrhoval, aby za naše peníze výše uvedení jezdili v bazarových autech a kvalitu silnic si tak více užili. Pokud by se z viny kvality silnic udála nehoda, pohnat k zodpovědnosti alespoň 2 úrovně nadřízených a referenta Odboru dopravně správního
ZA TO ŽE NEZAJISTIL. A POKUTOVAT. A ZAVÍRAT. A PAK VYHNAT NA STAVBU.

Mirek
9. prosince • 15:50

To je přesně případ, který ujsem uvedl výše, když řidiči jedou na parkoviště u obchoďáků, najednou skoro všichni zapomenou na přednost zprava.

josef
9. prosince • 8:52

61 % šoférů sice odpovědělo špatně, ale troufam si tvrdit, že většina z těch 61% by tu situaci v reálnym provozu vyřešilo správně. Já teda určitě i když jsem při koukání na obrázek odpověděl stejně jako těch 61%. Takhle na "papíře" je to jiný než naživo na silnici. Nedokážu si to úplně dobře představit. Namalovaný jsou sice tři auta, ale ať přijedu v jakémkoliv z nich, tak budu prostě vědět co mám dělat. To červený zastaví a bude stát, to ví jak modrej tak zelenej a od tý chvíle se z toho stáva běžná situace se dvěma autama.

jiri
9. prosince • 5:30

Řešení křižovatky dle zákona 361:
Červené vjede do křižovatky a dá přednost zelenému vozidlu, modrý projede jako první, druhé zelené vozidlo a červený dokončí odbočení.....

Josef
11. července • 20:11

Špatně. Tady řešíte osobáky, ale představte si, že to červené je kamion... První musí jet ten, kdo pokračuje v přímém směru.

Antiautomat
10. prosince • 10:26

No, ak sa pozriem na ten nakres, modry nema ako prejst. Tu sa situacia meni, kedze cerveny, ktoremu NIC NEBRANI vojst do krizovatky, riadi celu situaciu. Modry nikam nepojde - A ANI NESMIE, pretoze cerveny stoji pred nim. Modry tym padom NEMA CO VSTUPOVAT do krizovatky, nakolko nemoze pokracovat potom v jazde. Cize ostava stat pred hranicou krizovatky, pretoze MUSI. Koniec!
Ako som uz spomenul, kombinacia toho nakresu /dopravna situacia/, n-e-m-a nic spolocne s otazkou, ktora bola polozena. Ak si niekto debilny /poistovna, redakcia, to je jedno/ polozi debilnu otazku a obtazuje s tym ostatnych, potom dostane aj debilnu odpoved.

wlado
9. prosince • 17:49

ale modrý nikam ísť nemôže, musí dať prednosť červenému. nikde sa nepíše, že ak by auto prichádzajúce do križovatky sprava malo dať prednosť protiidúcemu, tak už neplatí prednosť sprava.

Mirek
9. prosince • 15:48

Nechápu, jak může s tímto někdo nesouhlasit, když jiné řešení není. Tento příklad se často uvádí a vždy má stejné řešení, tohle řešení.

Petr
8. prosince • 21:35

To bych tedy chtěl vidět to ustanovení v zákoně, kde je vyjímka z pravidla pravé ruky!!! To řešení, které uvedl autor je zhovadilost. Přečtěte si pořádně ustanovení v zákoně, které pojednává o průjezdu křižovatkou!!! Hovoří se tam o vozidle PŘIJÍŽDĚJÍCÍM z prava. V tomto případě mají všichni, krom vozidla které odbočuje vlevo, vozidlo z prava. A ten co odbočuje vlevo dává přednost protijedoucímu!!! Tato křižovatka nemá v zákoně řešení!!! Řidiči se musí domluvit kdo opustí křižovatku jako první a pak je to už jasné... Všechna ostatní řešení a polemiky jsou špatně!!! Žádná přednost nemá přednost nad jinou. Platí vždy stejně!!! A to že další auto nesmí do křižovatky je taky hloupost! Právě v tomto případě, kdy dává přednost protijedoucímu, platí ze zákazu zastaveni v křižovatce VYJÍMKA!!! ( Ta je i při dávání přednosti chodcům)

JirkaK
8. prosince • 23:50

V podstatě máš pravdu, nikde v zákoně není psáno jak tuto situaci správně řešit, z pohledu dopravních předpisů nemá řešení. Stejně jako když na křižovatku tvaru X přijedou čtyři auta a chtějí jet rovně..... Někdo prostě musí vyjet první, jinak neodjedou nikdy a musí se nějak dohodnout. V praxi bych řekl, že první odjede ten s nejdražším autem, protože ten bude mít v případě problému na nejlepšího právníka a tak je lepší se mu neplést do cesty :-D
A jinak to co tvrdí o kruhovém objezdu je pěkná blbost - označení příjezdů značkou "dej přednost v jízdě" nebo "stůj, del přednost v jízdě" je z formulace zákona jediné přípustné a možné. Alespoň u nás v Česku.

PIV
8. prosince • 17:46

A taky jste mohli napsat o značce "Konec přednosti zprava", kterou můžete často vidět při výjezdu z parkovišť u supermarketu. Dotaženo do absurdnosti, pokud projedete okolo této značky, tak už pro vás žádná přednost zprava nikde neplatí. Vždycky mě to pobaví :-)

ridič
8. prosince • 16:52

pěkná blbost...právě díky tomu, že 61% procent odpovědělo že první projede zelené auto, tak k dopravní nehodě nedojde... V téhle situaci vždy dojde k tomu, že červené auto najede do křižovatky a modré nemá šanci projet, takže první zelené, pak červené a nakonec modré. Ideální by byla stopka pro všechny směry jako v USA. Kdo dřív přijede a zastaví před křižovatkou, ten jede první. Funguje to báječně a nikdo nezůstane trčet uprostřed křižovatky, kde by mohlo dojít k patové situaci jako zde.

Antiautomat
8. prosince • 15:09

Kazdy, kto sedel za volantom vie, ze jedine spravne je take, ze cervene auto neostane stat pred hranicou krizovatky, ale do nej vojde (nic mu v tom nebrani), cize cela situacia sa zacne odvijat skor. A este k tomuto: ''přednost zprava neplatí, a i v tom se často chybuje, pokud vjíždíte na silnici například z obytné zóny''. Pani, prosim Vas, ked uz pisete A, tak napiste aj B. Pridajte aj informaciu o tom, kde taka obytna zona zacina, kde konci a co to vlastne vobec je. Pretoze potom spusta magorov bude kazdu jednu obycajnu odbocku medzi panelami povazovat za vychod z obytnej zony co vidim dnes a denno denne a tymto ich len v ich debilite utvrdite. A tymi znackami o obytnej zone sa panelakove sidliska zrovna az tak velmi nehemzia, ze.:-)

Pd
8. prosince • 13:16

Podle zákona teď na označeném kruhovém objezdu, značkou dej přednost, mají zastavit jak auto na příjezdu, tak auto na kruhovém objezdu. Chápete, že tento stav není ok?

Antiautomat
8. prosince • 15:33

Ak je tam znacka daj prednost, potom jedna z ciest je urcite hlavna a ta druha vedlajsia. Uplatnuje sa ako prve pravidlo o hlavnej a vedlajsej. Co je na tom nejasne?

Pd
8. prosince • 19:58

No o té značce ví ten, co ke kruháči přijíždí. Ten, co na něm už je a nemá tam označení, že je na hlavní, měl by podle zákona zastavit. Čemu vy nerozumíte na tom, že současný stav je špatně. Hlavně mi prosím neargumentujte tím, že na kruháči vidím z druhé strany značku dej přednost v jízdě.

Antiautomat
9. prosince • 11:54

Skor si myslim, ze si pletiete kruhac s krizovatkou, versus pravidla jazdy kruhacom s dopravnym znacenim. Napoveda: su to rozdielne veci. Najprv by som odporucal ujasnit si tento rozdiel. Zvysok vyplynie prirodzene uz sam. Skor teda ako sa zacnete uplne zbytocne rozculovat.

k22
8. prosince • 12:50

Nevím jestli správným, ale určitě rozumným řešením by bylo dát na takovou křižovatku dopravní značení! Značek je všude jak n***o, tak proč ne tady?!?

puk123
8. prosince • 13:33

Ale to je přece úplně primitívní křižovatka. Může být na sídlišti nebo ve vilové čtvrti, ..., kde se často volí řešení bez značek. Já bych je tam necpal. To jen ta situace je trochu zamotaná. Se značkami to bude zase jiná.

Mirek
8. prosince • 20:56

A já bych je dal všude, stačí, když vyjíždím z parkoviště u nákupních center, kde značení není. Tipnu si, že 90% řidičů mi nedá přednost z prava. Dávám si na to velký pozor, neboť tyhle jelita jsou schopny do mne napálit a ještě mi vynadat, že jsem jim nedal přednost. jedou, ani nepřibrzdí.

Marek P.
8. prosince • 12:44

Není pravda, že modré vozidlo nedává červenému přednost, to je hloupost.
S právné řešení je že, červené vozidlo vjede do křižovatky první a dává přednost zelenému, druhé jede modré vozidlo, kdy objíždí červené stojící v křižovatce, dále zelené vozidlo a na konec opouští křižovatku červené vozidlo, které dalo přednost zelenému. To je jediné správné řešení.

Jiří
8. prosince • 14:58

Modré objíždí červené? A když budou dvě, tři za sebou, tak pojede modré doprava, pak se otočí, zařadí se za ně a předjede je všechny zprava? Já tedy nejsem expert, ale to řešení v článku mi přijde trošičku rozumnější :).

Marek P.
8. prosince • 16:13

Jen doplním, že červené může vjet do křižovatky, ale další vozidla, dle vyhlášky už ne. Vozidla nesmí vjíždět do křižovatky, pokud nemohou pokračovat dál v jízdě a zůstanou tak v křižovatce stát.

Antiautomat
8. prosince • 15:36

...ale znemoznene tym, ze cerveny vojde do krizovatky, nema dovod tak neucinit, neporusuje predpis a nic mu v tom nebrani. Preto je to cele debilne polozena otazka.

Petr
8. prosince • 11:44

Nejde o to, že 61% řidičů uvažuje špatně, ale aby většina uvažovala stejně. Prostě zastavit a domluvit se, každý má rád své auto a zdraví.

Antiautomat
8. prosince • 15:20

Spravne. Okrem toho, ak cerveny vojde do krizovatky, pricom tam je tak malo miesta ze modry ho neobide (trebars klasicke uzke tecko na sidlisku), pride naozaj jedine a len na to, ze zeleny opatrne prejde (pripadne toho cerveneho dokonca pusti, pretoze ma velke Ducato Maxi a nezmesti sa tam), potom cerveny a nakoniec modry, ktory totiz nema kam ist, kedze ma pred cumakom cerveneho. Cize skor potom na rozumnu dohodu. Inak modry nie je krizovatke, ale cerveny tam uz stoji a dava prednost - modry, ak tam uz nie je miesto, nema co liezt, nema totiz kam liezt. Cervene auto stoji pred nim a je tym prekazkou, priestoru je malo.Ak by sa tu dosledne vyzadovalo pravidlo pravej ruky, budu tam stat do aleluja. Cize mne toto cele pripomina skor sproste polozenu otazku (prilis volne polozena) na co samozrejme nasleduje este debilnejsia odpoved.

Huhejhul
8. prosince • 10:52

Co na tom kdo nechápe, nechápu... nemá za volantem co dělat

Doporučujeme

Články odjinud