Přednost zprava: Poradíme, kde neplatí, a jaké jsou záludnosti

O pravidlu přednosti zprava se žáci autoškol učí hned na počátku každého kurzu. Jenže, nedodržení této prosté zásady každý rok přináší obrovské množství nehod, včetně těch se smrtelnými následky.
Přednost zprava: Poradíme, kde neplatí, a jaké jsou záludnosti

Čtvrtina tuzemských řidičů nemá ani tu nejzákladnější povědomost o tom, jak v praxi použít pravidlo pravé ruky. V roce 2015 to ukázal průzkum, který provedla pojišťovna Generali.

Tehdy měly dotazované osoby v naprosto běžné a triviální situaci, tedy dvou vozidel vjíždějících do křižovatky, v níž se setkávají dvě téměř souběžné silnice a žádná z nich není označena jako hlavní, určit správné pořadí průjezdu tímto místem. V tomto případě odpověděla špatně čtvrtina řidičů.

Lze spoléhat na to, že ostatní dodržují předpisy? Řešil to Ústavní soud

Lze spoléhat na to, že ostatní dodržují předpisy? Řešil to Ústavní soud

Ještě mnohem horší to ale bylo v případě klasického "téčka"," komentoval mluvčí Generali Jiří Cívka. Opět šlo o křižovatku, která nebyla označena dopravními značkami upravujícími přednost průjezdu.

Klepněte pro větší obrázek
Zdroj: Generali

„Jednašedesát procent šoférů odpovědělo, že jako první projede křižovatkou zelené auto, po něm červené a naposledy modré," uvedl.  To je samozřejmě naprosto špatně, a pokud by se tak řidiči ve skutečnosti zachovali, vznikla by kritická situace a velmi pravděpodobně i dopravní nehoda.

Správné řešení samozřejmě je, že první projede modré auto, za ním zelené a nakonec červené. Modré auto totiž nemusí dávat přednost červenému, jelikož zde se uplatňuje jedna z výjimek pravidla pravé ruky. 

Pokud totiž řidič, který by jinak měl právo přednosti zprava (červený vůz), odbočuje vlevo, musí dát přednost protijedoucímu vozu (v případě situace na obrázku tedy zelenému automobilu).

Policie smí brát techničáky a chodci musí mít reflexní oděv

Policie smí brát techničáky a chodci musí mít reflexní oděv

Další věcí, která je výslovně uvedena v Zákonu 361 o provozu na pozemních komunikacích, a na kterou mnozí už pravděpodobně zapomněli, je skutečnost, že řidič přijíždějící na křižovatku po silnici neoznačené značkami upravujícími přednost, je povinen dát přednost nejen vozidlům, ale i jezdcům na zvířatech a dokonce i skupině chodců a průvodcům stáda zvířat. Samozřejmě tehdy, když se do křižovatky dostávají zprava.

Pozor na účelové komunikace a kruhové objezdy

Přednost zprava neplatí, a i v tom se často chybuje, pokud vjíždíte na silnici například z obytné zóny. Zde vždy musíte nechat projet všechna vozidla, ať se k vám blíží z jakéhokoli směru.

Totéž nastane v případě, že se napojujete na silnici z účelové komunikace. To jsou například ty, které vedou na parkoviště k obchodnímu centru, k benzinovým čerpadlům, do areálů firem a podobně. Zpravidla jsou u takové křižovatky značky, které vás upozorní, že byste měli dát přednost, určitě se ale vyskytují komunikace, na kterých žádné značení není.

"Někdy opravdu není na první pohled zřetelné, jaká komunikace je vlastně ta účelová, a proto bych doporučil, aby se i ti řidiči, kteří jsou přesvědčeni, že jsou na veřejné, a nikoli té účelové komunikaci, pro jistotu řídili pravidlem pravé ruky," vysvětluje odborník na bezpečnou jízdu Jiří Patera.

Je to lepší vzhledem k budoucímu čistému svědomí i kvůli hrozícímu postihu. Pokud totiž nedáte nějakému vozu přednost zprava, tak ho s velkou pravděpodobností "trefíte" právě na boku, na místě, kde sedí jen velmi málo chráněný řidič. Hrozí tedy, že ho usmrtíte nebo zraníte a z toho plynou velmi nepříjemné záležitosti. I když třeba vůbec k žádné nehodě nedojde, a pouze vás přistihne policie, přesto za nedání přednosti dostanete blokovou pokutu až 2 500 Kč a nádavkem 4 body. Navíc, pokud se vám to stane dvakrát během 12 měsíců, přijdete až na půl roku o řidičský průkaz.

Policie má nejvýkonnější auta v historii. Podívejte se, v čem jezdila dosud

Policie má nejvýkonnější auta v historii. Podívejte se, v čem jezdila dosud

V České republice, i když je to ustálenou zvyklostí, také není povinností správců komunikace, aby před každý kruhový objezd kromě značky signalizující tvar takové křižovatky, nainstalovali rovněž značku Dej přednost v jízdě, případně Stůj, dej přednost v jízdě. Pokud by tam taková značka nebyla, měli by řidiči jedoucí po kruhovém objezdu dát přednost všem, kteří se tam teprve chystají vjet.

Platí i na parkovišti, lesní a polní cestě, neplatí na louce

Dopravní předpisy, a tedy logicky i pravidlo pravé ruky, platí na všech komunikacích. Tedy i na parkovištích, dokonce i na lesních a polních cestách. Zejména teď před Vánocemi, kdy jsou parkoviště u obchodů plná a nezřídka zde dochází k nervóznímu jednání a stresovým situacím je velmi dobré mít na paměti, že auto přijíždějící zprava má přednost.

Pokud jde o komunikace, které se nacházejí za plotem, tedy na nějakém soukromém běžně nepřístupném pozemku, platí pravidla i zde. Jediným rozdílem je, že pokud se stane dopravní nehoda a vy budete viníkem, nedostanete za to pokutu, ani příslušné body na řidičské konto.

Naopak, pravidla vůbec neplatí na loukách, polích, a třeba na zamrzlých vodních plochách. Je samozřejmě ale poté nezbytné dodržovat pokyny vlastníka takového pozemku, případně pořadatele. To platí samozřejmě také o různých tuningových srazech na letištích, offroadových ježděních v lomech a podobně.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků