Přednost na parkovištích a dopravní značka „Stop“

Dodržování přednosti zprava na parkovišti: pro někoho banální a pro někoho přímo nepochopitelné. Určitě nejsem sám, komu mnohokrát nebyla dána přednost zprava na parkovištích u nákupních center, kde není přednost rozlišena dopravním značením.
Přednost na parkovištích a dopravní značka „Stop“

Nejdříve mi přišlo naprosto banální (zbytečné a triviální) o této běžné denní situaci psát. Jednou jsem se zmínil mezi svými přáteli o svém zážitku z parkoviště a ti potvrdili mi ty samé zkušenosti s nedodržováním přednosti zprava. Od starších řidičů jsem se dokonce dozvěděl, že na parkovištích pravidlo pravé ruky neplatí. Tento výrok mě přinutil uvést vše na pravou míru. Nejdříve si popíšeme běžnou událost na parkovištích.

Řidiči jedoucí po rovné komunikaci kolem hypermarketů většinou zapomínají dávat přednost vozům vyjíždějícím po jejich pravé straně z příčné komunikace s parkovacími místy. Mnohokrát se mi stalo, že dotyčný jedoucí po rovince mi nedal přednost a ještě nadával, že přece jede po rovince, která je hlavní. Když jsem se zeptal, jestli mi může ukázat značku rozlišující hlavní a vedlejší, tak se rozčílil ještě více.

Klepněte pro větší obrázek
Na tomto jednoduchém obrázku je znázorněna klasická situace, auto jedoucí po rovné komunikaci (červené) podél hypermarketu musí dát přednost vozům vyjíždějícím z bočních komunikací (zeleně značeno), pokud není upraveno značkami

Podle pravidel

Na parkovištích platí běžná pravidla, jelikož se jedná o plochu určenou pro provoz na pozemních komunikacích. Pokud je parkoviště osazeno značkami, řidiči se jimi musí řídit. V případě, že značky nejsou, pak se zde využívá právě pravidla pravé ruky.

Při jízdě mezi spojovacími komunikacemi parkoviště platí téměř vždy pravidlo pravé ruky, nýbrž při vyjíždění z parkovacího místa jsme povinni dát vždy přednost. Ten kdo vyjíždí z parkovacího místa, couváním nebo popředu, musí dát přednost tomu kdo projíždí okolo. Kdyby tedy došlo k nehodě, pak bude vinen ten, kdo z parkovacího místa vyjížděl.

Zpomalovací prahy a značky

Na některých parkovištích se můžeme setkat s retardéry umístěnými těsně před křížením s příčnou komunikací. Mají za úkol zpomalit vozidlo jedoucí po rovné vozovce a zaručit bezpečné vyjetí vozu z pravé strany.

Jen málo parkovacích ploch u hypermarketů je osazeno značkami upravující přednosti. Častěji se setkáváme s upozorněním na přednost zprava. Většina parkovacích ploch je bez označení i upozornění a je jen na řidičích, zda dodržují pravidlo pravé ruky.

Kruhové objezdy

Mnoho problému vyřešily kruhové objezdy zejména na příjezdu k parkovištím. Zajišťují plynulost dopravy ze všech směrů. Přednost má vždy vozidlo jedoucí po kruhovém objezdu, pokud není upraveno jinak dopravním značením. Při vjezdu na kruhový objezd nedáváme znamení o směru jízdy. Blikáme až při výjezdu z kruhového objezdu. To abychom urychlili provoz.

Případné nehody na kruhových objezdech mívají mnohem menší následky oproti křižovatkám.

Zákon samotný o jízdě křižovatkou

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích ve znění zákonů č. 60/2001 Sb., 478/2001 Sb., 62/2002 Sb., 311/2002 Sb., 320/2002 Sb., 436/2003 Sb., 53/2004 Sb. (od 1.4.2004) §22:

Jízda křižovatkou

(1) Řidič přijíždějící na křižovatku po vedlejší pozemní komunikaci označené dopravní značkou "Dej přednost v jízdě!" nebo "Stůj, dej přednost v jízdě!" musí dát přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím po hlavní pozemní komunikaci nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím po hlavní pozemní komunikaci.

(2) Nevyplývá-li přednost v jízdě z ustanovení odstavce 1, musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím zprava.

Kde zastavujeme u „stopky“

Není-li u značky "Stůj, dej přednost v jízdě" bílá čára, zastavujeme na místě, odkud budeme mít náležitý výhled do křižovatky, nikoliv u značky samotné. Značka bývá umístěna před křižovatkou. Na její pokyn řidič zpomalí a zastaví vozidlo až na místě, kde do křižovatky dostatečně vidí.

Na stopce nemusíte stavět

Ano, skutečně je tomu tak. Pokud stojí několik vozidel za sebou, nemusí každý řidičů opakovaně zastavit na vjezdu do křižovatky. Toto platí pouze v případě, že má dostatečný výhled do křižovatky, tak aby pokračováním v jízdě neohrozil vozidlo, které má přednost.

Podělte se s námi o vaše zkušenosti s předností zprava.

bazar

Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků