Předčilo i tehdejší vozy F1: Porsche 911 Mattiho Alamäkiho pro rallycross

Porsche 959 bývá považováno za nejlepší sportovní vůz osmdesátých let. Ale již v roce jeho premiéry na frankfurtském autosalonu jiné Porsche s pohonem všech kol zvítězilo v šampionátu v rallycrossu.

Finský závodník Matti Alamäki se stal v roce 1985 mistrem Evropy v rallycrossu. Dnes je ale více než on známější vůz, se kterým toto dokázal.

Tím vozem bylo totiž Porsche 911 s pohonem všech kol a brutálním výkonem 760 koňských sil. Finský časopis Tekniikan Maailma svého času postavil tento speciál proti vozu F1 Arrows, který poháněl tisícikoňový motor BMW. Alamäkiho Porsche v přímém srovnání formulový monopost porazilo. Právě díky pohonu všech kol zrychlilo z nuly na stokilometrovou rychlost za 3,12 sekundy.

Rallycross na baterky. Šampionát elektromobilů odstartuje letos

Rallycross na baterky. Šampionát elektromobilů odstartuje letos

Alamäki k této úpravě přistoupil v roce 1984, kdy se uvolnily technické předpisy pro vozy závodící v rallycrossu. Použil k tomu díly z různých vozů. Například pohon všech kol měl být z Audi, diferenciál z BMW a motor z Porsche 935. To byl okruhový speciál s dvojnásobně přeplňovaným plochým šestiválcem 3,2 litru. Zatímco okruhové speciály měly výkon až 835 koňských sil, v Alamäkiho voze "pouhých" 760.

Přesto prý byl zvuk motoru přímo děsivý. Úměrná k tomu byla i spotřeba - zhruba dva litry na každý kilometr. Sice se tradují pověsti, že na toto auto se chodili dívat samotní konstruktéři od Porsche, kteří dokončovali ikonickou 959, ale zřejmě na tom moc pravdy nebude.

Porsche 944 (1982 – 1991): Nejovladatelnější auto všech dob

Porsche 944 (1982 – 1991): Nejovladatelnější auto všech dob

Alamäki nakonec přesedl z Porsche do Lancie Delta S4. To poté, co se do rallycrossu přemístila původně rallyová auta skupiny B. Éra těchto monster totiž skončila po sérii vážných nehod.

Dalším Porsche s pohonem všech kol se tak v roce 1985 stalo ikonické Porsche 959, jehož vývoj přitom začal již v roce 1981. Původně se vyvíjel pro rallyové závody, vzniklo ale i tři sta exemplářů silniční verze. Auto nejprve poháněl vodou chlazený motor boxer 2,85 litru s výkonem 444 koňských sil. Toho se dosáhlo rovněž díky přeplňování dvěma turbodmychadly. Vůz na tom byl skvěle po stránce aerodynamiky, oceňovaná byla také jeho nízká hmotnost 1450 kilogramů.

Porsche 924 (1976 – 1988): Měl to být Volkswagen Scirocco

Porsche 924 (1976 – 1988): Měl to být Volkswagen Scirocco

Vyráběl se v letech 1986-89 a do příchodu Ferrari F40 (v roce 1987) se jednalo o nejrychlejší sériově vyráběný sportovní vůz světa. Mnozí ho dokonce považují za nejlepší sportovní vůz 80. let.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 10 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků