Předčilo i tehdejší vozy F1: Porsche 911 Mattiho Alamäkiho pro rallycross

Porsche 959 bývá považováno za nejlepší sportovní vůz osmdesátých let. Ale již v roce jeho premiéry na frankfurtském autosalonu jiné Porsche s pohonem všech kol zvítězilo v šampionátu v rallycrossu.

Finský závodník Matti Alamäki se stal v roce 1985 mistrem Evropy v rallycrossu. Dnes je ale více než on známější vůz, se kterým toto dokázal.

Tím vozem bylo totiž Porsche 911 s pohonem všech kol a brutálním výkonem 760 koňských sil. Finský časopis Tekniikan Maailma svého času postavil tento speciál proti vozu F1 Arrows, který poháněl tisícikoňový motor BMW. Alamäkiho Porsche v přímém srovnání formulový monopost porazilo. Právě díky pohonu všech kol zrychlilo z nuly na stokilometrovou rychlost za 3,12 sekundy.

Rallycross na baterky. Šampionát elektromobilů odstartuje letos

Rallycross na baterky. Šampionát elektromobilů odstartuje letos

Alamäki k této úpravě přistoupil v roce 1984, kdy se uvolnily technické předpisy pro vozy závodící v rallycrossu. Použil k tomu díly z různých vozů. Například pohon všech kol měl být z Audi, diferenciál z BMW a motor z Porsche 935. To byl okruhový speciál s dvojnásobně přeplňovaným plochým šestiválcem 3,2 litru. Zatímco okruhové speciály měly výkon až 835 koňských sil, v Alamäkiho voze "pouhých" 760.

Přesto prý byl zvuk motoru přímo děsivý. Úměrná k tomu byla i spotřeba - zhruba dva litry na každý kilometr. Sice se tradují pověsti, že na toto auto se chodili dívat samotní konstruktéři od Porsche, kteří dokončovali ikonickou 959, ale zřejmě na tom moc pravdy nebude.

Porsche 944 (1982 – 1991): Nejovladatelnější auto všech dob

Porsche 944 (1982 – 1991): Nejovladatelnější auto všech dob

Alamäki nakonec přesedl z Porsche do Lancie Delta S4. To poté, co se do rallycrossu přemístila původně rallyová auta skupiny B. Éra těchto monster totiž skončila po sérii vážných nehod.

Dalším Porsche s pohonem všech kol se tak v roce 1985 stalo ikonické Porsche 959, jehož vývoj přitom začal již v roce 1981. Původně se vyvíjel pro rallyové závody, vzniklo ale i tři sta exemplářů silniční verze. Auto nejprve poháněl vodou chlazený motor boxer 2,85 litru s výkonem 444 koňských sil. Toho se dosáhlo rovněž díky přeplňování dvěma turbodmychadly. Vůz na tom byl skvěle po stránce aerodynamiky, oceňovaná byla také jeho nízká hmotnost 1450 kilogramů.

Porsche 924 (1976 – 1988): Měl to být Volkswagen Scirocco

Porsche 924 (1976 – 1988): Měl to být Volkswagen Scirocco

Vyráběl se v letech 1986-89 a do příchodu Ferrari F40 (v roce 1987) se jednalo o nejrychlejší sériově vyráběný sportovní vůz světa. Mnozí ho dokonce považují za nejlepší sportovní vůz 80. let.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Ford Mustang Bullitt: Všechno nejlepší, Franku!

Ford Mustang Bullitt

Bylo by fajn se v testu Fordu Mustang vyhnout otřepaným frázím o amerických svalech a podobně. Obávám se ale, že dnes to nevyjde. Obzvláště, když tady máme ikonický Bullitt!

15.  11.  2018 | Jan Mička | 61 příspěvků
TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Mercedes-Benz S 560 kabrio: Bez střechy až do posledních paprsků

Mercedes-Benz S 560 kabrio

S faceliftem Mercedesu třídy S přišly na řadu i verze kupé a kabriolet. Testování sice připadlo na říjen, nemáte ale jediný důvod k obavám.

6.  11.  2018 | Milan Lažanský | 15 příspěvků