První užitkové vozy poháněné spalovacími motory jezdily již v devatenáctém století. Dnes se na jeden z nich podíváme.
Příběh automobilky Mercedes-Benz je starý jako automobil sám, pokud tedy nebudeme počítat první pokus, jakým byl třeba samohybný vozík od Leonarda da Vinciho, který už je starý více než půl tisíciletí. Automobilka Mercedes nyní hledí zpět na své začátky. Spočívá to v tom, že si marketingové oddělení vybere zajímavé auto z muzea a něco nám k tomu řekne.
A zatímco všichni bychom mohli dlouze debatovat o modelech SL nebo 190, o tomhle už bude vědět asi jen málokdo. Jedná se totiž o jedno z prvních užitkových aut na světě a jak automobilka sama vtipkuje, je to předchůdce dnešního modelu Sprinter. Vůz pochází z roku 1899 a zkonstruovala ho automobilka DMG (Daimler Motoren Gesellschaft), kterou založili Gottlieb Daimler a Wilhelm Maybach.
Vůz poháněl motor o objemu 1,5 litru a disponoval výkonem 4,1 kW (5,6 koní) a dokázal se rozjet na 16 km/h. Jen o rok později se nabídka rozšířila o modely s užitečným zatížením 800 až 3200 kilogramů. Výkon činil u dvouválce 2,9 kW (4 koně) až 5,9 kW (8 koní) a u čtyřválce to dokonce bylo 8,8 kW (12 koní). Stále to ale byly spíše motorizované kočáry. Však posádku ani náklad nechránilo vůbec nic.
Vůz se vyznačoval třeba voštinovým chladičem, což byl vynález Wilhelma Maybacha. První kousky měly motor pod sedadly, tento na fotografiích už jej má nad přední nápravou a chráněný kapotou. To známe u většiny aut i dnes. Další zajímavostí byla kola, respektive gumový pás, který se staral o kontakt se zemí. Tím pádem se vozovky nedotýkalo dřevo, ale guma. Blázni, to se přece nemohlo uchytit…