Předběžné výsledky Tatra Trucks za rok 2014

Kopřivnická automobilka pod českými majiteli prochází úspěšnou restrukturalizací a stává se zdravým podnikem s předpoklady pro dlouhodobou prosperitu. O tom svědčí údaje o výrobě i prodeji a zejména předběžné výsledky hospodaření za rok 2014.

VÝSLEDKY HOSPODAŘENÍ

Ekonomické výsledky bude společnost publikovat nejdříve v měsíci březnu, nicméně již nyní je z předběžných výsledků patrné, že společnost skončí za rok 2014 s dobrým výsledkem v černých číslech.

Celkové tržby společnosti za rok 2014 dosáhly těsně nad hranici 3,7 miliard korun, což znamená navýšení oproti předešlému roku o 24 procent (tržby za rok 2013 včetně zakázky pro Saudskou Arábii byly ve výši 3 miliardy Kč). Tržby z prodeje vozidel se dokonce meziročně zvýšily o 39 procent. Kromě tržeb za prodej vozidel a náhradních dílů se na něm podílely i zvyšující se tržby za servisní činnosti a práce strojní povahy pro třetí subjekty.

TATRA TRUCKS je celkově čistým exportérem, kdy cca 80 procent její produkce končí mimo ČR. Proto na ni měl pozitivní dopad i kurzový vývoj roku 2014, kdy slabá koruna přispěla k růstu tržeb.

VÝROBA A PRODEJ

Společnost TT prodala za rok 2014 celkem 850 vozidel, což je nárůst oproti předešlému roku o 18 %, přičemž tržby za prodej vozidel se zvýšily meziročně dokonce o 39 %. Důvodem je obnovující se důvěra zákazníků v unikátní vozidla TATRA, úspěšné prezentace a testování vozidel TATRA u velkých strategických zákazníků (Ministerstvo obrany Saudské Arábie, Hasičský záchranný sbor Slovenské republiky aj.) a pokračující vstup TATRY na nové trhy (např. Mexiko, Nová Kaledonie). Úspěšnému obchodnímu týmu TATRA TRUCKS se také daří prodávat vozidla s komplikovanějšími specifikacemi, která více odpovídají konkrétním potřebám zákazníků na všech kontinentech. Plán prodeje na rok 2014 byl překonán o 12 % co do počtu kusů, resp. o 30 % co do tržeb za vozidla.

Výroba vozidel za rok 2014 dosáhla počtu 821, což je opět nárůst o cca 8 % oproti předešlému roku i oproti plánu. Tato čísla dokazují, že TATRA TRUCKS má dostatečnou výrobní kapacitu, aby byla schopna pokrývat nejen nárůsty objemů kontrahovaných vozidel, ale i narůstající kvalitativní požadavky současných i budoucích zákazníků. Společnost se stále snaží postupně zkracovat dodací lhůty vozidel. Na přelomu roku byl také zahájen prodej nové generace vozidel Phoenix EURO 6 jako důsledek v srpnu podepsané strategické dohody s významným dodavatelem motorů Paccar a kabin DAF.

Oproti roku 2013 vzrostl také prodej náhradních dílů, a to o 40 %, což i u této položky znamenalo překročení plánu.

ZAMĚSTNANOST A PRODUKTIVITA PRÁCE

Ke konci roku pracovalo v TATRA TRUCKS 845 kmenových zaměstnanců (bez započítání zaměstnanců dceřiných společností), čímž byl dosažen cíl, který byl signalizován v rámci restrukturalizačních kroků – tedy počet prodaných vozidel v poměru k počtu zaměstnanců 1:1. Během roku pracovalo dle potřeby ve společnosti i několik desítek agenturních zaměstnanců z důvodu pružného vykrývání požadavků prodeje.

Vedle toho společnost z historických důvodů poskytuje služby nesouvisející s jejím hlavním předmětem podnikání dalším firmám v areálu Tatry a okolí (profesionální požární jednotka, ostraha, bezpečnost práce, stravování apod.). Tyto služby tvoří pracovní náplň několika desítek kmenových zaměstnanců.

Produktivita práce z přidané hodnoty vzrostla meziročně o více jak 66 %. Vzhledem k dobrému výsledku hospodaření v černých číslech můžou zaměstnanci počítat s mimořádnou odměnou resp. podílem na dosaženém zisku dle uzavřené kolektivní smlouvy.

V roce 2015 lze očekávat ve společnosti již i nábor do některých pracovních pozic, a to zejména rozvojového typu. Vedení společnosti věří, že i výše uvedené zlepšující se výsledky pomohou získat společnosti na atraktivitě pro nové zaměstnance, kteří hledají příležitost uplatnit své schopnosti ve firmě bez omezení a limitů, které jsou někdy spojeny s prací v nadnárodních koncernech a honbou za krátkodobými, většinou kvartálními výsledky.

ZÁVĚREM

Výše uvedené výsledky jsou zatím předběžné a společnost TATRA TRUCKS je bude postupně zpřesňovat a hlavně doplňovat o další údaje ekonomické povahy i za jednotlivé oblasti (poprodejní služby, kvalita apod.).

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

dnes | David Rusol | 3 příspěvky
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky