Předběžné výsledky Tatra Trucks za rok 2014

Kopřivnická automobilka pod českými majiteli prochází úspěšnou restrukturalizací a stává se zdravým podnikem s předpoklady pro dlouhodobou prosperitu. O tom svědčí údaje o výrobě i prodeji a zejména předběžné výsledky hospodaření za rok 2014.

VÝSLEDKY HOSPODAŘENÍ

Ekonomické výsledky bude společnost publikovat nejdříve v měsíci březnu, nicméně již nyní je z předběžných výsledků patrné, že společnost skončí za rok 2014 s dobrým výsledkem v černých číslech.

Celkové tržby společnosti za rok 2014 dosáhly těsně nad hranici 3,7 miliard korun, což znamená navýšení oproti předešlému roku o 24 procent (tržby za rok 2013 včetně zakázky pro Saudskou Arábii byly ve výši 3 miliardy Kč). Tržby z prodeje vozidel se dokonce meziročně zvýšily o 39 procent. Kromě tržeb za prodej vozidel a náhradních dílů se na něm podílely i zvyšující se tržby za servisní činnosti a práce strojní povahy pro třetí subjekty.

TATRA TRUCKS je celkově čistým exportérem, kdy cca 80 procent její produkce končí mimo ČR. Proto na ni měl pozitivní dopad i kurzový vývoj roku 2014, kdy slabá koruna přispěla k růstu tržeb.

VÝROBA A PRODEJ

Společnost TT prodala za rok 2014 celkem 850 vozidel, což je nárůst oproti předešlému roku o 18 %, přičemž tržby za prodej vozidel se zvýšily meziročně dokonce o 39 %. Důvodem je obnovující se důvěra zákazníků v unikátní vozidla TATRA, úspěšné prezentace a testování vozidel TATRA u velkých strategických zákazníků (Ministerstvo obrany Saudské Arábie, Hasičský záchranný sbor Slovenské republiky aj.) a pokračující vstup TATRY na nové trhy (např. Mexiko, Nová Kaledonie). Úspěšnému obchodnímu týmu TATRA TRUCKS se také daří prodávat vozidla s komplikovanějšími specifikacemi, která více odpovídají konkrétním potřebám zákazníků na všech kontinentech. Plán prodeje na rok 2014 byl překonán o 12 % co do počtu kusů, resp. o 30 % co do tržeb za vozidla.

Výroba vozidel za rok 2014 dosáhla počtu 821, což je opět nárůst o cca 8 % oproti předešlému roku i oproti plánu. Tato čísla dokazují, že TATRA TRUCKS má dostatečnou výrobní kapacitu, aby byla schopna pokrývat nejen nárůsty objemů kontrahovaných vozidel, ale i narůstající kvalitativní požadavky současných i budoucích zákazníků. Společnost se stále snaží postupně zkracovat dodací lhůty vozidel. Na přelomu roku byl také zahájen prodej nové generace vozidel Phoenix EURO 6 jako důsledek v srpnu podepsané strategické dohody s významným dodavatelem motorů Paccar a kabin DAF.

Oproti roku 2013 vzrostl také prodej náhradních dílů, a to o 40 %, což i u této položky znamenalo překročení plánu.

ZAMĚSTNANOST A PRODUKTIVITA PRÁCE

Ke konci roku pracovalo v TATRA TRUCKS 845 kmenových zaměstnanců (bez započítání zaměstnanců dceřiných společností), čímž byl dosažen cíl, který byl signalizován v rámci restrukturalizačních kroků – tedy počet prodaných vozidel v poměru k počtu zaměstnanců 1:1. Během roku pracovalo dle potřeby ve společnosti i několik desítek agenturních zaměstnanců z důvodu pružného vykrývání požadavků prodeje.

Vedle toho společnost z historických důvodů poskytuje služby nesouvisející s jejím hlavním předmětem podnikání dalším firmám v areálu Tatry a okolí (profesionální požární jednotka, ostraha, bezpečnost práce, stravování apod.). Tyto služby tvoří pracovní náplň několika desítek kmenových zaměstnanců.

Produktivita práce z přidané hodnoty vzrostla meziročně o více jak 66 %. Vzhledem k dobrému výsledku hospodaření v černých číslech můžou zaměstnanci počítat s mimořádnou odměnou resp. podílem na dosaženém zisku dle uzavřené kolektivní smlouvy.

V roce 2015 lze očekávat ve společnosti již i nábor do některých pracovních pozic, a to zejména rozvojového typu. Vedení společnosti věří, že i výše uvedené zlepšující se výsledky pomohou získat společnosti na atraktivitě pro nové zaměstnance, kteří hledají příležitost uplatnit své schopnosti ve firmě bez omezení a limitů, které jsou někdy spojeny s prací v nadnárodních koncernech a honbou za krátkodobými, většinou kvartálními výsledky.

ZÁVĚREM

Výše uvedené výsledky jsou zatím předběžné a společnost TATRA TRUCKS je bude postupně zpřesňovat a hlavně doplňovat o další údaje ekonomické povahy i za jednotlivé oblasti (poprodejní služby, kvalita apod.).

bazar

Tatra 613 3,5
Rok výroby: 1978
Stav: 359 860 km
Cena: 360 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 181 361 km
Cena: 150 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 230 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 48 069 km
Cena: 360 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 83 878 km
Cena: 300 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

včera | Milan Lažanský | 22 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků