Předběžné výsledky Tatra Trucks za rok 2014

Kopřivnická automobilka pod českými majiteli prochází úspěšnou restrukturalizací a stává se zdravým podnikem s předpoklady pro dlouhodobou prosperitu. O tom svědčí údaje o výrobě i prodeji a zejména předběžné výsledky hospodaření za rok 2014.
Předběžné výsledky Tatra Trucks za rok 2014

VÝSLEDKY HOSPODAŘENÍ

Ekonomické výsledky bude společnost publikovat nejdříve v měsíci březnu, nicméně již nyní je z předběžných výsledků patrné, že společnost skončí za rok 2014 s dobrým výsledkem v černých číslech.

Celkové tržby společnosti za rok 2014 dosáhly těsně nad hranici 3,7 miliard korun, což znamená navýšení oproti předešlému roku o 24 procent (tržby za rok 2013 včetně zakázky pro Saudskou Arábii byly ve výši 3 miliardy Kč). Tržby z prodeje vozidel se dokonce meziročně zvýšily o 39 procent. Kromě tržeb za prodej vozidel a náhradních dílů se na něm podílely i zvyšující se tržby za servisní činnosti a práce strojní povahy pro třetí subjekty.

TATRA TRUCKS je celkově čistým exportérem, kdy cca 80 procent její produkce končí mimo ČR. Proto na ni měl pozitivní dopad i kurzový vývoj roku 2014, kdy slabá koruna přispěla k růstu tržeb.

VÝROBA A PRODEJ

Společnost TT prodala za rok 2014 celkem 850 vozidel, což je nárůst oproti předešlému roku o 18 %, přičemž tržby za prodej vozidel se zvýšily meziročně dokonce o 39 %. Důvodem je obnovující se důvěra zákazníků v unikátní vozidla TATRA, úspěšné prezentace a testování vozidel TATRA u velkých strategických zákazníků (Ministerstvo obrany Saudské Arábie, Hasičský záchranný sbor Slovenské republiky aj.) a pokračující vstup TATRY na nové trhy (např. Mexiko, Nová Kaledonie). Úspěšnému obchodnímu týmu TATRA TRUCKS se také daří prodávat vozidla s komplikovanějšími specifikacemi, která více odpovídají konkrétním potřebám zákazníků na všech kontinentech. Plán prodeje na rok 2014 byl překonán o 12 % co do počtu kusů, resp. o 30 % co do tržeb za vozidla.

Výroba vozidel za rok 2014 dosáhla počtu 821, což je opět nárůst o cca 8 % oproti předešlému roku i oproti plánu. Tato čísla dokazují, že TATRA TRUCKS má dostatečnou výrobní kapacitu, aby byla schopna pokrývat nejen nárůsty objemů kontrahovaných vozidel, ale i narůstající kvalitativní požadavky současných i budoucích zákazníků. Společnost se stále snaží postupně zkracovat dodací lhůty vozidel. Na přelomu roku byl také zahájen prodej nové generace vozidel Phoenix EURO 6 jako důsledek v srpnu podepsané strategické dohody s významným dodavatelem motorů Paccar a kabin DAF.

Oproti roku 2013 vzrostl také prodej náhradních dílů, a to o 40 %, což i u této položky znamenalo překročení plánu.

ZAMĚSTNANOST A PRODUKTIVITA PRÁCE

Ke konci roku pracovalo v TATRA TRUCKS 845 kmenových zaměstnanců (bez započítání zaměstnanců dceřiných společností), čímž byl dosažen cíl, který byl signalizován v rámci restrukturalizačních kroků – tedy počet prodaných vozidel v poměru k počtu zaměstnanců 1:1. Během roku pracovalo dle potřeby ve společnosti i několik desítek agenturních zaměstnanců z důvodu pružného vykrývání požadavků prodeje.

Vedle toho společnost z historických důvodů poskytuje služby nesouvisející s jejím hlavním předmětem podnikání dalším firmám v areálu Tatry a okolí (profesionální požární jednotka, ostraha, bezpečnost práce, stravování apod.). Tyto služby tvoří pracovní náplň několika desítek kmenových zaměstnanců.

Produktivita práce z přidané hodnoty vzrostla meziročně o více jak 66 %. Vzhledem k dobrému výsledku hospodaření v černých číslech můžou zaměstnanci počítat s mimořádnou odměnou resp. podílem na dosaženém zisku dle uzavřené kolektivní smlouvy.

V roce 2015 lze očekávat ve společnosti již i nábor do některých pracovních pozic, a to zejména rozvojového typu. Vedení společnosti věří, že i výše uvedené zlepšující se výsledky pomohou získat společnosti na atraktivitě pro nové zaměstnance, kteří hledají příležitost uplatnit své schopnosti ve firmě bez omezení a limitů, které jsou někdy spojeny s prací v nadnárodních koncernech a honbou za krátkodobými, většinou kvartálními výsledky.

ZÁVĚREM

Výše uvedené výsledky jsou zatím předběžné a společnost TATRA TRUCKS je bude postupně zpřesňovat a hlavně doplňovat o další údaje ekonomické povahy i za jednotlivé oblasti (poprodejní služby, kvalita apod.).

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh manažerských sedanů vstupuje jako černý kůň. Je dobré se rozhodnout právě pro tento model?

21.  7.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Test: Nissan Micra zpět na vrcholu své třídy! Má ale jednu zásadní vadu

Nissan Micra

Po předchozí nevýrazné generaci je Nissan Micra zpátky v plné síle. Vyzkoušeli jsme jej s motorem 0,9 I-GT.

13.  7.  2017 | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Test Alfy Romeo 4C Spider: Osudová přitažlivost

Alfa Romeo 4C Spider

Alfa Romeo 4C je autem, do kterého se na první pohled zamilujete. Ale víte, jak to se vzletnými láskami bývá. Dost často z nich bývá slušná kocovina…

8.  7.  2017 | Jiří Švamberk | 9 příspěvků