Před ostrou zatáčkou zatrubte. Co asi nevíte o předpisech v zahraničí

Řada lidí se chystá v těchto dnech na cesty, často do alpských zemích. Tým silniční bezpečnosti proto připravil několik upozornění na odlišnosti v dopravních předpisech jednotlivých států.
Před ostrou zatáčkou zatrubte. Co asi nevíte o předpisech v zahraničí

Německo

V této zemi platí například povinnost mít v nádržce ostřikovačů nemrznoucí směs. Horkokrevné povahy by se za volantem rozhodně měly vůči ostatním účastníkům silničního provozu vyvarovat gesta, které svého času proslavil například premiér Topolánek, a kterého podle něho mělo znamenat, že dotyčná osoba je jednička.

"Stačí vztyčený prostředníček a a policie může udělit pokutu až 6000 eur," upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Němci jsou také daleko více než my "hákliví" na dodržování bezpečné vzdálenosti. Od vozidla jedoucího vpředu je třeba být nejméně tolik metrů, kolik je polovina naší aktuální rychlosti v kilometrech za hodinu.

I když je v Německu dovoleno jezdit s 0,5 promile alkoholu v krvi, toto neplatí pro řidiče do 21 let a ty, kteří vlastní oprávnění k řízení dobu kratší než dva roky.

Rakousko

Pokud nejedete jen do Vídně, určitě se vyplatí mít s sebou sněhové řetězy. Jestliže totiž bez nich vjedete na silnici, která je opatřená příslušnou dopravní značkou, hrozí vám pokuta až 5000 eur. Leckde se řetězy vyžadují i pro vozy s pohonem 4x4.

Lze spoléhat na to, že ostatní dodržují předpisy? Řešil to Ústavní soud

Lze spoléhat na to, že ostatní dodržují předpisy? Řešil to Ústavní soud

Přímo v kabině vozidla mějte v této zemi vždy dostatečný počet reflexních vest i pro spolucestující.

Švýcarsko

Naopak v zemi helvétského kříže se na reflexních vestách tolik nelpí. Zajímavou povinností ovšem je nařízení před nepřehlednými zatáčkami mimo obec použít zvukové výstražné znamení (zatroubit - pozn. aut.) a v noci pak krátce bliknout dálkovými světly.

Také zde si jedno pivo před jízdou mohou dopřát až ti, kteří nemají čerstvý řidičák. Zde je to dokonce až po čtyřech letech řidičské praxe.

Češi tápou v dopravních předpisech, čtvrtina by nedala přednost zprava

Češi tápou v dopravních předpisech, čtvrtina by nedala přednost zprava

Itálie

Také zde musí mít svoji reflexní vestu každý cestující v osobním vozidle. Italové mají rovněž přesně specifikovanou situaci, za jaké se používá zadní mlhové světlo. Je to povoleno pouze tehdy, když dohlednost klesne pod padesát metrů, popřípadě hustě prší nebo sněží.

Je třeba dbát na nižší rychlostní limity za deště. Jestliže například na dálnici platí běžně 130 kilometrů v hodině, za mokra se limit automaticky snižuje o dvacet kilometrů v hodině. 

Zkoumali jsme, jak funguje nejchytřejší křižovatka v Česku

Zkoumali jsme, jak funguje nejchytřejší křižovatka v Česku

Francie

Francouzští dopravní policisté nemají rádi antiradary. Pokuta za jejich přítomnost ve vozidle je 1500 eur. Navíc o toto zařízení ihned přijdete. "V krajním případě dokonce hrozí i zabavení vozidla," upozorňuje Budský.

Ve Francii je také radno všímat si značek před kruhovými objezdy. Běžně totiž řidiči nacházející se na objezdu musí dávat přednost těm, kteří na něj vjíždějí (platí takzvané pravidlo pravé ruky). Pokud se ale před objezdem nachází značka s dodatkovou tabulkou a nápisem "Vous n´avez pas la priorité", popřípadě Cédez le passage, mají přednost ti kroužící na kruhovém objezdu.

TEST Jaguar E-Pace D180 AWD: Sentimentální cesta

Jaguar E-Pace D180

V novodobé historii Jaguaru je E-Pace jedním z nejdůležitějších milníků. Půjčili si techniku od Land Roveru a snažili se do populárního segmentu malých SUV vnést sportovního ducha. Povedlo se?

16.  8.  2018 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

14.  8.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků