Před odjezdem na dovolenou nezapomeňte dopřát péči i svému vozu

Doba dovolených je také dobou, kdy řada z nás tráví v autě úplně nejvíce času.

I zahraniční dovolenou často absolvujeme s vlastním vozem a čas vysokých cen tomuto fenoménu ještě více nahrává. Takové prázdniny jsou ale zatěžkávací zkouškou nejen pro řidiče, ale i pro auto. I jemu by proto měla být před odjezdem věnována náležitá pozornost.

Doma nebo v servisu?

Autorizované servisy jsou si tohoto faktu vědomy, a tak nabízí letní prohlídky, často za vskutku nízkou cenu. Za několik stokorun odborníci zkontrolují vše, co by mohlo během následujících několika tisíc kilometrů způsobit potíže. Jedná se o takovou malou STK nebo malou pravidelnou prohlídku.

Pokud přemýšlíte, jestli například se svým vozem značky Škoda autoservis před dovolenou navštívíte, čtěte dále, co vše byste měli zkontrolovat. Ne každý si na takovou kontrolu troufne sám. A pokud ano, vyžaduje to pečlivost a čas. Necelá tisícikoruna zaplacená servisu za jistotu, že je vši správně, a za úsporu času asi stojí, ne?

Brzdy, kola, klimatizace

Pokud už se rozhodnete kontrolovat auto před dovolenou sami, zaměřte se hlavně na stav brzd, obutí a klimatizace. Tlumiče, geometrii nebo jednotlivé části motoru laik zhodnotit nedokáže, ovšem tyto tři věci ano. A důležité přitom rozhodně jsou! Brzdy asi úplně nejvíce. Zkontrolujte, jestli brzdové destičky nevyžadují výměnu. Brzdové kotouče by měly být rovnoměrně obrzděné, a tedy lesklé po celém povrchu. Čím větší část pokrývá koroze, tím hůře vůz zpomaluje. Na to je lepší přijít doma v garáži než třeba v Alpách. 

40_holidays-1283014_19201.jpg

Když už budete kvůli kontrole brzd demontovat kola, prohlédněte je. Zkontrolujte běhoun i bočnice obutí, jestli neobjevíte nějaké tvarové anomálie. Důležitá je i dostatečná hloubka dezénu, a to po celé šířce pneumatiky. Pokud se obutí sjíždí nerovnoměrně, ukazuje to na nějaký závažnější problém na podvozku auta. A když je řeč o dezénu, zkontroluje jeho hloubku a porovnejte je ji s povoleným minimem v jednotlivých zemích, kudy budete projíždět. Co stačí u nás, nemusí stačit v zahraničí.

A zapomenout byste neměli ani na stav v létě nejzákladnější komfortní výbavy vozu - na klimatizaci. Důležité je přesvědčit se o dostatečném množství klimatizačního média i stavu filtru. Ten činností klimatizace pravidelně vlhne a naopak vysychá a měl by se každý rok měnit. V opačném případě v něm mohou bujet různé zdraví škodlivé mikroorganismy. A uhnat si při dlouhé cestě na dovolenou nějakou nemoc, to vážně nechcete.

Nezapomeňte ani zkontrolovat stav provozních kapalin. Zjistěte, jestli máte dost kapaliny do ostřikovačů, jestli je v pořádku hladina motorového oleje, chladicí i brzdové kapaliny a zkuste zauvažovat, jaké je jejich stáří a životnost. Nutnost výměny někde v zahraničí by měla být strašákem, který donutí upustit od šetření každého skrblíka.

Že se vám ze všeho toho kontrolování už točí hlava, a to jsme ještě neotevřeli kapotu? Vraťte se o pár řádků výše a ještě jednou zvažte, jestli tuto práci nepřenecháte odbornému servisu. 

Povinná výbava

Poslední věc, kterou naopak musí zvládnout zkontrolovat každý, to je povinná výbava. Jistě, ve voze ji máte, ovšem víte, v jakém je stavu? Je rezerva skutečně nahuštěná a připravená k použití? A dokázali byste ji vůbec vyměnit? Nemá vaše autolékárnička po expiraci? A obsahuje povinná výbava ve vašem voze vůbec vše, co má obsahovat podle legislativy ve všech zemích, kterými budete projíždět? Známé jsou zejména různé předpisy ohledně reflexních vest. Někde stačí jedna, jinde musí mít každý člen posádky svou. Některé země dokonce i specifikují, kde ve voze má být vesta uložená. Rozhodně ale nejde jen o vesty. Znát pravidla silničního provozu země, ve které se zrovna nacházím, je prostě třeba.

Doporučujeme

Články odjinud