Před mikrospánkem varuje unavené řidiče akustický signál

Před mikrospánkem varuje unavené řidiče akustický signál

Únava a řízení automobilu k sobě nepatří. Když šofér cítí ospalost, je nejlepším řešením zastavit a odpočívat. Jenže v dnešní uspěchané době na takové rady mnoho lidí neslyší a raději riskují mikrospánek, který může skončit tragicky. Například Policie ČR eviduje za loňský rok 683 dopravních nehod, které zavinila únava řidiče.

Podle amerických zdrojů se ospalost podílí až na 20 procentech všech dopravních nehod a 16 procentech přestupků. Průzkum ukázal, že ospalost a únava za volantem představují mnohem výraznější problém, než se předpokládalo. Podíl únavy řidičů na nehodách je dokonce vyšší než při volání z mobilních telefonů.

Klepněte pro větší obrázek

Nyní ale přichází na trh novinka, která může pomoci unaveným šoférům k bdělosti a je schopná zachránit lidské životy. Sledovací systémy pomocí nejnovější techniky analyzují chování řidičů a vykazují-li známky nepozornosti či únavy, vydají varovný signál.

„Když řidič začíná upadat do mikrospánku, zpravidla se vychyluje z požadovaného směru jízdy, a pak dělá náhlé korekční manévry. Proto jsme vyvinuli systém sledování bdělosti, který dokáže tyto prudké zásahy do řízení rozpoznat díky analýze rychlosti stáčení vozidla kolem podélné osy,“ říká Margareta Niehová ze společnosti Ford.

Budíček života

Systém sledování bdělosti se skládá z malé, dopředu mířící kamery, připojené k palubnímu počítači. Kamera je umístěná na zadní straně vnitřního zpětného zrcátka a sleduje vodorovné dopravní značení po obou stranách vozu. Počítač zachycuje kamerou vozovku a předvídá, kde by se měl vůz nacházet vzhledem k jízdním pruhům. Současně měří skutečnou polohu automobilu. Zaznamená-li výrazný rozdíl, systém vydá upozornění.

Když začne unavený řidič ztrácet koncentraci a vůz vybočovat ze směru, software změnu zaznamená a spustí dvoustupňový proces varování. Nejprve přijde jemnější upozornění v podobě textové zprávy na přístrojovém panelu palubní desky, doprovázené zvukovým znamením. Zpráva zůstane zobrazena po dobu deseti sekund. Pokud řidič nereaguje, ozve se akustické a vizuální upozornění.

„Může to být ten nejdůležitější budíček vašeho života. Tato technologie je velmi důmyslná. Je naprogramovaná tak, aby rozpoznala změny jízdních pruhů, takže nebude vydávat upozornění například při každém předjíždění,“ dodává Niehová s tím, že tento systém je zabudovaný v nových modelech Ford Focus, Mondeo, S-MAX a Galaxy.

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků