Před mikrospánkem varuje unavené řidiče akustický signál

Únava a řízení automobilu k sobě nepatří. Když šofér cítí ospalost, je nejlepším řešením zastavit a odpočívat. Jenže v dnešní uspěchané době na takové rady mnoho lidí neslyší a raději riskují mikrospánek, který může skončit tragicky. Například Policie ČR eviduje za loňský rok 683 dopravních nehod, které zavinila únava řidiče.

Podle amerických zdrojů se ospalost podílí až na 20 procentech všech dopravních nehod a 16 procentech přestupků. Průzkum ukázal, že ospalost a únava za volantem představují mnohem výraznější problém, než se předpokládalo. Podíl únavy řidičů na nehodách je dokonce vyšší než při volání z mobilních telefonů.

Klepněte pro větší obrázek

Nyní ale přichází na trh novinka, která může pomoci unaveným šoférům k bdělosti a je schopná zachránit lidské životy. Sledovací systémy pomocí nejnovější techniky analyzují chování řidičů a vykazují-li známky nepozornosti či únavy, vydají varovný signál.

„Když řidič začíná upadat do mikrospánku, zpravidla se vychyluje z požadovaného směru jízdy, a pak dělá náhlé korekční manévry. Proto jsme vyvinuli systém sledování bdělosti, který dokáže tyto prudké zásahy do řízení rozpoznat díky analýze rychlosti stáčení vozidla kolem podélné osy,“ říká Margareta Niehová ze společnosti Ford.

Budíček života

Systém sledování bdělosti se skládá z malé, dopředu mířící kamery, připojené k palubnímu počítači. Kamera je umístěná na zadní straně vnitřního zpětného zrcátka a sleduje vodorovné dopravní značení po obou stranách vozu. Počítač zachycuje kamerou vozovku a předvídá, kde by se měl vůz nacházet vzhledem k jízdním pruhům. Současně měří skutečnou polohu automobilu. Zaznamená-li výrazný rozdíl, systém vydá upozornění.

Když začne unavený řidič ztrácet koncentraci a vůz vybočovat ze směru, software změnu zaznamená a spustí dvoustupňový proces varování. Nejprve přijde jemnější upozornění v podobě textové zprávy na přístrojovém panelu palubní desky, doprovázené zvukovým znamením. Zpráva zůstane zobrazena po dobu deseti sekund. Pokud řidič nereaguje, ozve se akustické a vizuální upozornění.

„Může to být ten nejdůležitější budíček vašeho života. Tato technologie je velmi důmyslná. Je naprogramovaná tak, aby rozpoznala změny jízdních pruhů, takže nebude vydávat upozornění například při každém předjíždění,“ dodává Niehová s tím, že tento systém je zabudovaný v nových modelech Ford Focus, Mondeo, S-MAX a Galaxy.

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 2 příspěvky
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků