Před automobilkami stojí v příštích pěti letech velké výzvy

Automotivní průmysl, tedy výrobci automobilů a jejich subdodavatelé, má před sebou tak velké výzvy jako nikdy dříve. Jak se s nimi v příštích letech vyrovná, ovlivní podobu celého odvětví na dlouhou dobu dopředu.
Před automobilkami stojí v příštích pěti letech velké výzvy
Toto očekávání nedávno vyjádřili manažeři automotivního průmyslu z Evropy i USA v průzkumu, který mezi nimi provedla společnost KPMG. Mezi problémy nejbližší budoucnosti podle nich patří mimo jiné nadvýroba, snižující se ziskové marže a klesající zákaznická loajalita.

Nadvýroba zůstává

Většina (83 %) manažerů z automobilek si myslí, že nadvýroba během příštích pěti let zůstane stejná, Klepněte pro větší obrázeknebo se dokonce zvýší. Subdodavatelé automobilek jsou o něco méně skeptičtí, stejný názor jich má 60 %. Podle jednoho z nich totiž existuje nejvyšší nadvýroba právě u výrobců vozů, směrem dolů v dodavatelském řetězci pak tento jev klesá.

Podle názoru jednoho z manažerů je nadvýroba způsobena mimo jiné zahraničními dovozci automobilů. Globální nadvýrobu by pravděpodobně podstatně omezilo uzavření dnes stále provozovaných 60 – 70 let starých závodů.

Úspory budou závislé na inovacích

Mnoho manažerů cítí, že roky 2001 a 2002 budou relativně málo ziskové. Když byli dotázáni, které roky v období 2000 až 2005 budou podle nich nejziskovější, pouze dvě procenta prohlásila, že to bude rok 2001 nebo 2002. Čtvrtina (24 %) předpokládá, že nejlepším rokem bude rok 2004. Snižování nákladů je podle dotázaných manažerů stále těžší a těžší. Relativně jednoduché kroky již byly Klepněte pro větší obrázekučiněny a další postup bude obtížnější. Cestou ke snižování nákladů může být podle více než poloviny manažerů využití počítačových simulací, zlepšení komunikace včetně využití internetu a outsourcing. Minimálně dva z pěti respondentů také uvedli inovaci výrobních linek, posílení marketingu a zlepšení distribuce.

Závěr je tedy jednoznačný: většina zbytečných nákladů byla ve výrobních řetězcích již odstraněna. Budoucí úspory jsou závislé na technologických inovacích.

Loajalita zákazníků dále klesne

Pokud se týká loajality klientů ke značkám, polovina dotázaných manažerů zastává názor, že dojde k poklesu, polovina je přesvědčena o jejím nárůstu.. Důležitý je ale fakt, že v porovnání s minulostí třetina manažerů zaznamenává podstatný rozpad dřívější „téměř slepé“ loajality ke značce. Jeden z dotázaných manažerů říká: „Sami jsme klienty naší marketingovou strategií naučili hledat nejlepší nabídku na trhu.“

Automobilky se bojí riskovat

Velké společnosti jsou konzervativní svojí podstatou. Automobilky se obávají rizik natolik, že pouhý náznak problému má často za následek předčasné rušení nových designů a konceptů. Vzhledem k současnému všeobecnému rozvoji to může dále oslabit loajalitu zákazníků ke značce.

Realistický pohled na e-business

Nejdůležitější bude podle dotázaných manažerů e-business pro vztah automobilek s dodavateli (83 % Klepněte pro větší obrázekz nich si myslí, že bude extrémně důležitý). Rostoucí ale bude jeho role také ve vztahu k zákazníkům. Pouze 14 procent manažerů si myslí, že se v budoucnu bude prodávat méně automobilů on-line, podle 57 % naopak nákupy nových automobilů přes internet vzrostou. Podle Juniper Communication v roce 2004 počet automobilů prodaných on-line vzroste na 1,3 milionu, na rozdíl od 17 000 v roce 1999. Další známkou tichého, ale pravidelného růstu automotivního e-businessu je fakt, že podle Forrester Research bude do pěti let své nákupy automobilů financovat 700 000 zákazníků on-line způsobem, zatímco dnes je to pouze 30 000.

Cesty k úspěchu

Respondenti průzkumu se shodli na existenci trendu směřování ke konsolidaci, především mezi dodavateli automobilek. Automobilky podle nich platí stále méně a stále více outsourcují. To nutí dodavatele ke konsolidaci, díky níž mohou lépe uspokojit požadavky svých zákazníků. Čtyři z pěti respondentů si myslí, že v budoucnosti budou strategická spojenectví a spolupráce mnohem důležitější než fúze a akvizice.

Další cestou ke snížení nákladů a získání konkurenční výhody bude zkrácení cyklu vývoje výrobku. 42 procent manažerů si myslí, že cyklus vývoje nových výrobků se během příštích pěti let dramaticky zkrátí. Jednou z cest k tomuto cíli je méně modelů s vyšší úrovní globální standardizace.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků