Dne 3. prosince 1945 vznikl centrální sklad společnosti Auto Union Ersatzteile v Ingolstadtu v ulici Schrannenstrasse. Zdroj: Audi

Dne 3. prosince 1945 vznikl centrální sklad společnosti Auto Union Ersatzteile v Ingolstadtu v ulici Schrannenstrasse. | Zdroj: Audi

Za správní budovou se nachází Josef-Strobl-Platz - bývalý zásobovací úřad. Již v roce 1946 sloužil jako sklad náhradních dílů a stal se srdcem rodícího se automobilového průmyslu v Ingolstadtu. Zdroj: Audi

Za správní budovou se nachází Josef-Strobl-Platz - bývalý zásobovací úřad. Již v roce 1946 sloužil jako sklad náhradních dílů a stal se srdcem rodícího se automobilového průmyslu v Ingolstadtu. | Zdroj: Audi

3. září 1949 je významným datem v historii značky Audi. V tento den byla v Ingolstadtu založena společnost Auto Union GmbH. Vozidlo DKW Schnelllaster před sídlem na Schrannenstrasse, snímek z roku 1950. Zdroj: Audi

3. září 1949 je významným datem v historii značky Audi. V tento den byla v Ingolstadtu založena společnost Auto Union GmbH. Vozidlo DKW Schnelllaster před sídlem na Schrannenstrasse, snímek z roku 1950. | Zdroj: Audi

Výroba DKW Schnelllaster F89 L. Zdroj: Audi

Výroba DKW Schnelllaster F89 L. | Zdroj: Audi

Výrobní jubileum, neboť 4. července 1950 byl dokončen tisící exemplář DKW RT 125. Zdroj: Audi

Výrobní jubileum, neboť 4. července 1950 byl dokončen tisící exemplář DKW RT 125. | Zdroj: Audi

DKW F 89 Schnelllaster: Jednoduchý užitkový automobil na předválečné technice, který země procházející obnovou velmi potřebovala. Zdroj: Audi

DKW F 89 Schnelllaster: Jednoduchý užitkový automobil na předválečné technice, který země procházející obnovou velmi potřebovala. | Zdroj: Audi

Reklamní plakát z roku 1950. Zdroj: Audi

Reklamní plakát z roku 1950. | Zdroj: Audi

Kasárna MG byla postavena v roce 1910 naproti dnešní Technické vysoké škole v Ingolstadtu. V polovině roku 1952 společnost Auto Union rozšířila takzvaný „banánový pozemek“ jihovýchodním směrem a zabrala bývalá kasárna. Kromě finančního a nákupního oddělení se sem přestěhovalo technické a obchodní vedení závodu. Zdroj: Audi

Kasárna MG byla postavena v roce 1910 naproti dnešní Technické vysoké škole v Ingolstadtu. V polovině roku 1952 společnost Auto Union rozšířila takzvaný „banánový pozemek“ jihovýchodním směrem a zabrala bývalá kasárna. Kromě finančního a nákupního oddělení se sem přestěhovalo technické a obchodní vedení závodu. | Zdroj: Audi

Hlavní administrativní kanceláře, a tím i nové sídlo mladé společnosti, byly zřízeny na Schrannenstrasse. Zdroj: Audi

Hlavní administrativní kanceláře, a tím i nové sídlo mladé společnosti, byly zřízeny na Schrannenstrasse. | Zdroj: Audi

Hlavní administrativní kanceláře, a tím i nové sídlo mladé společnosti, byly zřízeny na Schrannenstrasse. Zdroj: Audi

Hlavní administrativní kanceláře, a tím i nové sídlo mladé společnosti, byly zřízeny na Schrannenstrasse. | Zdroj: Audi

 Zdroj: Audi

| Zdroj: Audi

Za správní budovou se nachází Josef-Strobl-Platz - bývalý zásobovací úřad. Již v roce 1946 sloužil jako sklad náhradních dílů a stal se srdcem rodícího se automobilového průmyslu v Ingolstadtu. Zdroj: Audi
3. září 1949 je významným datem v historii značky Audi. V tento den byla v Ingolstadtu založena společnost Auto Union GmbH. Vozidlo DKW Schnelllaster před sídlem na Schrannenstrasse, snímek z roku 1950. Zdroj: Audi
Výroba DKW Schnelllaster F89 L. Zdroj: Audi
Výrobní jubileum, neboť 4. července 1950 byl dokončen tisící exemplář DKW RT 125. Zdroj: Audi
11
Fotogalerie

Před 75 lety se znovuzrodilo Audi. Po válce začínalo téměř od nuly, ale povedlo se

Jak se rodila moderní podoba tradiční německé automobilky v rozdělené zemi?

O předválečné historii současného Audi, tedy společnosti Auto Union (vznikla v roce 1932 sloučením značek DKW, Horch, Audi a Wanderer), jste toho zřejmě slyšeli už dost. Méně známou kapitolou historie je ale válečné a těsně poválečné dění – tak se na něj pojďme podívat podrobněji. Již v polovině třicátých let byla firma významným dodavatelem vozidel a techniky pro německou armádu. Výroba osobních vozů byla mimochodem zastavena v květnu roku 1940.

V roce 1935 Auto Union založil společnosti Mitteldeutsche Motorenwerke (MiMo) se sídlem v Lipsku, od roku 1939 měla továrnu na letecké motory Junkers v Sasku. Tato firma vyráběla mezi lety 1938 až 1943 dvanáctiválce Jumo 211 a později typ 213, používaly se například v letounech Ju 87 (Stuka), Ju 88, Heinkel 111 a dalších. Například jen za rok 1942 vyrobila tato dceřiná společnost Auto Unionu 4675 leteckých motorů.

V závodě značky DKW v Sapavě (Zschopau) vznikaly dvoutaktní motocyklové motory nebo celé motorky plus stacionární i mobilní elektrocentrály, v největším závodu Audi ve Cvikově pak byly vyráběny lehké, střední i těžké vozy pro Wehrmacht, podvozky pro obrněná a průzkumná vozidla (Sd. Kfz. 221, 222, 223, 260 a 261), 23litrové dvanáctiválce Maybach HL 230 pro tanky Panther, Tiger a od nich odvozené stíhače tanků, v Siegenu v Severním Porýní-Vestfálsku zase vznikala nákladní vozidla. V jiných podnicích dále vznikala torpéda, děla, kulomety i různé komponenty.

Temnou stránkou historie je využívání otrocké práce nuceně nasazených nebo vězňů z koncentračních táborů. Auto Union k tomu měl sedm speciálně postavených koncentráků, v nichž zneužívalo více než 3700 osob, v továrnách ve Cvikově a Chemnitzu muselo pracovat zhruba 16,5 tisíce nuceně nasazených, další lidé na otrockou práci byli využívání z koncentračního tábora ve Flossenbürgu a většina pracovníků (bylo jich okolo sedmi tisíc) v továrnách již zmíněné výroby leteckých motorů byla také zejména z nuceně nasazených. Pod Auto Union mimochodem také spadala opravna tankových motorů v podzemní továrně Richard u Litoměřic, které byly po Mnichovu přičleněny k Říši.

Cvikov obsadila dne 17. dubna 1945 americká 3. armáda. Američané se koncem června 1945 stáhli z Durynska a jihozápadního Saska do Bavorska, podniky se stejně jako centrála v Chemnitzu ocitly v sovětské okupační zóně. Již v srpnu bylo výrobní zařízení rozmontováváno a v rámci reparačního programu odváženo do Sovětského svazu. V červenci 1946 byl v Chemnitzu založen podnik Industrieverwalting 19 – Fahrzeugbau, z nějž se později stal Industrie-Verband Fahrzeugbau, tedy IFA.

V roce 1948 byly ve východním Německu továrny hlavních značek Auto Unionu přeměněny státní podniky (Volkseignene Betriebe, VEB) s výjimkou závodu Wanderer, který byl zdemolován. Vznikly tak například VEB Sachsenring (výrobce Trabantu), VEB Barkas-Werke (výrobce malých užitkových vozů), VEB Motorradwerk Zschopau (motorky IFA/MZ) a další. Podnik Auto Union AG byl z obchodního rejstříku v Chemnitz vymazán 17. srpna 1948, práva na značky Audi, DKW, Horch a Wanderer tak byla zrušena. To otevřelo cestu k založení Auto Union GmbH v západním Německu.

Tam se po válce nacházely desítky tisíc vozů DKW, které Wehrmacht nezrekvíroval kvůli jejich dvoutaktním motorům. A pro ty bylo zapotřebí dodávat náhradní díly, kterých ubývalo – pobočky Auto Union v Norimberku, Mnichově, Hannoveru a Freiburgu za nějakou dobu nebyly schopny vyjít majitelům vstříc, protože se všechny výrobní závody firmy s výjimkou toho v Berlíně-Spandau nacházely v sovětské okupační zóně. Dne 3. prosince 1945 tak vznikl centrální sklad společnosti Auto Union Ersatzteile v Ingolstadtu v ulici Schrannenstrasse.

Po výmazu bývalého podniku z rejstříku pak bylo možné založit společnost Auto Union GmbH, stalo se tak 3. září 1949. Ta začala vyrábět jednoduchý užitkový automobil na předválečné technice, který země procházející obnovou velmi potřebovala – DKW F 89 Schnelllaster. Ještě v listopadu 1949 pak začal vznikat motocykl DKW RT 125, vyvinutý již v roce 1939 a vyráběný nejen během války, ale i po ní pod názvem IFA RT 125 ve východním Německu v saské Sapavě.

Po dobu deseti let byly závody v centru Ingolstadtu a v Düsseldorfu centrem dění obnovené firmy, kapacitě ale přestávaly stačit, proto vznikla nová továrna v severozápadní části Ingolstadtu na Ettinger Strasse, kde se začal 21. srpna 1959 vyrábět kompaktní a dostupný model DKW Junior. Ten po ukončení výroby motocyklu RT 125 (k názvu později přibylo písmeno W, značilo západní výrobek) znamenal definitivní zaměření „nového“ Auto Unionu na osobní vozidla.

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Doporučujeme

Články odjinud