Před 70 lety se finišovalo s Tatraplanem. Tento vůz měl i výchovnou funkci

Nástupce proudnicových vozů Tatra 77, 87 a 97 vydržel ve výrobě jen čtyři roky.
Před 70 lety se finišovalo s Tatraplanem. Tento vůz měl i výchovnou funkci

Osud Tatry 600, která je dnes známější pod označením Tatraplan, je v mnohém typický pro období krátce po skončení druhé světové války, kdy se v Československu začínalo s plánováním hospodářství.

Nicméně, nakonec vznikl z hlediska designu i techniky poměrně zajímavý typ automobilu, který se dokonce dostal do lidových říkánek. S nadsázkou dnes můžeme říci, že plnil i výchovnou funkci. Rodiče tenkrát svým ve škole zaostávajícím synům říkali: "Uč se hochu, budeš pánem, budeš pánem, budeš jezdit Tatraplánem. (Slovo hochu lze nahradit oslovením, které má čtyři písmena, začíná na v a končí na e. - pozn. aut.)

S přípravou prvních prototypů auta se v kopřivnické Tatře finišovalo právě před 70 lety.

První Tatru 603 dostal před 60 lety prezident Zápotocký k narozeninám

První Tatru 603 dostal před 60 lety prezident Zápotocký k narozeninám

První dva prototypy neměly uspokojivé jízdní vlastnosti a na základě toho byl právě v březnu 1937 vyměněn hlavní konstruktér. Stal se jím ve věku pouhých 31 let Vladimír Popelář, který pak v Tatře odvedl dobrou práci ještě na řadě jiných projektů.

Původní označení vozu mělo být Tatra 107 a šlo tak o navazující řadu aerodynamických Tater 77, 87 a 97.

Nakonec se ale na vyšších místech rozhodlo, že typy osobních automobilů vyráběných v Tatře se budou označovat číselnou řadou od 600 výše.

Konzultace s Ledwinkou

I když se tým konstruktérů snažil co mohl, a dokonce prý jeho členové chodili mnohé záležitosti konzultovat do vězení za Hansem Ledwinkou, příprava výroby auta se stále zpožďovala. Horko těžko se podařilo připravit pět exemplářů určených pro premiéru v září na autosalonu v Praze.

První auto určené pro skutečného zákazníka ale opustilo brány továrny až koncem června 1948 a místo o sériovou výrobu šlo řadu následujících měsíců spíše o kusovou.

Tatraplan dostal opět ladnou aerodynamickou karosérii - součinitel odporu byl 0,32, což je i na dnešní dobu solidní hodnota a koncepci vše vzadu.

Motorem byl dvoulitrový čtyřválec typu boxer s výkonem 38 kW. To postačovalo na udělení maximální rychlosti 130 kilometrů v hodině. Dobré jízdní vlastnosti zajišťovalo i rozložení hmotnosti v poměru 43:57 mezi přední a zadní nápravou.

Uspořádání vozu, který na délku měřil 456,5 centimetru a výška byla 151,5 centimetru, nebylo příliš praktické. Prostor pod přední kapotu vyplňovala hlavně palivová nádrž a rezervní kolo (vešla se sem i dvě), dozadu mezi sedačky a motor se pak vešlo jen zhruba 270 litrů.

Karosérie byla celokovová. Krásné zádi dominovala ploutev uprostřed po jejích stranách dvě okénka.

Nemilovaná Tatra z Mladé Boleslavi

Výroba auta se naplno rozběhla až v roce 1950. V ten moment, ale přišel příkaz strany a vlády o přemístění výroby tohoto auta do Mladé Boleslavi. V Kopřivnici už se měly dělat jen náklaďáky. Ve středních Čechách vyrobené exempláře se od těch kopřivnických dají rozeznat díky jinému zakončení krytu motoru. Zatímco původně byla jeho spodní část zašpičatělá, v Mladé Boleslavi dostal zakulacenou.

Galerie: Kolos, Fňukna, Vejtřaska aneb nákladní legendy z dob ČSSR

Galerie: Kolos, Fňukna, Vejtřaska aneb nákladní legendy z dob ČSSR

Traduje se, že kusy vyrobené ve Škodovce byly nekvalitní a o vůz, který původně vyhledávali rovněž zákazníci v západní Evropě, přestal být zájem. Přesto se z celkových více než 6000 vyrobených Tatraplanů prodalo téměř deset procent v Rakousku a stovky jich jezdily také v Německu, Švédsku, Belgii, Švýcarsku či Kanadě.

kromě klasických T 600 Tatraplanů jsou dnes poměrně známé na veřejnosti ještě další dvě verze. Tou první je kabriolet připravený pro autosalon v Ženevě v roce 1949. I když se uvažovalo i o sériové výrobě, nakonec byl právě tento jediný exemplář darovaný Josefu Visarionovičovi Stalinovi k narozeninám.

V prostorách kopřivnického muzea automobilky Tatra stojí vystavený také Tatraplan T 601 Monte Carlo, které mělo skutečně startovat na této rallye. Vůz má pouze dvoudveřovou karosérii z hliníku.

Existovaly rovněž dodávkové verze, varianta s dieselovým motorem, z Tatraplanu vznikla rovněž sanitka a dokonce pick-up.

Výroba definitivně skončila v roce 1952 a až po třech letech ji nahradila Tatra 603.

Na galerii vozu Tatra 600 Tatraplan a jeho další verze se podívejte níže:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

TEST Jaguar E-Pace D180 AWD: Sentimentální cesta

Jaguar E-Pace D180

V novodobé historii Jaguaru je E-Pace jedním z nejdůležitějších milníků. Půjčili si techniku od Land Roveru a snažili se do populárního segmentu malých SUV vnést sportovního ducha. Povedlo se?

16.  8.  2018 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

14.  8.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků