Světu se představil na autosalonu v New Yorku dne 6. února roku 1954, čímž Mercedes-Benz hodně zaskočil celý motoristický svět. Na stánku byl umístěn na kulatý piedestal a když z něj stáhli plachtu, mohla naplno vyniknout jeho „křídla“ – dveře otevírané směrem vzhůru. Zdroj: Mercedes-Benz

Světu se představil na autosalonu v New Yorku dne 6. února roku 1954, čímž Mercedes-Benz hodně zaskočil celý motoristický svět. Na stánku byl umístěn na kulatý piedestal a když z něj stáhli plachtu, mohla naplno vyniknout jeho „křídla“ – dveře otevírané směrem vzhůru. | Zdroj: Mercedes-Benz

„Jak se do toho vlastně leze?“, napadá vás možná. Nízký sporťák s nezvyklými dveřmi skutečně vyžadoval trochu více snahy. Zdroj: Mercedes-Benz

„Jak se do toho vlastně leze?“, napadá vás možná. Nízký sporťák s nezvyklými dveřmi skutečně vyžadoval trochu více snahy. | Zdroj: Mercedes-Benz

Celé to začínalo už u klik, které byly ve dveřích zapuštěné – tuto aerodynamickou vychytávku začínají automobilky v éře elektromobilů houfně znovuobjevovat. Museli jste na ně lehce zatlačit, pak se vyklopily směrem ven a poté stačilo zatáhnout. Zdroj: Mercedes-Benz

Celé to začínalo už u klik, které byly ve dveřích zapuštěné – tuto aerodynamickou vychytávku začínají automobilky v éře elektromobilů houfně znovuobjevovat. Museli jste na ně lehce zatlačit, pak se vyklopily směrem ven a poté stačilo zatáhnout. | Zdroj: Mercedes-Benz

S nasedáním vám pomohla zajímavá vychytávka – sklopný věnec volantu. Ten se odjišťoval páčkou, poté bylo snazší protáhnout nohy k pedálům. Zdroj: Mercedes-Benz

S nasedáním vám pomohla zajímavá vychytávka – sklopný věnec volantu. Ten se odjišťoval páčkou, poté bylo snazší protáhnout nohy k pedálům. | Zdroj: Mercedes-Benz

Sportovní Mercedes sice měl zadní kufr, ale ten vlastně kompletně celý vyplňovalo rezervní kolo. Zdroj: Mercedes-Benz

Sportovní Mercedes sice měl zadní kufr, ale ten vlastně kompletně celý vyplňovalo rezervní kolo. | Zdroj: Mercedes-Benz

Nahoru výklopné dveře nebyly designovou finesou ale technickou nutností. Základem vozu byl trubkový rám (o hmotnosti pouhých 82 kilogramů) a aby byla zachována co nejmenší čelní plocha i dostatečná tuhost této závodní konstrukce, musely být uchyceny právě tímto způsobem. Zdroj: Mercedes-Benz

Nahoru výklopné dveře nebyly designovou finesou ale technickou nutností. Základem vozu byl trubkový rám (o hmotnosti pouhých 82 kilogramů) a aby byla zachována co nejmenší čelní plocha i dostatečná tuhost této závodní konstrukce, musely být uchyceny právě tímto způsobem. | Zdroj: Mercedes-Benz

K otevření a udržení dveří nahoře sloužily na každé straně dva teleskopické tlumiče, skryté v chromovaných pouzdrech. Zdroj: Mercedes-Benz

K otevření a udržení dveří nahoře sloužily na každé straně dva teleskopické tlumiče, skryté v chromovaných pouzdrech. | Zdroj: Mercedes-Benz

Mimochodem, magazín Car & Driver si ve svém dobovém testu 300 SL všimnul, že je na vnitřní straně dveří upozornění, aby byly za jízdy zamčené. Hrozilo totiž, že se při opravdu rychlé jízdě samovolně otevřou. Zdroj: Mercedes-Benz

Mimochodem, magazín Car & Driver si ve svém dobovém testu 300 SL všimnul, že je na vnitřní straně dveří upozornění, aby byly za jízdy zamčené. Hrozilo totiž, že se při opravdu rychlé jízdě samovolně otevřou. | Zdroj: Mercedes-Benz

Okna se otevírat nedala – mohli jste je ale vyjmout a vozit v kapsách za sedačkami. Zdroj: Mercedes-Benz

Okna se otevírat nedala – mohli jste je ale vyjmout a vozit v kapsách za sedačkami. | Zdroj: Mercedes-Benz

Výčet jeho slavných majitelů je skutečně působivý: jordánský král Ibn Talal Husejn, herečky Sophia Lorenová nebo Romy Schneiderová, íránský šáh Mohamed Reza Pahlavi, závodníci Juan Manuel Fangio, Rob Walker nebo Luigi Chinetti, slavný rakouský dirigent Herbert von Karajan, herci Clark Gable, Horst Bucholz a Tony Curtis, řecký rejdař Stavros Niarchos, německý vydavatel Henri Nannen, argentinský prezident Juan Perón a mnoho dalších. Zdroj: Mercedes-Benz

Výčet jeho slavných majitelů je skutečně působivý: jordánský král Ibn Talal Husejn, herečky Sophia Lorenová nebo Romy Schneiderová, íránský šáh Mohamed Reza Pahlavi, závodníci Juan Manuel Fangio, Rob Walker nebo Luigi Chinetti, slavný rakouský dirigent Herbert von Karajan, herci Clark Gable, Horst Bucholz a Tony Curtis, řecký rejdař Stavros Niarchos, německý vydavatel Henri Nannen, argentinský prezident Juan Perón a mnoho dalších. | Zdroj: Mercedes-Benz

Kupé 300 SL bylo vyráběno v letech 1954 až 1957 v počtu 1400 kusů, poté převzal štafetu kabriolet. Ten se poprvé představil na autosalonu v Ženevě. I on využíval trubkový příhradový rám, ten byl ale upraven v oblasti dveří a zádi (koukněte na odlišnosti v galerii), kde vznikl větší zavazadlový prostor, pod jehož podlahu se dala uložit rezerva a pojal také zavazadla. Zdroj: Mercedes-Benz

Kupé 300 SL bylo vyráběno v letech 1954 až 1957 v počtu 1400 kusů, poté převzal štafetu kabriolet. Ten se poprvé představil na autosalonu v Ženevě. I on využíval trubkový příhradový rám, ten byl ale upraven v oblasti dveří a zádi (koukněte na odlišnosti v galerii), kde vznikl větší zavazadlový prostor, pod jehož podlahu se dala uložit rezerva a pojal také zavazadla. | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SL | Zdroj: Mercedes-Benz

„Jak se do toho vlastně leze?“, napadá vás možná. Nízký sporťák s nezvyklými dveřmi skutečně vyžadoval trochu více snahy. Zdroj: Mercedes-Benz
Celé to začínalo už u klik, které byly ve dveřích zapuštěné – tuto aerodynamickou vychytávku začínají automobilky v éře elektromobilů houfně znovuobjevovat. Museli jste na ně lehce zatlačit, pak se vyklopily směrem ven a poté stačilo zatáhnout. Zdroj: Mercedes-Benz
S nasedáním vám pomohla zajímavá vychytávka – sklopný věnec volantu. Ten se odjišťoval páčkou, poté bylo snazší protáhnout nohy k pedálům. Zdroj: Mercedes-Benz
Sportovní Mercedes sice měl zadní kufr, ale ten vlastně kompletně celý vyplňovalo rezervní kolo. Zdroj: Mercedes-Benz
28
Fotogalerie

Před 70 lety měl premiéru Mercedes 300 SL. Co jste o něm (možná) nevěděli?

Připomeňme si výročí jednoho z nejkrásnějších aut všech dob výběrem zajímavostí.

O ikonickém německém superautu z 50. let minulého století byly již popsány stohy papíru – právem. Dodnes patří k tomu nejlepšímu, co dokázal automobilový průmysl vytvořit v celé své historii, což platí o jeho designu, výkonu, vzácnosti i sběratelské hodnotě.

Světu se představil na autosalonu v New Yorku dne 6. února roku 1954, čímž Mercedes-Benz hodně zaskočil celý motoristický svět. Na stánku byl umístěn na kulatý piedestal a když z něj stáhli plachtu, mohla naplno vyniknout jeho „křídla“ – dveře otevírané směrem vzhůru. Bez podstavce byl vedle něj vystaven také nový roadster 190 SL. Německá automobilka si místo premiéry nevybrala náhodou, oba vozy byly primárně cílené na americký trh. Tam 300 SL získalo přezdívku „gullwing,“ čili racčí křídlo. Pro zajímavost, ve Francii mu zase říkali „papillon,“ tedy motýl. Ale zajímavostí je na něm mnohem více:

Nastupování

„Jak se do toho vlastně leze?“, napadá vás možná. Nízký sporťák s nezvyklými dveřmi skutečně vyžadoval trochu více snahy. Celé to začínalo už u klik, které byly ve dveřích zapuštěné – tuto aerodynamickou vychytávku začínají automobilky v éře elektromobilů houfně znovuobjevovat. Museli jste na ně lehce zatlačit, pak se vyklopily směrem ven a poté stačilo zatáhnout. U kupé jsou prahy dost vysoko, takže jste se přes ně museli přehoupnout. S nasedáním vám poté pomohla zajímavá vychytávka – sklopný věnec volantu (najdete v galerii). Ten se odjišťoval páčkou, poté bylo snazší protáhnout nohy k pedálům.

Dveře

Nahoru výklopné dveře nebyly designovou finesou ale technickou nutností. Základem vozu byl trubkový rám (o hmotnosti pouhých 82 kilogramů) a aby byla zachována co nejmenší čelní plocha i dostatečná tuhost této závodní konstrukce, musely být uchyceny právě tímto způsobem. Šlo tedy o nezbytnost. K otevření a udržení dveří nahoře sloužily na každé straně dva teleskopické tlumiče, skryté v chromovaných pouzdrech. Okna se otevírat nedala – mohli jste je ale vyjmout a vozit v kapsách za sedačkami. Mimochodem, magazín Car & Driver si ve svém dobovém testu 300 SL všimnul, že je na vnitřní straně dveří upozornění, aby byly za jízdy zamčené. Hrozilo totiž, že se při opravdu rychlé jízdě samovolně otevřou.

Praktičnost

Sportovní Mercedes sice měl zadní kufr, ale ten vlastně kompletně celý vyplňovalo rezervní kolo. Zavazadla (vlastní i na míru) jste tak museli vozit v prostoru za sedadly. Ta byla mimochodem v základu látková s károvaným vzorem, řada majitelů ale sáhla po doplňkovém koženém čalounění.

Přítel hvězd

Extrémně rychlé a velmi okouzlující auto samozřejmě přitáhlo pozornost vybrané klientely. Výčet jeho slavných majitelů je skutečně působivý: jordánský král Ibn Talal Husejn, herečky Sophia Lorenová nebo Romy Schneiderová, íránský šáh Mohamed Reza Pahlavi, závodníci Juan Manuel Fangio, Rob Walker nebo Luigi Chinetti, slavný rakouský dirigent Herbert von Karajan, herci Clark Gable, Horst Bucholz a Tony Curtis, řecký rejdař Stavros Niarchos, německý vydavatel Henri Nannen, argentinský prezident Juan Perón a mnoho dalších.

Jak to bylo s roadsterem?

Kupé 300 SL bylo vyráběno v letech 1954 až 1957 v počtu 1400 kusů, poté převzal štafetu kabriolet. Ten se poprvé představil na autosalonu v Ženevě. I on využíval trubkový příhradový rám, ten byl ale upraven v oblasti dveří a zádi (koukněte na odlišnosti v galerii), kde vznikl větší zavazadlový prostor, pod jehož podlahu se dala uložit rezerva a pojal také zavazadla. Ta už logicky nemohla být za sedadly, kam se skládala střecha. Z kufru ven se také přesunulo hrdlo nádrže.

Změny se dotkly i přídě, světla byla nyní odlišná se světlomety a blinkry pod jedním krytem. Dveře se otevíraly klasickým způsobem a tentokrát se do nich stahovací okna vešla. Od podzimu roku 1958 pak bylo možné dostat k vozu elegantní hardtop, který u majitelů získal velkou oblibu. Roadster byl o 125 kilogramů těžší než kupé.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Doporučujeme

Články odjinud